עם ישראל אוהב מכוניות חדשות. למרות המחאה החברתית, יוקר המחייה, המיסוי המטורף על מכוניות, הזינוק במחירי הדלק והשחיקה הנמשכת בהכנסה של מעמד הביניים, בשנה החולפת קרוב לרבע מיליון ישראלים הצטיידו במפתחות למכונית חדשה עם ניילונים על המושבים. לכאורה עולם כמנהגו נוהג – מר ישראלי מקפיד לעשות חרם מתוקשר על הקוטג' אבל קונה מכונית חדשה, אבל מבט מעמיק יותר לתוך טבלאות נתוני המכירות מגלה ששנת 2011 בכל זאת לא הייתה עוד שנה רגילה בשוק הרכב ואם פעם מעל ל-70 אחוזים מהרוכשים היו קונים את מה שיש לשכן ממול - מכונית משפחתית עם גיר אוטומטי ובגאז' – בשנת 2011 נראה שמר וגברת ישראלי החלו לבחון את הצרכים האמיתיים שלהם לפני שנכנסו לסוכנות ויותר ויותר רוכשים בחרו להסתפק במכונית חסכונית, נוחה לשימוש עירוני ובקיצור - קטנה יותר.
את ההתעוררות בסגמנט הקטנות ניתן לזקוף דווקא לקטנטנות שבחבורה, אבל בעוד מכוניות המיני חייבו את רוכשיהן לפשרות לא פשוטות מכוניות סופר המיני הציעו מכלול שלם הרבה יותר למי שלא חייב מושב אחורי לשלושה נוסעים ותא מטען גדול.
בתוך הסגמנט השוקק הזה, המהווה מעל ל-20 אחוזים מכלל המכירות, לטויוטה, היצרן השלישי בגודלו בשוק הרכב הישראלי, לא היה שחקן של ממש בשנים האחרונות.
מכונית המיני של החברה - האייגו (הזהה לפיג'ו 107) - לא קיבלה אישור יבוא בשל מכשול בירוקרטי הקשור לתקני בטיחות בהגנה על הולכי רגל והיאריס, שזכתה כאן להצלחה מכובדת בדורה הראשון, סבלה בדורה השני מגיר אוטומטי רובוטי חד מצמדי שהתאפיין באופי פעולה הזוי והעברות מטלטלות וביחד עם תג מחיר לא אטרקטיבי הדרדרו המכירות למספרים מביכים למדי.
לכבוד 2012 נחתה כאן היאריס החדשה בדורה השלישי וב"יוניון מוטורס", יבואנית טויוטה בישראל, מאמינים כי עכשיו נמצאת בידם מכונית המסוגלת להתברג בצמרת הסגמנט הצומח הזה ולהתמודד אל מול המתחרות הטבעיות שלה מאזדה (עם ה-2) ויונדאי (i20).
השיווק של היאריס החדשה מתחיל בסוף השבוע הקרוב ואנחנו הקדמנו ובחנו עבורכם את המכונית על כבישי הארץ.
מתרשמים
היאריס בדורה השלישי מציגה עיצוב שונה משמעותית מהעיצוב של שני הדורות הקודמים. היא יותר רבועה, יותר נמוכה ומתאפיינת בלוק יותר אגרסיבי עם פרונט הכולל פנסים משוכים לאחור, סבכה וכונס אוויר דומיננטיים ואחוריים תפוחים. התוצאה הכללית בהחלט נעימה לעין וכוללת לא מעט אלמנטים יפים אבל בה בעת אין מנוס מלציין כי המכלול הוא קצת שבלוני ומשעמם. היאריס החדשה לא ממש שובבה, סקסית או ספורטיבית אלא יותר אפרורית ופרקטית.
ואכן, למרות שמדובר בדגם חדש לחלוטין על כבישי הארץ היא מיד השתלבה בעדר ולא נראה שאף אחד שם לב במיוחד למצטרפת החדשה או סובב אחריה את הראש.
מבט ברשימת האבזור הכוללת מערכת שמע משוכללת עם מסך מגע, דיבורית בלוטות' המשמיעה גם קבצי מוזיקה, מצלמת רוורס, מחשב דרך ושליטה מההגה, גלגל הגה מצופה עור, 7 כריות אוויר ואפשרות להחלפת הילוכים במנופים מצדי ההגה יכול ליצור רושם שיש לצפות לתא נוסעים באווירת פרימיום אבל היעילות האפרורית נמשכת גם בתא הנוסעים שמתאפיין בהרבה שימוש בשחור ואפור מכל עבר.
גם ריפוד המושבים פשוט ובסיסי אך המושבים מתגלים כטובים למדי ומצליחים להעניק נוחות ואחיזה ואף ניתנים לכיוונון גם לגובה.
היאריס החדשה ארוכה מקודמתה בעשרה סנטימטרים ובסיס הגלגלים שלה גדל אף הוא בלא פחות מחמישה סנטימטרים. במושב האחורי מיד ניתן להרגיש את היתרונות שהמימדים החדשים מעניקים עם מרווח רגלים מצוין גם לאנשים גבוהים. באופן כללי המושב האחורי מתגלה נעים לשני נוסעים מגודלים, אם כי אנשים מעל 1.8 מטרים אולי לא יאהבו את האינטימיות שנכפית עליהם עם התקרה.
