זמן קצר לפני הבחירות בארצות הברית בשנת 2008 ביקרתי באמריקה. ג'ון מקיין, נציג הרפובליקנים, התמודד מול ברק אובמה מהדמוקרטים ולמרות שברחובות אובמה הצעיר והכריזמטי נהנה ממעמד ששמור לכוכבי רוק ופריטי ממורביליה שלו נחטפו כמו לחמניות טריות, עדיין, בדומה לדעתם של פרשנים רבים, סברתי שאמריקה השמרנית עוד לא מוכנה לנשיא שחור וכשיגיע יום הבוחר אמריקה תבחר שוב במבוגר האחראי והלבן.
אוי, כמה שטעיתי. נצחונו של אובמה היה גורף והגם שהוא עוד לא ממש מימש את כל הבטחותיו אין ספק שהוא מבטא רוחות שינוי באופיה של שליטת העולם החופשי.
אובמה נכנס לכהונתו הראשונה בצל משבר הכלכלי חריף וכשרוב תעשיית הרכב המקומית, אחד ממנועי הצמיחה הגדולים בשוק האמריקאי, נמצא במצב של פשיטת רגל. אחת ההחלטות הראשונות שלו כנשיא הייתה להזרים תקציבים של מיליארדי דולרים כדי להציל את תעשיית הרכב, אך הוא עשה זו תוך כדי דרישה ברורה לרה-ארגון מקיף והתרעננות בליין הדגמים.
עברו 4 שנים. אובמה נבחר, כצפוי, לכהונה נוספת ותעשיית הרכב האמריקאית התחילה לשחרר את הדגמים שתוכננו תחת דרישתו המפורשת של אובמה לשינוי.
אחת המכוניות האמריקאיות המעניינות שהוצגו בעת האחרונה ואמורה לבטא את אמריקה החדשה היא הקדילאק ATS – משפחתית פרימיום ספורטיבית שממתכנניה מבטיחים שביכולתה לתת פייט לטובות שבמכוניות הנהיגה האירופאיות. למרות השיפור המרשים במכוניות קדילאק וגרסאות מטורפות כמו ה-CTS-V, ממש כמו לפני בחירות 2008 הייתי מעט חשדן וסקפטי כשהגעתי לסוכנות קדילאק בהרצליה כדי לאסוף את ה-ATS ביום רביעי האחרון.
אחרי מעט גינוני נימוסים התיישבתי בכסא הנהג וכוונתי את ההגה אל עבר הכבישים המסולסלים של הדרום, כשבמערכת הסאונד נשמע, בשידור ישיר, סיקור נחיתתו של אובמה בישראל.
האם כמו ביקורו הנוכחי של הנשיא, גם ה-ATS תהיה אבן דרך שתשנה את יחסינו למה שמגיע מארץ הדוד סם? השארו עמנו.
מתרשמים
במשך שנים, קדילאק ייצרה 'יאכטות' ענקיות, עמוסות באביזרי פאר ונוחות שהתאימו לכבישים הישרים והרחבים של אמריקה ולאמריקאים מדושנים, פנסיונרים בני המעמד הבינוני-גבוה.
המתכון הזה עבד לא רע במשך לא מעט זמן, אבל בשלב מסוים גם הלקוחות הקלאסיים של מותג היוקרה האמריקאי, מתוך שאיפה לעטוף עצמם בניחוחות קצת יותר צעיר ומרגשים, החלו לפזול הצידה לעבר דגמים של מותגי הפרימיום האירופאים ולמעשה, לאט לאט קדילאק החלה לאבד את קהל הלקוחות הנאמן שלה והבינה כי עליה לעשות שינוי מהותי.
