כבר יותר משלוש שנים וחצי עברו מאז הסתלקה מהמסך "שובר שורות", שנחשבת לאחת מהסדרות הטובות של כל הזמנים. שלוש שנים וחצי, והגעגועים לא הסתיימו.
"העובדה החד-משמעית שמנחה אותנו בעבודה על 'סמוך על סול' היא ש'שובר שורות' הגיעה לסופה הרבה לפני שהקהל שבע ממנה", מספר כוכב הסדרה בוב אודנקירק בראיון לרגל עליית העונה השלישית. "אלמלא התיאבון הזה, לא הייתה לקיום שלנו שום הצדקה. הסדרה מונעת לא רק מהיוצרים והכותבים, אלא מהצופים שרובם הגיעו בילט-אין מ'שובר שורות', בוחנים כל פרט קטן ומרגישים שהם יודעים לקראת מה הם הולכים".
הקשרים של "סמוך על סול" לסדרת האם מתהדקים בעונה החדשה (משודרת אצלנו בימי רביעי ב-22:00 ב-HOT HBO וב-yes Oh, וכן בשירותי ה-VOD ובסלקום TV) עם שובו למסך של גאס פרינג האגדי (ג'יאנקרלו אספוזיטו). "המאפיין המרכזי בעונה החדשה הוא שיש לנו ביטחון מובנה, שמתחיל כבר בחדר הכותבים", מספר אודנקירק. "אחרי שתי עונות שבהן ביססנו את העלילה, כעת התסריטאים שועטים קדימה בכיוונים של דרמה, קומדיה, סכנה, סמים, והעלילה הרומנטית הסבוכה בין ג'ימי לקים. כשהתחלנו, היוצרים וינס גיליגן ופיטר גולד ניסו לפענח לאן לגלגל את כל העסק. לא היה להם כיוון ברור של מה הם הולכים לכתוב, וכך לאט לאט התחלנו לראות גם כיצד ג'ימי מפלס את דרכו המקצועית, לומד בדרכו כיצד לשלשל כסף מהיר לכיסו או לרמות מישהו, וכל הרגעים הללו של ניצחונות קטנים היו קומיים. הפעם נכונה לנו תפנית בעלילה, עם הכניסה של גאס פרינג וכל חבורת הפושעים שתתרחב בעקבותיו, כמו שאנחנו יודעים מ'שובר שורות'. הזהות של ג'ימי תתחדד דרך הצדדים המנוגדים שנלמד להכיר. זה כמו תייר במדינה זרה, שאחרי כמה ימים ביעד כבר נהיה אדם שונה מזה שהוא בביתו או בעבודה. יש גרסאות שונות של עצמנו, וזו למעשה הסדרה בעיניי".
איך זה לגלם כמה גרסאות של אותה הדמות?
"זו מתנה. אני מגלם לא רק את ג'ימי, אלא גם את סול, ואת ג'ין שעובד ב'סינבון'. התקווה הגדולה שלי היא שגם הסיפור של ג'ין ימצא דרכו לסדרה, בין אם על פני כמה פרקים או בעונה עתידית. לג'ימי יש כמה רעיונות בעונה החדשה איך לעשות כסף, הכל בסצנות משעשעות, למען האמת. וזה מרכיב חשוב לעלילה, כמה דקות שבהן עולה חיוך, אבל בסופו של דבר הכל די רציני. לי הכי חשוב לא לחזור על עצמי כשחקן, כמו למשל בדינמיקה של ג'ימי עם אחיו צ'אק שדי תקועים ביחסים ביניהם. זה מה שקורה בהרבה משפחות, אבל אתה לא רוצה שזה ירגיש כל הזמן אותו דבר עבור הצופה, אתה רוצה שהדמויות יתפתחו, ושם העבודה העיקרית שלי. הרבה פעמים בחיים המקצועיים של כל אחד מאיתנו אנחנו שואלים את עצמנו לאן כל זה מוביל ולמה עוד אפשר לצפות, כי באמת קשה לדמיין הזדמנות לעבוד על פרויקט מסוים כשיש לך בונוס של לגלם את אותה הדמות באופנים כה מגוונים. איפה עוד אפשר למצוא כזה תפקיד, ועוד אחרי 25 שנה כתסריטאי קומי?".
