רוחות מלחמת העולם השנייה עדיין לא החלו לנשב ב-1937, אבל רדיפת היהודים על ידי ראשי המפלגה הנאצית כבר הייתה בתנופה מתמדת. לצד מערכת ההשמדה המשומנת מדהים לגלות שבאותו הזמן בדיוק פעל בעיר העברית הראשונה סניף רשמי של המפלגה. בימים אלה נחשפת עדות ישירה לכך במכירה פומבית מיוחדת של בית המכירות הפומביות "קדם" בירושלים.

אחד הפריטים שיוצעו לקונים במסגרת האירוע הוא ספר בשם "הרים, בודהות ודובים, מחקר וציד בטיבט המסתורית". הספר, שיצא לאור ב-1933, נשלח מברלין לסניף המפלגה הנאצית בשרונה, תל אביב ב-9 בנובמבר 1937, כשהוא נושא הקדשה לבבית חתומה בכתב ידו של לא אחר מראש האס. אס. היינריך הימלר.

היינריך הימלר (צילום: Keystone, GettyImages IL)
שמר על קשר גם בזמן המלחמה|צילום: Keystone, GettyImages IL
בהקדשה מזכיר את הימלר את עברה האפל של המושבה שנחשבת כיום כפנינה ארכיטקטונית ומרכז קניות פופולארי הסמוך לקניוני עזריאלי. בשרונה נוסד המטה הראשון של תנועת הנוער ההיטלראי, ה"היטלר יוגנד". המושבה הוקמה על ידי גרמנים טמפלרים במחצית השנייה של המאה ה-19, ועל אף יחסי שכנות טובים שניהלו תושביה עם התושבים הישראלים והערבים במדינה, התגייסו רבים מתושביה לשורות הכוחות הנאציים והזדהו עם עקרונות תורת הגזע. לאחר שתושבי המתחם הוכרזו כנתיני מדינת אויב, הם גורשו לבסוף לאוסטרליה על ידי השלטונות הבריטיים.

אין תמונה
וככה זה נראה היום
הקשר בין הימלר לבין שרונה נמשך גם בשנות המלחמה עצמה, כאשר תושביה העבירו מסרים לממשל הגרמני לפעול לשחרורם ממחנות המעצר של השלטון הבריטי. ב-1942 התייחס לכך הימלר באופן רשמי כשהורה להחזיק תושבים יהודים מצרפת ורומניה בעלי קשרים בארה"ב בתנאים מיוחדים, וזאת על מנת לעשות בהם שימוש לעסקאות חילופי שבויים עתידיות.