ה-CTS, מכונית הסאלון, וה-SRX, רכב הפנאי בגודל בינוני, כבר דיברו בשפה שונה והציגו מתכון הרבה יותר ערב לחך אירופאי, אך בקדילאק בחרו לא להסתפק בכך והחליטו לתכנן לראשונה בתולדות המותג מכונית קטנה, יוקרתית וספורטיבית, שתסתכל היישר בלבן של העיניים של אייקון הנהיגה האולטימטיבי - ב.מ.וו סדרה 3.
מבחינה חיצונית, ה-ATS אמנם מציגה מימדים דומים לאלה של המתחרות האירופאיות, אך שומרת על זהות אמריקאית ברורה ואגרסיבית מאוד בהתאם לשפת העיצוב הנוכחית של קאדילק הכוללת הרבה זוויות חדות, יחידות פנסים צרות, בתי גלגלים תפוחים, קו חלונות גבוה עם חלונות צרים ופנס בלימה אחורי המזכיר בצורתו בומרנג. התוצאה בהחלט בעלת נוכחות והגם שיש בוודאי מי שירגישו שזה קצת יותר מדי עבורם ולמרות כמה אלמנטים עיצוביים זולים, ה-ATS לא נראית מצועצעת או וולגרית מדי ומשדרת נוכחות ספורטיבית בולטת.
תא הנוסעים אפילו מרשים יותר. אמנם כבר ראינו בעבר שילוב של הרבה עור ודיפוני עץ איכותיים במכוניות מתוצרת המותג, אך הפעם אין כאן נפילות קטנות עם כל מני מתגים ופאנלים שנראים שהגיעו מדגמי שברולט ותא הנוסעים בהחלט משדר תחושה יוקרתית וספורטיבית במינונים מדויקים.
הדשבורד מציג שילוב דו גווני נאה ועיצוב המתכתב עם זה החיצוני אך לא נופל למלכודת רובוטריקית מדי. במרכזו מסך גדול ומתחתיו קונסולה עם חיישני מגע המחליפים כפתורים לחיצים או מסתובבים קובנציונליים.
לוח המחוונים כולל מד מהירות וסל"ד גדולים כשביניהם נמצא מסך המציע בחירה בין תצוגה של מחוונים כמו מד גדישה, מד תצרוכת דלק ועוד.
מעל ללוח המחוונים יש תצוגה עילית של מהירות הנסיעה ומד סל"ד המוקרנת על השמשה.
ההגה עבה ונעים לאחיזה ובעל 3 חישורים בתצורה ספורטיבית ספורטיביים, אך כולל קצת יותר מדי כפתורי שליטה שלוקח זמן להתרגל אליהם.
המושבים הקדמיים אמנם לא מפנקים כמו פעם במחוזות אמריקאן קומפורט, אך בהחלט נוחים ומציעים אחיזה צדית לא רעה, כמו גם שלל אפשרויות כוונוון, חימום ואוורור.
מאחור המצב הרבה פחות טוב וה-ATS סובלת ממרחב רגליים מוגבל למדי, תקרה נמוכה שתאלץ כל מי שגובהו מעל ל-1.80 מ' להכיר אותה מקרוב ותעלת הנעה מוחשית מאוד ברצפת המושב המרכזי, כזאת שלמעשה מונעת ישיבת מבוגר במקום.
עם זאת, יש לציין שקיימות יציאות מיזוג לשורת המושבים השניה וששני ילדים יוכלו לשבת כאן בנוחיות.
גם תא המטען לא מרשים במיוחד. עם נפח של 290 ליטרים הוא יכול אמנם לענות על רוב השימושים, אך לא יתאים להורים לילדים קטנים שגם עבור הילדים שלהם בחרו גלגלי פרימיום.
בתא המנוע לא פוגשים מנוע V8 וגם לא V6, כפי שאפשר היה לצפות מתוצרת אמריקאית, אלא מנוע 4 צילינדרים בנפח של 2 ליטרים בסך הכל, אך בעזרת הזרקת דלק ישירה ומגדש טורבו הוא מפיק 274 כ"ס ומומנט בשרני של 36 קג"מ, המועברים לגלגלים הנכונים (האחוריים) דרך גיר אוטומטי קונבנציונלי עם אפשרות לתפעול ידני ו-6 יחסי העברה. הנתונים הרשמיים מדברים על האצה ל-100 בתוך 5.9 שניות ומהירות מירבית של 235 קמ"ש.
