כשה-A3 הוצגה בשנת 1996 לא מעט אנשים הרימו גבה, לא ממש הבינו מה יש לאודי לחפש בסגמנטים עממיים לכאורה וראו בקומפקטית עם לוגו ארבע הטבעות לא הרבה יותר מגולף בתחפושת פסבדו יוקרתית, אך למרות הטיעונים הכביכול הגיוניים של אותם מומחים לא חלף יותר מדי זמן עד שהם היו צריכים "לאכול את הכובע" כשה-A3 הפכה לסיפור ההצלחה הגדול ביותר של אודי ולמנוע הצמיחה שאפשר ב-2011 ליצרנית מאינגולשטאט לעקוף את מרצדס הוותיקה ולהפוך ליצרנית היוקרה השניה בגודלה בעולם ולמותג הפרימיום הנמכר בישראל כבר כמה שנים.
ה-A3 הצליחה להביא קהל צעיר וחדש למותג הפרימיום, ומכיוון שמדובר בלקוחות בעלי נאמנות מותג גבוהה הם נשארו במשפחה והשתדרגו לדגמים הגדולים יותר. הצמיחה של אודי בזכות ה-A3 גרמה לב.מ.וו ובשלב מאוחר הרבה יותר גם למרצדס להבין את הצורך בניעור השמרנות ובהצגת דגמים בעיצובים ובמחירים הפונים ללקוחות הצעירים.
עם זאת, למרות הייחודיות של הבימר הקטנה עם ההנעה האחורית והעיצוב המרהיב של ה-A קלאס, ה-A3 עדיין שולטת בסגמנט הקומפקט-פרימיום ביד רמה.
בכל מקרה, לנוכח חדירה הולכת וגוברת של מותגי הפרימיום האירופיים לשווקים מתפתחים בסין וברוסיה, דרישה למכוניות קטנות יותר בשוק האמריקאי ומיתון מתמשך באירופה, באודי זיהו מקום למשפחתית סדאן יוקרתית בגודל קומפקטי ותג מחיר שפוי והחליטו לתכנן גרסה שכזו תוך התבססות על מכלולי ה-A3 העדכנית.
שלא במפתיע קוראים לה A3 סדאן ולאחרונה היא נחתה בארץ עם תג מחיר מזמין למדי של החל מ-186 אלף שקלים. אנו מיהרנו לבחון האם אכן מדובר במכונית פרימיום אמיתית המסוגלת להוות אלטרנטיבה יוקרתית למכוניות המנהלים ולקרוסאוברים או בסתם משפחתית מודבקת ישבן קטנה עם סמל יוקרתי.
מתרשמים
בעולם המודרני של סיפוקי אינסטנט נראה כי הרוב מתעניין יותר בקנקן מאשר בתכולתו, ובעשור השני של המאה ה-21 לכולם ברור שלמראה החיצוני יש חשיבות מכרעת בכל תחום ובמיוחד ברכישת מכונית חדשה מסגמנטים שמתיימרים להציע משהו מעבר לאמצעי לשינוע ממקום למקום.
עם היסטוריה מלווה בכישלונות עיצוביים רבים של יצרנים שונים בהסבת מכונית בתצורת האצ'בק לסדאן, נקודת הפתיחה של אודי הייתה לכאורה בעייתית מעט, אבל במציאות לא כך הדבר והוספת הישבן ל-A3 נראית הומוגנית לחלוטין והתוצאה הסופית שהתקבלה היא מעין גרסה מוקטנת ל-A4 ול-A6.
עם חזית בעלת גריל טרפז הפוך, יחידות תאורה צרות ומשולשות ואחוריים קצרים, ה-A3 מציגה מראה דינמי ופחות שמרני מאחיותיה הגדולות בתצורת הסדאן, אך לא מרשה לעצמה להשתולל עם עיצוב אגרסיבי ומוחצן כמו ה-CLA הקטנה של מרצדס כנראה משום שבאודי מאמינים בצורך לשמור על הקשר למשפחת "הטבעות" ולהסתמך על ההילה של הדגמים הגדולים יותר של החברה.
תא הנוסעים זהה לשאר דגמי ה-A3 ומציג שימוש בחומרים באיכות מעולה ועיצוב נקי מאוד ונטול כפתורים מיותרים בזכות מערכת השליטה MMI עם מסך תצוגה נשלף חשמלית בגודל 5.8" מהחלק העליון של הקונסולה המרכזית. המכלול בהחלט מרשים אבל למעט פתחי האוורור המעוצבים המזכירים צינור מפלט של מטוס קרב, יהיו שיטענו שהתחושה, עם שילוב צבעים שחור ברובו, מעט "קרה" וקודרת.
בפרק השימושיות ניתן לציין לא מעט תאי אחסון, משענת יד המתכוונת למרחק ולגובה, פתחי מיזוג גם לנוסעים מאחור ותא מטען שמציע נפח מספק של 425 ליטרים.
