"זה הולך לכאוב" אמרתי לעצמי בעוד הבור בשביל דהר לעברנו. יכולתי כבר לדמיין את הרגע הזה בו ההגה יהפוך קל לשבריר שנייה, שהגלגלים יגששו באוויר אחר אחיזה ואחר כך תגיע החבטה. כי בסוף כל בור יש בולם שסוגר את מהלכו לדעת, משחרר את האנרגיה הבלתי משוככת אל הגוף בחבטה שמרגישים מכפות הרגליים דרך הישבן ועד כפות הידיים. אבל רגע אחרי זה הבור מתרחק במראה האחורית במערבולת אבק ואני מנסה להבין לאן נעלמה החבטה? אכן, טעימת השטח הקצרה מ-GLA החדש בסביבה הרחוקה ביותר משדות הציד הטבעיים לו, אינה תחליף למבחן אמיתי, אבל היא סיפקה לנו הצצה ראשונה לכלי רכב שאמנם לא מחדש דבר ואפילו מופיע באיחור לא הכי אופנתי למסיבה, אבל מציג את אחד הדגמים החשובים ביותר עבור מרצדס בכלל ועבור היבואן בארץ בפרט.
עוד ב-mako רכב
פרימיום במחיר סביר גם לשטח
מרצדס מציגה תשובה לב.מ.וו X1 ואודי Q3
סופר מריו מקדם מרצדס חדשה ב-8 ביט
מי אתה?
ה-GLA הוא צלע שלישית במשפחת הדגמים הקומפקטיים של מרצדס, הוא מתבסס על פלטפורמת ההנעה הקדמית (אותה חולקים גם ה-A קלאס, ה-B קלאס וה-CLA) ומשלים את משולש הדגמים שסייע רבות ל"רענון אורוות" בפניה לקהל לקוחות צעיר, שנעדר עד לא מזמן מלפקוד את אולמות התצוגה עם סמל הכוכב והביא להכפלת המכירות של המותג בשנתיים האחרונות בשוק המקומי.
הקשר המשפחתי ל-A ברור, אבל ה-GLA מוסיף ניפוחי קשיחות לעיצוב מחומש הדלתות; קשתות בתי הגלגל מודגשות במגני פלסטיק שחורים, מכסה מנוע תפוח, מסילות לגג ושאר קשקושי קישוטים שוודאי יעשו רושם טוב יותר על הסביבה("אני אינדיבידואליסט ותרבות פנאי היא חלק מרכזי מאורח החיים שלי") מאשר ה-A. מצד שני הוא נמוך יחסית (כמעט 10 ס"מ פחות מ-Q3 של אודי) ונעדר את תחושת "על הגובה" החשובה כל כך עבור מי שמשלם על הדלתא עבור השדרוג לרכב פנאי.
תא הנוסעים זהה ל-A קלאס עם מוטיבים עיצוביים מוכרים כמו פתחי האוורור, מסך המגע שנראה כמו טאבלט בגודל 5.8', כיוון המושבים וגם "ידית" ההילוכים מאחורי ההגה המשאירה מקום לתאי אחסון בין המושבים. אבל, בגרסת האבזור הבסיסית קשה להשתחרר מתחושה דלה יחסית הנובעת למשל מבקרת אקלים מכאנית חד אזורית. המרווח לנוסעים נדיב יחסית (תודות לבסיס לגלגלים של 269.9 ס"מ) והמושב האחורי שימושי ומסוגל לאכלס צמד מבוגרים ללא קושי וגם תא המטען סביר עם 412 ליטר, אך נעדר גלגל רזרבי.
ה-GLA מוצע בשלוש רמות אבזור, "Style" הבסיסית כוללת מערכת מולטימדיה מקורית עם שליטה מההגה, בלוטות', USB, בקרת שיוט, משוטים להחלפת הילוכים מההגה, מושבי עור, מושב נהג מתכוון חשמלית עם זיכרונות, חיישני גשם, תאורה ולחץ אוויר בצמיגים, בלם יד חשמלי, חלון שמש פנוראמי, חישוקים קלים בקוטר 17' ו-7 כריות אוויר. מעליה יוצעו גרסאות "Urban" ו-"Off-Road" המוסיפות תאורת קסנון, דלת תא מטען חשמלית ובקרת אקלים מפוצלת, לזו הראשונה גם חישוקים בקוטר 18' כשלזו האחרונה תצוגת "שטח" במסך המגע המעניקה חיווי על מצב הרכב (זווית השיפוע) ושינויים עיצוביים קלים. גרסת AMG בתוספת עשרת אלפים שקלים כוללת גם מושבים בעלי תמיכה צידית משופרת, וגימורים ספורטיביים לתא הנוסעים ולעיצוב החיצוני.
איך הוא נוסע?
שלושה מנועים מוצעים לבחירה; שני לוגמי בנזין ומוגדשי טורבו בנפח 1.6 עם 156 כ"ס ב-GLA 200 ו-2.0 ליטר עם 211 כ"ס ב-GLA 250 ו-2.2 ליטר טורבו דיזל עם 136 כ"ס ב-GLA 200 CDI. כולם משודכים לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמד 7G-DCT שכשמה כן היא מציעה שבעה יחסי העברה, המעבירה את הכוח לגלגלים הקדמיים ב-1.6 בנזין או לכל ארבע הפינות דרך הנעה כפולה קבועה 4MATIC בגרסת הבנזין בבכירה ובדיזל .
