עבודה לא פשוטה איתי טיראן עושה למבקרי התיאטרון בארץ בעשור האחרון. קשה מאוד להימנע מסופרלטיבים נשפכים על כישוריו, זה פשוט מפתה מדי. כמעט בלתי אפשרי להגדיר במילים את היכולת שלו להפנט אולם שלם בכישרון האדיר שלו, ובכל זאת, בכל פעם מחדש, אנו נאלצים להסביר את הקסם הנדיר הזה, שנקרא איתי טיראן.
הפעם, בהפקה החדשה של תיאטרון הקאמרי, נכנס טיראן לנעליו של המשורר הצרפתי המיתולוגי, סיראנו דה ברז'רק, האיש והאף המפורסם ביותר היסטוריה. אותו חוטם אימתני אמנם מצליח לעוות את פניו של טיראן, אך הנוכחות הבימתית המהוללת והכריזמה החייתית הבלתי נתפסת שלו, לא מותירות הרבה ברירות, וכך נולד לו הסיראנו הכי סקסי שנראה על הבמה או על המסך אי פעם.
לפני שנים זכיתי לצפות בהצגה "סיראנו" בווסט אנד בלונדון והתמוגגתי מכל רגע, לכן להפקה הישראלית הגעתי עם לא מעט חששות. הרף שהבריטים הציבו (כרגיל) הוא מאוד גבוה, וקיוויתי לא לקבל את אותה הצגה רק בעברית. מהר מאוד הבנתי שהעולם הקסום שברא על הבמה הבמאי גלעד קמחי, לא רק שלא ממחזר חומרים, אלא ממציא את המחזה מחדש בדיוק כפי שעשה טיראן עם התפקיד הראשי.
מעבר לוויזואליות המרהיבה, קמחי עשה חסד רב עם המחזה הקלאסי, אך מעט מיושן, והכניס בו צבעים חדשים ומרעננים. העיבוד העברי למחזה, שתורגם כבר שלוש פעמים לעברית, הופקד בידי דורי פרנס, שהפליא לחרוז בשפה חצי פואטית וחצי עכשווית את הטקסט העתיק שכתב אדמון רוסטאן בשנת 1897.
כמה קל לרוב האנשים בקהל להזדהות עם סיראנו, הגיבור הטראגי האולטימטיבי, אינטלקטואל מפולפל בעל נפש אצילית ולוק פגום. סיראנו מאוהב עד כלות ברוקסן, אחייניתו, אך רגשי הנחיתות שלו עצרו אותו מלחשוף בפניה את אשר על ליבו. העסק מסתבך כשנכנס לתמונה כריסטיאן היפיוף, שמתאהב ברוקסן מיד וגם היא נופלת שבי למראה החיצוני שלו. הבעיה היא שכריסטיאן לא מתמצא בדרכי החיזור ומול נשים הוא נאלם.
משולש האהבה הזה מסתבך לגמרי כשכריסטיאן נעזר בסיראנו כדי לחזר אחרי רוקסן. סיראנו כובש אותה במילותיו, במכתביו ובשיריו וגורם לרוקסן להתאהב בכריסטיאן. סיראנו משמש כמדובב של כריסטיאן וביחד הם יוצרים את דמות הגבר המושלם, גם חתיך וגם בעל אישיות נעלית.
את דמותו של כריסטיאן מגלם עידו רוזנברג הנפלא פלוס פאה בלונדינית ארוכה, שעוזרת למראה המלוקק המתבקש. רוזנברג לא נופל לרגע לקלישאה של הבלונדיני הסתום, הוא פיצח את דמותו של כריסטיאן לעומק ומציג דמות עגולה מאוד ומלאה ברבדים. הליהוק של כינרת לימוני (בתפקיד הראשי הראשון שלה) לדמותה של רוקסן יוצר ניכור מסוים. היא אמנם מבצעת את התפקיד מצוין, אבל כל הזמן קיימת התחושה שמשהו שם לא מסתדר. לימוני אינה היפיפייה הקלאסית, והפאה האדמונית והגרוטסקית משהו שהיא חובשת, לא עוזרת למראה הפאם פאטאלי המתבקש של הדמות. בנוסף, הקול הייחודי של לימוני רק מדגיש את המוזרות של רוקסן.
והנה זה העניין, גם בליהוק של לימוני יש אמירה, דווקא בגלל שאינה כליל השלמות, דווקא בגלל שגם לה יש פגמים. כבר בתהליך הליהוק, גלעד קימחי יצר משולש אהבה שונה מאוד מזה שקיבלנו עד כה בהפקות הקודמות של המחזה, שמפתיע גם את מי שמכיר את היצירה היטב.
ההצגה נמשכת כשלוש שעות, אך אל דאגה, הדרמה האינטנסיבית מאווררת מאוד ברגעים קומיים וגם בקטעי שירה וריקוד מהמרשימים שנראו כאן מזה שנים. מאוד מורגש המגע של קמחי, שהוא גם במאי וגם כוריאוגרף, התנועה על הבמה מוקפדת ומלוטשת. להקת השחקנים הנהדרת נותנת את הנשמה אך מבריק במיוחד דודו ניב בתפקיד הכובש של האופה והמשורר, ראגנו, שמצליח גם להצחיק וגם לרגש בו זמנית.
בעידן בו הריאלטי שולט בטלוויזיה ונדמה שכוחו של טקסט כתוב נדחק הצידה, "סיראנו דה ברז'רק" היא הצגה שנותנת את הכבוד הראוי למילים עצמן. אבל בראש ובראשונה, זוהי הצגה שמגישה לקהל את איתי טיראן במלוא הדרו ובמלוא עוצמתו. אני בכוונה נזהר מלקרוא לסיראנו תפקיד חייו של טיראן, גם כי הוא בכל זאת בראשית דרכו, וגם כי יש לממזר נטייה להתעלות על עצמו בכל פעם מחדש. אבל כנראה שזה התפקיד הכי טוב שלו עד כה, הוא שולט בדמות הזאת ביד רמה והופך אותה לשלו לחלוטין – סיראנו דה טיראן, או פשוט טיראנו.