"אין עוד מכוניות כאלו. תאמין לי", התוודה בפני נהג המונית שלקח אותי לשדה התעופה. "היו לי כבר מרצדסים בחיים, אבל מאז שאני עם האוקטביה אני בטוח שאין סיכוי שאחליף דגם", הוסיף. "יש לה תא מטען ענק, אין לה תקלות כלל והיא נוסעת ונוסעת. בפעם האחרונה בה הספידומטר עבד הוא הראה 700 אלף ק"מ, וזה היה כבר לפני יותר משנתיים".
"אין תקלות" זה ענין יחסי, חשבתי לעצמי לנוכח שורת נורות האזהרה המהבהבות כמו עץ כריסמס בלוח המחוונים והטלטולים בכל זינוק שמצביעים על כך שתושבות המנוע נזקקו להחלפה כבר מזמן, אבל אין ספק שמעטות המכוניות שמסוגלות לשרוד סדר יום מפרך שכזה עם תחזוקת שבר כל כך מינימלית.
במשך שנים סקודה נתפסה בארץ כמונית בלבד. מצד אחד, הדבר עזר לבנות למותג תדמית מוצקה ששום קמפיין שנון במחוזות "לא רואה מוסך" עם פרזנטור חתיך שמגלם נהג מונית על המרקע לא יכול היה להשיג, בוודאי לא כשנקודת הפתיחה של סקודה בארץ בתחילת שנות ה-90 של המאה ה-20 הייתה של מכונית בסיסית, עם הרבה ניחוחות קומוניסטיים כמו הסקודה פיבוריט.
מאידך, לקח לציבור הישראלי לא מעט זמן להתגבר על מכשול "מי פנוי בארלוזרוב?" ולהתחיל לשקול להצטייד בסקודה גם כרכב הפרטי.
אם בשנת 2005 כמעט 60 אחוז ממכירות סקודה בישראל היו לשוק המוניות, הרי שאת 2012 סיימה החברה כבר במקום החמישי בשוק הרכב עם 12,589 מכוניות, מתוכן רק 10 אחוז מוניות ועם נתון מרשים המדווח על 64 אחוזים של מכירות לשוק הפרטי (ו-26 אחוזים לציים).
למרות שהשנה נוספה להיצע הדגמים של סקודה גם הראפיד, שאמורה לתת לחברה נוכחות משמעותית בנישת התת-משפחתיות החביבה על ציי הרכב, עדיין האוקטביה היא הדגם המרכזי של המותג הצ'כי וזה שהצלחה או כשלון שלו ישפיעו על תדמית המותג כולו. האוקטביה בדורה הנוכחי הוצגה כבר בשנת 2004, ולמרות שזכתה למתיחת פנים מקיפה למדי ב-2008, אין ספק שלנוכח שוק עם שלל מתחרות עדכניות בהרבה הגיע זמנה להתחדש וכעת זה סוף סוף קורה.
האם האוקטביה החדשה שומרת על המתכון השמרני והכל כך יעיל שלה או שהיא משנה כיוון ומנסה לקחת את סקודה לכיוון אחר? זמן קצר לפני שהיא אמורה לנחות בארץ, לקראת סוף עונת החמסינים, יצאנו לפראג הקרירה כדי לתהות על קנקנה.
מתרשמים
האוקטביה החדשה מבוססת על פלטפורמת MQB המודולרית החדשה של קונצרן פולקסווגן וממש כמו האודי A3 והגולף החדשות גם היא, למרות היותה חדשה לחלוטין מתחת למעטפת, לא מביאה עימה בשורות גדולות במראה החיצוני. אמנם במקרה של האוקטביה מבט מדוקדק בפרטים מגלה יותר שינויים מאשר באודי ובפולקסווגן החדשות, אבל ניכר כי המעצבים הצ'כים נדרשו לשמור באדיקות על קווי העיצוב והמאפיינים המרכזיים של הדור הקודם.