נוסעי שורת המושבים השנייה יגלו גם שלמרות האבזור הנדיב החלונות הם ידניים (ניתן להוסיף חלונות חשמליים אחוריים בהתקנה מקומית בעלות של 900 שקלים).
תא המטען מספק למדי ונוח להעמסה. בטויוטה טוענים לנפח של לא פחות מ-347 ליטרים לנו זה נראה קצת פחות.
יחידת ההנעה כוללת מנוע בנפח 1329 סמ"ק עם תזמון שסתומים משתנה שמפיק 99 כ"ס ומומנט לא מרשים במיוחד של 12.7 קג"מ המושג בסיבובי מנוע גבוהים למדי. מצד שני, כאופייני לטויוטה, נתוני פליטת המזהמים מצוינים והיאריס החדשה ממוקמת בקבוצה 2 בדירוג זיהום האוויר.
את תיבת ההילוכים הרובוטית המעצבנת שהייתה הסיבה המרכזית לחוסר ההצלחה של הדור הקודם מחליפה כעת תיבת הילוכים אוטומטית רציפה המאפשרת גם בחירה בין 7 יחסי העברה שנקבעו מראש באמצעות ידית ההילוכים האוטומטית או באמצעות צמד מנופים בצידי ההגה.
נוסעים
בתנועה עירונית היאריס החדשה מתגלה כפרטנרית נעימה. הראות טובה, ההגה מהיר וקל ובעיקר אין יותר העברות הילוכים מעצבנות ומטלטלות. כל עוד לא יוצאים איתה למאוצי רמזורים היאריס מתגלה כשקטנה וכזריזה למדי ובמרחב העירוני גם היכולת שלה להתמודד עם מהמורות בכביש בהחלט טובה.
בכביש המהיר היאריס ממשיכה להרשים עם תחושה מוצקה למדי, יציבות כיוונית טובה ויכולת מרשימה לגמוא מרחקים בלי לעייף. בשיוט נינוח ב-100 קמ"ש המנוע פועל חרישית ב-2000 סל"ד ואם תרצו בכך היאריס גם מצליחה לסיים עקיפות בצורה משכנעת. אבל כשלוחצים אותה יותר חזק השילוב בין המנוע לתיבת ההילוכים הרציפה מתחיל להיות רועש למדי ולבד מהרעש החנוק גם חסר לה מחץ בסיבובי מנוע גבוהים.
נראה כי בטויוטה בחרו בשנים האחרונות להתרחק ככל האפשר מחדוות נהיגה ואכן גם היאריס היא לא הקטנה השובבה שתעשה לכם חשק לצאת לסיבובי הנאה בכבישים הרריים, אבל היא בהחלט מפתיעה עם זוויות גלגול מתונות, בלמים טובים (למרות התופים מאחור) מערכת בקרת אחיזה לא היסטרית ואחיזה גבוהה בכבישים מפותלים חבל רק שבאפשרות באמת ליהנות פוגם הגה חשמלי חסר תקשורת.
צריכת הדלק במציאות בתנאי המבחן התגלתה כרחוקה מאוד מהנתון של טויוטה הטוען ל-18.9 קילומטרים לכל ליטר בנזין ואנו נאלצנו להסתפק בנסיעה שהתאפיינה ברגל בריאה על הדוושה בתוצאה משוקללת מתונה משמעותית של סביב 12-13 קילומטרים לליטר.
כשבחנו אותה בנסיעה רגועה ממש הצלחנו להגיע לנתונים טובים יותר סביב 14-15 קילומטרים לליטר.
מסכמים
אחרי דור שני שלא הצליח בישראל ביוניון יבואנית טויוטה יכולים בהחלט לצפות לשיפור דרמטי בנתוני המכירות שלהם בסגמנט.
תג המחיר העומד על 103 אלף שקלים לגרסת המבחן (100 אלף לגרסה ללא מערכת המולטימדיה, 92 לגרסה ידנית) לא מצליח לרגש בעידן בו מוצעות גם מכוניות בגודל זה במחירים חסרי תקדים בגרסאות בסיסיות וידניות או במסגרת מבצעי מכירות נקודתיים אבל ללא ספק מדובר במחיר סביר המציב אותה בטווח המחירים בו נמצאות המתחרות הישירות שלה מבית מאזדה, יונדאי וסוזוקי ולפחות על פי טבלאות האבזור והנתונים יש לה לא מעט יתרונות מולן.
היאריס החדשה היא מרווחת מאוד, מאובזרת בנדיבות, מציעה רמת בטיחות גבוהה עם 7 כריות אוויר וציון של 5 כוכבים במבחני הריסוק של NCAP, נאה, אוחזת ובניגוד לעבר כוללת גיר אוטומטי שלא יעצבן את הלקוחות.
מצד שני היאריס קצת אפרוריות, תא הנוסעים שלה לא מזמין במיוחד, יחידת ההנעה מתגלה כקולנית וחסרת מחץ שכשלוחצים אותה ובעיקר חייבים לציין שהיא סובלת ממחסור בשאר רוח או שובבות מתבקשת.
בסיכומו של מבחן היאריס אמנם לא הצליחה לרגש או להלהיב אותנו אבל ללא ספק מדובר במכונית יעילה, בטוחה וללא חסרונות משמעותיים המזניקה את טויוטה לצמרת הקבוצה.
>> מבחן דרכים: מאזדה 2 סדאן מול יונדאי i25