עם כל הכבוד לסינדרלה, שלגיה ואריאל בת הים הקטנה הקלאסיות או אפילו אנה ואלזה מהעשור החולף, יש נסיכת דיסני אחת שהפכה במפתיע למניה הלוהטת של תאגיד הבידור האדיר: מואנה.

לפני שמונה שנים עלה לאקרנים הסרט "מואנה", במרכזו נערה פולינזית אמיצה שממשיכה את מורשת הנווטים של בני שבטה, ויוצאת ללב האוקיינוס על מנת להשיב את ליבה של אלת החיים שבה מאמינים הפולינזים. הסרט רשם סכום נאה של 687 מיליון דולרים בקופות, גרף שתי מועמדויות לאוסקר ולגלובוס הזהב וזכה לשבחים על הייצוג התרבותי ההולם. "מואנה" נחשב להצלחה מכובדת, אם כי לא מרסקת קופות במובן המסורתי. ובכל זאת, הפופולריות של הדמות הוכיחה את עצמה בהדרגה בשנים האחרונות, ולאחר שב-2021 ו-2022 דורג הסרט בתור השני הכי נצפה בסטרימינג בארה"ב על פי מדד נילסן, בשנה שעברה הוא כבר כבש את הפסגה באופן רשמי (כך שאם הופתעתם איך בפברואר האחרון, די במפתיע, הודיעו בדיסני על סרט ההמשך שעולה בסוף השבוע - הרי לכם הסיבה).

"מואנה 2" הוא למעשה אריזה מחדש של מה שתוכננה להיות סדרה קומית-מוזיקלית, שהפיתוח עליה החל לפני ארבע שנים בוונקובר, קנדה, שם נמצאת אחת השלוחות המשניות של דיסני. הרעיון להרחיב את הרפתקאותיה של הגיבורה האהובה כסדרה בהמשכים יועד במקור לשירות הסטרימינג דיסני+, ואמור היה לכלול שירים ודמויות חדשות - מה שוודאי יכול היה להתפתח לעניין של כמה עונות. במקביל לעבודה על הסדרה, באולפנים הגדולים התמקדו בגזרת הלייב-אקשן של הסרט - אלא שאז, משבר הקורונה היכה בעולם וטרף את הקלפים באשר לעתידה של הנסיכה הפולינזית.

תזכורת קצרה: רגע לפני פרוץ המגפה, דיסני סיימה את שנת 2019 בנתוני שיא עם למעלה מ-11 מיליארד דולרים בקופות, זאת הודות ללהיטי ענק כמו "הנוקמים: סוף המשחק", "מלך האריות" ו"לשבור את הקרח 2", יחד עם השקת שירות דיסני+ ורכישת הענק של אולפני פוקס. החגיגה נגמרה כאשר הקורונה הביאה איתה קשיים כלכליים והפסדים עצומים, כשבמקביל מותגי העלית מארוול קומיקס ופיקסאר החלו לזייף - והצופים והמבקרים הגיבו בהתאם.

בסוף 2022 הוחלט בדירקטוריון לפטר את המנכ"ל הטרי בוב צ'אפק ולהחזיר לאלתר את המנכ"ל האגדי בוב אייגר - שאומנם יצא לגמלאות פחות משנה קודם לכן, אולם על מנת להחזיר את האולפנים למסלול הוחלט להשיבו לחוד החנית. אחת ההחלטות שקיבל אייגר מיד עם שובו הייתה להחזיר את מואנה למסך הגדול. "מאוד התרשמנו ממה שעבדו עליו לסדרה והבנו שזה ראוי להפצה באולמות הקולנוע", אמר אייגר לפני תשעה חודשים עם ההכרזה המפתיעה על סרט המשך. "מואנה ממשיכה למצב את כוחה כמותג פופולרי במיוחד עבורנו ואנחנו לא יכולים לחכות עד שנוכל להעניק לקהל עוד ממואנה כשהסרט ייצא".

בוב אייגר, מנכ
ההחלטה הראשונה: להחזיר את מואנה. בוב אייגר, מנכ"ל דיסני|צילום: Darryl Oumi, getty images

ונראה שזו הייתה החלטה נבונה כי הקהל בהחלט חיכה למואנה: הטריילר שיצא בחודש מאי האחרון הפך לנצפה ביותר עבור סרט אנימציה של דיסני אי-פעם עם 178 מיליון צפיות ביממה הראשונה (!). לקראת עליית הסרט לאקרנים - ועוד בסוף השבוע של חג ההודיה - בהוליווד חוזים ל"מואנה 2" נתוני פתיחה חסרי תקדים, כשעל פי ההערכות הוא יגרוף בסוף השבוע הראשון 125 מיליון דולר בקופות בארצות הברית בלבד. אנחנו בהחלט נעקוב.

