ילדים זה שמחה, אין ספק, אבל מעבר לחוסר תמידי בשעות שינה, אין סוף מנהלות, הרבה דאגות קטנות ופנטזיות על קצת זמן איכות לעצמכם, ילדים זה גם הרבה כסף. אחרי החיתולים, המטפלת, הגן, מופעי החנוכה, המתנות והחוגים, הרחבת התא המשפחתי מחייבת גם להכנס להוצאות ממש גדולות בשדרוג קורת הגג והגלגלים המשפחתיים.
בעוד שפעם, בעידן שלפני כסאות תינוק בגודל אקסטרא-לארג', בוסטרים עד גיל 8 ומודעות לבטיחות, להרבה אנשים זה לא נראה ביג דיל לדחוף 5 ילדים במושב אחורי ועוד שניים שיעמדו בין המושבים הקדמיים, הרי שהיום בקבינה של המכונית המשפחתית מורגשת מצוקה של ממש כבר ברגע שעוברים מהילד השני לשלישי וזה עוד בכלל לפני שהזכרנו אופציה לילד רביעי ואפילו חמישי.
לפני מספר שנים גם מ' חש עם משפחתו את אותה מצוקה והבין שאין מנוס אלא לעבור לרכב שבין המנוע לתא המטען מציע יותר שורות מושבים. מגבלות התקציב ניתבו את הבחירה לסגמנט המיניוואנים הקומפקטים ובהמלצת כל מיני מומחים מטעם עצמם מ' הלך לבדוק את כמה אופציות מתוצרת יפן.
ואז הגיעה השיחה: "מה עושים?", זעק לעזרה קול מפתיע מן העבר הרחוק מצידו השני של הקו. "הלכתי לסוכנות של... וגם של... עם פנקס צ'קים פתוח וכוונה ברורה לסגור עסקה. כבר השלמתי עם זה שאני שובר תוכנית חסכון ומוותר על נסיעה לחו"ל, כבר הבנתי שהרכב הבא שלי לא יהיה נחשק ומהנה לנהיגה, אבל לעשות את כל הפשרות הללו ולקבל בסוף רכב עם שורת מושבים שלישית תיאורטית שצפופה אפילו לילד בן 6 זאת פשרה קצת יותר מדי גדולה. אתה עובד בזה, אני עוקב אחריך באינטרנט, מספר לכולם שגם בתיכון דיברת רק על מכוניות, מה אפשר לעשות?"
אחרי שהשלמנו את עיקרי העלילה של כמעט שני עשורים ב-5 דקות המלצתי למ' לבדוק אצל הצרפתים שחזקים בסגמנט הזה והצעתי שאם מרווח זה מה שחשוב לו שיבחן במיוחד את הפיקאסו שאמנם יש לו גיר רובוטי ממש לא מושלם, אבל מציע אחלה מרחב פנימי למשפחה.בכנס המחזורים החגיגי כעבור שנתיים ראיתי שמהכיס של מ' בצבץ מפתח של סיטרואן וכשהוא זיהה אותי הוא הניף אגודל כשסימן תודה על ההמלצה.
כמו מ' עוד ישראלים רבים, מרעננה ועד בני ברק, בחרו בשנים האחרונות ביצירה הדי אקסטרווגנטית הנושאת את שמו של פיקאסו והפכו את המיניוואן הצרפתי לחלק בלתי נפרד מהנוף על כבישי מע"צ.
בהתחשב בכמה מוזרויות די משמעותיות ואל מול מתחרים המגיעים ממותגים עם מוניטין חזק בשוק הישראלי השמרני ללא ספק מדובר בהישג מכובד לסיטרואן.
לפני מספר חודשים דור פיקאסו חדש נחשף עם יומרה ברורה להיות קצת פחות מוזר והרבה ויותר איכותי.
האם מוביל הנוסעים הצרפתי באמת עומד בהבטחה של מפתחיו? האם הוא מצליח לשמור על היתרונות הבולטים שאפיינו את קודמו? לא היה מנוס אלא לצאת אל קרקע ניטרלית כדי לבחון את הסוגיה לעומק, רגע לפני שהפיקאסו מחתים דרכון בנמל.
מתרשמים
בניגוד למותגים אירופאים מסוימים שכדי להבחין בשינויים העיצוביים בין הדורות של רכביהם צריך ראיה ביונית או לפחות זכוכית מגדלת טובה, כנהוג בסיטרואן העיצוב מקורי והפיקאסו החדש שונה בכל זווית מקודמו.
עם זאת, בהחלט ניתן להבחין בכמה סימני היכר ביצירה כמו חלון קדמי פנורמי עצום וחלונות משולשים צידיים בין קורה A למשקוף הדלת שמעניקים תחושה של המשכיות עיצובית מהפיקאסו הקודם.
