לפני קצת יותר משנתיים סובארו השיקה בכל תרועה גדולה את ה-XV בישראל והאמינה כי ביכולתה לתפוס נתח שוק של ממש בסגמנט הקרוסאוברים הלוהט שהפך בשנים האחרונות לבחירה הראשונה של מרבית הישראלים שחיפשו משהו מעבר למשפחתית אפרורית.
לכאורה, ל-XV היו לא מעט יתרונות - מעיצוב נאה, דרך מוניטין רב שנים של סובארו בשוק המקומי ועד להנעה כפולה כסטנדרט עם הבטחה ליכולת שטח, אך כפי שחזינו כבר במבחן ההשקה שערכנו לו בזמנו, עם תמחור שהציב אותו מול מכוניות כמו מאזדה CX-5, קיה ספורטאז' ובהמשך גם מיצובישי אאוטלנדר ה-XV התקשה לבלוט.
עוד ב-mako רכב
מבחן דרכים סובארו XV
דגמים חדשים של סובארו בארץ
סובארו אימפרזה החדשה בארץ, החל מ-127 אלף ש'
בונוס ההנעה הכפולה, כך מסתבר, לא היה משמעותי מספיק למרבית הלקוחות כדי לבחור בו וב-2013, בעוד שמאזדה ומיצובישי מכרו כל אחת מעל ל-3000 יחידות מרכבי הפנאי שלהן, הנתון של סובארו עמד רק על קצת יותר מעשירית עם 344 XV שעלו על כבישי ישראל באותה שנה.
במבחן ההשקה קבענו כי מדובר בסך הכל ברכב טוב שפשוט מתומחר לא נכון והמלצנו ליבואני סובארו, בהתאם להיצע רכבי הפנאי בשוק, להצמיד ל-XV תג מחיר תחרותי יותר שימקם אותו בטווח שבין רכבי הפנאי הקטנים כמו ניסאן ג'וק לרכבי הפנאי הגדולים יותר דוגמת ה-CX5 .
מאז יותר מ-400 אלף רכבים חדשים עלו כבישי ישראל ורק לאחרונה ביפנאוטו כנראה סוף סוף הבינו שחבל לבזבז את הפוטנציאל של ה-XV והוסיפו להיצע גרסה חדשה עם מנוע בנפח 1.6, גיר רציף ותג מחיר של 136 אלף שקלים (130 לגרסה ידנית) בתקווה לתת פייט לשלל ג'יפונים קטנים במחיר של משפחתיות כמו שברולט טראקס ורנו קפצ'ור שהציפו לאחרונה את השוק.
יצאנו לבדוק האם כעת ה-XV יוכל לתפוס סוף סוף את המקום הראוי לו בשוק רכבי הפנאי והאם השידוך עם מנוע ה-1.6, הלא יותר מדי חזק של האימפרזה, הולם אותו.
מתרשמים
מבחינה חיצונית ה-XV 1.6 זהה כמעט לחלוטין ל-XV המוכר המצויד במנוע ה-2 ליטרים ולשמחתנו יבואני סובארו בחרו שלא לוותר לטובת תג המחיר האטרקטיבי על אף אחד מהאלמנטים העיצוביים שמעניקים ל-XV יציבה בניחוח שטח, בין אם מדובר בכנפונים השחורים מסביב לבתי הגלגל, גגון המסילות הכסוף, הספוילר, הפגושים הקרביים וכמובן חישוקי ה-'17 הקלים המושחרים שמאוד מזוהים עם הרכב.
בעוד שמבחינה עיצובית אל מול רכבים מסוגננים כמו ה-CX5, ה- XV התקשה להרשים, בהשוואה מול ג'יפונים קטנים יותר הוא בהחלט זוכה להרבה נקודות חיוביות עם נוכחות בולטת בשטח ויציבה מרשימה.
גם הקבינה בסך הכל די דומה לזו של ה-XV בגרסת 2 הליטרים ומציגה איכות חומרים לא רעה אך עיצוב פשטני ומפרט אבזור לא מרשים במיוחד הכולל בקרת אקלים חד אזורית וגלגל הגה עשוי פלסטיק שמרגיש די בסיסי.
מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית עם בלוטות', ניווט ומצלמת רוורס תעלה לכם לא פחות מ- 5,000 שקלים נוספים ותכלול גם אפשרות לשליטה מגלגל ההגה (שלא מגיעה משום מה עם המערכת המקורית).
ניתן גם לקבל, ללא תוספת תשלום, את ה-XV עם פנים בגימור דו גווני בצבעי קרם-שחור. מבחינת השימושיות אמנם ניתן לקבוע שמושבי בד ודיפונים בהירים זה לא בדיוק הדבר הכי פרקטי בעולם, במיוחד אם יש לכם ילדים קטנים, אך אין ספק שגימור זה משדרג את הלוק של הקבינה בצורה משמעותית והופך אותה למקום מזמין יותר.
