סוזוקי קרוסאובר (צילום: מולי גומא)
צילום: מולי גומא
 יש השקות בהן ברור לנו בדיוק איזה רכב אנחנו צפויים לפגוש, איך הוא נראה, מה המפרט שלו, איזה דגם הוא מחליף ומה צפוי להיות המיצוב והתמחור שלו בשוק הישראלי, ואז למעשה כל מה שנותר לנו לעשות הוא לצאת לנסיעת מבחן, לבדוק האם הוא מקיים את מה שהיצרן מבטיח והאם הוא עומד בקו אחד עם המתחרים העדכניים. אבל ההשקה האחרונה של סוזוקי, שהתקיימה במהלך החגים בברצלונה, הייתה מעט שונה: היבואן מצידו שמר על עמימות באשר לדגם ועל אף שהכתבים העריכו שהם הולכים לפגוש את ה-S קרוס של סוזוקי, שנחשף ברשת לפני מספר חודשים, לאף אחד לא ממש היה ברור איך הוא נראה במציאות שמעבר לתמונות מעובדות המחשב, האם מדובר בקרוסאובר במלוא מובן המילה או במשפחתית עם מעט ניחוחות שטח כמו ה-SX4 הותיקה ובעיקר באיזה סגמנט הוא הולך להיות ממוצב בשוק המקומי.

נעים מאוד, מי אתה ומה שמך?
ברצלונה קידמה את פנינו בשמש חמה ונעימה ובאווירה החגיגית השגרתית של העיר היפהפיה הזו. במגרש החניה חיכו לנו כמה עשרות מכוניות של סוזוקי בשלל צבעים. כמו שהערכנו, אכן היה מדובר ברכב שנחשף בתמונות לפני מספר חודשים תחת השם S-Cross, אך באחורי רכבי המבחן ניתן היה למצוא דווקא סמל עם הכיתוב SX-4 ואילו נציגי היבואן בכלל מיהרו לספר לנו שבארץ המכונית תישא את השם הברור "קרוסאובר", כשמו של סגמנט רכבי הפנאי אליו הוא רוצה להשתייך.

סוזוקי קרוסאובר (צילום: מולי גומא)
האצ'בק מוגבה או ג'יפון?|צילום: מולי גומא

התהיות שלנו לא הסתיימו כאן ועל אף שבמבט ראשון מצד אחד אין ספק שמדובר בהרבה יותר מדור המשך ל-SX4 המשמימה, במציאות לא בטוח שהקרוסאובר החדש של סוזוקי מצליח לספק באופן מלא את אפקט הג'יפון המתבקש משמו כמו שרכבים דוגמת הניסאן ג'וק הייחודי, הרנו קפצ'ור הסקסי והשברולט טראקס התפוח מצלחים לנפק, כל אחד בדרכו.

למרות צדודית ואחוריים שמאוד מזכירים את הקשקאי של ניסאן, משהו ביציבה הפחות בולטת ובפרונט שמזכיר מדי את ה-SX4 היוצאת, הקרוסאובר של סוזוקי מתקשה לספק את מלוא האפקט הנדרש מרכב פנאי בסטנדרטים של 2013 ואי אפשר שלא לקבוע שההחלטה ללכת על בטוח הובילה לתוצאה בנאלית יתר על המידה.

עם זאת, בניגוד ל-SX4 המשונה מדובר ברכב נאה שלמרות מימדים צנועים יחסית (אך גדולים באופן משמעותי מאלה של ה-SX4) נראה גדול מבחוץ - מעין סטיישן מוגבה עם מרווח גחון מכובד, מגיני פלסטיק בתחתית המרכב ומסביב לבתי הגלגל וחישוקים קלים שתורמים לתחושה של יכולות עבירות משופרות.

סוזוקי קרוסאובר (צילום: מולי גומא)
העיצוב נאה באופן משמעותי משל ה-SX4|צילום: מולי גומא

משפחה בפנים - קרוס בחוץ
הכניסה פנימה אל מושב הנהג מפגישה אותנו עם סביבה בניחוח יפני מוכר ופשוט, אין פה התחכמויות ולמרות שדרוג בסעיף האיכות וגם בנראות (לא משימה קשה אחרי הפנים המבאס של ה-SX4) ביחס לרמה הקיימת בשוק היום אצל חלק מהמתחרות, ויחד עם שילוב הצבעים הקודר שנבחר, נוצרת תחושה ספרטנית משהו. כצפוי מסוזוקי, איכות ההרכבה טובה מאוד וגם ירידה לשטח קופצני לא הביאה עמה כל רעשים או גניחות מיותרים מצד הפלסטיקה. 