הפרונט מרשים ודי עתידני עם סבכה צרה התחומה בין צמד פסי ניקל הנמתחים מהכנפיים, משמשים מסגרת לפנסי הלד לתאורת יום ונמשכים למרכז הסבכה שם הם יוצרים את סמל סיטרואן.
הפנסים הראשיים ממוקמים מתחת לעיטורי הניקל והם צרים מבעבר ומלבניים בצורתם. מכסה המנוע מותקן כעת בצורה אופקית יותר המקנה לפיקאסו הפרדה ברורה בין החלק של המנוע לתא הנוסעים ויוצרת מבנה שתי קופסאות לעומת עיצוב מעוגל וביצתי שיצר אשליה של מרכב מונובוקס בעבר.
המגמה הזו נמשכת בפרופיל ובעוד שבעבר קו המתאר העליון היה זורם ומעוגל המשוך לאחור כמו טיפה, הפיקאסו החדש מציג מראה קוביסטי יותר המתאים לקו האמנותי של הצייר שעל שמו הוא קרוי.
הצדודית אמנם לא מכוערת וכוללת גם אלמנט עיצוב מקורי היוצר קונטור מעניין מאזור החלונות האחוריים דרך פסי הגגון, קורה A ועד למכסה המנוע, אבל אין מנוס מלציין שבניגוד לפרונט כאן התוצאה היא מעט גמלונית ופחות מקורית מבעבר. עם זאת, יש להניח שבעבור לקוחות פוטנציאלים רבים הנוכחות הפחות אקסטרווגנטית הזו בשטח תיתפס כיתרון. כמו בכל מובילי הנוסעים גם בפיקאסו החדש האחוריים אנכיים, כשההבדל העיקרי לעומת הפיקאסו הקודם הוא מעבר מיחידות תאורה אורכיות בחלקה העליון של הקורה האחורית ליחידות תאורה רוחביות בצורת פרסה מתחת לחלון האחורי.
כניסה אל תא הנוסעים מזכירה מיד מדוע רבים כל כך נשבו בקסם הפיקאסו, וגם בדור החדש המרווח בקבינה מצוין והתחושה אוורירית ולא כבדה.
כעת, בניגוד לפיקאסו הקודם, היתרונות המהותיים הללו לא באים בצד מחויבות להתרגל לשלל מוזרויות, הנדסת אנוש תמוהה והגה עם טבור קבוע.
אל תטעו, תא הנוסעים של הפיקאסו הוא הכל חוץ ממשמים ואי אפשר שלא לזהות מיד שמדובר בסיטרואן, אבל רוב המתגים ממוקמים בצורה הגיונית איפה שניתן היה לצפות למצוא אותם, ההגה כאמור מסתובב כולו, יש שלל תאי אחסון במיקומים הגיוניים יותר ואיכות החומרים ובמיוחד הפלסטיקה מציגים שיפור ניכר.
כצפוי, הגרסה שנכחה בהשקה הייתה ברמת הפאר הגבוהה ביותר עם דשבורד דו גווני מרשים, מושבים בריפוד עור וכמעט כל גאדג'ט שאפשר לחשוב עליו - ממושבים עם כיוון חשמלי, חימום, מסאז' והדום נשלף בסגנון מחלקת עסקים במושב הנוסע הקדמי, דרך בקרת אקלים מפוצלת עם יציאות גם לשורות המושבים האחוריות, התנעה בכפתור, שלל שקעי 12 וולט ואפילו ממיר זרם 220 וולט לחיבור מחשבים ניידים, מטענים ועוד. לוח המחוונים הדיגיטלי במרכז הדשבורד כולל מסך צבעוני צר וארוך בגודל 12' עם כמה תצורות תצוגה ויש גם מערכת מולטימדיה עם מסך 7' במרכז הקונסולה עם גישה לאינטרנט דרך אפליקציות ייעודיות, ניווט, קישוריות לכל סוגי החיבורים הקוויים והאלחוטיים, מסכים במשענות הראש, מגשים נשלפים בגב המושבים עם תאורת קריאה, אוזניות אלחוטיות ליושבי המושב האחורי וגם אפשרות לחיבור נגנים, מחשבים, טלפונים וקונסולות משחק למסכים האחוריים.
כמו כן, רכב המבחן צויד בבלם יד חשמלי, מערכת חניה אוטומטית, מצלמות היקפיות עם יכולת ליצור מבט עילי ממוחשב ממעוף הציפור, התרעה על רכבים בשטח המת, מערכת בקרת סטייה מנתיב, בקרת שיוט אקטיבית חלקית (פרטים בהמשך), 7 כריות אוויר, חיישני לחץ אוויר, מערכת אור גבוה אוטומטי ועוד.
