דרמהגדון

זירת סרטוני הביוטי - שם קוד לסרטונים שעוסקים באיפור, טיפוח ולייף-סטייל - היא משחקי הרעב של יוטיוב, ולשכבה מסוימת של יוצרי התוכן בתחום הזה (ובדרך כלל מדובר בביוטרים מפורסמים דיים כדי להצדיק תשלום של יוטיוב באמצעות פרסום בסרטוניהם) יש היסטוריה ארוכה של התנכלויות אישיות, תככים ומזימות, הלשנות פרטיות והכפשות ציבוריות זה נגד זה. "דרמהגדון" (שילוב בין 'דרמה' ו'ארמגדון') הוא בו זמנית שם כללי לכל מריבה מלוכלכת בין ביוטרים מובילים, וגם הכינוי הספציפי שניתן לאירוע שהתחיל הכל, אי אז ב-2018. אחרי צאתו של סרט דוקומנטרי על חייו והצלחתו של ג'פרי סטאר - מיוצרי הרשת המצליחים ביותר בעולם, שתרגם את סרטוני הביוטי המצליחים שלו לאימפריה כלכלית בשווי משוער של 200 מיליון דולרים - כמה ממתחריו של סטאר, בהם הביוטרים לורה לי, מני מואה, גבריאל זמורה וניקיטה דרגון, הציפו מחדש פוסטים גזעניים של סטאר בניסיון לפגוע במעמדו. ולא שהייתה להם עבודה קשה במיוחד - סטאר כבר הסתבך בעבר בעקבות אמירות פוגעניות וניכוס תרבותי, אולם התנצל על דבריו וזכה למחילה מעוקביו, וחשוב מכך, מהספונסרים שלו.

ניסיון הפגיעה בסטאר נראה אולי מעט חלבי וכלל, כאמור, הצפת אמירות ופוסטים שסטאר כבר התייחס אליהם, וכן בפרסום תמונה משותפת של לי, מואה, זמורה ודרגון, בתוספת כיתוב שלועג לסטאר באופן עקיף. אך כשעקוביו של זמורה ביקשו ממנו להסביר את הכיתוב המעליב לסטאר, הוא טען מצדו שמאס ברודנות של סטאר, שהוא חושב שסטאר גזען, והוא לא מאמין שמשפיען הביוטי המצליח ראוי למעמדו. ולא היה צריך יותר מזה בשביל להרתיח את מעריציו של סטאר, שהוכיחו במהירות כי גם הם יודעים לשחק מלוכלך. תוך פחות מיממה הם איתרו שורת פוסטים גזעניים, סרטונים מפוקפקי מוסר וציוצים סופר-פוגעניים בחשבונות של ארבעת הנ"ל והפיצו אותם ברבים. רביעיית המורדים מיהרה לפרסם סרטוני התנצלות, אולם הנזק כבר נעשה, אמינותם של הארבעה נפגעה, החברות שלהם התמוססה ובסופו של דבר הם אלה שספגו את ההפסדים הכלכליים המשמעותיים. לורה לי, למשל, איבדה יותר מחצי מיליון עוקבים תוך פחות משבוע, ומוצרי האיפור שהיא משווקת הורדו מיד ממדפי רשתות השיווק הגדולות.

"דרמהגדון 2.0" הוא כינוי החיבה שהוענק לסכסוך ביוטרים נוסף מ-2019, במהלכו האשימה יוטיוברית בשם טאטי את היוטיובר המצליח ג'יימס צ'רלס בחוסר לויאליות, ובהמשך גם בהטרדה מינית של בן זוגה וביצירת סביבת עבודה רעילה. צ'רלס הסביר את עצמו וחשף את ההשפעה החיצונית שטאטי הייתה נתונה לה, והשניים השלימו, בערך, זמן קצר לאחר מכן.

