אלפא מיטו (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד
אלפא מיטו (צילום: נעם וינד)
כעת במחיר זמין מבעבר|צילום: נעם וינד
בחייםכך כל כך הרבה פעמים ניסו להסביר לנוהגודל לא באמת קובע ויש דברים חשובים בהרבה שמשפיעים על טיב הביצוע בכל תחום.

אמנם לא בטוח שכולנו באמת השתכנענואבל אין ספק שבשנים האחרונות עולם הרכב הוכיח לנו בצורה משכנעת למדי שלא תמיד חייבים דונמים של פח ומנועים עתירי סמ"קים כדי לספק את כל הצרכים המוטוריים ההגיוניים ואף מעבר לכךאחרי שהתרגלנו למשפחתיות לא קטנות עם מנוע בנפח של פחות מ-1,200 סמ"ק ולעובדה שיותר ויותר אנשים בוחרים לוותר על הסדאן ולהתנייד במכוניות במימדי מינילכאורה גם לא אמורה להיות לנו בעיה לקבל בזרועות פתוחות עולה חדשה בניחוח ספורטיבי מאיטליה עם מנוע בנפח קטן משל שקית חלב בסופר.

עוד ב-mako רכב
אהבה ללא גיל - מעריצי אלפא חוגגים מאה  
מיטו ונינג'ה בקרב על שני גלגלים 
בלונדינית בדייט לוהט עם מיטו שחורה   

זה לא נגמר רק בנפח שעומד על 875 סמ"קובזמן שבמרבית המכוניות הפופולריות על הפקת הכוח אחראיות בוכנות או מינימום 3, האיטלקיה החושנית מבטיחה ששתיים זה מעל ומעבר לטנגו לוהטאפילו בכלי מוטורי גדול בהרבה מאופנוע או ריקשת טוק-טוק.

עם תג מחר אטרקטיבי של 116 אלף שקליםסמל אלפא בחזית וחיטובים סקסיים החלטנו לבדוק האם החבר'ה באלפא באמת צודקיםאו שמדובר בעוד מקרה מצער של איבוד שפיות זמני לנוכח הלחץ הגובר מהרשויות להפגין נתוני פליטת מזהמים סופר נמוכים.

אלפא מיטו (צילום: נעם וינד)
גם 6 שנים לאחר שהוצגה, המיטו עדין מסובבת ראשים|צילום: נעם וינד

מתרשמים
המיטו הוצגה במחצית 2008 והגיעה לארץ לראשונה לפני כחצי עשורב-2009. מאז היא לא עברה מתיחת פנים של ממש או שינויי עיצוב משמעותייםאך למרות הוותק היחסי על הכביש היא עדיין נראית מרשימה ומושכת מבטים.

אמנם ממש לא בטוח שהפרונט שלה עם פנסים אובליים מעט משונים בהשראת ה-8C קומפיטציונה הוא הפרונט הכי מוצלח שאלפא היתה יכולה לחשוב עליואבל עם חיטובים מרשימיםחמוקיים עגלגלים ואחוריים עם יציבה מרשימה ועיצוב לא שגרתיללא ספק מדובר במכונית נאה למדי המשדרת ניחוחות פרימיום ספורטיביים ומצליחה להסוות באופן מאוד מרשים את העובדה שהיא מבוססת על הפיאט גרנדה פונטו העממית.

אלפא מיטו (צילום: נעם וינד)
יש לה נוכחות חושנית |צילום: נעם וינד

גם תא הנוסעים של המיטו נראה טוב בהרבה מזה של הפונטו עם מושבים בעלי מראה ספורטיבי ודשבורד בעיצוב ייחודי עם קימורים חושנייםעם זאתמגרסת ה-0.9 הבסיסית נעדר הגימור בסגנון סיבי פחמן שזורים (באדום או בשחורשבו מצופים רוב הדשבורד וחלקים מדיפוני הצד בגרסאות הבכירות שמעניקים לקבינה לוק ייחודי ומעורר התפעלותבמיטו 0.9, יחד עם קונסולה מרכזית מפלסטיק שחור (כסוף בגרסאות הבכירותוריפודי מושבים כהיםנוצר מכלול קצת פחות ייחודי מזה שפגשנו בעבר.

