השנתיים אחרונות לא היו קלות בלשון המעטה עבור מאזדה בישראל. בעשור וחצי שקדמו להן רכבי המותג שלטו ללא עוררין בשוק המקומי ומאזדה הפכה לאייקון ישראלי כמעט כמו פלאפל, אבל ב-2011 שילוב בין שערי מטבע שלא הטיבו עם היבואנית וקו דגמים שהפך מיושן הביא לאובדן התואר וגם ה-3, המכונית הלאומית של ישראל, הדרדרה ב-2012 למקום הרביעי ברשימת המשפחתיות (ומקום שמיני מבין כלל המכוניות הנמכרות בישראל). כעת נוחתת כאן ה-3 החדשה, דור שלישי בשושלת, שמתיימרת בפעם השלישית לכבוש את ראשות הקטגוריה. יצאנו לבדוק האם יש לה את הכלים לעשות זאת.
בחניה
אין מנוס מלציין זאת, ה-3 החדשה נראית טוב - אפילו טוב מאוד, והיא ככל הנראה המשפחתית הנאה ביותר שתוכלו לקנות במחיר שפוי כיום. שפת העיצוב המכונה "קודו" (הרגש של התנועה) באה לידי ביטוי בחרטום זהה ל-6 עם יחידות תאורה המשוכות אחורנית, גריל בצורת פה מחייך וקווים הזורמים דרך הפרופיל אל האחוריים.
בגרסת ההאצ'בק, עם אחוריים המשתפלים מטה בזווית חדה, היא אפילו מזכירה את האלפא בררה (וזו מחמאה אדירה), אך גם גרסת הסדאן נראית לא פחות ממצוין. יחד עם זאת, אולי מפני שהציבור כבר התרגל לעיצובים של מאזדה אין לה את אפקט ה"וואו" שליווה את השקת ה-3 הראשונה ב-2004 והיא לא מושכת תשומת לב כפי שניתן היה לצפות.
השינוי המבורך ביותר בוצע בתא הנוסעים שמכיל כעת חומרים איכותיים למדי ולמרות שהגוונים הכהים שולטים בכל ומשרים מעט אווירה קודרת, התחושה בו עשירה בזכות מסך מגע ואפילו קריצה ספורטיבית עם לוח מחוונים בעל מד סל"ד גדול במרכזו ותיפורים אדומים בעור המצפה את ההגה ואת ידית ההילוכים.
תפעול המערכות השונות דורש תקופת הסתגלות ואינו אינטואיטיבי באופן מיידי. מד המהירות הדיגיטלי קטן וכמעט לא קריא, וגם התצוגה העילית על השמשה בגרסת האבזור "קומפורט" (132 אלף שקלים) לא מהווה פתרון מושלם. המושבים נראים ומרגישים ספורטיביים וגם מבחינת נוחות הם סבירים וקל למצוא תנוחת נהיגה טובה.
למרות בסיס הגלגלים שגדל משמעותית ל-270 ס"מ - 6 ס"מ יותר מבעבר ומהגדולים בקטגוריה, השיפור במרווח במושב האחורי כמעט ולא מורגש, ורק במימד הרוחב יש קצת יותר מקום לנוסעים לעומת הדור הקודם.
בתא המטען תמצאו נפח קטן מבעבר (414 ליטר בסדאן ו-314 ליטר באצ'בק לעומת 440 ו-340 ליטר בהתאמה בדור הקודם), אבל פתח ההטענה גדול מבעבר כך שנוח יותר להכניס את הקניות.
בסעיף האבזור ה-3 בולטת לטובה וכבר בגרסת "אקטיב" הבסיסית (128 אלף שקלים) תקבלו מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע בגודל 7" ואפשרות שליטה באמצעות בורר בסגנון מערכת I-drive של ב.מ.וו, הכוללת מערכת ניווט, קישורית בלוטות' עם העתקה של כל ספר הטלפונים בעברית, שליטה מההגה ומצלמת רוורס, שני חיבורי USB, בקרת אקלים אלקטרונית מפוצלת, בקרת שיוט, הנעה ללא מפתח, חיישני לחץ אוויר בצמיגים, מראות מתקפלות חשמלית, 6 כריות אוויר ובקרת התנגשות עירונית המסוגלת לבלום בצורה עצמאית ולמנוע תאונה או לצמצם נזקים במהירות של עד 30 קמ"ש.
רמת הגימור "קומפורט" של רכב המבחן הוסיפה תא למשקפי שמש, חיישני תאורה וגשם, תצוגה עילית למהירות הנסיעה וחישוקים קלים בקוטר 18".
בנסיעה
יחידת הכוח משודכת לתיבת הילוכים עם 6 יחסים (4 הילוכים ב-3 הקודמת), אך למרות תוספת יחסי ההעברה ה-3 החדשה מרגישה עצלה למדי בזינוק (בעיקר בהשוואה לדור הקודם שהרגיש היפר-אקטיבי למרות מספר הסוסים המוגבל), וכמו ב-CX5 נראה כי ניהול המנוע ותיבת הילוכים המכוילים לחיסכון בדלק מחייבים לחיצה בריאה על הדוושה בכדי להאיץ וחסרונו של מצב S בתיבת ההילוכים בהחלט מורגש.