מרחוק רבים יתקשו להבדיל בין האוקטביה החדשה לזו המוכרת, אך מבט מעט מעמיק יותר מאפשר לראות שהיא פחות מסורבלת מבעבר ובין היתר כוללת פרונט נאה עם פחות סרח עודף לפני הגלגלים, פנסים צרים המשלבים תאורת לד, סבכה דומיננטית ומעוצבת, כונס אוויר רחב המשתלב עם פנסי הערפל ומכסה מנוע עם תפיחה קלה במרכזו המדגישה את לוגו החברה.
הצדודית מציגה קווים חדים יותר מבעבר, קו חלונות מודגש עם חיבור ויזואלי בין החלונות שבדלתות הקדמיות לאלה שבאחוריות ויציבה מעט נמוכה ומאתגרת יותר.
גם מאחור הקווים מעט חדים ובולטים יותר ולנוכחות הדינמית תורמים גם פנסים עם תאורת לד בצורת האות C ופגוש מסיבי עם דיפיוזר. התוצאה הכללית בהחלט יותר נעימה לעין מבעבר אך עדיין לא מדובר במראה עם נוכחות מרגשת או בלוק סקסי.
האווירה הסולידית-משעממת נמשכת בתא הנוסעים המציג קווים שמרניים ולא פורצי גבולות או מרחיבי אופקים בשום דרך. עם זאת, העיצוב מאורגן וממוקד יותר מבעבר והחומרים מהם עשויים הדשבורד ודיפוני הצד בהחלט איכותיים (מעט פחות מבגולף החדשה אך בהחלט יותר מאשר בסיאט לאון) ומעניקים לנוסעי הרכב, יחד עם הנדסת אנוש יעילה ואבזור נדיב למדי כסטנדרט, תחושה בהחלט טובה ופחות קודרת.
המרווח מקדימה מצוין, הראות טובה והמושבים, הגם שאינם מפנקים, בהחלט ראויים.
האוקטביה תמיד הייתה מהמרווחת בסגמנט וכעת, עם בסיס גלגלים שגדל בכ-10 סנטימטרים (לכדי 269 ס"מ), זה אפילו יותר בולט מבעבר ומרווח הרגליים ליושבים מאחור לא פחות ממצוין. גם מרווחי הראש והכתפיים בהחלט משכנעים ורק ברוחב המושב, שעלול להקשות על שלושה מבוגרים לאורך זמן, אין לאוקטביה יתרון ממשי אל מול השחקניות המרכזיות בסגמנט.
תצורת הנוצ'בק (מרכב סדאן עם דלת תא מטען הנפתחת כמו האצ'בק) מאפשרת לצ'כית להשוויץ עם תא מטען שלמעט סף הטענה מעט גבוה מציע נפח עצום של 568 ליטרים ושלל פתרונות אחסון ועיגון מטען יעילים.
האוקטביה הקודמת סבלה בישראל ממפרט אבזור דל למדי שהתקשה לעמוד בסטנדרטים של המתחרות המרכזיות בסגמנט, אך כעת גם בתחום הזה הצ'כית סוגרת את הפער וכל הגרסאות יגיעו עם תאורת לד, צמיגים רחבים, מיזוג אוויר עם יציאה גם לשורת המושבים השנייה, הגה בציפוי עור הניתן לכיוון לכל הכיוונים, מחשב דרך מתקדם, בקרת שיוט, תא למשקפיים, ערכת רשתות ייחודית בתא המטען ומערכת שמע עם מסך מגע 6.8', כניסה לנגנים, קישוריות בלוטות' מלאה, 8 רמקולים ושליטה מההגה.
רמת הפאר הגבוהה יותר תכלול בנוסף בקרת אקלים דיגיטלית דו אזורית, מראות צד מתקפלות חשמלית, חישוקים קלים, כיוון לגובה גם של מושב הנוסע וחיישני אורות וגשם.
מפרט הבטיחות בשתי הגרסאות כולל מערכת לניטור לחץ האוויר בצמיגים, 7 כריות אוויר, מערכת בלימת חירום לאחר התנגשות למניעת תאונה משנית, בקרת יציבות וציון של 5 כוכבים במבחני הריסוק.