תנוחת הנהיגה בסך הכל טובה בזכות גמישות ונוחות כיוון גובה המושב (גם לנוסע שליד ישנה אפשרות לכיוון גובה) ובזכות אפשרות כיוון ההגה על שני הצירים.
למרות בליטה משונה בגב התחתון במושבים הקדמיים הם התגלו כנוחים למדי במהלך ההשקה.

סוזוקי קרוסאובר (צילום: מולי גומא)
אבל לא בולט מספיק בשטח |צילום: מולי גומא

מאחור ניתן למצוא מרווח טוב מאוד בעיקר לברכיים ולכפות הרגליים ותנוחת הישיבה נוחה למדי. עם זאת, לרוחב הספסל המצב קצת פחות מזהיר ושלושה מבוגרים ירגישו כאן בדוחק. כמו כן, הורגש חסרונו של פתח מיזוג אוויר אחורי שהפך לאחרונה לפרט נפוץ למדי גם במכוניות עממיות יחסית.
תא המטען גדול יחסית בעל סף הטענה נוח. הוא מציע שלושה נפחי הטענה, בהתאם לסטטוס הספסל האחורי, כשאלה נעים בין 430 ליטר ל-875 ליטר במצב קיפול מלא של המושבים מאחור.

כנהוג בהשקות מעבר לים, גרסאות האבזור שנכחו בהשקה היו גבוהות מאלו שינחתו בנמלי הארץ וכללו מושבים מצופי עור, חישוקי מגנזיום מושחרים בגודל '17, מערכת מדיה משולבת עם מסך מגע ומצלמת רוורס וגג חשמלי נפתח פנורמי.

סוזוקי קרוסאובר (צילום: מולי גומא)
פשטות יפנית יעילה|צילום: מולי גומא

עם זאת, גם הגרסאות "הישראליות" מאובזרת למדי ומיישרות בקלות קו עם הסטנדרט הנוכחי בקטגוריה וכוללות חישוקי '16 קלים, בקרת שיוט, התנעה ללא מפתח, חישני לחץ אוויר בצמיגים, מראות מתקפלות חשמלית, מערכת שמע עם חיבור לנגנים ושליטה מההגה, בקרת אקלים מפוצלת לנהג ולנוסע, הגה בציפוי עור, פנסי ערפל ו-7 כריות אוויר.

הקרוסאובר מגיע לארץ בשלוש גרסאות  - הידנית שתמכר עם אבזור מופחת ב-110,000 שקלים, הגרסה המרכזית עם גיר אוטומטי (CVT) והנעה קדמית שתימכר ב-120,000 שקלים וגרסה כפולת הנעה שתוצע ב-140,000 שקלים.

סוזוקי קרוסאובר (צילום: מולי גומא)
אפשר לנסוע גם בשבילים |צילום: מולי גומא

מצטרפת לרצף
כיאה למגמת החיסכון בדלק, גם סוזוקי מצטרפת למאמצים להצגת מכוניות חסכוניות ועושה זאת, כנהוג בחברה, באופן פשוט, יעיל וזול - על ידי מעבר לתיבה רציפה. 

בדרך כלל כתבי רכב לא נוטים לחבב את הגירים הרציפים הללו הסובלים מרעש מונוטוני לא נעים תחת מאמץ, חוסר מחץ באזור הקו האדום, פגיעה בהנאה מנהיגה וחוסר ביכולת בלימת מנוע, אך חסרונות אלה ככל הנראה פחות יעניינו את הנהג הממוצע שיוקסם מהחיסכון בדלק ומהנסיעה השקטה בעת שיוט נינוח ששימוש בתיבה שכזאת מאפשר.

בכל מקרה, הקרוסאובר הפגיש אותנו עם תיבה רציפה נעימה ויעילה יחסית שסיפקה בלימת מנוע סבירה והייתה מצוידת באפשרות לתפעול ידני בעזרת משוטים משני צדי ההגה בין 7 יחסי העברה שנקבעו מראש.

יחידת ההנעה כוללת גם מנוע 1.6 ליטר אטמוספרי המפיק 120 ומומנט של 15.9 קג"מ המוכר מה-SX4 ויחד עם הגיר הרציף מתקבלת בסך הכל יחידת הנעה הרמונית למדי. עם זאת, בעידן של מנועי טורבו קטנים ונמרצים חייבים לציין שיחידת ההנעה הזו עושה את העבודה אך כשצריך אקסטרה כוח היא מתקשה להרשים. בשיוט בכביש בין עירוני פעולת המנוע נעימה ושקטה אבל בהחלט מורגשים רעשי רוח וגלגלים בתא הנוסעים. 