ואגב מושגי מפתח, גם לסרטוני ההכאה על חטא של היוטיוברים הוענק כינוי החיבה/גנאי יופולוג'י, שילוב של יוטיוב ואפולוג'י, התנצלות. סרטוני הסליחה הללו הם חלק בלתי נפרד מחייו של יוצר תוכן ביוטיוב, שיודע כי הוא עלול להיקלע בכל רגע לאיזו סערה ציבורית או סכסוך, ואז יהיה עליו לפרסם סרטון ארוך בו הוא יסביר למה עשה את מה שעשה ויבטיח לא לעשות זאת שוב תוך מבט דומע למצלמה. לסרטון הזה תוענק גם כותרת ציורית ומפתה ("עשיתי את הגרוע מכל", "הטעות הנוראית שלי" וכו'), שתמשוך בתורה צופים נוספים אל תוך המעגל האינסופי של טמטום והתנצלות. היופולוג'י הפכה לחלק כל כך אינטגרלי ממחזור החיים ביוטיוב, שישנן כתבות באתרי בידור שמסקרות ומדרגות את היופולוג'יז הטובות ביותר, והתנצלות היוטיוב היוותה גם השראה לאתגר בריאליטי הביוטרים של ג'יימס צ'רלס, ששודר, נכון מאוד, ביוטיוב.

מותו המצולם של פדרו רואיז

מונהליסה פרז לא הייתה יוטיוברית מפורסמת במיוחד. גם בן זוגה, פדרו רואיז, עוד לא קנה לעצמו שם והשיק את ערוץ היוטיוב האקסטרימי שלו Damitboy כשלושה חודשים בלבד לפני מותו במהלך פעלול מסוכן ולא מפוקח. רואיז ופרז - הוא בן 22, היא בת 19 ובהריון שני ממנו - השיגו אקדח מוזהב ותכננו לירות בליבו של רואיז, ולחסום את הקליע באמצעות כרך שמנמן של אנציקלופדיה. הם צייצו על הפעלול לפני הוצאתו לפועל והבטיחו לעוקביהם תוכן שכמוהו לא ראו, כיוונו שתי מצלמות כדי להבטיח שהירייה תיראה משתי זוויות משלימות, ולמרות שפרז קיבלה רגליים קרות ומוצדקות, רואיז דרבן אותה והיא סחטה בסופו של דבר את ההדק וירתה בבן זוגה. הספר לא הצליח לעצור את הקליע, ורואיז נפצע באופן אנוש, ובהמשך מת מפצעיו בבית החולים. פרז ההמומה הסגירה את עצמה למשטרה ומסרה להם את המצלמות המפלילות. היא הורשעה בהריגה מדרגה שנייה, ונשפטה לתקופת מאסר של 180 ימים. פרז חזרה מאז ליוטיוב. למרות שבסרטון הקאמבק שלה הבהירה כי ישנם פרטים רבים מהסיפור שלא תוכל לחשוף בעקבות סיבות משפטיות, היא ממשיכה גם היום לתפעל ערוץ צנוע שמתרכז בחיי המשפחה החדשים שהקימה אחרי מותו של רואיז.

לוגן פול ויער המתאבדים

איך בעצם לתאר את לוגן פול? הרי אף אחד לא באמת אוהב אותו אהבה כנה, ומשום מה הוא עדיין אחד מהיוצרים המשפיעים והרווחיים ביותר ביוטיוב. פול הוא משהו בין קומיקאי רשת לעיתונאי גונזו לזמר, שחקן, עורך וידאו, דוגמן, מתאגרף, פליט ריאליטי וכובע מצחייה מהלך. הוא החל את דרכו בצילום סרטונים קומיים באפליקציית הסושיאל המנוחה Vine, ועקר ממנה ליוטיוב ב-2014. מאז הוא מתעד פחות או יותר כל חלק בחייו ובחיי הסובבים אותו (אחיו, ג'ייק, הוא יוטיובר מצליח מאוד כשלעצמו), וצבר יותר מ-26 מיליון מנויים וקרוב ל-5.5 מיליארד צפיות בסרטוניו.

