13 סרטים עלילתיים ותיעודיים בתחרויות המרכזיות, 21 סרטים בתחרות לקולנוע ישראלית קצר, שלושה סרטים תיעודיים בהקרנה מיוחדת ועוד שבעה סרטים בתחרות לאמנות וידיאו וקולנוע ניסיוני יוקרנו בתוכנית הישראלית של פסטיבל הקולנוע ה-38 בירושלים, שיתקיים השנה מ-24 באוגוסט עד 4 בספטמבר. הסכום הכולל של הפרסים שיחולקו הוא כמיליון שקלים. עוד בתוכנית: הקרנה מיוחדת לעותק משוחזר של "עיניים גדולות", הקלאסיקה הישראלית מ-1974 שכתבו אורי זוהר ויעקב שבתאי. עוד לא נחשף איזה סרט ייפתח את הפסטיבל בהקרנה החגיגית בבריכת הסולטן. 

הסרטים המתחרים בתחרות חג'ג' לקולנוע ישראלי עלילתי

איך נתת לזה לקרות שביימו יאיר אשר ואיתמר לפיד (כן, הוא אח של נדב לפיד) ומשחקים בו בן השאר יובל אורון, רוי מילר, מורן רוזנבלט וענת עצמון, מביא את סיפורו של פסנתרן ישראלי שחוזר ארצה מפריז אחרי פרידה כואבת ומבלה את רוב זמנו עם אחיו, שמקיים קשר רעוע עם המשפחה. במהלך בילויים פרועים, הם מנסים להתגבר על מתחי העבר. מישהו יאהב מישהו, סרטה העלילתי הארוך השני של הדס בן-ארויה שהוקרן כבר בפסטיבל ברלין, עוקב אחרי דני (הדר כץ), שמחפשת את מקס (לייב לב לוין) במסיבה כדי לספר לו שהיא בהריון ממנו, בעוד שהוא בכלל מנסה להגשים פנטזיה מינית פרועה של בת זוגו החדשה. בהשחיין של אדם קלדרון, מתחרה כוכב עולה בשמי השחייה הישראלית (בגילומו של עומר פרלמן) על כרטיס כניסה לאולימפיאדה, ומוצא את עצמו נמשך בצורה בלתי נשלטת לחברו לקבוצה – בניגוד לאזהרות המאמן שלו.


(הטריילר של "מישהו יאהב מישהו")

בסרט הסירו דאגה מלִבכם, שביים תום שובל ("הנוער"), פוגשת אלמנה טרייה של טייקון (ברניס ביג'ו הצרפתייה) אישה חסרת בית ותינוקת, ומזמינה אותן לגור בווילה שלה בקיסריה, מה שיוצר גל של חסרי בית שמגיעים אליה מרחבי הארץ – ומסע לגילוי עצמי של אישה עשירה שעיניה נפקחו. פיני טבגר (שמוכר יותר כשחקן) ביים את יותר ממה שמגיע לי, שבו אם יחידנית עולה מאוקראינה מונעת מבנה להצטרף אל בני כיתתו המתחילים ללמוד לקראת עלייה לתורה. האיסור מוביל לקשר אמיץ בינו לבין השכן החב"דניק, וגם האם נשבית בקסמו. ובסינמה סבאיא של אורית פוקס רותם, שמונה עובדות עירייה יהודיות וערביות נפגשות אחת לשבוע בקורס צילום וידיאו. רונה, במאית צעירה, מלמדת אותן איך לתעד את חייהן דרך עדשת המצלמה.

הסרטים המתחרים בתחרות דיאמונד לקולנוע ישראלי תיעודי

מחברות שחורות, סרטו המדובר של שלומי אלקבץ על אחותו רונית אלקבץ, שהוקרן בבכורה בפסטיבל קאן, מורכב מיומני וידיאו שצולמו במשך כמה עשורים במרוקו, בקריות, בתל אביב ובפריז. ד"ר דוד רודי, מייסד "מכון רודי לפסיכואנליזה" ששיטות הטיפול השנויות במחלוקת שלו חוללו שערוריות בישראל של שנות ה-70, הוא הדמות במרכזו של אף מילה אמת שביימה נועה אהרוני. הסרט, על פי יוצריו, מעלה שאלות נוקבות על כוח, מוסר וגבולות. יאיר קדר, שכבר יצר סרטים על לאה גולדברג, יונה וולך וביאליק, מלווה בסרטו החדש, הפרק האחרון של א.ב. יהושע, את אחד מגדולי הסופרים הישראלים החיים היום, אחרי מות אישתו, ובשעה שהוא מנסה לחזור לכתוב ולהותיר חותם על החברה הישראלית.

סולימאן אל-עביד, מתוך
סולימאן אל-עביד, מתוך "למה אמרתי אני" של ג'ולי שלז|צילום: תולי חן, יח"צ

חצר המשחקים של נורית קידר מספר סיפור שטרם סופר על מאות שבויי מלחמה לבנונים שעברו עינויים במלחמת לבנון הראשונה. אורית אופיר רונאל (במאית "סרט בורקס" על ההיסטוריה של סמי בורקס), תציג את יורש הקעקועים על ואסים רזוק, היורש הבלעדי של שושלת מקעקעים קופטית בת 500 שנה מהעיר העתיקה בירושלים והסודות האפלים שהוא מגלה על משפחתו. ג'ולי שלז ("עפולה אקספרס") עוקבת כבר עשרות שנים אחר סיפורו של סולימאן אל-עביד, שישב 27 שנה בכלא על רצח חנית קיקוס. סרטה למה אמרתי אני בוחן האם מערכות הצדק סימנו אותו כאנס כדי להגן על הכשלים של עצמן. שפאר בדרך להוליווד של ונסה לאפא מבוסס על 40 שעות שיחה נדירות המשרטטות את דמותו של אלברט שפאר, שר החימוש של הרייך השלישי.

מנהלת הפסטיבל נועה רגב והמנהל האמנותי שלו, אלעד סמורזיק, אמרו כי הם מרגישים שהתוכנית מייצגת את הנעשה בישראל בתקופה זו: "המציאות הישראלית המורכבת חודרת אל הקולנוע העכשווי בשלל צורות וביטויים: פערי המעמדות המחריפים, הדור הצעיר הבוחן גבולות ומחפש אחר גאולה, עיסוק מתמשך בסוגיות של זהות לאומית, אתנית ומגדרית, סרטים העוקבים אחר גיבורי תרבות, יצירות החושפות פרשיות מטרידות מהעבר וקולנוענים העוקבים אחר דמויות משלל הקבוצות והקהילות המרכיבות את החברה הישראלית".