מהתאים העליונים שמקיפים את חלל בית האופרטה המפואר בבודפשט עם השנדליר המרהיב והעצום שתלוי מעל והארכיטקטורה האריסטוקרטית בסגנון ראשית המאה הקודמת, החיים עצמם נראים הרבה יותר טוב. כבר כשהתזמורת החלה לכוון את הכלים, רגע לפני שהחלה האופרטה שלכבודה הרחקתי עד להונגריה (פלוס מסע בעקבות שטראוס בווינה), אפשר היה להרגיש את החגיגיות באוויר. קשה להאמין שלרגע חששתי שהמופע עלול להיות מפרך – בכל זאת, שלוש שעות זה לא צחוק – כי "העטלף" כל כך מענג שלא שמים לב בכלל איך הזמן רץ והוא נגמר.
"העטלף" ("פלדרמאוז") נחשבת למלכת האופרטות – ובצדק. האופרטה הנצחית הזו שחגגה השנה 141 שנה, פרי עטו (נוצתו, ליתר דיוק) של יוהאן שטראוס הווינאי, מבוססת במקור על פארסה בשם "בית הסוהר". הופעת הבכורה שלה הייתה בווינה ומאז היא מקבלת מקום מכובד ברפרטואר הקבוע של אופרטות. שטראוס הוא המלך הבלתי מעורער של הוולס הוינאי ו"העטלף" היא כנראה היצירה שהכי מזוהה איתו וללא ספק הפופולארית ביותר. גם אם אינכם חובבי מוזיקה קלאסית מושבעים, תופתעו לשמוע לא מעט יצירות מפורסמות שאתם יכולים לזמזם בלי בעיה, שבטח לא ידעתם שנמצאות בה.
לצד ציר העלילה הזה נכנסת דרמה אחרת לגמרי; הסיפור של פון אייזנשטיין וידידו דוקטור פאלקה. בנשף התחפושות שהתקיים לפני ארבע שנים, התחפש פאלקה לעטלף ושתה קצת יותר מדי. פון אייזנשטיין החליט להתעלל בו קצת והשאיר אותו לישון ברחוב במרכז העיר בתחפושת העטלף, מה שגרם לו לעלבון נוראי בבוקר כשכל תושבי העיר התאספו סביבו ולעגו לו. הדוקטור נשבע לנקום את נקמתו המפוארת, נקמת העטלף. יום הנקמה מגיע באותו נשף תחפושות בו מבלים פון אייזנשטיין ורוזלינדה. גם המשרתת שלהם, אדלה, מגיעה לנשף ומציגה עצמה כזמרת מפורסמת בשם אולגה. בקיצור, כולם משקרים לכולם בזמן שהשמפניה מבעבעת והוואלס הווינאי המשגע והמסחרר שלא מפסיק להתנגן לצד הצ'רדש ההונגרי הקלאסי ואפילו טאצ' רוסי מסורתי של קלינקה מגיח בהפתעה ומעיף את הקהל עוד יותר גבוה.
הבמאי ההונגרי המהולל מיקלוש גאבור קרני (קרו) המציא את "העטלף" מחדש והתאים אותה לקהל של המאה ה-21 וגם לדורות הצעירים יותר. הוא הוסיף לה שירים וריקודים, קיצץ ועדכן חלק מהדיאלוגים, הוסיף לעלילה עוד תבלינים מודרניים ואיך לא, פלפל אותה עם הרבה מאוד פפריקה. לקהל הישראלי צפוי עוד פינוק מיוחד, את תפקיד פרוש הסוהר השיכור יגלם הקומיקאי האהוב ישראל קטורזה. מאז ומתמיד היה נהוג לתת את התפקיד המשעשע הזה לקומיקאי מקומי וידוע במדינה המארחת את ההפקה. למרות שמדובר בתפקיד קטן יחסית הוא מאוד משמעותי וכולל מונולוגים שנונים ועוקצניים במיוחד. אין ספק שיהיה מאוד מעניין לראות את קטורזה מתמודד עם האתגר המסקרן, ואחרי שראיתי איך הקהל בבודפשט מגיב לקומיקאי ההונגרי שגילם את התפקיד, אני מוכן להמר על זה שגם הקהל בארץ הולך להיקרע מצחוק.
11-20 לפברואר בבית האופרה הישראלית – המשכן לאמנויות הבמה בת"א
מחירים: 190-438 שקלים