כחלק מאותו תיעוד, פול פרסם בסוף 2017 סרטון מביקור ביער אַאוֹקִיגַהַארה, לא רחוק מהר פוג'י ביפן. היער המבודד צבר מוניטין מפוקפק אחרי שהפך ברבות השנים לאתר התאבדות פופולרי, ומעמדו ביפן הוא כמעט כשל אתר קבורה המוני, כולל מערך סיירים שתפקידם למצוא ולטפל בגופות שביער. פול צילם את הביקור ביער, ואף תיעד היתקלות וניסיון מגע בגופת אדם שנמצא תלוי במקום תוך שהוא מבטיח לצופיו חוויה שלא ישכחו. במשך שלושה ימים עמדו פול והסרטון מיער המתאבדים במרכזה של סערה תקשורתית, שחרגה הרבה מחוץ לגבולות יוטיוב, ופול ספג שורת גינויים מארגונים ואנשים פרטיים על חסר הכבוד שהפגין כלפי המתים ביער ועל כך שהכניס מלכתחילה צוות צילום לאזור טעוּן כל כך. טוויטר הסירה חלק מציוציו של פול בנושא, יוטיוב השעתה אותו מהתוכנית היוקרתית Preferred שמאפשר ליוצרי וידאו להרוויח סכומים גבוהים על הפרסום בסרטוניהם ופול עצמו פרסם - אלא מה - סרטון התנצלות ארוך בו הסביר שכוונתו הייתה טובה, ושרק ניסה להעלות את המודעות להתמודדות עם מחלות נפש ואובדנות. הוא הבטיח לפרוש זמנית מפרסום סרטונים, מה שאכן קרה ונמשך שבועות ספורים.

מותה ותחייתה של אלכסיה מרנו

יוטיובר טוב יודע שבליבו של כל סרטון מצליח עומדת דרמה אנושית, וככל שהדרמה האנושית הנ"ל תהיה סנסציונית יותר, כך יגדלו סיכוייו של הסרטון להשתחל לאלגוריתם ההמלצות של יוטיוב ולזכות בכמויות ענק של צפיות אורגניות. בתחילת השנה, הבין היוטיובר הקנדי איימג'יי סטיישן (ImJayStation) שאם יספר על מותה של בת זוגו, אלכסיה מרנו, הוא יוכל למשוך אליו אלפי מנויים חדשים, בנוסף לחמשת המיליונים שכבר עקבו אחריו. רק דבר אחד עמד בדרכו: מרנו הייתה (ונותרה, אל חשש) לגמרי בחיים. איימג'יי סטיישן, ששמו האמיתי ג'ייסון את'יה, פרסם בכל זאת מספר סרטונים שהוקדשו לבת הזוג המנוחה, בהם סרטונים שמראים אותו מתייפח בבכי מבקר באתר הנצחה מאולתר עבור מרנו, או מנסה ליצור קשה עם רוחה של מרנו בעזרת לוח וויג'ה.

אולם השינוי המהיר באורחות חייו של איימג'יי לא לגמרי החליק בגרונותיהם של עוקביו, והם העלו את החשד שמא מותה של מרנו זוייף, מה שאיימג'יי הודה בו כעבור זמן קצר. בסרטון ההסבר שלו, היוטיובר טען כי מרנו ידעה על כוונתו למתוח את הגולשים ולבדות את מותה - ואף תמכה בו. במקביל, נחשף כי מרנו התלוננה נגד את'יה בטענה שהכה אותה, מה שגרם לאת'יה לחשוב כי אם ימהר להפיק סיפור חדש אודותיה הוא יצליח להעלים ולהשכיח את התלונה. התוכנית האווילית התפוצצה בפרצופו, ונוסף על הפרידה ממרנו, יוטיוב הקפיאו את תוכניות הפרסום בחשבון של את'יה ועצרו, למעשה, את הכנסותיו מפרסום תכנים ביוטיוב.

דאדי או פייב מאבד את המשמורת על ילדיו

מייקל מרטין האמריקאי זיהה את הפוטנציאל הוויראלי של משפחתו, והחל לתעד את חייו, חיי חמשת ילדיו ואת חייה של בת זוגו, הת'ר, בחשבון יוטיוב שנקרא דאדי או פייב (אבא לחמישה). מייקל והת'ר נהגו למתוח את הילדים ולתעד את תגובותיהם בסרטונים. הצפיות האמירו בהדרגה, ואיתן גם הקיצוניוּת שמייקל והת'ר הסכימו לה - הם נהגו לשסות את הילדים זה בזה ולעודד אותם להכות אחד את השני, ובשני סרטונים שהוזכרו מפורשות בכתב התביעה נגדם הם גרמו לאחד הילדים לבכות מול המצלמה אחרי שהאשימו אותו בהרס חדרו (אותו הרסו בעצמם כשמרחו דיו בלתי נראית על הקירות והשטיח), ובמקרה אחר סיפרו לו ברצינות גמורה שהם אינם מעוניינים לחיות איתו ושולחים אותו לגור עם משפחה אחרת.

בעקבות תלונות גולשים על הנזק הפסיכולוגי שנעשה לילדיו, בת זוגו לשעבר של מייקל תבעה משמורת בלעדית על שני ילדיהם המשותפים (ואלה אכן נלקחו מחזקתם של מייקל והת'ר), והיחס לשלושת הילדים הנוספים הוביל להרשעתם של בני הזוג בהזנחה ובפגיעה בילדיהם. הם נשפטו לחמש שנות מאסר על תנאי, גונו על ידי יוטיוב, צוו להסיר את הסרטונים בהשתתפות הילדים מהחשבון הקיים והתחייבו שלא להעלות סרטונים חדשים בהשתתפות ילדיהם. האם כל זה עצר את בני הזוג מרטין מלהמשיך לפעול ביוטיוב? ממש לא. מייקל חיסל את החשבון הפרטי שלו, והקים ערוץ חדש בשם פאמילי או פייב (משפחה של חמישה), בו פורסמו כבר כמה וכמה סרטונים עם הופעות אורח של הילדים - הפעם לא כקורבנות מתיחה - שחלקם הפכו מאז גם ליוטיוברים בזכות עצמם.

טאנה קון מתרסק

יוטיובר שרוצה למנף עוד יותר את הצלחת סרטוניו יכול לפקוד את וידאו-קון, כנס ייעודי ליוצרי תוכן מקוון ולמערציהם, שם משתתפים היוטיוברים בפאנלים (בתשלום), עורכים מפגשים (בתשלום) עם צופיהם ומוכרים סחורה ממותגת שמקדמת את ערוציהם. ב-2018, נקלעה היוטיוברית המצליחה טאנה מונגו לסכסוך קטן עם וידאו-קון, ואחרי שהכנס לא הסכים להעניק לה את תואר הכבוד "Featured Creator" - שהיה מקנה לה זכויות יתר ודיסקרטיות באירוע - הודיעה כי היא תייסד את טאנה-קון, כנס חינמי ליוצרי רשת ואוהדיהם, אותו תכננה לערוך בהתראה של 40 ימים. מונגו שכרה חלל והחלה למכור כרטיסי כניסה לטאנה-קון, בעודה מבטיחה לרוכשים חוויות יחודיות ומוצרים בלעדיים שיימכרו במקום. וכל זה אחלה, רק שמרכז הכנסים שמונגו שכרה יכול להכיל 5,000 מבקרים, מונגו מכרה יותר מ-4,000 כרטיסים וביום הפתיחה של טאנה-קון הופיעו במקום כ-20,000 מבקרים. הם השתרכו בתורי ענק, חלקם הגדול אף נשלחו חזרה לביתם בעקבות אותה מכירת-יתר, ואלה שנכנסו דיווחו על חוויה מאכזבת. מונגו הבטיחה מפגשים עם יוטיוברים מצליחים - זה לא קרה. היא הבטיחה לרוכשי כרטיס ה-VIP (שמחירו היה 70 דולרים) מרצ'נדייז בלעדי - ואז סיפקה חבילת שי ובה רק קונדום ממותג. לעזאזל, היא הבטיחה כנס חינמי ואז גבתה עליו כסף בכניסה. אחרי יממה אחת מתוך השלוש שתוכננו לכנס, מונגו וצוות ההפקה שלה הודיעו כי טאנה-קון מהווה סכנה בטיחותית ולכן הוא מבוטל לאלתר, וכי רוכשי הכרטיסים יקבלו חזרה את כספם.