מן הסתם ניתן להעריך שעל מנת לשמור על מחיר דומה לזה של הדגם הנוכחי שיאפשר לפיקאסו להמשיך להיות אטרקטיבי בסגמנט בו יש חשיבות גדולה לתג המחיר ולשווי השימוש הנגזר ממנו, אפשר להיות בטוחים שלא כל האבזור שהוזכר לעיל יעשה עליה לציון.
עם זאת, ניתן לקוות שהאבזור יהיה מרשים בהרבה מזה הדל יחסית בגרסה המשווקת כיום ויאפשר לעם בציון לקבל לפחות חלק מחוויית תא הנוסעים שבסיטרואן כה הקפידו על תכנונה.
הפיקאסו החדש הוא הרכב הראשון המתבסס על הפלטפורמה EMP-2 המודולרית החדשה של קונצרן פי'גו-סיטרואן.
האורך הכללי נותר זהה לדגם הקודם (460 ס"מ), אך בסיס הגלגלים הוארך ב-11 ס"מ ל-284 ס"מ. גם בפיקאסו הקודם לא היה חסר מקום אך כעת התחושה היא אפילו מרווחת יותר, החל מהחלק הקדמי אבל בעיקר באזור שורות המושבים השניה הכוללת כבעבר שלושה מושבים נפרדים. גם בשורה השלישית המצב השתפר קלות אל מול הדור הקודם, אך למרות שתנאי המחיה כאן טובים מבכל המתחרות בטווח המחירים הדומה (פיג'ו 5008, פורד סי מקס, קיה קארנס ובמיוחד מאזדה 5 וטויוטה ורסו) עדיין קשה להגדיר את צמד הדרגשים הנשלף בדרך מאוד יעילה ומהירה מרצפת תא המטען כמושבים לכל דבר והם מסוגלים לאכלס שני מבוגרים סבלניים וקטני מידות או ילדים עד גיל ההתבגרות ללא בעיה.
כששלוש שורות המושבים נמצאות בשימוש נותר רק חלל מטען סמלי (170 ליטרים) המסוגל להכיל בקושי שתי מזוודות טרולי או עגלת ילדים לא גדולה במיוחד. בפריסה עם 5 מושבים נפח המטען משתפר משמעותית ומציע בין 575 ל-700 ליטרים (בהתאם למיקום המושבים האחוריים על המסילה - קדימה או אחורה) וכשרוצים להוביל דירת סטודנטים אפשר לקפל את גם את שורת המושבים השניה ולקבל נפח של 1,843 ליטרים.
נראה שאת השינוי הגדול ביותר, לפחות עבור השוק הישראלי, אנו מוצאים בתא המנוע. אמנם המנוע עצמו כמעט ולא השתנה וכולל את אותה יחידה מוגדשת טורבו בנפח 1.6 ליטרים שפותחה יחד עם ב.מ.וו ומניעה את הפיקאסו מאז 2009, המומנט נשאר זהה (24.5 קג"מ) וההספק עלה ב-6 סוסים ל-156 כ"ס, אבל בעוד שעד כה הכוח עבר לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים רובוטית חד מצמדית שהצריכה הסתגלות וסבלה מהעברות הילוכים מטלטלות למדי, בדור החדש מחליפה אותה תיבה פלנטרית רגילה עם 6 יחסי העברה מתוצרת AISIN היפנית.
נוסעים
ידית בורר ההילוכים המיניאטורית מאחורי ההגה איכשהו הצליחה למצוא את דרכה גם לדור הזה. אני מסתכל על המוט הקטנטן, המגוחך והלא מזמין הזה ומשלב לדרייב. הפיקאסו מתחיל לנוע. היי! איזה יופי, אין קיפוצים או טלטולים, הידרדרות לאחור בעת עמידה בשיפוע ושאר דברים מטרידים שאפיינו את פעולת הגיר הרובוטי של הדור היוצא. העברות ההילוכים של התיבה היפנית חלקות, כמעט בלתי מורגשות. עם זאת, כשנדרש כוח\ לחיצה על דוושת התאוצה מורידה שני הילוכים כהרף עין ומאפשרת למנוע הטורבו להפגין את כוחו. יש גם אפשרות נוחה מאוד לתפעול ידני של התיבה בעזרת משוטים בשני צדי ההגה.
על הכביש המהיר הגרמני הפיקאסו מרגיש נינוח ומסוגל לשייט ללא בעיה במהירות של 150 קמ"ש ואף צפונה מכך. בידוד הרעשים מוצלח למדי, המנוע כמעט ואינו נשמע וגם רעשי הרוח והכביש סבירים בהתחשב בתצורה הקופסתית ובצמיגים הספורטיביים על חישוקי 18' בהם צוידו רכבי ההדגמה.