גם נתון צריכת הדלק הרשמי מרשים למדי ועומד על 11.5 ק"מ לליטר, כל עוד תנהגו באופן שפוי.
מחיר גרסת הבסיס המאובזרת מאוד של ה-ATS, הכוללת מושבים חשמליים, בקרת אקלים מפוצלת, הנעה ללא מפתח, חישוקי 17', בלמים מתוצרת ברמבו, תאורת לד מצלמת רוורס, מערכת מולטימדיה משוכללת עם חיבור לנגנים וקישוריות בלוטות' מלאה, ריפודי עור ועוד, עומד על 262 אלף שקלים.
מפרט הבטיחות כולל 10 כריות אוויר, מערכת בקרת אחיזה עם מצב ספורטיבי מתירני וציון לשבח במבחני הריסוק האמריקאיים של NHTSA.
רכב המבחן הגיע ברמת הגימור פרימיום, הכוללת בנוסף חישוקים גדולים יותר, צמיגים בחתך סופר ספורטיבי, פנסי קסנון, מערכת התרעה לשמירת מרחק וסטייה מנתיב, מערכת שמע משודרגת, חלון שמש, מערכת מתלים מגנטית מתכווננת ודיפרנציאל מוגבל החלקה, עבורה תאלצו להפרד מ-300 אלף שקלים.
נוהגים
מערכת ה-Cue שאחראית להפעלת רוב מערכות הרכב וקונסולת השליטה שלה, המציעה פיקוד בהזזת אצבע בהשראת טאבלטים במקום כפתורים, בהחלט כוללת ממשק הפעלה מרשים עם אריזה גרפית שמעניקה תחושה יוקרתית יותר מרוב המערכות הדומות שראינו במכוניות אחרות בעבר. אך בעוד שאין ספק שמדובר בפיצ'ר מרשים באולם התצוגה, בשימוש היומיומי על הכביש, הוא לא אינטואיטיבי מספיק, מצריך יותר מדי הסחת דעת והפעלת הכפתורים בהסטת אצבעות עלולה לעתים לעצבן במהלך הנהיגה. למרות זאת יש לציין שאיכות הסאונד מצוינת וגם קישוריות הבלוטות' המלאה לסלולרי נוחה ופשוטה להפעלה.
המנוע אמנם לא נהנה מצליל בשרני אמריקאי, אך הוא מסוגל להזניק את ה-ATS בנחישות תוך כדי שריפת צמיגים מרשימה וממכרת ברגע שמנתקים את מערכת בקרת האחיזה.
בנסיעה עירונית ה-ATS מרגישה קשיחה למדי והכיול הספורטיבי, בשילוב צמיגים כמעט נטולי דופן גומי, דואגים להעביר לא מעט משיבושי הדרך.
ככל שהמהירות עולה תחושה זאת משתפרת ובסך הכל מדובר במכונית, אמנם לא בעלת נוחות מרחפת, אבל בהחלט כזאת שיכולה לשמש כקרוזרית לא מעייפת מרחקים ארוכים.
אבל, הסיפור האמיתי של ה-ATS מתחיל למעשה ברגע בו נוטשים את הכבישים הישרים והמהירים ומפנים את חרטומה המחודד לעבר כבישי נהיגה צדדיים ומפותלים – מרחב מרעה בו אמריקאיות לא הצטיינו בעבר בלשון המעטה.