כפי שאתם יכולים לנחש, לא מדובר ברכב סופר זריז וטבלת הביצועים מדווחת על 13.8 שניות ארוכות שיחלפו ממצב עמידה עד שתראו על הצג מהירות תלת ספרתית (הגרסה הידנית תשפר את הנתון ב-0.7 שניות).
עם זאת, נתוני צריכת הדלק הרשמיים מרשימים יותר: 18.1 ק"מ לליטר באוטומטית ו-17.2 ק"מ לליטר בידנית בין היתר הודות למערכת Stop&Start.
נוהגים
מבט בנתוני הביצועים הפושרים כמו גם זיכרונות לא חיוביים במיוחד מיחידת ההנעה הזו באימפרזה המשפחתית, העלו בנו בטרם המבחן לא מעט חששות באשר לטיב השידוך בין רכב פנאי לעדר צנוע כל כך של סוסים, אך לשמחתנו במציאות גילינו עד מהרה שהמצב טוב בהרבה ממה שחשבנו.
אמנם ה-XV 1.6 הוא ממש לא רכב מהיר או קל כאיילה בשום שלב, אבל חשוב להדגיש שלא מדובר במה שבלשון העם היה זוכה לכינוי "עגלה" ואם אתם לא מסוג האנשים שממש חייבים לזנק מהמקום בפול גז בכל רמזור, בהחלט תוכלו להתרגל ליחידת ההנעה הזו ולהסתדר עימה.
בשיוט נינוח אפילו במהירות גבוהה למדי ה-XV מתגלה כרכב די נעים המציע נוחות נסיעה אמנם לא מפנקת אך בהחלט סבירה.
עם זאת, גם נהגים משפחתיים מתונים יצטרכו להפנים את מגבלות הכוח ולהיערך בהתאם לקראת עקיפות והאצות ביניים בכבישים הרריים.
בכביש המפותל ה-XV מפגין את היתרונות של הנעה כפולה קבועה ולמי שיכול להתרגל להגה חסר התקשורת, לבלמים בעלי התחושה הספוגית ולהעדר האפשרות לתפעול ידני של ההילוכים בתיבה הרציפה, מתגלה רכב עם יכולת דינמיות מרשימות למדי ושלדה מהנה שמרגישה מדויקת ומהודקת.
נטישה של הנתיב הסלול וירידה לשטח מגלה את אחת מנקודות החוזק הגדולות ביותר של ה-XV ועל אף שאין כאן נעילת דיפרנציאל, מיגונים, מהלך מתלים ארוך, הילוך כוח של ממש וקשיחות של רכב שטח אמיתי, עם מרווח גחון של 22 סנטימטרים ה-XV גם בגרסת ה-1.6 מאפשר, למי שינהג בו בשיקול דעת, להגיע די רחוק בשטח תוך כדי הפגנת יכולת מפתיעה של חציית מכשולים ואפשרות מענגת, למרות מערכת בקרת יציבות מעט היסטרית מדי שלא ניתנת לניתוק מלא, לנהיגה מהירה בשבילים כבושים בסגנון המזכיר את מורשת הראלי המפוארת של המותג.
צריכת הדלק אמנם לא מתקרבת לנתונים הרשמיים אך במבחן המדמה שימוש ממוצע בתנאי אמת רשמנו נתון טוב למדי של 13 קילומטרים לליטר בגרסה עם הגיר האוטומטי-רציף ו-12 קילומטרים לליטר ב-XV הידני המצויד בגיר עם 5 יחסי העברה.
מסכמים
בשנתיים שעברו מאז השקתו בארץ ה-XV התקשה להפוך ללהיט מכירות אל מול מתחרים חזקים כמו הספורטאז', האאוטלנדר וה-CX5. כעת, עם הצטרפות גרסת 1.6 מוזלת להיצע, הוא יוצא לסיבוב נוסף עם תמחור אגרסיבי בהרבה המציב אותו אל מול רכבים מסגמנט רכבי הפנאי הקטנים.
בסיום נהיגת התרשמות ראשונה ניתן לקבוע שעל אף שיחידת ההנעה החדשה לא מרשימה במיוחד, כמכלול ה-XV בגרסתו הבסיסית מציע, בעבור 136 אלף שקלים, חבילה אטרקטיבית עם בונוס ליכולת שטח מפתיעה המהווה אלטרנטיבה בהחלט ראויה שיכולה להתאים להרבה מאוד לקוחות כתחליף למשפחתיות משמימות ומעלות פיהוק כמו גם לרכבי הפנאי הקטנים והאופנתיים.
בסוף השבוע הקרוב יפורסם כאן ב-mako רכב מבחן השוואתי של ה-XV אל מול המתחרות.
מבחן השוואתי: קפצ'ור, טראקס, 2008 וקרוסאובר