כן, תסריטאי קומי. אודנקירק מוכר היום כשחקן בכיר בטלוויזיה, אך את דרכו בתעשייה הוא החל כתסריטאי. הוא אמנם מועמד כבר שנתיים רצופות לאמי על תפקידו ב"סמוך על סול", אבל בפסלוני האמי שלו הוא זכה על עבודתו בחדרי כותבים – ב"סאטרדיי נייט לייב" ובתכנית המערכונים בת העונה האחת של בן סטילר. בהמשך נמנה גם עם צוות התסריטאים בלייט נייט של קונאן או'בראיין (לצד לואי סי-קיי), ובמקביל התחיל להופיע בתפקידי אורח בטלוויזיה (בין השאר ב"רוזאן", "סיינפלד" ו"המופע של לארי סנדרס"). אודנקירק גם טיפח קריירת סטנד אפ, ושם הכיר את ציידת הטאלנטים היהודייה-אמריקנית נעמי יום-טוב, היום אשתו ואם שני ילדיו.
"האתגר הכי גדול לכותב ב'סאטרדיי נייט לייב' הוא כששחקן דרמטי מתארח", מספר אודנקירק. "בלי להסגיר שמות, יש כאלה שהם שחקנים אדירים ופשוט אין להם את זה בפן הקומי. אין מה לעשות איתם, זה בלתי אפשרי. יש בטיפוסים הללו משהו רדום, וכמה שהם סימפטיים ויש להם גישה נעימה וטובה, אין יכולת להקצין אותם. מנגד, זו הסיבה שהם מצטיינים על המסך הגדול בדמות האדם הפשוט. היוצא מן הכלל היה טום הנקס - מנחה נהדר, שחקן שקט ואיכותי שהקהל מאוד אוהב, שהצליח להביא פרשנות קומית ולהצטיין כמישהו רועש ומטופש. זה בקלות יכול לצאת שלומיאלי ולהיכשל. אבל מצד השני, כששחקן קומי מביא הופעת משחק דרמטית ומלאת ניואנסים זה תמיד רגע שזוכה לתשואות, ואני חושב שמרבית הקומיקאים מסוגלים לעשות דרמה".
אתה חשת אתגר כזה?
"אחרי שלוש עונות אני יכול לומר שאני רוחש כבוד רב יותר מבעבר לשחקני דרמה. זה לא רק האתגר העצמי של למצוא את הרגע שאתה משחק ומעצב את הדמות כך שתיראה הכי אמיתית, אלא בכלל לחיות עם הדמות בתוכך למשך תקופה ארוכה. יש בג'ימי הרבה כאוס פנימי - לא שלי אין, אני שבר כלי בפנים (צוחק) - אבל לחיות בנעליו של מישהו אחר לאורך זמן רב זה לא קל, ואני מאוד אוהב אותו. אני זוכר שקראתי שג'יימס גנדלופיני אמר כמה קשה לו לגלם את הדמות ב'הסופרנוס', וגם בראיין קרנסטון שאמר שהספיק לו לגלם את וולטר ווייט. חשבתי לעצמי בזמנו 'על הם מקשקשים? מה הביג דיל?'. אבל לחיות את הצרות של מישהו אחר זה קשה".
לפחות יש בדיחות בהפוגות שבין הסצנות על הסט?
"האמת שאני מעדיף לקרוא, בעיקר מאמרים. אני לא יכול לקרוא עלילות פיקטיביות בגלל שאני בראש ממילא ביקום פיקטיבי עם הדמות".