לא רק גרפיקה ממוחשבת

עלילת "מואנה 2" מתרחשת שלוש שנים אחרי הסרט הקודם. מואנה בוגרת יותר והפכה מאז למנהיגה נערצת ומעוררת השראה בקרב שבטה, וכעת היא נקראת למשימה חדשה: להסיר קללה השורצת על אי נסתר. הפעם מצטרפים אליה כמה חברי צוות, בהם גם האל למחצה משנה הצורה מאווי - אחת הדמויות האהובות מהסרט - אותו חוזר לדבב השחקן דוויין "דה רוק" ג'ונסון.

ג'ונסון, אחד מכוכבי הוליווד האהובים והעסוקים ביותר, מצטלם בימים אלו בהוואי לגרסת הלייב-אקשן של "מואנה", שם הוא יגלם בעצמו את מאווי - בפרויקט שעליו הוא גם חתום כאחד המפיקים. לפני כמה ימים דלפו לאינטרנט תמונות מסט הצילומים שבהן הוא נראה בדמות, בתזמון לא מקרי, כשמכונת יחסי הציבור מקדמת את עליית "מואנה 2".

בשבוע שעבר נערכה הקרנת בכורה עולמית לסרט ההמשך, כשהמיקום הנבחר הוא הונולולו - וזאת על מנת לאפשר לג'ונסון והצוות להגיע לפרמיירה תוך כדי הצילומים, וכן כדי לחלוק כבוד לילדים הפולינזים בהוואי. בתחילת השבוע התקיימה הקרנת בכורה מיוחדת גם בהוליווד. לכל אלו קדם ביקור מיוחד עבור עיתונאים באולפני האנימציה של דיסני בלוס אנג'לס ומפגש עם שלושת הבמאים (פועל יוצא של השינוי מסדרה לסרט) - דיינה לדו-מילר, שגם כתבה את התסריט, והאנימטורים ג'ייסון האנד ודייויד דריק. עבור כל השלושה זו עבודת הבימוי הראשונה.

"בדיסני אנחנו עובדים על כל סרט בממוצע כחמש שנים", מספר דריק. "כשמסתובבים במסדרונות האולפנים, יש התרגשות ייחודית בנוגע למואנה, היות ורבים מהקולגות פה עבדו על הסרט הראשון והמשיכו לסרט השני. לכולם היה רצון כן לשרת נאמנה את הדמות ואת הפרק הבא בקורותיה, כך שנספק לקהל את המוצר הטוב ביותר שאנחנו מסוגלים לייצר". דריק ציין כי למרות עבודת המחשוב הנרחבת שנעשתה כאן, זהו סרט אנימציה עם חותם מובהק של איור ידני. "כל תזוזה של שיער ראשה של מואנה או תנודה בגלי האוקיינוס, הם תוצאה ישירה של מאייר. עבדו על הסרט הזה כ-700 אנשים שהשקיעו את הלב והנשמה בכל פריים".

דווין
הקולות מאחורי. דווין "דה רוק" ג'ונסון ואאוליאי קרבאליו|צילום: BENJAMIN CREMEL/AFP via Getty Images

דוויין ג'ונסון ואאולי'אי קרוואליו שבו לדבב את מאווי ומואנה.
"זה החלק האהוב עליי בכל העבודה, להכיר מקרוב את השחקנים שמפיחים רוח חיים בדמויות באמצעות קולם ולאחר שיחות שבהן אנחנו מנסים להבין כיצד לאפיין כל דמות. אאולי'אי ומואנה, שתיהן התבגרו. אני זוכר שהכרתי אותה לפני 10 שנים, כשהיא הייתה בת 15, ובדיעבד אני מבין כמה זה חיבר אותה לדמות. ההצלחה של הסרט הראשון שינתה את חייה ועכשיו היא ניגשת למואנה במבט יותר מושכל. היא כבר חוותה דברים וכך גם מואנה. זה כמו להתאחד מחדש עם חברים מהעבר הלא רחוק, לצאת לדרך חדשה כשהביטחון ההדדי ושיתוף הפעולה כבר שם".

