בראשית שנות ה-90 החליטו ב"רנו" להתקדם ולהחליף את מכונית הסופר מיני המזדקנת שלהם, הרנו 5, בחלוף שני דורות ו-20 שנה על הכבישים, ברכב מודרני בהרבה וחדש לחלוטין בשם קליאו שאמור היה לתת לחברה הצרפתית יתרון בסגמנט הכל כך חשוב הזה, במיוחד באירופה.
איך שהזמן רץ לו וכמעט בלי ששמנו לב חלפו להן 21 שנים ואחרי שלושה דורות ויותר מ-11.5 מיליון אקזמפלרים העונים לשם "קליאו", ברנו החליטו לאחרונה ששוב הגיע הזמן להתחדש ולרענן באופן משמעותי של השורות.
אמנם הפעם השם על האחוריים נותר זהה אך מעבר לכך מדובר ברבולוציה ובמשהו שונה באופן רדיקלי מהמתכון שהרכיב את הקליאו בשלושת הדורות הראשונים.
האם קהל הלקוחות באמת מחפש משהו אחר לגמרי או שבדגמים מרכזיים שכאלה עדיף ליצרני הרכב שלא לקחת סיכונים ולדבוק בהתקדמות אבולוציונית שלא תרתיע את הלקוחות הוותיקים והקבועים?
כדי לתת תשובות לשאלות הלא פשוטות הללו קבענו, במקביל לחשיפתה הרשמית לקהל הרחב במגרש הביתי בתערוכת פריז, דייט אינטימי עם הקליאו החדשה בטוסקנה שבצפון איטליה.
מתרשמים
הקליאו הנוכחית שהוצגה ב-2006 וגם שתי אלו שקדמו לה היו בסך הכל מכוניות סופר מיני לא רעות שהציעו מרחב פנימי מכובד, שימושיות טובה, נוחות מצוינת, חסכוניות ורמת בטיחות גבוהה ואפילו שלפחות ב-2 הדורות הראשונים, רמת האמינות שלהן לא הרקיעה שחקים הן זכו בארץ להצלחה יחסית ונתוני מכירות טובים למדי. אבל למרות שהקליאו היא למעשה המכונית היחידה שזכתה פעמים (ב-1991 וב-2006) בתואר היוקרתי "מכונית השנה באירופה", נראה שהיה חסר לה משהו ולמרות שעיצובה לא כאב לעין הקליאו סבלה מהעדר אפיל ונוכחות מתפרצת מהסוג שגורם לאנשים לנעול עליה את המבט בציפיה לגלות את הכוסית המדהימה שאוחזת בוודאי בהגה.
למעשה, למרות ארץ המקור עמוסת השיק, הקליאו לא הצליחה לשדר רעננות צעירה שכה מתבקשת במכוניות מהסגמנט הזה והתדמית שלה התקבעה כרכב של חנונים, דודות וזקנים.
ברנו הבינו שצריך לרענן את המלתחה בדחיפות והעניקו לצוות המעצבים שהכין את דגם התצוגה המרהיב "דזיר" בתערוכת פריז 2010 יד חופשית כשההנחיה היחידה, כך נראה, היתה לייצר משהו שלא דומה בשום דרך שהיא לדורות הקודמים.
התוצאה בהחלט מרהיבה, לא רק ביחס לדורות הקודמים של הקליאו אלא בכלל אל מול כל ההיצע בסגמנט מכוניות הסופר מיני.
הפרונט מעוגל ודומיננטי משלב בין כנפיים תפוחות, פנסים גדולים וסבכה קדמית צרה הכוללת רצועות של תאורת לד כסטנדרט וסמל עצום מימדים של לוגו החברה.
הצדודית כוללת קימורים ותפיחות, קו מותנים גבוה יחסית, ידיות נסתרות לפתיחת הדלתות האחוריות ופסי קישוט בגוון שחור מבריק.
מאחור יש לקליאו יציבה רחבה עם קו מותנים בולט, ספולייר אינטגרלי, פגוש בעיצוב ספורטיבי ושוב, כמו מקדימה, סמל עצום של רנו אליו מצטרף כאן כיתוב שם הדגם שגם קצרי רואי לא יתקשו לקרוא.
בדרך כלל אנו מסתייגים משילוב של סמלים בגודל שהולם משאיות אבל כאן (במיוחד בפרונט) זה עובד טוב ומשתלב עם הקווים המאוד דומיננטיים של העיצוב.
מבחינת מימדים, הקליאו החדשה - עם אורך של 4.06 מטרים ורוחב של 1.73 - גדולה במעט מקודמתה. אנשי החברה הסבירו שהבחירה ללכת על מימדים נדיבים יותר, בניגוד לצמצום היקפים בדור החדש של המתחרה הגדולה, הסופר מיני מבית פיג'ו, נובעת מתוך ניתוח שוק המצביע על כך כי בשנים האחרונות, מסיבות שונות, יש לא מעט לקוחות הבוחרים לרדת מרכב משפחתי למכונית סופר מיני ולטענתם לקוחות אלה מחפשים אמנם מכונית קטנה יותר אבל לא קטנה מדי.