אלפא מיטו (צילום: נעם וינד)
המחיר המוזל הוביל לפשרות מבאסות בחומרי הדיפון בתא הנוסעים |צילום: נעם וינד

על מזבח המחיר גם בקרת האקלים המפוצלת פינתה את מקומה למזגן מכני וחישוקי ה-16” (ואפילו ה-17” בגרסאות המפוארותהמרהיבים הוחלפו בחישוקי 15 מברזל עם טאסות בגסת הבסיסאו קלים בעיצוב פשוט בגודל זהה בגרסה ה-0.9 המאובזרת יותר.

עם זאתהאבזור לא מעליב וכולל מחשב דרך משוכללגלגל הגה מצופה עור עם כיוון לגובה ולרחוקספוילר אחורי ומערכת מולטימדיה מקורית חדשה ומוצלחת הכוללת מסך 5', כניסה לנגניםקישוריות בלוטותמלאהשליטה מההגהאפשרות למערכת ניווט וסאונד לא רע בכלל

הגרסה המאובזרת יותר הנקראת "זגאטוכוללת בנוסף ריפוד מושבים בשילוב דו גוונימשענת יד מרכזיתחלונות כהים וכאמור חישוקי 15” קלים.

למרות הוותק היחסיאבזור הבטיחות של המיטו עומד בסטנדרטים העדכניים ביותר וכולל כריות אוויר (עם אפשרות לניתוק בצד הנוסע), בקרת אחיזה ויציבותמערכת למניעת הידרדרות בזינוק וציון מלא של כוכבים במבחני הריסוק של NCAP.

אלפא מיטו (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד

אבל החידוש המשמעותי ביותר נמצאכאמורבתא המנוע שמכיל בגרסה זו את מנוע הטווין אייר של קונצרן פיאט המסתפק ב-2 צילינדרים ונפח של 875 סמ"ק
המנועהמשמש גם גרסאות שונות של הפיאט 500, פנדה ולנצ'יה אפסילון (עם הספק של 85 כ"ס), מגיע במיטו בגרסה מחוזקת עם גדישת טורבו בריאה יותר המציעה הספק של 105 כ"ס ומומנט של 14.8 קג"מ, stop&start לדימום מנוע בעת עמידה ברמזורים ואת מערכת ה-DNA של אלפא המאפשרת לבחור בין מצבי נהיגה שונים המשפיעים על תגובת המצערתרמת הגדישה של הטורבו ועוצמת התגבור של ההגה.

הכוח עובר לגלגלים דרך גיר ידני עם יחסי העברה והנתונים הרשמיים מדווחים על ביצועים פושרים יחסית עם האצה למהירות תלת ספרתית בתוך 11.4 שניות ומהירות מרבית של 184 קמ"שעם זאתנתוני צריכת הדלק והזיהום סופר מרשימים עם לא פחות מ-23.8 קילומטרים לליטר ופליטת מזהמים של 99 גק"מ בלבד.

יחידת ההנעה הזאת זכתה להרבה תשבוחות בעולם ואף לתואר "מנוע השנה", אך הפגישות הקודמות שלנו איתה בגרסת ה-85 כ"ס באפסילון וב-500 לא הרשימו אותנו (וגם את כל עמיתינו בעיתונות הרכב המקומית), בלשון המעטהויצרו בנו תחושה של יחידת כוח רועשת ורועדתבעלת טווח פעולה צר מאודגמישות בעייתית וכזו שאפילו לא מתגלה כבאמת חסכונית.

האם כאן במיטו 0.9 המצב יהיה שונה ונבין סוף סוף למה יחידת הכוח הזו קיבלה את תואר "מנוע השנה”?

החלטנו לא לעשות למיטו הנחותלצאת לצפון ולאתגר אותה בכבישים ההרריים של רמת הגולן כדי להבין האם הגרסה הזו ראויה לשאת את סמל אלפא רומיאו או שהיא מחללת את כבודו של המותג שכל מי שאוהב מכוניות ונהיגה שומר לו פינה חמה בלב.

אלפא מיטו (צילום: נעם וינד)
לאלפא יש עיצובי פרונט מרשימים יותר |צילום: נעם וינד

נוהגים
"באלפא המנוע הזה מרגיש לגמרי אחרת", מבטיחה לי סוכנת המכירות שמוסרת לי את המפתחבתוכי אני מתקשה להאמין אבל מקפיד לשדר כלפי חוץ התלהבות, "לא באמת", מתעקשת המוכרנית שכנראה זיהתה שמאחורי החיוך המנומס אני ספקן, "אני נוסעת ביום יום באפסילון עם המנוע הזה וזה הבדל ממש גדולרק אל תשכח לנסוע על מצב במערכת ה-DNA".

