אני מתגורר לא רחוק ממאהל המחאה בשדרות רוטשילד וכל אימת שאני יוצא מהבית עם רכב הדגמה בדרך לנסיעת מבחן אני חייב לחלוף על פני יושבי האוהלים שממלאים כל פינה לאורך השדרה. בשבועות האחרונים, ככל שהמחאה התעצמה, בכל פעם שאני עושה את הדרך הזאת עם רכב מעט מסוגנן, ספורטיבי או יוקרתי אני מרגיש קצת לא נעים ומכין איזו התנצלות מנוסחת למקרה שלמישהו יהיה איזה משהו להגיד בגלל הרכב הבוהק.
סמל סטאטוס בימי צדק חברתי
ל-SRX, רכב הפנאי של קדילאק, בהחלט יש את הלוק הזה שאי אפשר להישאר אדישים אליו. ביום יום זו כמובן תכונה חיובית אבל כעת וכאן כשכולם זועקים לצדק חברתי זה מרגיש כמו מקום קצת לא נוח להיות בו בקרוזינג האיטי שנכפה על נוסעי השדרה.
אני מתכווץ בכיסא העור המפנק ומקווה שכמה ממכרי הרחוקים שלא יודעים במה אני עוסק ונמצאים כאן במאהל המחאה לא יזהו אותי על סיפונו של רכב הפאר המתריס.
אבל אז, דווקא על סיפונו של רכב היוקרה מהארץ שקידשה את הקפיטליזם, אני מבין שוב מה מניע את המאבק המוצדק הזה. רבאק, בקרוב יעברו שני עשורים מאז שהשתחררתי משירות מלא בצבא, מאז עבדתי ברציפות במרץ לעתים במספר עבודות במקביל, מעולם לא דרשתי מהמדינה דבר ורק הקפדתי לשלם עוד ועוד מיסים. אבל בישראל של 2011 אדם בגילי המצליח לקיים משפחה, להחזיק מקום לגור בו ואפילו להתפנק ברכב נחמד צריך להתנצל. חברים, הבעיה היא לא מי שכן יכול להרשות לעצמו לחיות כך, אלא המדינה שלא מאפשרת לאנשי מעמד הביניים להרים את הראש ולחיות כמו שחיים בני מעמד הביניים במדינות אירופה ובמיוחד בארצות הברית.
בארצות הברית ההכנסה השנתית ממוצעת של משפחה ממעמד הביניים עומדת על מעל ל-100 אלף דולרים, בית פרטי מרווח בפרברים עולה כ-250 אלף דולר ורכב הפנאי המפנק הזה של קדילאק עולה שם כ-35 אלף דולר (40 אלף דולר לרכב בגרסת המבחן). אתם מבינים את זה? למעמד הביניים האמריקאי הרבה יותר קל להחנות את ה-SRX בגאראז' של הבית הפרטי והמרווח מאשר לכם את המאזדה 3 ברחוב מול דירת ארבעה חדרים בפתח תקווה.
מתרשמים
לצד האסקלייד, אותו SUV אייקוני ועצום מימדים שהפך לסמל מעמד אצל כל סלב שני באמריקה, בשנת 2004 החליטו בג'נרל מוטורס שיש בשוק דרישה לרכב פנאי יוקרתי אבל לא באורך של חצי רחוב וכך על פלטפורמת רכבי הכביש של החברה נולד רכב פנאי במימדים שפויים יותר.
הדור הראשון זכה להצלחה יחסית אך לא הצליח להתקרב לנתוני המכירות של מתחריו בנישת רכבי הפנאי היוקרתיים ובמיוחד לנתוני המכירה של ה-RX של לקסוס שזוכה לפופולריות גבוהה בשוק האמריקאי.
לאחר הרוח הגבית שנתנה הצגת ה-CTS, הדור החדש של רכב הסדאן של קדילאק שהתקבל בזרועות פתוחות וזכה לביקורות חיוביות ביותר, בחברה החליטו לשדרג גם את רכב הפנאי וב-2010 הציגו את דור חדש ל-SRX.
הדור השני מבוסס על פלטפורמה יחודית: הכלאה בין פלטפורמת רכבי הפנאי הותיקה של ג'נרל מוטורס לפלטפורמה מתקדמת של רכבי כביש של הקונצרן שאפשר לפגוש במכוניות כמו האופל אינסינגיה.
מבחינה עיצובית ה-SRX הולך על הקווים המחודדים ושלל הזוויות שניתן למצוא ב-CTS ובמיוחד ב-CTS קופה שכאן במימדים הכוללים גובה של רכב פנאי, פנסים צרים וצמיגים רחבים הנעולים על ג'נטים עצומים בציפוי ניקל בגודל 20' אינץ יוצרים אפקט מרשים ביותר, יש האומרים בסגנון רובוטריקי ואילו אחרים מזכירים דווקא את המפציץ החמקן.
ה-SRX הוא אולי לא יפהפה במובן הגל גדותי של המילה אבל כמו בחורה עם חיטובים בולטים יש בו משהו שאף אחד לא יכול להתעלם ממנו.
תא הנוסעים
גם תא הנוסעים מאוד מרשים. כאן אמנם לא תגלו עיצוב מקורי כמו בחלק החיצוני אבל גם לא תמצאו זכר לכורסאות בסגנון אמריקן-קומפורט ושילובי גוונים מזעזעים שאפיינו את עיצובי הפנים האמריקאים עד לפני לא יותר מדי שנים.למעט תחושה פלסטיקית משהו של הקונסולה המרכזית הקדילאק בהחלט מציגה רמת גימור שמיישרת קו עם מותגי פרימיום אירופאים ויפנים.