עם זאת מציינים ברנו שהקפדה על משטר דיאטה הפחיתה לא פחות מ-100 קילוגרמים ממשקלה של הקליאו החדשה לעומת קודמתה.
תא הנוסעים בקליאו הנוכחית זכה לא פעם לביקורות קשה בשל עיצובו הלא מזמין, מראו האפרורי והשימוש הרב בפלסטיקה נוקשה ופשוטה שיצרו מכלול מדכא ועגמומי. נראה שברנו לקחו את שלל הביקורות לתשומת הלב, הלכו על משהו שונה לגמרי וציידו את הקליאו החדש בתא נוסעים מזמין ושובב.
אמנם איכות הפלסטיקה לא מדהימה אך אפשרות לבחור בין 4 שילובי צבעים שונים, קונסולה מרכזית "צפה" בגימור שחור מבריק (שאפשר למצוא גם בדיפוני הדלתות, בהגה וסביב פתחי המיזוג) כמו גם לוח מחוונים מעניין עם מד מהירות דיגיטלי וריפודי מושבים דו גוונים יוצרים מקום שנעים להיות בו וזה עוד לפני שהתייחסנו לאבזור כמו בקרת שיוט, בקרת אקלים, התנעה בלחיצת כפתור ובעיקר מסך גדול בהשראת טאבלטים המצוי במרכז הקונסולה המרכזית ומציע שלל אפשרויות יחד עם כניסת USB, קישוריות בלוטות', מצלמת רוורס, אפשרות להתקנת מערכת ניווט ועוד המגיעים כסטנדרט.
המרווח מקדימה מצוין בכל המימדים וגם תא המטען, המציע נפח של 300 ליטרים, בהחלט מספק ואף מעבר לכך, אבל אכזבה מסוימת נרשמת במרווח במושב האחורי שאמנם יכול להתאים לשני מבוגרים או לשלושה זאטוטים אך מרגיש קצת כמו מכנס צמוד – במידה, אבל לא הכי נוח.
גם מתחת למכסה המנוע יש שלל חידושים ולמעט מנוע ה-1.2 ליטרים המוכר מהקליאו הידנית הנוכחית שימשיך להניע את גרסת הבסיס שתגיע לארץ (עם הבטחה לתג מחיר תחרותי) כל יחידות ההנעה שיוצעו בקליאו בדורה הרביעי חדשות לחלוטין וכוללות מנועי בנזין ודיזל קטני נפח הנעזרים במגדש טורבו.
בהשקה נכחו שתי גרסאות – גרסת דיזל לא רלוונטית במיוחד לשוק המקומי עם מנוע בנפח 1.5 ליטרים המפיק 90 כ"ס ו-22 קג"מ, וגרסת בנזין מעניינת ורלוונטית מאוד לשוק הישראלי העושה שימוש במנוע 3 צילינדרים בנפח זעיר של 898 סמ"ק שבעזרת מגדש טורבו מפיק 90 כ"ס ומומנט של 13.6 קג"מ.
2 הגרסאות הגיעו בשילוב תיבת הילוכים ידנית עם 5 יחסי העברה ובעוד מספר חודשים תצטרף להיצע גרסה נוספת שתשלב בין מנוע 4 צילינדרים עם מגדש טורבו בנפח 1.2 המפיק 120 כ"ס לבין תיבת הילוכים אוטומטית-רובוטית כפולת מצמדים הזכורה לנו לטובה מהפלואנס דיזל.
לא נתאבל על כך שלא צפויה גרסה "ישראלית" שעושה שימוש במנוע ה-1.6 העצל של רנו ובתיבת ההילוכים AL4 הידועה לשמצה.
נוהגים
האם גם מעבר למראה המרשים באולם התצוגה ולדפי הנתונים הקליאו מממשת את ההבטחה שלה על הכביש?
ברנו כנראה מרגישים הפעם מאוד בטוחים בעצמם ובחרו מסלול השקה שכלל מגוון כבישי נהיגה מאתגרים על רקע נופיה המרהיבים של טוסקנה. לאחר אכזבה ממנועים זעירי נפח של יצרניות אחרות שזכו לשלל שבחים ופרסים אך אכזבו במציאות אנו בוחרים בתחילה בגרסת הדיזל על מנת שהמנוע חלילה לא יפריע להתרשם מכל המכלול. מנוע הדיזל, כצפוי, גמיש מאוד כמעט בכל קשת הסל"ד, מציע תגובת דוושה טובה מבלי להשמיע יותר מדי טרטורי דיזל ומדגיש עד כמה חבל שנוסחת המיסוי הירוק הייחודית לישראל מפלה לרעה כל מה שלוגם סולר.