עם זאת, הגרסה הישראלית של האוקטביה החדשה לא תציע, אפילו כאופציה, שלל מערכות בטיחות מתקדמות כמו מערכת בלימה אוטומטית במהירויות עירוניות (שקיימת כסטנדרט בסיטיגו הבסיסית), בקרת שיוט אקטיבית, מערכת להתרעה על עייפות הנהג, מערכת לניטור רכבים בשטחים המתים ועוד.
מפרט המנועים יכלול בשלב ראשון שתי גרסאות. הראשונה - 1.2 TSI מוגדשת המפיקה 105 כ"ס ומומנט של 17.8 קג"מ. עם זאת, למרות הנתונים הזהים לאלה של הדגם היוצא, מדובר במנוע חדש עם גל זיזים עליון כפול ונתוני פליטת מזהמים וצריכת דלק משופרים.
הגרסה שניה תגיע עם מנוע 1.4 TSI מוגדש בעל הספק של 140 כ"ס (122 בעבר) ומומנט של 20.4 קג"מ.
בשלב מאוחר יותר אולי תגיע למחוזותינו גם גרסת ה-1.8 TSI עם מנוע המפיק 180 כ"ס (160 בעבר).
כל הגרסאות יכללו מערכת start & stop וישודכו לתיבת הילוכים רובוטית אוטומטית עם 7 יחסי העברה.
גרסת דיזל תוצע כמובן לקהל נהגי המוניות אך לא תמכר לקהל הרחב.
המחירים, בשלב זה, עדיין לא סגורים באופן סופי מול היצרן אך ג'קי אביב, מנהל חטיבת סקודה בישראל, מבטיח מחירים תחרותיים אל מול הדגמים הבולטים בסגמנט.
נוהגים
המפגש שלנו עם הדגמים הנוספים שהוצגו עד כה העושים שימוש בפלטפורמה החדשה של פולקסווגן הותיר בנו רושם כי מדובר ברכבים מאוד מגובשים ומכוילים היטב שאמנם לא מציעים ריגוש יוצא דופן אך מציגים שיפור של ממש כמעט בכל פרמטר. האם קפיצת המדרגה הזו תורגש גם בתרגום לצ'כית ובמימדים מגודלים? ובכן, בהחלט כן, וכמו במבחן אולם התצוגה, גם על הכביש האוקטביה רושמת ציונים גבוהים.
בידוד הרעשים הוא ברמה מאוד גבוהה ורק מעט רעשי רוח וכביש חודרים לתא הנוסעים ובשילוב יציבות כיוונית טובה המעניקה ביטחון רב אפשר לנוע באדישות לאורך זמן במהירויות ממש פליליות בכביש המהיר, בכל הגרסאות.
בתאוצות הביניים, לעומת זאת, יש הבדל משמעותי למדי ובעוד גרסת ה-1.2 מצריכה רגל נחושה על דוושת התאוצה והורדה של מספר הילוכים כדי להנפיק תאוצות ביניים משכנעות. גרסת ה-1.4 ובמיוחד ה-1.8 מרגישות כוחניות ומסוגלות לספק ביצועים משכנעים בכל לחיצה קלה על הדוושה. גם בתנועה עירונית ובזינוקים מהמקום בהחלט נרשמו הבדלים משמעותיים בין הגרסאות אך יש להניח שלנהג המשפחתי הממוצע קצב ההתקדמות יהיה מספק לחלוטין בכל הגרסאות.
בסעיף הנוחות ניתן לציין כי האוקטביה מציעה נסיעה נוקשה אך נוחה כשיתרון נרשם לגרסת ה-1.8 המצוידת במתלה אחורי רב חיבורי נפרד לעומת מתלה אחורי לא נפרד מסוג קורת מתח בגרסאות ה-1.2 וה-1.4.
למרות המתלה הזהה בגרסאות הבסיס, גרסת ה-1.2 הרגישה לטעמנו נוחה למדי בעוד גרסת ה-1.4 הייתה מעט קופצנית יותר על אספלט ברמת סלילה בינונית ומטה, ככל הנראה בגלל בולמים מעט קשיחים יותר. גם בכביש המפותל האוקטביה החדשה מציגה קפיצת מדרגה של ממש אל מול קודמתה ושוב נרשם יתרון ברור לגרסת ה-1.8, אך גם הגרסאות הבסיסיות יותר מציגות רמת אחיזה משכנעת ביותר והתנהגות צפויה ובטוחה שבשילוב הגה מהיר ומדויק ובלמים בעלי יכולת טובה מעניקים מגבלות גבוהות בהרבה ממה שהרוב המוחלט של הנהגים הנורמטיביים אי פעם יזדקקו להן.
עם זאת, תקשורת לוקה בחסר מההגה בשילוב תחושה מנותקת מהכביש מאוד מעמעמות, יתכן במכוון, את הקשר של הנהג עם הכביש ופוגמות בפוטנציאל ההנאה מנהיגה וניתן לקוות שבגרסת ה-VRS הספורטיבית, המהווה כ-7 אחוזים מכלל מכירות האוקטביה ברחבי העולם (לא בישראל), תינתן תשומת לב מיוחדת לסעיף זה.
בסעיף צריכת הדלק יש להניח שיהיה קשה להתקרב לנתונים הרשמיים הסופר מרשימים, המדווחים על צריכת דלק משולבת של 20.4 ק"מ לליטר בגרסת ה-1.2 ו-18.5 ק"מ לליטר בגרסת ה-1.4, אך ניתן להעריך שבעזרת מערכת ה-start & stop מי שיתאמץ ויפתח רגל מרחפת על הדוושה בהחלט יוכל להשיג נתונים טובים בהרבה מאשר במשפחתיות אוטומטיות המצוידות במנוע 1.6 ל' אטמוספרי. עם זאת, בעלי הרגל הכבדה על הדוושה עלולים לגלות בתחנת הדלק שגם כשנפח הצילינדרים קטן מגדש טורבו יכול לדחוס למנוע כמויות מרשימות של אוויר וגם דלק.
מסכמים
גם בדורה הקודם האוקטביה של סקודה היתה אחת מהמכוניות שהציעו את העסקה המשפחתית הטובה ביותר בשוק.
כעת, בדורה החדש והשלישי, האוקטביה שלמה מאי פעם, מציגה שיפור בכל תחום כמעט ובהקשר הישראלי - מצוידת סוף סוף במפרט אבזור שאינו מעליב וכולל את כל המתבקש בסטנדרטים הנוכחיים של הסגמנט ואף מעבר לכך.
האוקטביה החדשה מרווחת מאוד, מאובזרת, מציעה תא מטען עצום בגודלו, יכולות כביש וביצועים טובים בהחלט וחבילה שכל מי שפחות מתעניין בעטיפה נוצצת ובאמת שם את המשפחה בראש מעייניו צריך למקם גבוה ברשימת המועדפות שלו.
האוקטביה היא אולי לא הבחירה הכי מרגשת בסגמנט, אבל ללא כל ספק אחת הפרקטיות שבנמצא, ואם אכן, כמו שהבטיחו נציגי "צ'מפיון" היבואנית, ליתרונות הללו יוצמד תג מחיר דומה לזה של מתחרותיה המרכזיות דוגמת פורד פוקוס, יונדאי i35, קיה פורטה ובקרוב גם מאזדה 3 וטויוטה קורולה החדשות, ובתקווה שתצטרף להיצע גם גרסת סטיישן ("קומבי" בצ'כית) במחיר אטרקטיבי, אין ספק שלסקודה יהיה בקרוב קלף שיוכל לקדם את מעמדה המתחזק של הצ'כית בשוק הרכב הישראלי.
>> יעילות משפחתית – הסטיישנים של ישראל במבחן