בגרסאות האחרות של המיטו שנהגתי בהן בעבר העדפתי לנסוע על מצב N – "נורמל", שאמנם מציג רמת גדישה מעט נמוכה יותר ותגובת דוושה פחות חדה אך לא מקשה באופן מלאכותי את מערכת ההיגוי החשמלית שמרגישה במצב זה מעט היפראקטיבית ובעלת רצון מוגזם על סף המעצבן למרכוזאבל כשאישה יפה מפצירה בי לנהוג במצב אני ממהר לציית וכבר בקילומטרים הראשונים המיטו עם המנוע הקטנטן בהחלט מפתיעה לטובה.

אלפא מיטו (צילום: נעם וינד)
הכבישים המתפתלים בעליה לרמה בהחלט מסוגלים לאתגר לא מעט מכוניות ובאופן מפתיע המיטו החלשה מהנה כאן|צילום: נעם וינד

למרות המראה הספורטיבי-קרבי זו לא הגרסה שהיינו ממליצים לכם לבחור למאוצי רמזורים אבלאחרי שמנטרלים את מערכת ה-stop&start המעצבנתקצב ההתקדמות סביר ביותרגיר ההילוכים קל לתפעול ומציג יחסי העברה שמתאימים למנוע ולמרות שאין הרבה כוח מתחת ל-3,500 סל"ד הרכב מרגיש גמיש למדי ולא מחייב בחישה אין סופית בהילוכים כמו ב-500 המצוידת במנוע דומהאפילו הרעש המאוד נוכח של המנוע מרגיש שייך כשנוסעים באלפא לעומת חריגותו הבלתי מובנת ב-500 ובאפסילון.

המתלים נוקשים למדי אך הצמיגים בחתך גבוה (65) שכמעט נשכח מהעולםאפילו ברכבים משפחתיים אפרורייםכוללים דופן גומי גדולה המצליחה לעמעם ולחסוך מישבני הנוסעים חלק נכבד משיבושי הכביש.

אלפא מיטו (צילום: נעם וינד)
האם ניתן להסתפק במנוע בנפח קטן יותר מזה של שקית חלב? |צילום: נעם וינד

גם בשיוט בכביש המהיר בדרך לרמת הגולן המיטו הקטנה ממשיכה לצבור נקודותההילוכים מאוד קצרים אבל הילוך השישי מאפשר שיוט נינוח בלי יותר מדי נוכחות קולנית של המנוע בתא הנוסעיםעם זאתשרוצים לצאת לעקיפה צריך להוריד הילוכים לפחות
בידוד רעשי הרוח מוצלח למדי והמושבים הקדמיים רכים במידה ונוחים ומאחור שני נוסעים אמנם לא יתפנקו אבל גם לא יתלוננו ללא הפסקה.

למרות הלוגו המחייבהמיטו מעולם לא הייתה מכונת נהיגה מטורפתאמנם היא הציגה רמות אחיזה גבוהות ושלדה די מאוזנת אפילו עם מתרינות ישבנית קלהאך ההגה החשמלי העצבני מדי ותחושה קצת קהה ומנותקת ממה שקורה שם למטה במגבלות האחיזה לא גרמו לחובבי הנהיגה להתאהב בה.

אלפא מיטו (צילום: נעם וינד)
המתלים נוקשים למדי אך הצמיגים בחתך גבוה מצליחים לעמעם ולחסוך מישבני הנוסעים חלק נכבד משיבושי הכביש|צילום: נעם וינד

הכבישים המתפתלים בעליה לרמה בהחלט מסוגלים לאתגר לא מעט מכוניות ובאופן מפתיע דווקא המיטו החלשה בהיצע מהנה כאן במיוחד במידה ובא לכם לעסוק במלאכת הנהיגה ולא רק לתפור אייפקסים במהירותרצועת הכוח הצרה מחייבת את הנהג להחליף כל העת הילוכים כדי לשמר את המנוע בטווח הפעולה האפקטיבי שלוהקצב לא מהיר במיוחד אבל בשילוב הרעש הייחודי של מנוע הצילינדריםהבוסט הקצר של הטורבו והצמיגים הלא ממש ספורטיביים מתקבלת חבילה שכיף לנהוג בה בפול גז מבלי להגרר למהירויות גבוהות או להתקרב מדי לגבולות המעטפת של השלדה.
המיטו 0.9 היא לא המכונית שהיינו ממליצים לכם לקחת לכביש הררי אם אתם ממהרים להגיע לפסגהאבל אם בא לכם לנהוג כמו פעם זו בהחלט אופציה די מהנה שיכולה להעלות לכם חיוך על הפנים.