סוזוקי קרוסאובר (צילום: מולי גומא)
מהצד הוא דומה לקשקאי של ניסאן |צילום: מולי גומא

בכבישי נהיגה ההגה מתגלה כקל מדי ומנותק, אך הוא די זריז וכשמתרגלים לפעולתו - וזה קורה מהר למדי – ניתן לגלות התנהגות כביש מפתיעה לטובה ורק חבל שבסוזוקי לא טרחו לתבל את הקרוסאובר בקצת מהאופי של האחות הקטנה -הסוויפט וההנאה מהנהיגה נעדרת כאן.

הכבישים שסביב ברצלונה טובים בהרבה מרצף שיבושי האספלט המכונים כביש במחוזותינו אבל, לפחות בתנאים אלה, באופן מפתיע, למרות זוויות גלגול מתונות ומתלים קשיחים למדי, הנוחות של הקרוסאובר בהחלט הטובה.

עם לוק בניחוח שטח ומרווח גחון של 17 ס"מ הרשנו לעצמנו לרדת בזהירות גם לשטח. לאחר שמפנימים שלא מדובר בג'יפ, מתגלה יכולת עבירות טובה יחסית שלא מביישת את המוניטין של סוזוקי בתחום והקרוסאובר צולח שבילים בצורה נעימה שמקנה, עם מרחק מכובד בין הקרקע למרכב, שקט נפשי לבעל הרכב שאפשר לנצל כדי לקצר פקקים בשבילים ולגוון את הטיול המשפחתי ולהכיר (בזהירות) קצת שבילים ואתרים אליהם לא העזתם להתקרב עם המשפחומטית הסטנדרטית.

בשתי הגרסאות עליהן נהגנו במהלך המבחן (4X4 והנעה קדמית אוטומטיות) נרשמה במחשב הדרך צריכת דלק כמעט זהה שנעה בין 13 ק"מ לליטר בנסיעה רגועה יותר ל-10 ק"מ לליטר תחת מאמץ. 

סוזוקי קרוסאובר (צילום: מולי גומא)
אחיזת הכביש מפתיעה לטובה אבל לא מדובר במכונית מהנה לנהג|צילום: מולי גומא

זהו זה
אין ספק, הקרב על הלקוח המשפחתי הולך ונהיה מעניין מרגע לרגע. אם פעם הנוסחה הייתה ברורה וכדי להיות שחקן בעל משמעות בסגמנט החשוב בישראל היה צורך במכונית סדאן 4 דלתות עם מנוע 1.6 וגיר אוטומטי, נראה כי היום הנהג הישראלי החל לחפש גוונים נוספים: מרכב הסטיישן השימושי זוכה להצלחה, ג'יפונים עירוניים צוברים פופולריות על חשבון המשפחתית המסורתית ואפילו מבנה ההאצ'בק 5 דלתות, שבעבר הצליח להמכר כאן רק אם הוא היה עונה לשם גולף, הופך יותר ויותר נפוץ מסביב.

על רקע כל האמור לקרוסאובר של סוזוקי יש ביד קלף חזק כשהוא למעשה נמתח תחת שלוש ההגדרות ובו זמנית מתחרה בכולן – עם קצת ניחוחות סטיישן, מרכב חמש דלתות ומראה ויכולות של גי'פון עירוני.

סוזוקי קרוסאובר (צילום: מולי גומא)
נוחות הנסיעה טובה |צילום: מולי גומא


מאידך, למרות השפה הקרוס-אוברית, העיצוב של הרכב החדש של סוזוקי בנאלי ולא מצליח ליצור רושם ולהשאיר חותם כמו מתחריו לבית ניסאן, רנו ושברולט וגם תא הנוסעים שלו מעורר פיהוק.

בסופו של יום, עם מרווח פנימי גדול בהרבה מאשר ב-SX4, עיצוב קל לעיכול ובגיבוי מוניטין האמינות, תדמית המותג ותג מחיר של 120,000 שקלים לגרסה האוטומטית – הקרוסאובר של סוזוקי מציע עסקה מעניינת -  זולה בלפחות עשרת אלפים שקלים מכל ג'יפון אחר ובאלפי שקלים מכל משפחתית בגודל מלא.
למעשה, הקרוסאובר נמצא קרוב מאוד לקטגוריית הפשרה המכונה "מיני משפחתיות" (אותן בחנו במבחן השוואתי ענק לא מזמן) ולפחות במבט ראשון הוא נראה כמי שמציע, בתוספת בונוס שבילים, עסקה משפחתית טובה ואטרקטיבית יותר שבוודאי תקרוץ לנהג הישראלי.

>> מבחן דרכים רנו קפצ'ור

>> מבחן דרכים שברולט טראקס

 

סוזוקי קרוסאובר (צילום: מולי גומא)
מחיר נמוך משל כל הג'יפונים והמשפחתיות בשוק|צילום: מולי גומא

_OBJ

_OBJ