בתיאוריה, חייבים לציין, זה לא נשמע מבטיח במיוחד. בריינג' רובר, מותג היוקרה של לנד רובר, החליטו שהגיע הזמן לנטוש את העיצוב האייקוני הרבוע, לצמצם מימדים, לוותר על חלק מיכולות השטח ובעיקר להתעלם מה-DNA המובנה של המותג במשך למעלה מ-40 שנה, ללכת עם הזרם הנוכחי וליצר משהו שונה בתכלית - ג'יפון פרימיום אורבני - כזה שמתאים בעיקר למדרכה מול בית הקפה האופנתי ולא למעבר שטח בוצי.
בריינג' החליטו גם שמכיוון שאין להם ניסיון בסוג זה של רכבים כדאי להם לגייס כוח עזר חיצוני בדמותה של פוש-ספייס, הלא היא ויקטוריה בקהאם, שתייעץ ותעזור בתכנון ובעיצוב המכונית.
פוש ספייס ומלך השטח הבריטי? ...איכס?
חובבי לנד רובר יקרים, אנחנו מרגישים שזה עולה לכם, שקיות ההקאה נמצאות בכיס המושב. תשתחררו, תוציאו הכל וחזרו אלינו לסיבוב על הבייבי ריינג' – האיווק – אולי תופתעו.
מתרשמים
חייבים להודות, הוא נראה מצוין מכל זווית: החזית נראית אגרסיבית ושומרת על חלק ממאפייני ריינג' רובר הקלאסיים.
הצדודית משוכה לאחור בתצורה המזכירה מכונית קופה ומאחור צורת האיווק מזכירה האצ'בק ספורטיבי עדכני.
הוא סקסי מצד אחד, ספורטיבי מצד שני ומכל כיוון מצליח לשדר תחושה יוקרתית אך בניגוד לרכבים אחרים שניסו לעשות חיבורים לא טריוויאליים שכאלה, באיווק זה נראה הומוגני ומתחבר למקשה אחת.
הרושם המצוין ממשיך גם כשפותחים את הדלתות. בספירה הזאת, עור ואבזור רב הם סטנדרט, אבל באיווק רמת הביצוע והאלגנטיות זועקת מכל תפר ופנל.
המושבים מרהיבים ביופיים, מציגים עיצוב מקורי ולא סטנדרטי ובה בעת מתגלים כנוחים מאוד ואוחזים היכן שצריך.
הדשבורד משלב ציפוי עור עם תפירה כפולה ואלומיניום מוברש הממשיכים את תחושת הפרימיום. בקונסולה המרכזית, הצפה וכוללת תאורת אווירה בצבעים מתחלפים, אפשר לפגוש בורר הילוכים עגול בסגנון יגואר ומתגים של מערכת בקרת האקלים הנראים מעט פשוטים יחסית למכלול.
מערכת הסאונד של מרידיאן הכוללת 10 רמקולים וסאב-וופר לא פחות ממדהימה ובגרסאות הבכירות להשלמת האווירה נוסף גג זכוכית לכל אורכה ורוחבה של תקרת תא הנוסעים שאמנם אינו נפתח או מתרומם אבל מאפשר מבט פנורמי מרהיב אל השמיים מעל.
ההגה נעים ומזמין למגע אך מעט עמוס בערב רב של כפתורים ופקדים מכל עבר. לנוכח המפרט האקסקלוסיבי שהוזכר, יתכן שחלק מהלקוחות יתקשו להבין מדוע מתחת למכסה המנוע מסתתר מנוע 4 צילינדרים מתוצרת מותג פורד העממי. עם זאת, למרות המוצא ממעמד הפועלים, מדובר בפועל חרוץ במיוחד המצליח - בעזרת מגדש טורבו למנוע ה-2 ליטרים - לרתום לאיווק עדר של 240 סוסים בריאים ולספק מומנט של 34 קג"מ.
יוצאים לדרך
הגיע הזמן לבדוק איך המיש-מש של מסורת שטח בריטית, בעלים הודי (טאטא), פוש-ספייס ופורד מתחברים יחד.
מבלי להיתפס כוולגרי, מתריס או חזירי לאיווק יש נוכחות מסובבת ראשים שאי אפשר להתעלם ממנה, אך לא רק בגלל תשומת הלב של הסובבים: בנסיעה ברחובות הכרך האיווק מתגלה כמקום שמאוד נעים להיות בו: הוא אמנם לא קטן מימדים אבל לא מרגיש מסורבל מדי, תנוחת הישיבה גבוהה ומקנה שדה ראיה טוב ותחושה "ג'יפית" ולמרות חישוקי ענק בגרסת המבחן בקוטר "20 וצמיגים בחתך 45,
הודות למערכת המתלים המתוחכמת מגנה-רייד המנטרת את תנועת הרכב לפחות 1000 פעמים בשניה, כמוה אפשר למצוא במכוניות כמו פרארי 458 איטליה וקורבט Z06, האיווק מצליח להתמודד בכבוד עם מפגעי האספלט שנשארו כאן עוד מאז תקופת המנדט.