עם אילו תובנות מהסרט הראשון הגעתם לעשיית הסרט החדש?
"בסרט הראשון למדנו הרבה דברים, והאתגר אז היה, למשל, איך לגרום למים להיראות באופן הכי טוב ואמיתי - שזה משהו שעד היום לא קל לביצוע באנימציה. לא רצינו לחזור על מה שעשינו, חשבנו איך להאיר את המים בצורה שונה. בשלב מסוים בסרט גם יש סופה, אז היינו צריכים לפצח כיצד זה ייראה אחרת. נדרשה כמות עצומה של שעות כדי לטפל בכל הדברים המאוד קטנים הללו, שלרוב חומקים מעיניהם של הצופים. אני אישית לוקח את העבודה על 'מואנה' בשיא הרצינות. התחלתי לעבוד בדיסני כשגייסו אנימטורים לסרט הראשון, ולמעשה, אחד האלתורים המאוירים שלי היה של סימאה-פואה, ראש שבט עתיק יומין מסמואה, שאני אחד מצאצאיו. האיור הזה היה תלוי מעל שולחן העבודה שלי, ואני כל כך גאה שהסרט מייצג בגאווה ובכבוד את הילידים מאיי האוקיינוס השקט".

"מצפייה בסרט הראשון, כשהוא רק יצא, ידעתי שהוא ישנה את האופן שבו הוא מציג לעולם את בני עמנו", מוסיפה דיינה לדו-מילר, שגם היא ממוצא סמואני וגדלה בהוואי. "מעולם לא קיבלנו כזו במה על המסך הגדול, ודיסני עשו את זה בצורה מונומנטלית. אומנם חלפו שמונה שנים מאז הסרט הראשון, אבל גם זאת מורשת - בטח נוכח הפופולריות של מואנה. אף פעם לא ראיתי דמויות כמוני בכזה היקף, דמויות שמציגות בענווה את השפה והמנהגים שלנו. לכן, להצטרף לסרט ההמשך ולהביא את הסיפור הזה זאת זכות וחובה - לא רק למעריצים, אלא גם ל-50 בני הדודים שלי ולקהילה כולה.

"אנחנו לא גדלים על סרטי הוליווד, אין לי קרובי משפחה שעובדים בתעשייה, כך שעצם הנוכחות שלי בסרט כזה מוכיחה כמה הכל אפשרי עבור כולנו - כמו מואנה ששוברת מוסכמות ודוהרת מעבר לאופק, כך אני עושה", אומרת לדו-מילר בגאווה. "החלום הוא שהדור הבא כבר יידע שזאת אופציה, שיש דרך שנסללה לפרוץ עוד גבולות. ועם כמה שאני מתרגשת שכל העולם יצפה בסרט, מבחינתי זה בראש ובראשונה לקבל פידבקים ממשפחתי ולדעת שעשיתי לכולנו כבוד".

במהלך המפגש מצטרף לשלושת הבמאים גם התסריטאי ג'ארד בוש, שכתב את הסרט הראשון וחבר ללדו-מילר בכתיבת ההמשך. בין לבין, אגב, הוא עבד על סרטים רבים של דיסני כמו "לשבור את הקרח 2" ו"משאלה" ואף ביים את "אנקאנטו", שלפני שלוש שנים זיכה אותו באוסקר עבור סרט האנימציה הטוב ביותר. בימים אלה בוש אחראי על כתיבת עיבוד הלייב-אקשן שמתוכנן לעלות לאקרנים ביולי 2026, מביים את סרט ההמשך "זוטרופוליס 2" שצפוי לצאת בעוד כשנה, ולאחרונה קודם לתפקיד מנהל הקריאייטיב הראשי של אולפני האנימציה של דיסני.

"זהו אתגר לגמרי יוצא דופן לעבוד על שתי גרסאות שונות של 'מואנה' בו זמנית", מודה בוש. "ניתנה לנו הצצה לאופן שבו סרט שאינו אנימציה נבנה ברמה הפקתית, ונפתחו ערוצי תקשורת בין שני הסרטים כשהגורם המנחה הוא האמון שהושם בנו להעניק ייצוג תרבותי מכובד. עבור העלילה בגרסת הלייב-אקשן, רצינו יותר להעמיק ברקע של מואנה, במסע ובפסיכולוגיה שלה כאדם, ואז לקחנו זאת גם ביצירת סרט האנימציה החדש. זה תהליך דו-סטרי ומאוד מפרה ושוקק חיים בין שתי ההפקות".

מה אתה יכול לספר בשלב זה על הלייב-אקשן?
"אני רק ארמוז שיש לא מעט הפתעות בגרסת הלייב-אקשן, כמו גם ב'מואנה 2', שרבים אפילו לא יצליחו לזהות על ההתחלה. כאלו שאפילו לאנשים שעובדים על הסרטים יהיה קשה לקלוט גם בפעם ה-50 שהם יצפו בו. בסופו של דבר זה ריגוש שנכון לכל פרויקט שיוצא מהאולפנים. לא אתן ספוילרים, אבל יש ב'מואנה 2' הפתעות עבור המעריצים ואלו שמוקירים את המורשת של דיסני, ששזורים לאורך כל הדרך".