לא יותר מדי מכוניות יזכו למקום של כבוד בתולדות האומה הציונית. לפחות עד השנים האחרונות, לאהוב כאן מכוניות היה סוג של סטייה לא ברורה. הגישה השלטת ב-40 פלוס השנים הראשונות של המדינה היתה שאנו עם מוקף אויבים ולא באנו לכאן כדי לבלות או חלילה ליהנות מנהיגה.
ובכל זאת, כמה מכוניות כן נצרבו בתודעה הלאומית: אפשר לציין את הסוסיתא קוביה שממש כמו החלום הציוני הציגה פשוטת כמעט נאיבית, את הלארקים האמריקאיים שהובילו את אלופי הצבא שזכו כאן למעמד של כוכבי קולנוע בימים שאחרי ניצחון ששת הימים, את הסובארו DL כמובן, המכונית שהעלתה את ישראל השנייה על גלגלים וגם את וולוו שזכתה למקום של כבוד אחרי שבמשך שנים רבות הובילה את שרי ישראל והפכה לסמל סטטוס של שלטון ויוקרה.
וולוו של שנות השמונים אולי דמתה יותר מכל לטנק מרכבה אבל היא הייתה הכי בטוחה, הכי מזוהה עם מה שנקרא "כסף ישן" והכי יוקרתית, אם מוציאים מהמשוואה את המכוניות הגרמניות שרבים עדיין סלדו מרכישה שלהן באותה תקופה.
הבעיה היא שבמבט מפוכח אין מנוס מלהודות שהוולוו של האייטיז היתה איטית להחריד, מגושמת, רופסת ומיושנת. לאט לאט, ככל שמתעשרים מזן חדש החלו לרכוש בתים בסביון ובכפר שמריהו, קרנה ירד והיא נעלמה מחניות הבתים באזורי היוקרה.
הדבר קרה לא רק בארץ אלא בכל העולם. למרות כמה דגמים לא רעים בכלל, וולוו "זכתה" לתדמית זקנה, שמרנית ולא סקסית, כזו שמסתדרת מצוין עם פנסיונרים ולא עם מנהלים מבריקים וחדשניים.
אמנם המכירות היו יחסית סבירות אבל בוולוו הבינו, כבר לפני מספר שנים, שחייבים להצעיר את המותג וליצר מכוניות שיוכלו להסתכל למתחרות הגרמניות מדרום בגובה העיניים.
תכירו: שוודית חמה
והנה היא כאן, השוודית שעליה הוטל כל כובד המשימה: מכונית הסאלון של החברה - ה S60 החדשה שמחליפה את הדור הראשון שנמצא איתנו כבר מאז 2001.
את תהליך חשיפתה ליווה מסע מייגע מעט של יח"צנות מסביב לגלובוס בשלל אותות ומופתים שכלל הדלפת תמונות מטושטשות לרשת, גיוסו של צייר עיוור ומה לא. כשסוף סוף נחשפה התוצאה ניתן היה להבין למה בוולוו כל התרגשו לקראת חשיפתה של המצטרפת החדשה למשפחה. התוצאה הסופית בהחלט מרהיבה ושונה בתכלית מעיצובי הסדאן מעלי הפיהוק שהיו נהוגים בחברה.
ה S60 החדשה מפוסלת להפליא בקווים זורמים בתצורת סדאן קופה וכמעט מכל זווית היא ממש מרשימה ומשדרת רעננות. למרות שהיא ממש לא קצרה ואפילו ארוכה בחמישה סנטימטרים מהדגם היוצא, היא מרגישה קצרה וקומפקטית יותר ונטולת סרח עודף מיותר.
בעיצוב החיצוני, הדינאמי והספורטיבי, פוגמים החישוקים והצמיגים בהם מצוידות המכוניות ברמות הפאר הנמוכות KINETIC וACTIVE. החישוק הקל נראה כמו ג'נט זול מחנות אביזרים מעבר לפינה, הוא קטן על בית הגלגל והצמיגים, שאמנם מגיעים ברוחב ובחתך סבירים, נראים גבוהים ביחס למה שהורגלנו אליו בשנים האחרונות.
חלל תא הנוסעים מעט פחות נועז מהעיצוב החיצוני והוא מציע דשבורד בגוונים כהים וקונסולה מרכזית צפה בגימור של אלומיניום מוברש. יש גם מפתח חכם עם כפתור התנעה והגה בעל 3 צלעות נאה ונעים למגע אך יהיו שיטענו שהוא מעט גדול מדי.
דיפוני הדלתות כהים ומשלבים פס של כרום מעניין המשתלב בידית הפתיחה. רכב המבחן הגיע ברמת הפאר הבינונית ACTIVE וכלל ריפודי עור, חלון בגג, חימום במושבים הקדמיים, חיישן גשם, מושב נהג עם כיוונון חשמלי ומסך פיקוד בגודל 7" שלא במגיעים בגרסת הבסיס הזולה ב-40 אלף שקלם.