הטעימה שקיבלנו על ה-GLA אמנם הייתה קצרה יותר מספירת הפתקים של המועמד לנשיאות דן שכטמן, וכללה בעיקר שדות מרעה מאובקים הרחוקים ביותר מאלה בהם יבלה את מרבית חייו.
גרסת ה-1.6 ליטר, שצפויה להיות הפופולרית ביותר, מציעה גמישות טובה, שיא המומנט – 25.5 קג"מ זמין כבר ב-1,250 סל"ד וגם תיבת ההילוכים פועלת בצורה חלקה ורהוטה יותר מדומותייה (ואפילו מזו המצויה ב-A), ויש לציין גם את כיול מתלים שמיטיב להתמודד עם שבילים משובשים למדי במהירויות משובשות להפליא ומבלי להתבלבל. בזכות מקדם הגרר הנמוך ביותר בסגמנט (0.29) בידוד רעשי הרוח מצוין וגם אוושת צמיגים או גרגור המנוע ממעטים לחדור את שכבות הבידוד. כפועל יוצא מנתון הגובה הנמוך ממתחריו, התנהגות הכביש טובה למדי; האחיזה גבוהה, זוויות הגלגול קטנות וההגה חד אם כי מממעט להעביר תחושת לידיים כנהוג במרצדס.
G או A?
אבל ב-GLA רק 13.6 ס"מ מפרידים בין הקרקע הבוגדנית לבטן הרכה. מדובר בנתון קרוב הרבה יותר לזה של מכונית כביש מזה של רכב פנאי ממוצע ובכל זאת בידיים מיומנות ועם בחירת נתיב מדויקת ה-GLA בגרסאות ההנעה הכפולה יגיע, ככל הנראה, רחוק בהרבה משתעזו לדמיין. בין היתר כדי להבליט את היכולת מעבר לאספלט יש כפתור "שטח" המשנה את תגובת המצערת, תיבת ההילוכים, ההנעה הכפולה ורגישות בקרת המשיכה.
ניסיון העבר של שילוב של תיבה כפולת מצמד עם אתגרי שטח מצביע לרוב לחוסר יכולת להוריד את הכוח לקרקע ולאפשר קצב זחילה מחייב, אבל כאן התיבה פועלת בצורה מעוררת הערכה בקורלציה מוחלטת עם בקרת המשיכה ובין היתר היא גם לא הפגינה נטייה להתחממות גם בשיפועים התלולים ובטמפרטורות של תחילת הקיץ המזרח תיכוני.
יש גם בקרת ירידה במורד שמאפשרת קצב "שבלולי" של 4 קמ"ש, אם כי דווקא פעולתה קצת פחות צפויה בתחילת הנסיעה היא סובלת מושחרור מאוחר של הבלמים.
אבל הרושם הגדול ביותר מה-GLA הם המתלים, שמצליחים לבודד רצף מרושע של בורות וחריצים ללא כל מחאה ובכל טווח המהירות, כך שאין ספק שאת שיבושי הסלילה של המטרופולין הוא יספוג טוב הרבה יותר מ-A קלאס וכנראה גם טוב ממרבית מתחריו. בעתיד הקרוב תוצע גם גרסה עם מתלי שטח שיעניקו עוד 2 ס"מ חשובים למרווח הגחון.
לרשום צ'ק?
ב"חפוז" שלנו עם העולה החדש גילינו רכב עם יכולת גבוהה בכביש ובשטח, שמכניס את מרצדס לסגמנט החשוב והרווחי ביותר כיום בענף הרכב. ה-GLA ניחן בנימוסי כביש טובים, בין אם בהשחזת פניות עסקינן ובין אם בשיטוט בעיר וסביבתה שם הוא נוח ונעים יותר אפילו מה-A. האיכות הגרמנית ניכרת בתא הנוסעים הנאה, העיצוב החיצוני נכון וייחודי והסמל הגדול של מרצדס בחזית בודאי יגרום גאווה ללקוחות רבים.
מאידך ה-GLA נעדר את תחושת "על הגובה" החשובה לקהל לקוחות רכבי הפנאי וגם המחיר, המתחיל ב-250 אלף שקלים לגרסת 200 “Style” הבסיסית ומגיע עד 325 אלף שקלים עבור 250 AMG, גבוה במעט מהמתחרים וקרוב לזה של גרסאות הכניסה של רכבים מקטגוריה בכירה יותר דוגמת אודי Q5 וב.מ.וו X3. על השאלה האם הוא הקרוסאובר הטוב בסגמנט אנחנו מתכוונים לענות בקרוב, מה שבטוח הוא שעם התיאבון שהישראלים גילו בשנה וחצי האחרונות לדגמי הכניסה של מרצדס, נראה שליבואן לא תהיה כל בעיה "להיפטר" מהמלאי המוגבל של 140 יחידות שקיבל מהיצרן עד סוף השנה.
מבחן דרכים: אודי Q3