על אף שבאולמות התצוגה של ניסאן ניתן למצוא מגוון רחב של דגמים ממיקרה ב-75 אלף שקלים ועד ו-GTR ב-790 אלף, בתקופה האחרונה אין למותג היפני נוכחות בתחום המשמעותי ביותר בשוק הרכב הישראלי- קטגוריית המשפחתיות.
אמנם לכאורה נציגות בסגמנט המשפחתיות היא תנאי בסיס הכרחי כדי להפוך לשחקן מרכזי בשוק הרכב הישראלי, אך ניסאן הוכיחה שדגמים מעניינים עם תמחור נכון יכולים למשוך די הרבה לקוחות שמחפשים משהו קצת שונה ממבנה – 3 קופסאות עם מנוע 1.6 וגיר אוטומטי ואת שנת 2012 היא סימה עם כ-10 אלפים רכבים ובמקום ה-8 בשוק.
ההצלחה המרשימה הזו ללא שחקן מרכז שדה הייתה צריכה לפעול גם לטובתו של דגם הנוט הייחודי אך בניגוד לג'וק והקשקאי שזכו להצלחה אדירה, את הנוט הלקוחות לא כל כך ידעו איך לעכל - מצד אחד הוא הוגדר על ידי החברה כמיקרו-וואן, אך מאידך בפועל הוא היה בעל מימדים כשל משפחתית האצ'בק וסבל מעיצוב אנמי ותג מחיר גבוה,.
כעת ניסאן משנה גישה ומציגה דור חדש לנוט. בחברה היפנית למעשה חילקו את קטגוריית הסופר מיני לשניים - המיקרה, שלאחרונה עברה מתיחת פנים, מוצבה בחלק התחתון (ובישראל פונה בעיקר לשוק המוסדי) ואילו הנוט אמורה להעניק ערך מוסך מעניין אל מול הרף העליון של הקטגוריה.
האם לנוט החדשה יש את אותו ערך מוסף שיכול למשוך לקוחות? יצאנו לסלובקיה כדי לבדוק זאת.
עיצוב, תא נוסעים
הנוט החדשה נראית טוב בהרבה מקודמתה עם חזית אגרסיבית, גריל שחור בצורת רשת שממשיך לקו הפנסים שמעוצבים בצורת עין. לאורך הפרופיל משורטט קו U אופקי המוסיף לזרימה וגם האחוריים עם פגוש אגרסיבי יותר מקנים מראה עדכני הרבה יותר מבעבר. עם זאת, קשה שלא לשים לב שניסאן ישרה קו עם הלוק של שתי מתחרותיה המרכזיות – ההונדה ג'אז והטויוטה ספייס ורסו שלפחות עד כה זכו להצלחה גדולה בהרבה ממנה.
כבעבר הנוט מתבססת על פלטפורמה מוארכת של המיקרה ומציעה כמו בדגם הקודם בסיס גלגלים נדיב (יחסית לקבוצה) של 260 ס"מ המעניקים מרווח גדול שמאכלס בקלות אפילו ארבעה מגודלי קומה עם מושב האחורי שנע על מסילה ומאפשר בחירה בין הגדלה של תא המטען ל-381 ליטר או הרבה יותר מרווח לברכיים.
מרווח הראש מצוין אך במימד הרוחב היא קצת פחות טובה ולנוסע שלישי במושב האחורי יהיה צפוף מאוד - כמו בכל סופר מיני ממוצעת.
המושבים סבירים הן בנוחות והן בתמיכה, אך היעדר אופציה לכיוון מרחק להגה מקשה על מציאת תנוחת נהיגה אידיאלית.
תא הנוסעים פרקטי למדי בזכות מגוון תאי אחסון, שני תאי כפפות ויש אפילו מגשים בגב המושבים הקדמיים כמו במטוס, אך הפלסטיקה השחורה ברובה מעניקה תחושה קודרת משהו, החומרים מרגישים פשוטים למדי ויש אפילו כמה ברגים חשופים.
הקונסולה המרכזית נראית טוב יותר - היא מעוצבת, מגיעה בגימור שחור מבריק ומעניקה מעט מודרנית לתא וכך גם לוח השעונים עם תאורה כחולה לנסיעה במצב ECO.
האבזור מרשים למדי, ולצד מערכת שמע עם שליטה מההגה, מסך מגע בגודל 5.8", בלוטות', USB ובקרת שיוט יש גם כמה מערכות שהגיעו מעולם רכבי היוקרה כמו מערכת מצלמות היקפית לסיוע בחניה ותמרונים צפופים, מערכת להתרעה על לסטייה מנתיב והתרעה על רכבים הנמצאים בשטח המת - ולדברי נציגי היבואן, כל אלה יוצעו, כסטנדרט גם בגרסה הישראלית.
