לא יודעים אם שמעתם, אבל ב-8.8 יצא סרטו החדש של קוונטין טרנטינו - "היו זמנים בהוליווד". אנחנו מתבדחים, כמובן, כי אם כריתם אפילו רבע אוזן לכיוון הוליווד בחצי השנה האחרונה אתם יודעים שסרטו התשיעי של הבמאי המוערך, הפופולרי וחובב ישראל כבר בדרך, ואתם יודעים גם כנראה שמככבים בו לאונרדו דיקפריו, בראד פיט ומרגו רובי. בטריילר ששוחרר אתמול, קיבלנו גם מושג טוב יותר לגבי תפקידיהם של השלושה: דיקפריו יגלם כוכב אקשן יהיר-אך-חסר-ביטחון בשם ריק דלטון, פיט יגלם את הפעלולן שלו, קליף בות', ורובי תיכנס למגפי הגו-גו של השחקנית שרון טייט. הסרט יתאר את חייהם של דלטון ובות' על רקע מעשי הרצח של כנופיית צ'ארלס מנסון, שהסעירו את הוליווד, ואת העולם כולו, בסוף שנות ה-60. 

אבל מה בעצם ברוס לי עושה שם?

כלומר, לא שאנחנו מתנגדים או משהו, אבל לי, שאיננו בהכרח במרכז הסרט (ולא מופיע, למשל, בפוסטרים ל"היו זמנים בהוליווד", ששוחררו גם הם בתחילת השבוע), מקבל זמן מסך מכובד מאוד בטריילר, וזה לא רק בגלל האהבה הנודעת של טרנטינו לפעלולן וכוכב האקשן, שדמותו עזרה לעצב את דמות הגיבורה בסרטי "להרוג את ביל".

בואו נעשה קצת סדר. לי הגיע להוליווד במהלך שנות ה-60, ופגש את טייט על סט הצילומים של הסרט "The Wrecking Crew" ב-1968, אז נשכר כדי ללמד אותה קצת אמנויות לחימה. ג'יימס פולי, שכתב את הביוגרפיה "ברוס לי: חייו", מספר שטייט, שהיתה אז כבר נשואה לבמאי רומן פולנסקי, הכירה בין לי לבן זוגה, והתבדחה שהשניים יסתדרו "כמו בית שעולה באש". פולנסיק ולי אכן התחבבו זה על זה, ופולנסקי החל לשכור את לי להפקות שביים באותן שנים, וקיים איתו קשר חברי.

ברוס לי (צילום: באדיבות yes)
ברוס לי ב"אגרוף הזעם"|צילום: באדיבות yes

באוגוסט 1969, טייט, אז בהריון מתקדם, נרצחה על ידי חברי הכת שהונהגה על ידי צ'ארלס מנסון, יחד עם ארבעה אנשים נוספים ששהו בביתה. פולנסקי היה אז באנגליה, לצורך צילומים. כשחזר, ולפני שהרצח פוענח עד תומו, פולנסקי חשד דווקא בברוס לי - אמן לחימה מיומן, ואשף כלי נשק - וחשב שידידו הוא זה שרצח את רעייתו ההרה. בביוגרפיה של לי מתואר מפגש טעון בין הבמאי והכוכב: "פעימות לבו של פולנסקי האיצו. ברוס היה חלק ממעגל החברים שלהם, אבל היה גם האסייתי היחיד, זר שמתבונן עליהם מבחוץ. הוא ידע איך לירות באקדח ולהשתמש בכלי נשק חדים. היו לו הכוח והמיומנות להרוג מספר קורבנות... אולי (לי) הוזמן לבית ומשהו השתבש שם. אולי הוא היה מאוהב בסתר בטייט, ויצא מדעתו".

פולנסקי טעה, כמובן, אבל הקשר בינו לבין הרציחות הפך לחלק מהמיתולוגיה ההוליוודית של פולנסקי, טייט והרוצח צ'ארלס מנסון. את דמותו של לי ב"היו זמנים בהוליווד" משחק מייק מוֹ, שחקן ופעלולן שהחל את דרכו בתעשיית הקולנוע בהונג-קונג, עקר ללוס אנג'לס כדי להתפרסם בהוליווד, והופיע, בין השאר, בסדרה "אימפריה".