היכולת לתקוף פניות במהירויות גבוהות בכביש הררי מפותל היא לא בדיוק התכונה המרכזית שלקוחות הסגמנט מחפשים בבואם לבחור גלגלים משפחתיים, אבל גם בתחום זה הפיקאסו החדש צובר נקודות זכות רבות כפי שנוכחנו לגלות במסלול ההשקה שכלל לא מעט כבישים מסולסלים. אמנם גם הדור הקודם הציג רמת אחיזה גבוהה למדי באספלט אך המתלים הרכים, התחושה המנותקת והרכינה של המרכב בסיבובים הקשו לנסוך ביטחון בנהג. כעת המצב שונה לחלוטין ועל אף שזו כמובן לא מכונית ספורט התגובות של השלדה טובות, זוויות הגלגול מתונות, ההגה מדויק ותיבת ההילוכים עוזרת בבלימת מנוע כשצריך.
המתלים של הדור החדש אמנם נוקשים יותר מבעבר והפיקאסו לא ניחן באותו ריחוף סיטרואני מיתולוגי, אבל לפחות על אספלט גרמני הנוחות טובה ויחד עם מושבים נוחים ושטח החלונות העצום מתגלה רכב שמאוד נעים להיות על סיפונו גם בנסיעות ארוכות.
אחרי הרבה ביקורות על שלל הכפתורים והפקדים מכל הסוגים ומכל המינים שפוזרו ברחבי הדשבורד של הדור הקודם, בסיטרואן החליטו ללכת על קו נקי ומינימליסטי וריכזו את תפעול מרבית מערכות המשנה מבקרת האקלים, דרך מערכת הסאונד, הניווט, מחשב הדרך, החניה האוטומטית, דיבורית הבלוטות' ועד להגדרות הרכב למסך מגע בגודל 7' הממוקם במרכז הקונסולה. זה בהחלט אסתטי הרבה יותר בעין אבל מתגלה כמעצבן וכך למשל אם אתם נמצאים במצב ניווט ורוצים להחליף תחנה ברדיו או לשנות את עוצמת המיזוג עליכם לצאת ממערכת הניווט (שממשיכה לפעול ברקע), לבחור את המקש המעביר למסך הפיקוד של המערכת הרצויה, לבצע את הפעולה ואז ללחוץ שוב כדי לחזור לתצוגת הניווט.
כמו כן, לא אהבנו גם את בקרת השיוט האקטיבית. בניגוד לבקרות אקטיביות אחרות שאחרי קביעת מהירות הנסיעה המקסימלית על ידי הנהג מתאימות בעזרת שליטה במצערת ובברקסים את מהירות הנסיעה בפועל בהתאם למצב התנועה סביב תוך כדי שמירת מרחק ביטחון עד לעצירה מוחלטת, המערכת בפיקאסו שולטת רק במצערת ולמעשה מצד אחד מזמינה את הנהג להוריד אחריות ולהעביר את השליטה למוח האלקטרוני של המערכת, אך מאידך מחייבת לשמור כל העת על דריכות שיא משום שאם מסיבה כל שהיא נדרשת האטה מעבר למה שהפחתה מעוצמת הלחיצה על המצערת מסוגלת לספק המערכת מנתקת את עצמה אוטומטית תוך כדי השמעת צפצוף בתא הנוסעים כשהרדאר מזהה שתי שניות מפגיעה ומעבירה למעשה את השליטה ברגע שמחייב תגובה מיידית של הנהג.
סיכום
על אף שממש לא מדובר ברכב שגרתי, ה-C4 פיקאסו בדורו הנוכחי הצליח בזכות כמה תכונות יסוד משמעותיות להפוך לאחד הרכבים הבולטים בסגמנט המיניוואנים הקומפקטיים בישראל בשנים האחרונות - הוא נוח, הוא יוצר תחושה אוורירית ומשחררת למשפחה והמנוע שלו מוצלח.הפיקאסו החדש שומר על כל אותן הנקודות החזקות ומשאיר מאחור פאולים כמו הנדסת האנוש הלקויה, הפלסטיקה הפשוטה והגיר הרובוטי המעצבן.
הפיקאסו צפוי להגיע לכאן במחצית הראשונה של 2014 ויחד גיר אוטומטי מצוין, תא נוסעים מזמין, פרונט ייחודי ובצירוף 5 שנות אחריות שמוענקות כעת לדגמי המותג אין ספק, במידה ובלובינסקי היבואנית ישכילו לשמר את המחיר הקיים ולשפר את מפרט האבזור והגימור, שהיצירה המודרנית הזו בחתימתו של פיקאסו יכולה להתייצב מקום טוב בצמרת הסגמנט.