גם המנוע פועל חרישית ומשלים את תחושת הרוגע שהאיווק מסוגל להעניק לנוסעיו, גם אם הם נאלצים 'לבלות' זמן רב בפקק.
עם זאת, אל תטעו, האיווק הוא לא שה תמים. ברגע שהכביש מתפנה ובמידה וברצונכם ללחוץ על הדוושה, תגלו במהרה פרטנר השש לשתף פעולה.
מנוע האקו-בוסט של פורד מטפס במהירות במעלה הסל"ד ובשילוב תיבת הילוכים אוטומטית מהירה עם אפשרות תפעול ידני בעזרת 2 פקדים בצדי מההגה מתקבל קצב תנועה מרשים ביותר וההאצות שמדביקות למושב מלוות בצליל מנוע בשרני.
אמנם, עם חיפויי נוי שבריריים וצמיגי כביש נמוכי חתך לא באמת אפשר לצפות לגדולות בשטח, אבל מכיוון שבחזית האיווק בכל זאת יש לוגו של חברה שזכתה לתהילתה מחוץ לדרכים הסלולות ובגלל שבניגוד לחלק מהג'יפונים האיווק מצויד במערכת הנעה כפולה מתוחכמת למדי שכוללת את מערכת הטריין-ריספונס המפורסמת של לנד רובר המאפשרת לבחור בין תנאי שונים, לא יכולנו להתאפק מלצאת לגיחה קצרה למקומות בהם האספלט נגמר.
כצפוי, האיווק מתגלה בעיקר כחובב של נסיעה מהירה בשבילים מהודקים, אבל גם כשהדרך משתבשת הוא לא מתרגש וגם מכשולים קלים נחצים בקלות בזכות מערכת ההנעה המתוחכמת. אגב, רמת הנוחות הגבוהה נותרת מפתיעה לטובה. עם זאת, צריך לזכור כל העת שבריינג'-רובר החליטו ליצר הפעם כלי אורבני ועל כן מרווח הגחון וזוויות הנטישה מוגבלים למדי ועשויים לגרום למפגש מוקדם מהצפוי שעלול להיות בהחלט כואב עם סלעים ארצישראליים.
ג'יימס מיי מ"טופ גיר" לוקח את האיווק למבחן שטח קשה במיוחד
אגב שטח, בתכנית הרכב הבריטית "טופ גיר", ג'יימס מיי קיבל מפתחות לאיווק חדש וכנראה שלא היה צריך להחזיר אותם. מיי יצא למסע שטח במדבריות נבאדה שבארצות הברית והאיווק בתוכנית אמנם נחבט על סלעים והתרסק בדיונות אבל בסופו של דבר הצליח להגיע ליעד בנסיעה.
מסכמים
למרות מוצאו, הבייבי החדש של ריינג'-רובר לא מתאים לגרעין הקשה של חובבי לנד-רובר וריינג' רובר המסוקסים שככל הנראה ימצאו אותו מפונפן, שיקי ונשי מדי, אך יש להניח שכל היתר יתלהבו מהעיצוב והנוכחות שלו במרחב העירוני, יופתעו לטובה מיכולותיו על הכביש ואף יוכלו ליהנות מירידה לשטח פה ושם.
המחיר, כפי שבוודאי יכולתם לצפות, אינו זול ועומד על החל מ-368 אלף שקל לגרסה הבסיסית (והמאובזרת מאוד שלעצמה) ועד ל-448 אלף שקלים לגרסת המבחן ובהשוואה אל מול ג'יפוני פרימיום מתחרים כמו אודי Q5, ב.מ.וו X3, לקסוס RX, קדילאק SRX ואחרים האיווק עשוי להתגלות כמי שמציע מרווח פנימי מצומצם יותר ומגיע עם תג מחיר גבוה יותר.
עם זאת, יש לזכור שרכישה של מכוניות בסגמנט שכזה לא מוכרעת על ידי השוואת נתונים בטבלאות אקסל ולרוב החיבור לדגם זה או אחר הוא הרבה יותר רגשי מרציונלי ובתחום הזה לאיווק יש הרבה קסם אישי כזה שאפילו גרם לנו, שלא פעם מרגישים שכבר שום רכב לא יכול לרגש אותנו, להתבאס ממש כשהיינו צריכים להחזיר את המפתחות לסוכנות.