את סרט הפולחן "פריסילה מלכת המדבר" משנת 1994 ראיתי בקולנוע 6 פעמים. חבר של המשפחה ניהל בזמנו את בית הקולנוע שנסגר לפני שנים ב"גן העיר" התל אביבי, ואמר לי להרגיש חופשי לבוא מתי שבא לי, ואכן הרגשתי חופשי. מאוד חופשי. הסרט הוקרן שם לאורך כמה שנים, תופעה נדירה בבתי הקולנוע בארץ, ואני דאגתי לפקוד אותו שוב ושוב. מעבר לכל הגלאם והנוצות והנוצצים המהפנטים, היצירה הקולנועית הזו היוותה אבן דרך בשבילי ובשביל מיליונים אחרים ברחבי העולם. "פריסילה" תרמה לעיצוב הזהות שלנו והפכה לחלק בלתי נפרד מאישיותנו. זו הייתה ההיכרות הראשונה של רבים מאיתנו עם עולם הדראג, ולא רק ש"פריסילה" אפשרה לחלקנו לקבל ולחבק את הצדדים הקוויריים שלנו, היא אפילו עודדה אותנו לחגוג אותם.
וכעת, אחרי קצת יותר מעשרים שנה, כשההפקה המקורית של המחזמר הלונדוני הגיעה להיכל מנורה מבטחים בתל אביב, בקהל של ההצגה הראשונה אמש (שני) יכולתם למצוא בין כל הבנות והגייז גם זאטוטים מתחת לגיל 12 שבאו עם ההורים. כן, דראג כבר מזמן לא מאיים על סטרייטים ומסתבר שהוא אפילו עונה לתקן 'לכל המשפחה'; אם פעם הוא היה אוונגרדי ומחתרתי, היום הוא שוחה בזרם המרכזי בלי למצמץ. אז נכון, "פריסילה מלכת המדבר" אמנם מוגדרת כמחזמר, אבל בראש ובראשונה מדובר במופע דראג אחד גדול – ולא סתם עוד מופע דראג, כנראה המושקע והמרהיב ביותר שהזדמן לי לראות בחיי.
התלבושות המהפנטות – מהפלטפורמות המטורפות ועד הפאות המקוריות – הן הכוכבות האמיתיות של ההצגה. התלבושות אף זכו בפרס הטוני היוקרתי, ובצדק. במופע דראג כמו במופע דראג – הן נועדו לגנוב את ההצגה. דווקא האיפור שמשחק תפקיד מרכזי בסרט על הבמה הגדולה קצת הולך לאיבוד, גם מפני שבסרט הוא זכה לצילומי תקריב וגם בגלל שלהרכיב וודג' חדש לגמרי זה לא תהליך של כמה דקות מאחורי הקלעים. כמו כן, התפאורה די דלה ולולא תאורת הלדים החביבה זה כנראה היה ממש צורם. למרות זאת, התלבושות בהחלט מפצות על חסכים אלו והן אחראיות להברקות הכי מרשימות של ההפקה.
עוד הפתעה משמחת שמצפה לכם בהפקה היא השדרוג שקיבל הפסקול הבלתי נשכח של הסרט. ללהיטים הקלאסיים של הסרט ("I Will Survive" ושות') הצטרפו עוד להיטי ענק מהסבנטיז והאייטיז - I Say a Little Prayer, Hot Stuff, Venus ,Girls Just Wanna Have Fun ,Don't Leave Me This Way ואפילו Always on My Mind של אלביס ומחרוזת שירי קיילי מינוג, הם רק חלק מהסט ליסט החדש והמרנין. יש כמה הפקות מוזיקליות מאוד מוצלחות לצד כאלו שפחות מתרוממות, אבל עם שירים כל כך משמחים איך אפשר להתלונן? הנאמברים מתוקתקים היטב, הן מבחינת כוריאוגרפיה והן מבחינת ביצוע קולי, התזמורת עצמה מצוינת והשואו כולו ברמה גבוהה. אחרי הביזיונות האחרונים שייבאו לארץ כמו "מאמא מיה" ו-"קאטס", "פריסילה" לגמרי עוברת כספקטקל. היא בדיוק במידה שהיא צריכה להיות: גדולה מהחיים.
עלילת המחזמר נצמדת לעלילת הסרט המוכרת אודות מסען של שלוש מלכות דראג באוטובוס בשם פריסילה במדבר האוסטרלי בדרך לאיחוד המרגש של טיק, הדמות הראשית אותו מגלם ג'ייסון (של קיילי) דונובן, עם בנו. זה לא סוד שדונובן אינו ווקאליסט מצטיין, ומי שראה אותו כמאהב של קיילי באופרת הסבון האוסטרלית המיתולוגית "שכנים שכנים", ודאי זוכר שפוטנציאל לפסלון אוסקר עתידי לא היה שם. גם בשיא הצלחתו, אי אז בסוף שנות השמונים התמימות, הוא ישב על משבצת כוכב הפופ החתיך התורן ולא איזה זמר גדול. היום הוא גם לא חתיך במיוחד ובעיקר מרגיש כמו שאריות מחוממות של ארוחה מהאייטיז.
מה שגורם לדונובן להחוויר עוד יותר הוא שני השחקנים המצוינים שלצידו: סיימון גרין בתור ברנדט הדיווה המזדקנת שמצליחה להכניס קצת נשמה לתוך השואו הנוצץ אך חלול ברובו, ואדם ביילי כפלישיה הצעירה והבועטת שמפליאה באיכויות הקוליות וגם התנועתיות שלה. לצד שניהם דונובן נראה כמו קוריוז חביב ותו לא, אבל לפחות משמש כמעיין שופע לדאחקות קיילי משעשעות שנשזרו בטקסט המחודש, פלוס אזכור מפורש של שמו כשפלישיה מתוודה: "אני הייתי מעריצה של ג'ייסון דונובן". בכלל, האדפטציה הבימתית של התסריט מפתיעה עם לא מעט רפרנסים משעשעים לסרט למיטיבי לכת ועוד מיני חידושים (אעצור כאן כדי לחסוך מכם ספויילרים).
אבל הקסם הכי נדיר שיש לגרסה הבימתית של "פריסילה מלכת המדבר" להציע הוא דווקא המפגש בין עולם הדראג שמושתת על ה"ליפ-סינק" (תזמורת בצורת) המזויף לעולם המחזמר שכל כוחו הוא בביצוע הקולי הבלתי אמצעי. הבמאי סיימון פיליפס פתר את ה"בעיה" הזאת בדרך יוצאת מן הכלל: לאורך המופע מרחפות מעל מלכות הדראג שלוש זמרות נהדרות (לורה מנזל, קתרין מורט וליסה מרי הולמס), שמרטיטות את הקהל בקולן האדיר ובהרמוניה הקולית העוצמתית שלהן. הדראגיסטיות למעשה עושות ליפ-סינק לביצוע לייב שלהן, והשילוב בין השלוש ששרות מולנו באמת לשלוש שרק עושות כאילו עם השפתיים, יוצר חיזיון מיוחד במינו.
באופן אישי היה לי קצת עצוב לראות איך האמירות האמיצות של הסרט הפכו לסיסמאות פשטניות. אל תחפשו ב"פריסילה" החדשה הרבה עומק כי לא תמצאו, היא שטחית כמו שמלכת דראג אמורה להיות, אבל גם נוצצת ומרימה בהתאם. התוצאה: כמעט שלוש שעות של כיף טהור, נטול יומרות ועם הרבה הומור עצמי. דבר אחד בטוח, המחזמר מספק מחווה פנטסטית לסרט האגדי. למעריציו ולחובבי הז'אנר באופן כללי (כלומר גייז) אסור להחמיץ.