ריפודי העור במכונית המבחן היו בגוון חום כתמתם ולמרות שזה נשמע ממש לא משהו שילוב הצבעים הכללי בהחלט מאיר את האווירה ונעים לעין באופן כללי. המושבים עצמם נוחים מאוד ולא מעייפים גם אחרי נסיעה ארוכה, אם כי לקוחות וולוו קלאסיים עלולים להתלונן שהם מעט קשים ולא מפנקים כפי שהם הורגלו אליהם בעבר. המרווח מאחור בהחלט טוב אם כי יתכן שאנשים ממש גבוהים עלולים להתלונן על גובה התקרה הנמוך. חלל המטען מספק אבל לא ענק כפי שניתן לצפות ממכונית באורך של 4.628 מטרים.
אחת המערכות שמיחדות, בשלב זה, את הS60 החדשה היא שמלבד מערכת הCity Safety- (המגיעה כסטנדרט בכל רמות הפאר והמנועים שמגיעים לארץ) שמוכרת לנו מהXC60 ומסוגלת להפחית או למנוע תאונה במהירות של עד 30 קמ"ש ע"י האטת הרכב תוך שימוש בעד 50 אחוזים מיכולת הבלימה, ניתן לקבל את הרכב כשהוא מצויד גם במערכת מתקדמת יותר היכולה להגיע לכדי שימוש במאה אחוזים מעוצמת הבלמים ולהביא את הרכב לעצירה מוחלטת מ-35 קמ"ש במידה וזוהתה סכנה.
המערכת החדשה, לראשונה בעולם, תוכל לזהות גם הולכי רגל המתפרצים לכביש. המערכת כוללת גם בקרת שיוט נשלטת רדאר (הקיימת גם במכוניות של יצרנים אחרים) שיודעת לשמור על מהירות הנסיעה בהתאם לתנועה ולרכב הנוסע מלפנים. לצערנו, המערכות המתקדמות הללו שמציבות את וולוו עוד צעד אחד קדימה בדרך ליעד שהציבה החברה לאפס הרוגים בתאונות במכוניות וולוו עד שנת 2020 מגיעות רק ברמת הגימור אקסטרים היקרה באופן משמעותי ( 330 אלף שקלים עם מנוע 2 ליטר ו415 בגרסת הT6).
יוצאים לדייט של נהיגה
זהו, הגיע הזמן לתת לשוודית לצאת אל הכביש ולפרוע את כל שלל ההבטחות לוולוו אחרת לגמרי, אותן הבטיחו לנו שוב ושוב.
בשלב זה, לארץ מגיעות שתי גרסאות מנועים עיקריות: הדגם הבכיר בסדרה, הT6, המצויד במנוע מוגדש בנפח 3 ליטר, גיר כפול מצמדים והנעה כפולה שתשלח 304 סוסים לכביש שידעו לשגר את השוודית למהירות תלת ספרתית בתוך 6.1 שניות ועד למהירות מרבית של 250 קמ"ש ודגם המבחן ה2.0 T המצויד במנוע בנזין 4 צילינדרים מוגדש טורבו המפיק 203 כ"ס ומומנט של 32.6 קג"מ ומצויד גם הוא בתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים.
למרות שנתון ההספק לא נשמע מפיל, במציאות מתגלה מכונית מהירה שבעזרת גיר זריז תגובה כמעט תמיד תיתן תחושה שיש לה עוד הרבה סוסים לצרף למרוץ. הנתונים הרשמיים מספרים על מהירות תלת ספרתית בתוך 8 שניות ומהירות מרבית של 230 קמ"ש.
תחת רגל כבדה על הדוושה צלילו של המנוע בהחלט ערב לאוזן ומצד שני בנסיעה רגועה קולו כמעט ואינו נשמע, גם בידוד רעשי הרוח והסביבה בהחלט זוכה לציון גבוה.
נוחות הנסיעה, כל עוד המכונית לא מאותגרת בכביש ברמת תחזוקה ים תיכונית, בהחלט טובה מאוד אם כי ה S60 לא מציעה את אותה רכות שאפיינה את דגמי וולוו בעבר.
הקילומטרים נצברים והנה מיד יגיע שלב ההוכחה בו סוף סוף נוכל לבחון את ההבטחה של השוודית להציע שלל תנוחות שמעולם לא היו בארסנל שלה. בוולוו שמו דגש מיוחד על כיול השילדה והמתלים של ה S60ולאחר התלבטות החליטו להציע ללקוחות את המכונית עם כמה כיולי שלדה, חלקם קשיחים יותר, לטובת התנהגות כביש ספורטיבית וחלקם רכים מעט יותר לטובת נוחות הנסיעה.
לאור מצב הכבישים העגום בישראל היבואנית החליטה לייבא כסטנדרט את הכיול שפונה לכיוון הנוחות ובמידה ולקוח ידרוש את הדגם עם הכיול הספורטיבי יותר, ייבאו זאת עבורו.