אתם יודעים מהאחרי שכנראה כבר התרגלנו לגמריבשנים מאז שנהגנו במיטו לראשונהלעוד המון הגאים חשמליים אילמיםאפילו ההגה לא יותר מדי עצבן אותנו עם המרכוז המוגזם שלוכןזו עדיין לא הרבה יותר מגרנדה פונטו שם למטה אבל כשאת הגלגלים הקדמיים דוחפים רק 105 סוסים הכל מרגיש יותר הומוגני מאשר בגרסת התלתן כש-170 סוסים מתעקשים לחפור את דרכם קדימה.

אלפא מיטו (צילום: נעם וינד)
במבחן שכלל שיוטים נינוחים בכבישים מהירים ונסיעות נמרצות בהרריים, צריכת הדלק עמדה על 14.3 ק"מל|צילום: נעם וינד

בנסיעה ממש רגועה במישור אפשר גם להשתמש במצב במערכת ה-DNA, אבל אם אתם חושבים שתצטרכו מדי פעם גם קצת יותר מחץ כדאי שפשוט תתקעו את הבורר על מצב באופן קבוע ותשכחו שיש בכלל אפשרויות אחרות.

במאות הקילומטרים של המבחן שכללו בעיקר שיוטים נינוחים בכבישים מהירים ונסיעות נמרצות בהררייםצריכת הדלק עמדה על ממוצע לא רע של כ-14.3 קילומטרים לליטר אך רחוק רחוק מהמספרים הרשמיים שמדברים על נתון משולב של 24 קילומטרים לליטר.

אלפא מיטו (צילום: נעם וינד)
זו עדיין לא הרבה יותר מגרנדה פונטו שם למטה אבל כשאת הגלגלים דוחפים רק 105 כ"ס הכל מרגיש יותר הומוגני|צילום: נעם וינד

חצי מנועחצי מכונית?

אלפא מיטו (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד
הניסיון שלנו עם מנוע הטווין אייר בפיאט 500 ובלנצ'יה אפסילון נחרת בזיכרוננו ולאו דווקא באופן חיוביוהציפיות לקראת המבחן של המיטוהגדולה יותר במימדיהעם המנוע הזה לא היו גבוהות בלשון המעטהאבל האמת היא שבהחלט הופתענו לטובה.

אמנם המיטו 0.9 היא לא מכונית שמציגה את הביצועים שניתן לצפות ממכונית עם סמל הנחש והצלב של אלפא רומיאואבל צריך לזכור שלאלפא כמעט תמיד היו דגמי כניסה מוזלים בלי יותר מדי און (ג'וליה 1.3, סוד 1.2, 33 1.2 ועודומנוע הטווין אייר בהחלט עומד בסטנדרט הזה ותורם מאופי פעולתו הלא שגרתי כדי ליצור קצת דרמה למרות הנתונים הלא מרשימים על הנייר.
עם תג מחיר של 116 אלף שלגרסת הבסיס עם חישוקי פלדה ו-123 לדגם עם חישוקים קלים ועוד כמה תוספות אבזוראמנם לא מדובר במציאה אבל זהו ללא ספק מחיר אטרקטיבי המנגיש סוף סוףאחרי שניםאת המותג שפעם היה תחנת חובה בהתפתחות המוטורית של כל חולה הגה לקהל לקוחות צעיר יותר שיוכל כעת להיחשף לראשונה ל-DNA של אלפא ואוליבתקווה שבקרוב סוף סוף יהיה לחברה ליין דגמים מלאגם לגדול עם המותג ולשמור לו נאמנות.

אלפא מיטו (צילום: נעם וינד)
האמת היא שבהחלט הופתענו לטובה....|צילום: נעם וינד

>> מבחן דרכים אלפא ג'ולייטה אוטומטית 

 

אלפא מיטו (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד