שברולט קפטיבה (צילום: נעם וינד)
רכב נאה אבל לא מסובב ראשים |צילום: נעם וינד

החיים בעידן המודרני אמנם הפכו לנוחים ומפנקים אבל ללא ספק גם למסורבלים יותר מבעבר. אם פעם משפחה יכלה די בקלות לארוז את עצמה על מטלטליה בתוך קונטסה 900 או פיאט 600 ולצאת לטיול ארוך ברחבי המדינה, היום נראה שנדרשת משאית או לפחות מכונית מאוד מרווחת כדי להכיל את כל מה שממש חייבים לקחת. אמנם, בלית ברירה, הרוב מצליח איכשהו להדחס בקושי למשפחומטית ליסינג עם דלק חופשי מהעבודה אך מי שיכול להרשות לעצמו לרוב הולך על משהו יותר גדול.

הפתרון האידיאלי למצוקה שכזאת הוא מיניוואן שימושי המציע מושבים מרווחים, רצפה שטוחה, גובה רב בחלל המכונית המאפשר הרבה מרווח תנועה בכל מימד וגם צמד מושבים נוסף למקרה שלנסיעה מצטרפת הסבתא או איזה חבר של הילד.

אבל  עם כל הכבוד לשימושיות, מיניוואן הוא נטול סקס אפיל והקונוטציה של רכב שכזה בישראל היא בעיקר של כלי להובלת משפחות מרובות ילדים ממגזרים מסוימים.

שברולט קפטיבה (צילום: נעם וינד)
יקח אתכם לפיקניק בשטח|צילום: נעם וינד

עד לפני מספר שנים מי שהתעקש על גלגלים שנראים קצת יותר ממובילית של ילדים נאלץ לבחור באחד מג'מוסי השטח המגודלים שאף נהנו מהטבת מס של רכב מסחרי. אך עם ביטול הטבות המס, ההכרה בהוצאות האחזקה הגבוהות וההבנה שאין ליכולות השטח שימוש של ממש בדרך אל הגן והחוגים של הילדים ירדה הפופולריות של ספינות השטח הגדולות לטובת זן חדש של רכבים שאפשר לרוכשיהם ללכת בלי ולהרגיש עם. רכבי הפנאי כבשו בסערה את רחובות הערים והציעו מראה ונוכחות של רכב שטח מבלי להגרר לעליות קניה ואחזקה מטורפות ותוך כדי שמירה על שימושיות יומיומית טובה.

שברולט קפטיבה (צילום: נעם וינד)
מנוע דיזל מצוין וגיר אוטומטי יעיל |צילום: נעם וינד

מתרשמים

הקפטיבה הוצגה בשנת 2006 והיתה למעשה הילד הראשון שבאמת נולד בחטיבה הקוריאנית של שברולט לאחר שג'נרל מוטורס קנתה את דייהו.

לפני מספר חודשים הקפטיבה עברה מתיחת פנים משמעותית שכללה פרונט חדש המיישר קו עם הלוק הנוכחי של דגמי שברולט בעל סבכה גדולה חצויה במרכזה עם לוגו "שברולט" אפילו אדיר מימדים מבעבר. בנוסף גם החישוקים הקלים גדלו במידותיהם ובאחוריים נרשמו עדכונים קלים בתצורת הפגוש והפנסים.

מתחת לפני השטח התחוללו לא מעט שינויים שכללו מנועים חדשים, תיבת הילוכים אוטומטית מודרנית, כיול מחודש למתלים, הקשחת המרכב ושדרוג משמעותי בתא הנוסעים.

חייבים לציין שהתוצאה הסופית בהחלט נעימה לעין והומוגנית למראה אך למרות הפרונט הדומיננטי וכל האלמנטים העיצוביים המתבקשים במגזר רכבי הכאילו-שטח ניכר כי הקפטיבה המחודשת, כמו קודמתה, לא מסובבת את הראשים של הנוכחים בבית הקפה השכונתי. אולי זה קורה בגלל שהיא קצת חסרת יחוד וכוללת בצורתה בעיקר אלמנטים שראינו בהרבה רכבי פנאי אחרים על הכביש.

שברולט קפטיבה (צילום: נעם וינד)
תא הנוסעים עבר שדרוג משמעותי אך ניכרים בו סימני הזמן |צילום: נעם וינד

תא הנוסעים
גם העיצוב של תא הנוסעים לא יפיל אתכם שדודים. אמנם חייבים לציין כי רמת החומרים עברה שדרוג משמעותי במתיחת הפנים וכי המושבים בהחלט מזמינים ומציגים שילוב נאה בין בד לעור אך גלגל ההגה גדול מדי ומיושן בצורתו וגם הדשבורד מעט מבולגן וניחן בשימוש יתר באלמנטים פסבדו-יוקרתיים כמו פלסטיק בגוון כסוף או גימורים א-לה-קרבון שלא באמת מצליחים לשכנע או לציור אווירת פרימיום.

השימושיות והמרווח, לעומת זאת, מצוינים ולבד משפע תאי אחסון הקפטיבה כוללת גם מרווח מצוין לנוסעים בשתי שורות המושבים ושורת מושבים שלישית הנשלפת בעת הצורך  בקלות רבה מרצפת תא המטען.
חבל רק שאין בקרת אקלים מפוצלת ויציאות מיזוג בשורות המושבים האחוריות.

כאמור גם ליין המנועים עבר עדכון וברכב המבחן פגשנו את גרסת הדיזל המצוידת במנוע בנפח 2.2 ליטרים המפיק 163 כ"ס ומומנט מרשים של כמעט 36 קג"מ כבר ב-2000 סיבובים לדקה המשודכים לגיר אוטומטי חדש עם שישה יחסי העברה ואפשרות לתפעול ידני.

שברולט קפטיבה (צילום: נעם וינד)
המרווח בתא הנוסעים מצוין|צילום: נעם וינד

נוסעים

כרכב שהיעוד המרכזי שלו הוא להיות מוביל נוסעים שימושי ומרווח בחרנו, במקום סיבוב סולו בנס הרים, לקחת את הקפטיבה למסע של ממש עם החבר'ה - 4 נוסעים מבוגרים על ציודם וקרוב לאלף קילומטרים ב-48 שעות.

בדרך כלל במסעות מן הסוג הזה מתנהל קרב לא פשוט על המקום שליד הנהג וכמו בבחירות שאין בהן הכרעה ברורה מסכמים על רוטציה אותה מקפידים הנוסעים לאכוף באדיקות. אבל הפעם, למרות שלמושב האחורי נשלח צמד גברים מגודלים לא נראה שאף אחד התלונן, לא נשמע ציוץ עצבני בחלוף מאות קילומטרים וגם כשניסיתי לברר בעת עצירה להתרעננות אם מישהו רוצה להחליף מיקום כל אחד דבק במקומו כאילו היה זה מושב נחשק בספסל הממשלה. אין ספק, מרווח מאוד בקפטיבה גם בשורת המושבים השנייה - כל נוסע יכול לכוון על פי רצונו את משענת המושב והחלונות הגדולים ומעניקים תצפית מצוינת על הנוף מסביב. בבירור מעמיק אמנם הצלחתי לסחוט תלונות על קופצניות מסוימת בכבישים משובשים אך לא ברמה שממש הטרידה מישהו.

שברולט קפטיבה (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד
 

גם נוסעים מזדמנים שנשלחו אחר כבוד אל שורת המושבים השלישית שמיועדת בדרך כלל להסעת ילדי השכנים לחוג ציינו שהמושבים שנשלפו מרצפת תא המטען בסך הכל מאפשרים תנאי מחייה מתקבלים על הדעת אך כצפוי התלוננו על מרחב רגלים מוגבל שאינו מתאים למי שגובהו מעל מטר שבעים.

למרות שהקפטיבה הייתה עמוסה בנוסעים ובציוד, המנוע, בשילוב תיבת הילוכים אוטומטית יעילה עם יחסי העברה נכונים גילה הרבה נכונות למשוך את המכונית קדימה בנחישות גם בדרכים ההרריות ובעקיפות.

שברולט קפטיבה (צילום: נעם וינד)
לא בדיוק הרכב המתאים לטיולי שטח אתגריים|צילום: נעם וינד

על הכביש 
"זה וי-6?", הרהר בקול אחד הנוסעים. "לא, זה מנוע טורבו דיזל", עניתי. "דיזל?", הופתעו החברים, "הוא בכלל לא נשמע כמו מונית". 