בניגוד לאותן אוניות רופסות מהעבר, ה-ATS מציגה שלדת הנעה אחורית מרשימה ביותר, מהודקת ומכוילת מאוד, שבשילוב הגה, אמנם שעושה שימוש בתגבור חשמלי, אך בעל משוב טוב למדי ויכולת כניסה לפניה מרשימה ודיוק רב שמעניקים לאוחז בו יכולות של רמבו.
מעבר ליכולת של ה-ATS לתקוף פניות במהירות לא ריאלית כמעט, היא מרשימה במיוחד במשהו שאי אפשר למדוד בפרמטרים מוחלטים כמו מהירות או כוחות g בפניה, והיא יוצרת חיבור נדיר כמעט בימינו עם האוחז בהגה שדואג למורח חיוך דבילי על פניו.
הדיפרנציאל מוגבל ההחלקה בשילוב מערכת בקרת האחיזה במצב Competitive, מעניקים מתירנות רבה לישבן המכונית אך מאידך יודעים להתערב במתינות ברגע הנכון כשמגזימים.
אמנם טרם בחנו אותן אחת מול השניה, אך בעוד שאמת המידה ל-ATS, סדרה 3 של ב.מ.וו, התרככה והתעמעמה מעט באופיה הדינמי בדורה החדש לטובת שדרוג במקומות אחרים, ה-ATS מזכירה את האופי החד והכל כך אהוב של מכוניות סדרה 3 מהדורות הקודמים.
גם צריכת הדלק במהלך המבחן היתה בסך הכל מפתיעה לטובה ובמהלך מאות קילומטרים שרובם ננהגו עם דוושה לחוצה לרצפה (אם אתם אוהבים נהיגה, קשה לנהוג ב-ATS אחרת) היא רשמה נתון מעודד של 8.5 ק"מ לליטר כשבוודאי יכולים להגיע ללא מאמץ יוצא דופן לנתון הרשמי של 11.5 קילומטרים לליטר בנסיעה שפויה יותר.
מסכמים
ה-ATS נולדה במטרה ברורה: להתחרות בסדרה 3 של ב.מ.וו ואין ספק שבמשימה הזאת היא מצליחה לעמוד יותר מבכבוד.
קדילאק, יצרנית שבמשך שנים לא היה כל קשר בינה לבין מכוניות שמכוונות לנהג, מציגה את אחד משילובי השלדה, המתלים וההגה המרשימים ביותר שפגשנו בשנים האחרונות בצד השפוי של סקאלת המחירים.
אמנם, לחובתה של ה-ATS ניתן לציין מושב אחורי מוגבל למדי שבוודאי לא מציג תחרות לאווירה המשודרגת בשורת המושבים השניה בדור החדש של סדרה 3 וגם נוחות נסיעה בינונית בנסיעה מנהלית, ביחוד בעיר, אך לזכותה תג מחיר תחרותי מאוד המציב אותה, בגרסתה הבסיסית והמאובזרת מאוד, מול ב.מ.וו 320 החלשה באופן משמעותי (180 כ"ס) ובגרסת המבחן הבכירה, הכוללת כאמור גם מתלים אקטיביים ודיפרנציאל מוגבל החלקה (שלא קיימים בגרסאות הללו בב.מ.וו) אל מול הגרסה הלא מאובזרת של הב.מ.וו 328.
חייבים לזכור שברכישה של רכב מסגמנט זה נכנסים לשיקולים גם ענייני תדמית, מסורת ומותג בהם לסדרה 3 יש יתרון של שנים רבות, אבל זה ממש לא יהיה מוגזם להעריך שהקדילאק ATS לא פחות מהנה לנהיגה מהב.מ.וו בכבשים הנכונים, שמדובר במכונית האמריקאית (במחיר שפוי) הכי טובה בה נהגנו בשנים האחרונות ובהוכחה לכך שכשהאמריקאים רוצים הם בהחלט יכולים להפתיע ולייצר גם מכונת נהיגה מעוררות התפעלות.
>> טירוף אמריקאי - קדילאק CTS-V במבחן