גם בגרסה הרכה, בוולוו מבטיחים להסתכל למתחרות הגרמניות בלבן של העיניים. אחרי כמה עיקולים ארוכים ומהירים שעברו באדישות על אף המהירות המטורפת החלטתי להעביר את מערכת בקרת האחיזה למצב ספורטיבי ולאתגר את השוודית בכמה קטעי כביש אמיתיים. זה אולי לא פייר לקחת מכונית באורך של קרוב ל5 מטרים לכבישים עם פניות הדוקות שגם הוט האצ' קומפקטיות מרגישות צפוף בהם, אבל מי שמבטיח להתחרות במכוניות נהיגה כמו ב.מ.וו שלא יתפלא אם ימצא את עצמו בכבישים מפותלים שמתאימים לרודסטרים ספורטיביים. אנו יורדים מכיוון פוריה לעבר הכנרת בקטע כביש שנראה כאילו לקוח מסטייג' באיזה מרוץ ראלי והשוודית לא מתלוננת. היא אפילו מאיצה בי להאמין ביכולותיה, היא מרגישה מהוקצעת ומהודקת כפי שרק מעט מכוניות מרגישות, התפעול הידני של הגיר בהחלט מרשים אם כי מנופים להעברת ההילוכים משני צדי ההגה בהחלט היו תורמים לניהוג הספורטיבי.
אנו מגיעים אל הכנרת ומחליטים לא לבזבז זמן מיותר ולנסוע לאחת מרצועות הכביש המדהימות בישראל - העליה מחמת גדר למבוא חמה. קטע הכביש המפותל בן חמשת הקילומטרים הוא ללא ספק אחד מכבישים המדהימים בישראל. אפילו ג'רמי קלארקסון, אחד המנחים של תוכנית הרכב הטובה בעולם טופ-גיר שבוודאי כבר נהג במרבית הכבישים הטובים בעולם התפעם ממנו עמוקות בספיישל חג המולד של התוכנית שצולם גם בישראל ואף הצהיר שהוא רוצה "להתחתן עם הכביש ולעשות לו ילדים". פניה אחר פניה בלי מרווח לטעויות השוודית הזאת מפתיעה כל פעם מחדש. זו לא המהירות הגבוהה אלא החיוך הדבילי שמתחיל להימרח על הפנים שגורם לי להבין שהצליח להם שם בשוודיה ליצר מכונית שנותנת הרבה מהדבר הארטילאי הזה שנקרא הנאה מנהיגה. אז נכון שההגה היה יכול לפרגן בעוד קצת תקשור ועדיין, לדעתי, אין כמו הנעה אחורית ויתכן כי עם סדרה 3 החיוך היה אפילו גדול יותר אבל אין ספק, השוודית הזאת בהחלט יודעת לעשות את זה בצורה מענגת ולראיה – לא הסתפקתי בפעם אחת ורציתי לעשות את זה איתה בקטע הכביש הזה שוב ושוב.
יש מצב למערכת יחסית חמימה?
בוולוו הבטיחו וולוו אחרת וקיימו. ה S60 מצוידת במראה סקסי ומודרני, ביצועים מצוינים, התנהגות כביש מענגת והיא אפילו די חסכונית בדלק יחסית לסגמנט, עם נתון ממוצע, של כ-9 קילומטרים לליטר, למרות רגל כבדה על הדוושה. חשוב לא פחות - את כל הדברים המצוינים הללו היא עושה מבלי להבריח לקוחות מסורתיים של החברה.
אגב לקוחות מסורתיים, בערוב ימיו הוצע כאן הדור הראשון של ה S60 כשהוא מצויד בפאר ובאבזור נדיב במחירים אטרקטיביים ביותר מתחת ל-200 אלף שקלים. בעבור לקוחות הרוצים להשתרג לדור החדש מדובר בקפיצת מחיר משמעותית כשהדגם הבסיסי נטול חלון בגג וריפודי עור עולה 239 אלף שקלים. בעבור דגם הביניים שכולל את העור, כנהוג בסגמנט, כבר תאלצו להיפרד מ279 אלף שקלים ורק ברמת הפאר הגבוהה אקסטרים, היקרה באופן משמעותי, ה S60 נושאת את כל הארסנל הבטיחותי שיש לוולוו להציע.
בוולוו טוענים שבאופן יחסי למתחרות המרכזיות מבית אודי, מרצדס וב.מ.וו מדובר בתמחור אטרקטיבי ביותר. יכול להיות ואין ספק שיש לשוודית הרבה יכולות שלא היו לה בעבר, יכולות שעשויות להתאים בדיוק למי שקודם לא לקח אותה בכלל בחשבון. אבל, ליותר מדי אנשים המותג השוודי עדיין מזוהה עם אותה וולוו מתחילת הכתבה ולמרות המהפך יש להניח שיעבור עוד זמן עד שהרוכש הפוטנציאלי יתלבט בין סדרה 3 של ב.מ.וו ל- S60של וולוו.