מיקה סטופר מוסרת לאימוץ את בנה

התוספת הטרייה ביותר לרשימת השערוריות מגיעה אלינו מהיוטיוברית מייקה סטופר, שניהלה ערוץ יוטיוב מצליח בשם The Stauffer Life, בו תיעדה את חייה עם משפחתה, הכוללת ילדים ביולוגיים וילד מאומץ בשם האקסלי. האקסלי אומץ על ידי סטופר ובן זוגה לפני כשלוש שנים, בתהליך ארוך ומורכב שתועד כולו ביוטיוב והניב לסטופר, על פי ההערכות, הכנסות של 700,000 דולרים וגידול של כ-140,000 עוקבים חדשים. בחודש מאי 2020 פרסמה סטופר סרטון חדש בערוץ שלה, בו סיפרה כי המשפחה החליטה "למקם מחדש" (Rehome) את האקסלי בן ה-4, אחרי שמצאו לו משפחה שהיא "ממש מושלמת בשבילו", כך לפי דבריה של סטופר. היוטיוברית ובן זוגה טענו כי לא היו מודעים לקשיים הרבים שהאקסלי - יליד סין שאומץ דרך סוכנות - סובל מהם, רמזו שהמידע שנמסר להם אודותיו לפני האימוץ לא היה מדויק והסבירו כי החליטו למסור אותו לאימוץ שני כדי להיטיב עמו. "הוא משגשג, הוא מאושר, הוא מסתדר מצוין", הבטיחה סטופר בסרטון ההסבר - אותו הסירה בהמשך - "לאמא החדשה שלו יש גם הכשרה רפואית, אז זו התאמה טובה מאוד".

בעקבות התגובות הקשות שקיבלו (העוקבים של סטופר אף יזמו עצומה שקוראת להסרת כל הסרטונים שהאקסלי מופיע בהם, כדי למנוע מסטופר להמשיך ולהרוויח כסף מהצפיות בהם) והכתבות זוקרות הגבה שנכתבו עליה, סטופר התנצלה מספר פעמים על מעשיה, וממשיכה לפרסם גם כיום סרטונים חדשים בערוץ המצליח למדי שלה, וגם הם עוד עוסקים בניהול נכון ובריא של חיי משפחה.

היעלמותה של טיילור ניקול דין

אם מאסתם בביוטי, מיציתם את הסרטונים הקומיים ולא באמת התחברתם לסרטוני גידול הילדים, יש סצנה נוספת ביוטיוב שיכולה להתאים לכם: PeTube - סרטונים העוסקים בגידול חיות מחמד מהצד האקוזטי יותר של הספקטרום. ב-2017, החלה טיילור ניקול דין - אז נערה צעירה שלמדה בחינוך ביתי עקב מצב בריאותי שהפך את ביקוריה בבית הספר למטלה לא פשוטה - לפרסם סרטונים בהם היא מאכילה את כל חיות המחמד שלה, בהן לא מעט זוחלים, חרקים, דגים נדירים ומכרסמים. קול הדיבור הרגוע של דין, בשילוב התוכן הנעים והמשפחתי ששידרה, הפכו אותה במהרה לפט-טיוברית מובילה, והיא החלה לפזול לתחומי סיקור נוספים כמו אופנה וסגנון חיים. אחרי שהציגה לצופיה את בן זוגה המפוקפק ג'וני קרייג (שגם היה מבוגר ממנה בכמה שנים), הם החלו לזהות שינויים בהתנהגותה ובמראהּ של דין. וכמו שבאו, הסרטונים המצליחים של דין גם נעלמו. הראשונים לתווך את סיפורה של דין היו מנחי הפודקאסט "Reply All" שעוסק בפיצוח תעלומות ואבחון תופעות רשת, אולם הפרק אודותיה - All My Pets, שראוי להאזנתם המיידית - נערך ושודר לפני שסיפורם של ג'וני וטיילור הושלם.

לאורך 2018 ו-2019, חזרה דין לפרסם סרטונים על חיות המחמד שלה, אולם משהו בה כבה. המבט שלה שוטט בחוסר שקט, הדיבור שלה נעשה שקט ומפוזר, וסביבת מגוריה הלכה ונעשתה מוזנחת יותר. מעריציה של דין אף פרסמו מספר סרטונים ובהם רמזים ועדויות לכך שהיא צורכת סמים, מה שדין אכן אישרה בסרטון קאמבק שפרסמה בתחילת 2020. דין הסבירה כי מערכת היחסים עם קייג' הייתה מתעללת, והובילה אותה להתנסות ובהמשך גם להתמכרות לסמים, בהם תרופות מרשם, קראק והרואין. את הצלקות על פרקי ידיה הסבירה בהתמודדות עם חרדה ודיכאון שלא טופלו כמו שצריך, ואת השינוי החיצוני שעברה היא נימקה ברצון שהרגישה לא לזהות יותר את עצמה במראה. דין חזרה לפרסם סרטונים ביוטיוב, אך את מקומם של הארנבים, הנחשים ותיקני המחמד שלה החליפו סרטונים שמלווים את חייה החדשים כמכורה בגמילה.