למרות הבטחה למשקל נמוך הודות לשימוש בחומרים קלים בהתאם לפילוסופית "סקיי אקטיב" של מאזדה, ה-3 החדשה במפרט הישראלי שוקלת 40 ק"ג יותר מזו היוצאת ובמבחני תאוצה שערכנו בין שתיהן הייתה ידו של הדגם הקודם על העליונה בזינוק מהמקום (למרות שדף הנתונים מספר על קיצוץ של שניה וחצי במיאוץ ל-100 קמ"ש) וגם ברוב תאוצות ביניים המדמות עקיפה.
עם זאת, ראוי לציין כי עם 600 ק"מ על השעון המנוע של ה-3 החדשה עדיין "בתול" ויתכן כי הביצועים ישתפרו עם התווספות קילומטרים על השעון.
בכתבות שהתפרסמו מעבר לים זכתה ה-3 לביקורת חיובית ביותר בכל הקשור לנוחות הנסיעה, אבל על האספלט הישראלי ובמיוחד עם צמיגים בחתך סופר נמוך (215/45R18) יש לציין שהנוחות הייתה טובה, אך לא הרבה מעבר לכך ובעוד שיבושים גדולים נספגו ביעילות יחסית, שיבושים קטנים גם בכביש בינעירוני עברו לישבני הנוסעים. בידוד הרעשים טוב יחסית פרט לרעשי צמיגים, אולי בגלל הצמיגים הספורטיביים ברמת האבזור הגבוהה.
מאזדה דוגלת בפילוסופיית ה"זום זום" ובתרגום מיפנית זה אומר שבאופן נדיר ושונה מהנהוג במכוניות עממיות, חווית הנהיגה היא אבן יסוד של היצרן ואכן גם ב-3 החדשה אחיזת הכביש גבוהה למדי והמכונית בהחלט מצוידת בנכונות טובה לשינויי כיוון, אך מאידך המעבר לתגבור חשמלי מלא בהגה כדי להפחית את צריכת הדלק (אלקטרו הידראולי בדור הקודם) פוגע בתקשורת ומשהו בתחושה נפגע. התנהגות הכביש הפכה בוגרת יותר והיא פחות מהנה לנהיגה, מדויקת ושובבה וגם בעלת נטייה מוחשית יותר לתת היגוי - אובדן אחיזה בגלגלים הקדמיים.
סיכום
לאחר ה-CX5 וה-6 הציפיות מהמאזדה 3 החדשה היו בגובה העננים, והאכזבה המסוימת ככל הנראה קשורה גם לגובה הציפיות. החסרונות הגדולים ב-3 החדשה נוגעים למרווח בתא הנוסעים שאינו עומד בצפיות לנוכח בסיס הגלגלים מהארוכים בסגמנט והמנוע המרגיש חסר מחץ ואנמי למדי.
עם זאת, יש להדגיש שגם עומדות לה נקודות זכות משמעותיות - מהעיצוב החיצוני המרהיב, דרך תא נוסעים איכותי ועד האבזור העשיר הכולל מערכת מולטימדיה מאוד משוכללת ומערכת למניעת התנגשות במהירות עירונית שהייתה בעבר נחלתן של מכוניות יוקרה בלבד. כמו כן נוחות הנסיעה טובה ונתוני צריכת הדלק עם 11.6 ק"מ לליטר טובים למדי, בהתחשב ברגל הכבדה של צוות הבוחנים ובבתוליותו של המנוע, ואין ספק שבתנאים יומיומיים ובסיוע מערכת Stop&Start נתוני הצריכה יהיו טובים יותר.
בשונה מזחיחות בעבר, גם בהנהלת "דלק מוטורס" היבואנית מודעים לכך שה-3 החדשה תתקשה לשחזר את מימדי ההצלחה של קודמותיה בראש ובראשונה בשל הצטמצמות הסגמנט המרכזי בשוק הרכב הישראלי בגלל נדידת לקוחות לפתרונות זולים ואטרקטיביים שמציעות מכוניות הסופר מיני ומיני משפחתיות או לרכבים מסוגננים יותר מקטגורית הג'יפונים שכל העת מתרחבת. כמו כן, בשונה מהמצב בשתי הקדנציות הקודמות של ה-3 בארץ, כעת עומדות מולה שלל מתחרות חזקות ומוצלחות שמבטיחות לתת פייט טוב. אנחנו בכל מקרה מבטיחים לערוך ממש בקרוב מבחן השוואתי מקיף ולדווח לכם מי היא, נכון להיום, המשפחתית הטובה ביותר בישראל.
>> צפו: כמה הנחה אפשר לקבל על מאזדה 3 משומשת
משתמש כבד // שמוליק מזור |