שיוט בכביש המהיר מגלה יכולת טובה של המתלים לספוג ולשמור את הרכב מאוזן בעת מעבר מעל מהמורות וקטעי כביש עם סלילה גלית, עם זאת יש לציין כי רעשי הרוח מוחשיים יחסית בתא הנוסעים במהירות שעולה על 100 קמ"ש.
ה-GPS הביא (או אולי היתה זו הרגל הימנית הכבדה) אותנו מהר מהצפוי למלון בו התקיימה הפרזנטציה וארוחת הערב. מתברר שבאותו מלון התקיימה גם ההשקה של אודי החושפת את מתיחת הפנים של מכונית העל של החברה, ה-R8.
לנוכח המראה של שורת מכוניות הספורט הזו אנחנו מחליטים לא לבזבז זמן ולצאת עם הקליאו לחפש איזה כביש נהיגה בסביבה. החיפושים מסתיימים עם הפניה ימינה ביציאה מהמלון השולחת אתנו לקטע כביש חלומי בין 30 קילומטרים שנראה כאילו נלקח הישר מספיישל סטייג' במרוץ ראלי.
הכביש הזה, שאם היה קיים בישראל בוודאי היה נכלל ברשימת כבישי הנהיגה הטובים ביותר, מאפשר לנו לקחת את הקליאו אל הקצה ועל אף שלא מדובר בגרסה החמה או במכונית עם יומרות ספורטיביות היא מצליחה להפתיע בין העיקולים עם אחיזה שלא מאתגרת את מערכת בקרת היציבות ונכונות מרשימה למדי לצלול לתוך פניות. אמנם ההגה לא מתקשר ברמה שהיינו רוצים אבל הוא בהחלט מדויק ומעניק משוב טוב יחסית להגאים חשמליים.
אחרי כ-30 קילומטרים, כשהכביש מתיישר מעט, אנחנו מבינים שאם ניתן לאדרנלין להמשיך להוביל אותנו נפספס את הפרזנטציה. אנו מחליטים לחזור באותה הדרך. כעת שהתוואי מוכר לנו יותר אנו דוחפים את הצרפתיה הקטנה אפילו עוד. היא מתנשפת אבל מראה לנו שהיא דווקא אוהבת את זה. חתול גדול שחוצה את הכביש באדישות בכניסה לאחד הכפרים מאפשר לנו לבדוק את יכולת הבלמים שגם אחרי קטע נהיגה מאתגר מפגינים נחישות מרשימה ועוצרים את הקליאו בזמן כדי לאפשר לחתול לשלוח מבט מזלזל במכונית המתנשפת ולהמשיך בדרכו.
למחרת בבוקר אנו מחליטים לקום מוקדם במטרה להספיק, לפני תחילת התוכנית הרשמית, לנהוג את הכביש המדהים הזה עוד פעם אחת.
הפעם אנחנו אוזרים אומץ ומחליט לקחת את גרסת ה-900 סמ"ק טורבו. אמנם אנחנו מרגישים שיתכן שזה קצת לא הוגן להתרשם בפעם הראשונה מהמנוע הזה בכביש כל כך הררי ומפותל אבל מצד שני ממש כמו שהיכולות שלו לצרוך רק 4.3 ליטרים של דלק לכל 100 קילומטרים של נהיגה רגועה חשובה צריך גם לראות איך הוא מתמודד עם תנאים יותר קשים.
האמת – הופתענו. אמנם אין לו את הגמישות של מנוע הדיזל אבל הוא מתגלה כמאוד לינארי, מציג רצועת כוח בעלת טווח רחב למדי, לא סובל מהשהיית טורבו, לא מרגיש קטן על הרכב ובהחלט לא מאלץ את הנהג לעבוד קשה כדי לשמור אותו באזור היעיל.
המשך מסלול ההשקה הרשמי מוביל אותנו בכבישים חלומיים לנהיגה ולעין בין נופים מדהימים, כפרים ציוריים, אנשים לבביים וכרמים ויקבים. גם כאו הקליאו ממשיכה להרשים ובקטעי כביש משובשים הריסון של המתלים מוצלח ומרשים, במיוחד שלוקחים בחשבון גם את היכולות הטובה שלה בקטעי נהיגה מאתגרים יותר.
כצפוי ובהתחשב בתוואי המאתגר וההררי, לא הצלחנו להתקרב לנתון של מעל ל-23.2 קילומטרים לכל ליטר בנזין כמו בדף הנתונים הרשמי, אבל בסיכום 230 קילומטרים שכללו בעיקר כבישי נהיגה וכמה עשרות קילומטרים בכביש המהיר מחשב הדרך מדווח על צריכה ממוצעת טובה למדי, בהתחשב בתנאים, של כ-14.5 קילומטרים לליטר.
מסכמים
קשה היה להסיר את החיוך מפניהם של אנשי רנו כמו גם את זה מצידם של אבי לוין ואבי קנת, נציגי קרסו שנכחו בהשקה.
כמו הורים גאים שנהנים לתת לילד המוצלח שלו להפגין את כישוריו הרבים כך בוודאי הרגישו אנשי רנו שידעו שיש להם משהו טוב ביד.
לקליאו החדשה יש מראה מושך עם נוכחות, תא נוסעים מעוצב, מזמין ומאובזר, מנועים מתקדמים שמרשימים לא רק בדפי הנתונים, נוחות נסיעה מצוינת, התנהגות כביש מפתיעה לטובה ורמת בטיחות גבוהה. למעשה, למעט מושב אחורי מעט צפוף ורעשי רוח מעל לממוצע קשה למצוא בה חסרונות של ממש.
אין ספק, הקליאו בדורה הרביעי מציגה קפיצת מדרגה נחשולית אל מול הקליאו הנוכחית עד שממש קשה למצוא קשר בין שתי המכוניות.
העניין הוא שלא רק הרנו הקטנה התקדמה לאחרונה ובדרך לכבוש את לבם של הלקוחות בעולם ובמיוחד בישראל, בה עדיין נרשמת חשדנות גדולה בקשר לתוצרי רנו, היא תאלץ להתמודד מול מכוניות כמו ה-208 החדשה והשיקית של פיג'ו, האיביזה צעירת האופי מבית סיאט, הפולו האיכותית של פולקסווגן, הסוויפט עם מוניטין האמינות של סוזוקי ולהיטי ציי רכב כמו יונדאי i20 ועוד, ובסגמנט בו המחיר משחק כינור ראשון וחלק נכבד מהלקוחות הם ציי רכב וחברות השכרה שלא מתרגשים מעיצוב מרשים, תא נוסעים מזמין ואיכויות ניהוג ובעיקר מתעניינים בתנאי רכישה טובים, מינימום תקלות וערך גרט טוב בשוק היד שנייה, הקליאו חייבת להיות אטרקטיבית גם בסעיף זה ונראה שאנשי קרסו מבינים זאת היטב.
לנוכח לקחים שנלמדו בעבר החליטו אנשי היבואן להמתין עם תחילת השיווק של הקליאו החדשה עד לסוף הרבעון הראשון של 2013 בו תתווסף להיצע הגרסאות של הקליאו גם גרסת ה-1.2 האוטומטית כפולת המצמדים הכל כך חשובה לשוק הישראלי וירד מעט הלחץ על קווי היצור, דבר שימנע תופעות של חוסרי מלאי.
אבי קנת, סמנכ"ל השיווק של קבוצת קרסו, מבטיח שבניגוד לדגמים חדשים של יבואנים אחרים המוצעים תחילה עם תג מחיר גבוה, במקרה של הקליאו תג המחיר יהיה אטרקטיבי ותחרותי מאוד החל מהיום הראשון.
בשלב זה בקרסו ממתינים לפרסום נוסחת המיסוי הירוק החדשה ולסיום המשא ומתן באשר לתמחור עם היצרן אך הערכות מדברות על גרסת בסיס, זו שתשחק בנישת התקציב, תצויד במנוע ה-1.2 של הקליאו הנוכחית ולא תכלול את מערכת השמע עם מסך המגע הגדול במחיר של כ-75 אלף שקלים, אך הבשורה האמיתית, כך מבטיח אבי לוין, מנהל חטיבת רנו בישראל, תהיה דווקא בגרסאות הבכירות יותר כשגרסת הטורבו 3 צילינדרים שנבחנה כאן ותשווק בארץ עם אבזור נדיב שיכלול בין היתר תא נוסעים בגימור דו גווני ואת הקונסולה המרכזית עם מסך המגע, תוצע במחיר של בין 85 ל-90 אלף שקלים ואילו גרסת הטורבו 1.2 ליטרים עם מנוע המפיק 120 כ"ס ותיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים ואבזור מלא תוצע במחיר של בין 100 למקסימום 105 אלף שקלים.
אם אלה באמת יהיו המחירים וזה יהיה מפרט האבזור שיגיע אין ספק שלקליאו, לראשונה במעל ל-20 השנה בהן היא משווקת כאן, יהיו את כל הכלים להתמקם בחבורת הצמרת של סגמנט הסופר מיני הצומח בישראל ואולי אפילו לערער על שליטות הסגמנט בזכות איכויותיה.
>> פיג'ו 208 - המתחרה הגדולה במבחן דרכים