במציאות אחרת היינו יכולים להכיר את השם מייקל שין מעמודי הספורט. הוא יכול היה לככב בשורות מועדון הכדורגל ארסנל, או אפילו להתגלגל להרכב של הפועל קרית שמונה. השחקן הוולשי שעבר עם משפחתו לליברפול כשהיה בן חמש טיפח בתחילה קריירה של כדורגלן, עד שבגיל 12 הוצע לו להצטרף לנבחרת הנערים של קבוצת ארסנל - בהינתן מעבר של המשפחה ללונדון - אבל הוריו של שין ויתרו על התענוג. את נעלי הפקקים הוא החליף בתלבושות של קבוצת התיאטרון לנוער וכשהתבגר אף זכה במלגה על שם סר לורנס אוליביה כשלמד באקדמיה המלכותית לאמנות הדרמה.
אך היה זה שם בינלאומי אחר שדבק במייקל שין (46) וסייע לפריצה המקצועית שלו – טוני בלייר. שין גילם את ראש ממשלת אנגליה לשעבר בשלושה סרטים – ההפקה הבריטית "העסקה" מ-2003, סרט הטלוויזיה של HBO "מערכת יחסים מיוחדת" מ-2010' וכמובן "המלכה", בו כיכב לצד הלן מירן שזכתה באוסקר על תפקיד המלכה אליזבת השנייה – הכל במסגרת מה שכונה "טרילוגיית בלייר" של התסריטאי הבריטי פיטר מורגן. השותפות עם מורגן המשיכה במחזה "פרוסט/ניקסון" שעובד גם לקולנוע ב-2007 והיה מועמד לחמישה אוסקרים.
הרחק מחלומות הכדורגל של צעירותו, שין מצהיר כיום כי הוא לא מכיר דבר אחר מאשר המקצוע בו בחר בסופו של דבר. "משחק הוא האופן בו אני מנווט את דרכי בעולם", אומר שין בראיון, "לא מדובר בעבודה עבורי, אני נהנה ממה שאני עושה. באמצעות המשחק אני מבין דברים על עצמי ועל אודות הסביבה בה אני נמצא ואני בר מזל. ברגע שאתה לא שחקן פעיל, אתה מתייג את המקצוע כעבודה".
יש לך עדיפות בין תיאטרון, קולנוע או טלוויזיה?
"לאורך הקריירה התמזל מזלי לעבוד במגוון מדיומים. אני אוהב לשחק על הבמה באותה מידה שאני אוהב לגלם דמויות בטלוויזיה, בקולנוע או ברדיו, לא משנה. הגישה והסיבות לאהוב כל מדיום מתחלפות, והייתי עצוב אם לא הייתה לי האפשרות לעבור מפלטפורמה אחת לשנייה. חלק ממה שמושך אותי למה שאני עושה הוא היכולת שלא להיתקע במקום אחד, וכיום הכתיבה המצוינת שיש בטלוויזיה הופכת את המדיום הזה למאוד אטרקטיבי. סרטי קולנוע כיום הם מופעי ענק שמשוועים ללכוד את הקהל. דרמה אמיתית ומורכבת ניתן למצוא בטלוויזיה. וגם לצופים יש רף סטנדרטים, כי הם יודעים שיריעת הקנבס בסדרת טלוויזיה רחבה יותר. לגולל סיפור בסרט בן שעתיים זה מאוד קשה, מוכרחים להיות פיקחים. זו הסיבה ש'הנוקמים' או 'מקס הזועם' פופולריים. כל המדיומים ממציאים עצמם מחדש, לטוב ולרע. מה שבטוח, 'הסקס של מאסטרס' היה נראה מאוד שונה אם לא היו לרשותנו 12 שעות של טלוויזיה מדי עונה".
"המחלה של המשפחה שלנו"
לצד הבלחות לקולנוע ותיאטרון, "הסקס של מאסטרס" (שחוזרה בשבוע הבא לעונה שלישית) היא הפרויקט המרכזי של שין בשנים האחרונות. בסדרת הדרמה המוערכת הוא מגלם את ד"ר ביל מאסטרס, חוקר מיניות פורץ דרך שהחל בשנות ה-50 את עבודת המחקר שלו באוניברסיטה במיזורי על יחסי מין, תוך התבוננות בזוגות במהלך ביצוע אקטים מסוימים. עלילת הסדרה נפתחת עם החבירה של מאסטרס לעוזרת מחקר שאפתנית בשם וירג'יניה ג'ונסון (ליזי קפלן מ"ילדות רעות"), ומשם הספיקו התסריטאים כבר להקפיץ מספר פעמים את העלילה קדימה בזמן, כדי לגולל את מערכת היחסים הסבוכה בין השניים.
עלילת העונה השלישית נפתחת באמצע שנות ה-60 על רקע המהפכה המינית בארה"ב, כשצמד החוקרים מפרסם את ספרו ושמו נודע ברבים. הם גם נמצאים בזוגיות מינית לא קונבנציונלית בעצמם, כשביל עדיין נשוי לליבי (קייטלין פיצג'רלד), אם ילדיו, המיודדת עם וירג'יניה - שבעצמה מתמודדת עם ילדיה המתבגרים.
"ביל מבוהל מילדיו, או ליתר דיוק מהאפשרות שהוא יפגע בהם פיזית באותן אופן בו אביו נהג עמו", מסביר שין בהתייחס לסוגיית הילדים שתופסת מקום מרכזי העונה ומתכתבת עם עברו של ביל כילד שחווה התעללות. "זו הטרגדיה העמוקה של התעללות בתוך המשפחה - החרדה שגם אתה הפכת למבודד ותהיה מסוגל לפגוע בבני משפחה כי זה משהו שטבוע בך.
"כבר בעונה הראשונה ביל הטיח בפניה של אמו את ההיסטוריה של 'המחלה של המשפחה שלנו'. הוא משוכנע שגם בו שוכנת המפלצת. כמו במיתולוגיה היוונית, ככל שהוא מנסה לברוח מגורלו כך הוא הופך לכזה. עליו להתמודד עם הזכרונות של אביו מכה אותו בסיטואציות בהן הוא ניצב מול ילדיו שלו ואפילו של וירג'יניה. בעונה החדשה ביל מתעמת עם השדים הללו וזה הולך לשנות אותו כמו שזה היה משנה לדעתי כל אדם, וההשלכות של האיפוק שהוא יפגין ילוו אותו לאורך הפרקים הבאים ויישארו כגורם מעצב בהמשך חייו. עליו ללמוד לא לפחד מעצמו".
התמודדות רגשית ארוכת טווח כזו מתאפשרת לדמות הודות לקפיצות בזמן?
"זו אחת הפריבילגיות של הסדרה - להתבונן במערכות יחסים נבנות ומתעצבות, כמו בין ביל לווירג'יניה. וזה לא בהכרח משימה קלה עבור הצופה לעקוב כשיש פערים בזמן. אנחנו מנהלים הרבה שיחות על המצב הנתון המשתנה של הדמויות ולאיפה הנהר זורם כל פעם מחדש. ובכל הקשור לתזמון של המהפכה המינית של שנות ה-60 חשוב לזכור שהסדרה מתרחשת בסנט לואיס, מיזורי, הרחק מהזירות המרכזיות של קליפורניה וניו יורק, שם אותם אירועים קרו. ועדיין, זה לא משהו נקודתי אלא מהפכה שנבנתה בהדרגתיות".
יש לדעתך חיבור בין הסדרה לבין סוגיות עכשוויות של מיניות?
"אני מרגיש שיש רלוונטיות למה שאנחנו חווים כיום. נכון, לכל דור הבעיות שלו, ונכון שצברנו מידע עצום עם השנים, אבל עדיין ישנן בעיות שצצות. אנחנו נבוכים שכביכול צוידנו במפה, ובכל זאת לא מצאנו את הדרך. זו סדרה מעניינת דווקא כי היא מביטה דרך זכוכית מגדלת אל ההיסטוריה אבל מתקשרת לעולם ברגע זה, האוניברסליות נטולת הגבולות היא בעצם כל העניין עבור הצופה. אם היה מדובר בסדרה מוזיאונית-ארכאית לא הייתי טורח לקחת בה חלק".
שרה אמנו
לצד קריירה בימתית מרשימה ותפקידי דרמה רציניים, שין גם הופיע במספר סרטי מדע בדיוני ופנטזיה: הוא היה מנהיג חבורת הערפדים האיטלקית בשלושה מבין ארבעת סרטי "דמדומים", גילם את הארנב הלבן ב"אליס בארץ הפלאות" של טים ברטון (ויופיע גם בסרט המשך בשנה הבאה), שיחק ב"טרון: המורשת", והשתתף בשלושת סרטי "מלחמת האופל" לצד קייט בקינסייל ("פרל הארבור", "זיכרון גורלי") שהייתה גם זוגתו בשנים 1995-2003 לאחר שהכירו בהצגה "השחף". לזוג בת משותפת, לילי מו שין, בת 16.
אחרי בקינסייל ניהל שין מערכת יחסים בת שש שנים עם רקדנית בלט בריטית בשם לוריין סטיוארט, ומזרועותיה עבר לאלו של רייצ'ל מקאדמס, שבימים אלו מופיעה בעונה החדשה של "בלש אמיתי". אחרי שלוש שנים עם מקאדמס, בשנה וחצי האחרונות הוא בזוגיות עם הקומיקאית היהודייה-אמריקנית שרה סילברמן. "היא ביקרה אצלכם לפני כמה חודשים", נזכר שין ומוסיף: "גם אני אשמח לבוא לבקר כי שמעתי דברים נפלאים. אבל עוד לא למדתי ממנה עברית". לסילברמן נתפר תפקיד אורח בעונה הקודמת של "מאסטרס" - לסבית המנהלת רומן עם מנהלת המשרד של מאסטרס וג'ונסון – והיא צפויה להגיח גם בעונה החדשה.
שין הצטלם לאחרונה להפקה האמריקנית-ישראלית "אופנהיימר" של הבמאי יוסף סידר, בה מככב ריצ'רד גיר. אבל הוא עדיין שומר מקום מיוחד לטלוויזיה. "אני צופה בהרבה מאוד טלוויזיה, בעיקר כי זה עידן שונה לחלוטין משלושת הערוצים עליהם גדלתי בשעתו", הוא מספר. "פעם מה שראית בטלוויזיה בערב הקודם היה בהכרח שיחת היום בבוקר למחרת, אבל כיום יש בידינו בחירה. אנחנו גם לא מופתעים ממה שאנחנו רואים כבעבר וזה חבל מאוד. הסיכוי שתיתקל במשהו בטלוויזיה שיחשוף אותך לדבר שטרם הכרת פחת משמעותית, ומנגד האיכות של התוכן טלוויזיוני דווקא כן עולה.
"אם להתייחס שוב ל'סקס של מאסטרס', גם המושג אהבה משתנה עם השנים. בצעירותך זו אסופה של רגשות, וכשאתה רק מתאהב בתחילת מערכת יחסים זה קודם כל מתרכז במה שאתה חש בתוך עצמך. הבעיות מתחילות כשמדובר בצד השני, כשאתה רואה משהו לנגד עינייך שאתה לא ממש מחבב ואתה שוקע בהיצמדות לאותו דבר ותוהה - האם זו אהבה? אהבה בעיניי היא איך אתם מתמודדים יחד בזמנים קשים, אז היסודות של מערכת היחסים נעשים ממשיים, שני בני אדם והרגעים שאתם מוצאים בין שניכם שגורמים לכם להרגיש שמדובר במשהו נהדר. אז אתה מרוויח דבר אמיתי שעבדת למענו".
במה אתה צופה?
"אני פריק של סרטים תיעודיים, ולאחר שגיליתי לאחרונה את הדוקומנטריסט הבריטי אדם קרטיס חרשתי במשך שבוע על כל הסרטים שלו. וגם גמעתי בבינג' את העונה של הסדרה הקומית החדשה "האדם האחרון בעולם". בפרקים החדשים שלנו למשל עוד לא יצא לי לצפות, אז בבקשה בלי ספוילרים".
העונה החדשה של "הסקס של מאסטרס" תשודר במקביל לשידור בארה"ב ב-HOT Plus (ימי חמישי ב-22:30), ב-yes Oh (חמישי ב-22:50) ובסלקום טי.וי.