אמנם מרבית הדיזלים המודרניים כבר מזמן לא מזכירים מונית מקרטעת עם מיליון קילומטרים על השעון אבל  לזכותו של המנוע הזה צריך לציין שלבד מגמישות וזמינות כוח מצוינים הוא אחד ממנועי הדיזל הפחות מטרטרים ורועדים שפגשנו לאחרונה.

כנראה שאף אחד לא  רוכש קרוס-אובר מגודל מימדים כדי לתפור עיקולים בערד-סדום או בירנית-אלקוש אבל הקפטיבה בהחלט מצליחה לשמור על קצב תנועה מפתיע למדי גם כשהכביש מסתלסל. ההגה אמנם מעורפל ומרכז הכובד הגבוה בהחלט מורגש אבל לנהג המשפחתי הממוצע ואף מעבר לכך היא מספקת מספיק אחיזה ויכולת לשמור על קצב תנועה מרשים.

שברולט קפטיבה (צילום: נעם וינד)
יקח אתכם לפיקניק בשטח|צילום: נעם וינד

מעבר לאספלט 
מה שקצת פחות מרשים הן יכולות השטח של היאכטה האמריקאית-קוריאנית הזאת. אמנם היא מצוידת במערכת הנעה כפולה, אלמנטים ויזואליים של חיית שטח ואף בבקרת

ירידה במדרון אבל מרווח גחון מינימלי, פגוש קדמי פגיע, צמיגי כביש ומהלך מתלים קצר מבהירים מיד שאפילו מול קרוס-אוברים מתחרים אין לקפטיבה הרבה מה להציע. והאמת שזה בסדר כי בינינו אף אחד מבין רוכשיה לא באמת מתכוון להתחפש בטיול בעומק השטח ובשביל נסיעה מתונה בשבילי קק"ל בדרך לפיקניק משפחות ביחד עם החברים מההיי-טק שבאו עם רכב החברה הקפטיבה עושה את עבודתה נאמנה ואף יכולה להרחיק מעבר לכך, כל עוד לוקחים את העניינים  בזהירות.

שברולט קפטיבה (צילום: נעם וינד)
רכב קלאסי כדי לקחת את הילדים לחוגים ולקניון |צילום: נעם וינד

מסכמים

אם אתם מחפשים רכב פנאי שיסובב ראשים בכל מקום ויעורר את קנאת השכנים אולי רצוי שתבדקו כמה אופציות נוצצות יותר. גם אם אתם חושבים לקחת את הקרוס-אובר שלכם לבחינת מעלות בשטח עמוס סלעים נראה שיש בשוק כמה רכבי פנאי שיהיו מוכנים ללכת רחוק יותר תמורת 219 אלף שקלים, מחירה של הקפטיבה בגרסת הדיזל שנבחנה כאן (בהיצע קיימות שתי גרסאות בנזין - אחת עם מנוע בנפח 2.4 ליטרים ב-200 אלף שקלים וגרסת קצה המצוידת במנוע וי 6 בנפח 3 ליטרים ב-240 אלף שקלים).

עם זאת, אם אתם מחפשים רכב פנאי יעיל עם הרבה מרווח פנימי לנסיעות ארוכות ויכולת לקחת מדי פעם עוד כמה נוסעים מזדמנים, הקפטיבה המחודשת בהחלט יכולה לענות על כל מבוקשכם ואף מעבר לכך. אולי לא מדובר בג'יפון שיגרום לכם להשפריץ ניטים מהתרגשות אבל ללא כל ספק מהדורת 2011 כוללת לא מעט שדרוגים כמו יחידת כוח משודרגת הכוללת מנוע טורבו דיזל מוצלח וגיר אוטומטי יעיל, כיול מתלים מחודש שמציע פשרה הגיונית בין נוחות להתנהגות ועיצוב פנים משודרג. אמנם פה ושם ניתן להבחין בסממני גיל שמתיחת הפנים המקיפה לא הצליחה להעלים אבל בסך הכל הקפטיבה המחודשת מציעה חבילה מוצלחת למדי של שימושיות משפחתית עם אופציה ל-7 נוסעים - במחיר שפוי יחסית דרומית לקו רבע מיליון השקלים.

>> מבחן המיני-וואנים הגדול: מאזדה 5 מול סיטרואן סי 4 פיקאסו מול רנו גרנד סניק 

>> מבחן דרכים לפורד אקספלורר

שברולט קפטיבה (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד