הוכרזו חמשת הסופרים שנבחרו לרשימה הקצרה של פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס לשנת 2017. הוועדה, בראשותה של השופטת בדימוס ד"ר עדנה קפלן-הגלר, בחרה את הרשימה הקצרה מתוך רשימה ארוכה של 12 ספרים. הסופרים שנבחרו הם: שמעון אדף על ספרו "קום קרא", ונעה ידלין על ספרה "שטוקהולם", שניהם בהוצאת כנרת זמורה ביתן דביר; סמי ברדוגו על ספרו "כִּי גִי", בהוצאת הקיבוץ המאוחד, אמיר זיו על ספרו "ארבעה אבות", בהוצאת עם עובד ואסתר פלד על ספרה "פתח גדול מלמטה", בהוצאת בבל.

הזוכה בפרס ספיר, שיוענק ב-22 בינואר ברדינג 3 בנמל תל אביב, יקבל מענק כספי בסך 150 אלף שקלים וספרו יתורגם לערבית ולשפה זרה נוספת על פי בחירתו. גם מי שלא יזכה לבסוף בפרס, יקבל פרס ניחומים נאה: חברי הרשימה הקצרה יקבלו מענק של 40 אלף שקלים, בעוד כל אחד מהסופרים ברשימה הארוכה יקבל 20 אלף שקלים.

בין המועמדים, ידלין ואדף כבר זכו בעבר בפרס. ידלין זכתה בפרס על ספרה "בעלת הבית" אדף זכה על ספרו "מוקס נוקס", שניהם בהוצאת כנרת זמורה ביתן דביר. על ספרו של אדף, "קום קרא", כתבו השופטים: "התנועה בין קודש לחול, בין מציאות לבדיון, בין מיתולוגיה למדע בדיוני, בין הפנטסטי לממשי ובין הרבדים של השפה מתעצבת ומסותתת על ידי אדף בגמישות חושנית ומוסיקלית. 'קום קרא' הוא הלחמה חד-פעמית ונדירה של עלילה, שפה ומצלול". על ספרה של ידלין, "שטוקהולם", כתבו השופטים: "נעה ידלין היא אמנית עיצוב דמויות מלאות ועשירות, והשנינות שלה לעולם לא באה על חשבון האנושיות העמוקה שבבסיס התבוננותה החדה".

סמי ברדוגו (צילום:  יחסי ציבור )
מועמד על "כי גי". סמי ברדוגו|צילום: יחסי ציבור

על ספרו של ברדוגו כתבו השופטים: "בספרו 'כי גי' מייצר ברדוגו לראשונה בספרות העברית מסע שיבה ארוך, מנוכר וקשה של ה"אחר" של החברה הישראלית, אל המקום ממנו ביקש לברוח, ומעולם לא הצליח. שפתו של ברדוגו קשה, מנוכרת, לא מתחנפת אך מכילה בתוכה כל אותה העת זרמים תת קרקעיים של כמיהה לחום, לתחושת בית ולשייכות". על ספרו של זיו, "ארבעה אבות", כתבו: "המעבר הצורני והסגנוני בין החלקים של הספר, הוא הישג אמנותי מרהיב שמתמודד עם הגבריות הישראלית כנקודת מבט והויה בעולם שתופסת את מקום הפעולה במציאות". ועל ספרה של פלד, "פתח גדול מלמטה", נכתב: "הספר מתאר חוויה נשית מצטברת ויוצר פואטיות נשית, גדולה, חפה מבנליות או יומרה".

mako תרבות בפייסבוק