מנוע וביצועים
לארץ תגיע הנוט עם מנוע 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר עם 80 כ"ס בשידוך לתיבת הילוכים ידנית או עם מגדש על (סופרצ'ארגר) 98 כ"ס ותיבת הילוכים אוטומטית רציפה.
הגרסאות הישראליות לא נכחו בהשקה כך שנאלצנו להסתפק בגרסה המוגדשת עם תיבת הילוכים ידנית.
להבדיל מרוב יצרני הרכב המשתמשים במגדש טורבו להעלאת הספק, ניסאן בחרה דווקא במגדש על שיתרונו הוא בזמינות כוח בסל"ד נמוך והוא תורם גם למומנט נאה של 15 קג"מ - על הניר הנתונים נשמעים טוב אך במציאות המנוע לא מרגיש נמרץ מדי ובמצב ECO קצב התנועה אנמי מאוד.
עם זאת לחיצה בריאה על הדוושה מגלה כי במקרה הצורך יש בהחלט מספיק כוח גם לקצב התנהלות מזורז.
יחידת ההנעה שקטה יותר מרוב מנועי 3 צילינדרים שאנו מכירים, אך כשמושכים אותה במעלה הסל"ד היא עדיין מעבירה רעד "בלנדרי".
בכל מקרה ללא ספק מדובר במנוע חסכוני למדי ובסיוע מערכת Stop&Start ונהיגה שפויה הוא הציג נתון צריכה של 17 ק"מ לליטר.
נוחות והתנהגות
הנוט מיועדת לשוק האירופאי אנין הטעם והיא גם מיוצרת באנגליה, אך למרות זאת היא בהחלט מזכיר את מוצאה היפני, אמנם המתלים מעיקים נוחות נסיעה טובה יחסית גם בעיר וגם מחוצה לה, אך ממש אין כאן "מרבד קסמים צרפתי" המעלים לחלוטין השיבושים של האספלט.
המנוע לא נוכח יתר על המידה בשיוט, אך רעשי רוח רבים חודרים את שכבת הבידוד.
אחרי דיאטה של 55 ק"ג, קיצור סרח העודף מלפנים והתקנת מנוע קטן וקל יותר מבדגם הקודם בניסאן מבטיחים חלוקת משקל מאוזנת יותר בין הצירים ושיפור בתחום הדינמי. במעט הכבישים המפותלים שהצלחנו למצוא בשפלה בין וינה לברטיסלאבה הציגה הנוט תחושה קלילה עם היענות טובה לפקודות היגוי והתנהגות בטוחה, אך כל זאת ללא שמץ של הנאה ממש מנהיגה- וההגה נטול תחושה לחלוטין ומשוב לא עובר גם מהישבן.
סיכום
ניסאן נוט החדשה משנה ומשפרת את הנוסחא בה קודמתה נכשלה או לפחות נפלה בין הכיסאות.
הנוט החדשה הופכת רלוונטית יותר עבור הלקוחות, בעיקר בזכות התמקדות והגדרה נכונה יותר של פלח השוק אליו היא מכוונת, היא מציעה תא נוסעים מרווח שלפחות ל-4 נוסעים מציע יותר חלל מלא מעט מכוניות משפחתיות, תא מטען סביר, מנוע חסכוני ואבזור רב הכולל מערכות מרשימות כמו מצלמות היקפיות והתרעה על סטייה מנתיב ומכונית בשטחים המתים כסטנדרט.
החסרונות העיקריים הם העיצוב שעדיין מרגיש לא מספיק ייחודי ובמיוחד לא סקסי ומושך (מאכזב במיוחד לנוכח היכולת של ניסאן לעצב בצורה שונה מעדר הקופסאות) ואיכות תא הנוסעים שמרגיש לעיתים פשוט וזול מידי.
הנוט צפויה להגיע לכאן בתחילת 2014 עם מחירים משוערים של כ-100 אלף שקלים לגרסה האוטומטית ופחות מ-80 אלף שקלים לידנית - ועם השיפורים הרבים ובמחיר הזה, אין ספק שהיא יכולה להיות אלטרנטיבה מעניינת למשפחה הצעירה מוגבלת התקציב שחושקת ברכב חדש ולא מעוניינת להיראות ב"תת משפחתית" הסובלת מתדמית "רכב ללוזרים" או למי שמחפש את המימדים הקטנים של רכב סופר מיני ומקסימום מרווח הפנימי.
עם זאת ולמרות שהנוט החדשה ללא ספק מוצלחת מאי פעם, ספק אם יהיה מדובר בלהיט מכירות כמו הג'וק או הקשקאי.
>> מבחן דרכים סיטרואן C3 פיקאסו