עם זאת, לא הכל מושלם ויש לציין שהמושבים בריפוד עור חלקי המגיעים כסטנדרט פחות נוחים מאלה המרופדים באריג הזכורים לנו מגרסת הספורטבק וגם מרווח הראש לנוסעים מאחור פחות טוב מזה בגרסה מחומשת הדלתות.
גרסת הבסיס ב-186 אלף שקלים כוללת בקרת אקלים מפוצלת, מערכת שמע עם שליטה מההגה, מסך 5.8" ובלוטות' (אך ללא USB), משוטים להחלפת הילוכים מגלגל ההגה מצופה העור, חישוקים קלים בקוטר 16" ו-7 כריות אוויר. רמת האבזור "לקשרי" שתהיה שלכם בעבור 25 אלף שקלים נוספים כוללת בנוסף מושבים קדמיים מתכוונים חשמלית, חלון שמש, פנסי קסנון עם תאורה דינמית, פנסי לד מאחור וחישוקי 17".
נוהגים
בשלב זה ה-A3 סדאן מוצעת בישראל עם שתי יחידות כוח מוגדשות טורבו: הראשונה בנפח 1.4 ליטר עם 122 כ"ס והשניה עם מנוע 1.8 ליטר המפיק 180 כ"ס. שתי הגרסאות מוצעות בשידוך לתיבה כפולת מצמד עם שבעה יחסים ומערכת Start&Stop המדוממת את המנוע בעת עמידה ברמזורים ומאפשרת לה ליהנות מדירוג בקבוצה 4 במדד המיסוי הירוק.
רכב המבחן שלנו צויד ביחידת הכוח הקטנה יותר, אך למרות שנתוני מהמנוע על הנייר רחוקים מלהרשים, במציאות מתגלה מכונית שמספקת דחף החלטי ותאוצות משכנעות כמעט בכל מצב.
למרות כיול מוצק יחסית של המתלים, נוחות הנסיעה בעיר טובה וה-A3 סדאן מבודדת היטב את מפגעי הסלילה של האספלט הישראלי. גם תיבת ההילוכים הרובוטית-אוטומטית נעימה ובעלת החלפת הילוכים חלקה יחסית לתיבות מסוגה, אך בזמן שלא נרשמו תלונות על פעולת התיבה אין ספק שמערכת Stop&Start מעצבנת מאוד באופי פעולתה ובהתלהבות שלה לדומם את המנוע בכל עצירה קצרצרה.
בשיוט מחוץ לעיר המנוע חרישי (2,100 סל"ד ב-110 קמ"ש) אך רעשי רוח חודרים קצת יותר ממה שמצפים במכונית הנושאת סמל יוקרתי בחזית.
בכביש המפותל ה-A3 ממשיכה להפגין נימוסים מרשימים. היא אמנם לא ספורטיבית, תזזיתית או מהנה במיוחד לנהיגה אבל רמת האחיזה גבוהה מאוד והיא מספקת הענות מיידית לכל הפניה של ההגה בזכות רמת האיזון הגבוהה של פלטפורמת ה-MQB ומערכת ה-XDS המדמה פעולת דיפרנציאל מוגבל החלקה ומסייעת להורדה יעילה של הכוח ביציאה מהפניות.
גם צריכת הדלק טובה למדי: 11.2 ק"מ לליטר בתנאי לחץ ו-14.7 ק"מ לליטר בשיוט נינוח.
סיכום
למרות שלכאורה הדבקת ישבן ל-A3 נשמעה כמו רעיון לא טוב במיוחד, במציאות גרסת הסדאן של ה-A3 מצליחה לעמוד ברוב המשימות שהוצבו לה בצורה מוצלחת למדי: היא נראית טוב ומשלבת בין דינמיות וניחוח צעיר לקשר ברור לגרסאות הסדאן הבכירות של אודי, היא מרגישה יוקרתית כמצופה ממותג פרימיום עם תא נוסעים איכותי ומציעה יכולות ניהוג גבוהות שעומדות ברף הגבוה המצופה ממכוניות עם סמל הטבעות בחזית.
במחיר של 186 אלף שקלים וכשהמרצדס CLA האוטומטית המרהיבה עולה לפחות 40 אלף שקלים יותר, אין ל-A3 סדאן מתחרות של ממש.
אל מול המציאות הזאת, גרסת הסדאן של ה-A3 מציעה דיל אטרקטיבי למדי למי שלא חייב תא נוסעים ענק כאלטרנטיבה למכוניות המנהלים שאבד עליהן כלח, לקרוסאוברים העממיים המוחצנים שמציפים את הכבישים ולמשפחות יאפיות צעירות שרוצות מכונית יוקרתית שימושית עם תא מטען ראוי. גרסת הסדאן הקטנה אולי לא תהיה האודי הפופולרית ביותר ב-2014, בעיקר בגלל בעיות מלאי, אבל ללא ספק מדובר באחד הדגמים החשובים ביותר של היצרן כיום, בודאי בהקשר של השוק המקומי.
>> השוואתי ענק: אודי A3 החדשה מול וולוו V40 מרצדס A קלאס, ב.מ.וו סדרה 1, אלפא ג'ולייטה ולקסוס CT200