התחושה היא בהחלט של רכב פרימיום עם מושבים נאים מעור בגוון בהיר, דשבורד מצופה עם תפירה כפולה, הגה המשלב עור ועץ וגם גג שמש פנורמי גדול מימדים.
במגזר האבזור והגאדג'טים ל-SRX יש הרבה מה להציע כמו מערכת בקרת אקלים מפוצלת (גם לאחור), מיזוג וחימום במושבים הקדמיים, פתיחת/סגירת תא מטען חשמלית, דוושות והגה מתכווננים, בקרת שיוט, תאורת לד פנימית ומערכת מולטימדיה משוכללת הכוללת שלל רמקולים, מסך מתרומם מהקונסולה המרכזית, מסכים מקוריים עם אוזניות אלחוטיות מאחור, כונן קשיח לשמירת קבצי מוזיקה, ניווט ועוד. האיכות בהחלט מצוינת אם כי התפעול של המערכת המשלבת גם מערכת בקרת האקלים מעט מסורבל ודורש הסחת דעת מסוכנת מהדרך.
המרווח הפנימי בהחלט מצוין. זה אמנם לא SUV אמריקאי במימדים מלאים אבל יושבי שתי שורות המושבים ייהנו ממרווח נוחות מספק בהחלט. גם תא המטען מציג שטח העמסה מרשים וגם כולל תא אחסון תחתון קטן ושימושי.
על הכביש
עם מנוע וי 6 בנפח 3 ליטרים המפיק 265 כ"ס ה-SRX בהחלט יכול לנפק קצב תנועה זריז. אמנם נראה כי הנתונים הרשמיים המדווחים על האצה למאה בתוך 8.4 שניות לוקים באופטימיות יתר אך למרות משקל עצמי של כמעט 2 טון הוא לא מרגיש עצל ולו לרגע.
נוחות הנסיעה בהחלט טובה עם בידוד טוב של רעשי רוח ומתלים שמציגים פשרה מוצלחת בין נוחות לקשיחות. ה-SRX הוא ללא ספק רכב נוח ונעים לשיוטים ארוכים אך לא מרגיש קרוזר מנותק כמו SUVים אמריקאיים אחרים.
אל מול רכב שיש לו מרכז כובד כזה ועוד אחד ממוצא אמריקאי לא היו לנו ציפיות גדולות באשר ליכולות דינמיות בכבישים מפותלים ורק קיווינו שה-SRX יצליח לצלוח את רצועות האספלט המסולסלות שבנתיב המבחן בצורה לא מביכה. אך כאן חיכתה לנו הפתעה. אמנם לא מדובר במכונית ספורט משום סוג שהיא אבל אחרי כמה פניות מבינים: ה-SRX ממש לא מפחד מכביש מתפתל, להיפך הוא מרגיש שם ממש מצוין עם אחיזת כביש גבוהה שתספק כמעט כל נהג, בלמים לא רעים ואפילו מידה לא מבוטלת של הנאה מנהיגה.
בשטח
בארצות הברית ה-SRX מוצע גם בגרסה המסתפקת בהנעה קדמית. לארץ לעומת זאת הוא מגיע רק בגרסאות הנעה כפולה המשתלבת באופן אוטומטי בהתאם לתנאי הדרך. אך אל תטעו גם עם הנעה לכל הגלגלים ל-SRX אין יכולות שטח של ממש וגם בשבילים מהודקים צריך לנהוג איתו במתינות. אמנם בהתחלה נראה שמרווח הגחון יכול להציע יכולת עבירות מעבר לסטנדרט בנבחרת רכבי הראלי-ליסינג אך צריך לזכור שהצמיגים נמוכי החתך לא מעניקים הרבה גומי גמיש כדי למנוע נזקים מיידים לג'אנטים העצומים בכל מפגש עם בור קטן או אבן.
נפח מנוע של 3 ליטרים ונהיגה תובענית עם רגל כבדה על הדוושה דורשים פירעון בתחנת הדלק עם צריכת דלק של כ-6 -7 קילומטרים לליטר, אך כשנוהגים יותר במתינות מחוץ לעיר אפשר גם להגיע לנתונים שפויים יותר באזור 8-9 קילומטרים לליטר.
מסכמים
אין ספק שקדילאק עשתה בשנים האחרונות קפיצת מדרגה נחשולית ממכוניות רופסות עם פאר סר טעם בסגנון אמריקאי למצב בו ליין הדגמים של מותג היוקרה האמריקאי מיישר קו עם הסטנדרט של מותגי היוקרה האירופאים.
בדומה ל-CTS, גם ה-SRX מציע חבילה שלמה למדי שאמנם צריכה עוד ליטוש קטן אבל חפה מחסרונות מהותיים.
בארץ הוא נמכר ב-2 גרסאות: לאקשרי (330 אלף שקל) ופרימיום (380 אלף שקל), זהות מבחינת מפרט טכני אך שונות ברמת האבזור. בטווח המחירים הזה הוא מתחרה כאן מול רכבי פנאי כמו אודי Q5, מרצדס GLK, אינפיניטי EX, לקסוס RX, וולוו XC60 ואחרים. לכל אחד יתרונות וחסרונות.
הקדילאק הוא אולי לא המהוקצע, המהיר או הדינמי מכולם אבל הוא זוכה לציונים טובים למדי במרבית הסעיפים ואף מציג יתרונות משמעותיים בתחום האבזור, רמת הפאר והמראה החיצוני הדונמיננטי. האם זה מספיק כדי לבחור בו? תלוי בהעדפות ובדגשים של כל רוכש אבל בניגוד לעבר, לקדילאק יש כיום רכב פנאי בהחלט ראוי שיכול להסתכל למתחרים בגובה העיניים.
>> המתחרה הגדול של ה-SRX בשוק האמריקאי - לקסוס RX במבחן