סובארו XV (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד
לא צריכים להיות מומחי רכב גדולים או אנליסטים עם יכולות ניתוח מבריקות כדי לזהות שסגמנט הקרוס-אוברים, ג'יפונים בלשון העם,  הוא הדבר הלוהט ביותר בשוק הרכב הישראלי בשנים האחרונות.

קצת באיחור, אחרי ניסאן, יונדאי, קיה ולאחרונה גם מאזדה כעת גם סובארו מצטרפת לחגיגה, חושפת ומנחיתה כאן קרוס–אובר אופנתי משלה. 
איחור? לא בדיוק, סובארו היא למעשה החברה שהמציאה את הנישה הזאת עוד בראשית שנות השמונים של המאה העשרים כשהיצרן הקטן מיפן החליט לשלב בין רכבים שימושיים ולא יקרים במיוחד להנעה לכל הגלגלים ומרווח גחון גבוה.

האמת היא שסובארו גם מעולם לא נטשה את הנישה הזאת אך בעוד שבחברה דבקו בהנעה כפולה ויכולת שטח במכוניות כמו האאוטבק והפורסטר, המתחרות יחסו פחות חשיבות למהות והתרכזו בנראות שהעניקה להם יתרון בולט לעין אל מול המופנמות המוגזמת מבית סובארו.

לקח לסובארו הרבה מאוד זמן להחליף דיסקט ולהבין שעם כל הכבוד לטכנולוגיה וליכולות המפתיעות בלי נראות אין כיום יותר מה לחפש בסגמנט הזה ובהתאם לכך חשפה לפני כחצי שנה בתערוכת ניו יורק את ה-XV המסוגננת.

 

סובארו XV (צילום: רונן טופלברג)
מיישרת קו עם אופנת הפנאי העכשווית? |צילום: רונן טופלברג

מתרשמים

ה-XV החדשה למעשה מתבססת על מרכב גרסת 5 הדלתות הנאה של האימפרזה החדשה שאמורה להגיע לארץ לקראת סוף השנה ונבדלת ממנה ביציבה גבוהה יותר בעיקר בזכות מרווח גחון מרשים של 22 סנטימטרים, פגושים בולטים בעיצוב קרבי עם ניחוחות שטח, גגון מסילות, חצאיות צד שחורות וחיפויים שחורים בולטים לבתי הגלגלים.

במיוחד בצבעים נועזים התוצאה הסופית בהחלט נאה ומושכת מבטים אבל למרות מרווח הגחון הנדיב ה-XV אינה מייצרת את אפקט ההגעה של ג'יפונים אופנתיים והתחושה, שתתעצם עם הגעת הדור החדש של האימפרזה לארץ, היא יותר של גרסה מוגבהת למכונית משפחתית על פי מיטב מסורת האאוטבק המצטנעת ולא של ג'יפון שופוני דוגמת הקיה ספורטאז'.

סובארו XV (צילום: נעם וינד)
יש לה נוכחות מרשימה אך היא חסרה את אפקט ההגעה של ג'יפון |צילום: נעם וינד

אמנם במרבית הקרוס-אוברים בטווחי המחירים הללו תא הנוסעים לא מצליח להשאיר את אותו רושם שעושה העיצוב החיצוני אך גם בסעיף זה הסובארו קצת פחות מרשימה מהשאר.
יש לציין שאיכות החומרים בהחלט טובה ועדיפה על זו של הג'יפונים הקוריאנים אך העיצוב הפשטני חסר המעוף והגוונים הקודרים בהחלט לא מעניקים תחושה משודרגת במיוחד. בחירה בגימור פנים דו-גווני משפרת את המצב אבל גם אז מתברר שהאבזור דל למדי וכך למשל גרסת הבסיס שעולה 160 אלף שקלים מגיעה עם הגה פלסטיק פשוט למראה ואינה כוללת בקרת שיוט, חיבור AUX לנגנים, דיבורית בלוטות', שליטה מההגה למערכת הסאונד, בקרת אקלים מפוצלת, מראות איפור עם תאורה, אפשרות לתפעול ידני של ההילוכים ועוד דברים שמרביתם הפכו לסטנדרט בסגמנט הזה.

סובארו XV (צילום: נעם וינד)
הגרסה הבסיסית חסרה אבזור מתבקש (בתמונה תא הנוסעים של הגרסה היקרה)|צילום: נעם וינד

 גרסת האבזור הבכירה אמנם כבר משלימה את מרבית החוסרים וכוללת גם כמה גאדג'טים חביבים כמו מחשב דרך משוכלל ורב תצוגות אך עולה לא פחות מ-173 אלף שקלים ולא כוללת חלון גג שמגיע במרבית הגרסאות המאובזרות של הג'יפונים המתחרים.
אבזור הבטיחות זהה בשתי הגרסאות וכולל 7 כריות אוויר וציון מקסימלי של 5 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP.

סובארו XV (צילום: נעם וינד)
המרווח הפנימי טוב אבל לא מתעלה על זה של משפחתית ממוצעת |צילום: נעם וינד

המרווח קדימה מצוין וגם מאחור אפשר להושיב בנוחות 2 מבוגרים מגודלים ובעת הצורך גם שלושה לנסיעות לא ארוכות מדי. תא המטען, לעומת זאת, לוקה בחסר ומשמש תזכורת למקורות של ה-XV בהאצ'בק משפחתית עם נפח של 390 ליטרים בגרסה המצוידת בערכת ניפוח ו-310 ליטרים בלבד בגרסה עם הגלגל החלופי.

 קל למצוא תנוחת נהיגה טובה והראות מצוינת אך מי שמחפש את הישיבה השולטת הגבוהה מעל לעדר המשפחומטיות האופיינית לג'יפונים עשוי להתאכזב.

 מתחת למכסה המנוע אנו מוצאים מנוע בוקסר חדש יחסית המוכר מהפורסטר הנוכחית ומפיק 150 כ"ס ומומנט של 20 קג"מ. לטובת צריכת דלק משופרת וצמצום נתוני פליטת המזהמים (ה-XV זוכה לציון ירוק 4 - מרשים לקטגוריה) בסובארו בחרו לשדך את המנוע לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה שמעבירה את הכוח למערכת ההנעה הכפולה המפורסמת של סובארו הכוללת דיפרנציאל מוגבל החלקה.

סובארו XV (צילום: רונן טופלברג)
נעימה מאוד לשיוט נינוח|צילום: רונן טופלברג

נוהגים

אין מנוס מלציין שלמרות לא מעט דברים חיובים את מבחן אולם התצוגה ה-XV מסיימת כשידה על התחתונה אל מול המתחרות הבולטות בסגמנט הג'יפונים אבל עם זאת כבר למדנו בעבר שמסובארו בהחלט אפשר לצפות להפתעות בתנועה ולכן ניצלנו את אירוע ההשקה הרשמי שחברת יפנאוטו, יבואנית המותג בישראל, ערכה כדי לבחון האם על הכביש ובשטח ה-XV תוכל לזכות בנקודות זכות משמעותיות שיהפכו את הקערה על פיה.

בנסיעה רגועה השילוב עם הגיר הרציף עושה טוב ל-XV ומאפשר שיוט שקט ונינוח מאוד. רעשי הרוח בכביש המהיר בהחלט סבירים ונוחות הנסיעה מפתיעה לטובה בהתחשב בכיול הנוקשה יחסית של מערך המתלים.

בתנאים דורשניים יותר השילוב הזה קצת פחות מרשים ובהאצה מהמקום נרשם תחילה היסוס קל וגם בהאצות ביניים לוקח זמן עד שה-XV מתחילה לצבור קצב.
יש לציין גם שהאצה נחושה מלווה בצליל מנוע חנוק, לא סקסי ומוחשי למדי. עם זאת, למרות הנאמר, ה-XV בהחלט מספקת קצב תנועה נאות שבסך הכל עומד בקו אחד עם מרבית המתחרים.

סובארו XV (צילום: רונן טופלברג)
מהנה במיוחד כשהאספלט נגמר|צילום: רונן טופלברג

בכביש המפותל ה-XV מפגינה את היתרונות של הנעה כפולה קבועה, מרכז כובד נמוך ומתלים נוקשים ומפגינה יכולת דינמיות מרשימות למדי המאפשרות לה לזגזג בין העיקולים במהירות מרשימה לעומת רכבי פנאי מתחרים. השלדה מרגישה מדויקת ונשלטת, זווית הגלגול מאוד מתונה ואפשר אפילו לשחק איתה לרוחב הפניות. אמנם היה רצוי שההגה יהיה מצויד ביכולת תקשור גבוהה יותר אך מה שממש מפריע לחוויית הנהיגה בכבישים מאתגרים הוא השילוב בין תיבת ההילוכים הרציפה להעדר היכולת לתפעול ידני של ההילוכים ברכבים ברמת הגימור הבסיסית.

לסובארו חשוב מאוד להדגיש שבניגוד למתחרים שמציעים, בטווחי המחירים הללו, ג'יפונים המצוידים רק בהנעה קדמית כל גרסאות ה-XV מצוידות בהנעה כפולה קבועה שלבד מהיתרונות שלה לאחיזה משופרת באספלט מאפשרת לרכב הפנאי של סובארו ליצוק תוכן בהגדרה "ג'יפון" ולאפשר יכולת תנועה מפתיעה גם כשהאספלט נגמר. בהתאם לכך מסלול ההשקה כלל כמה קטעי שטח לא קצרים שהעידו על ביטחון גבוה של אנשי יפנאוטו במוצר שלהם ואפשרו לנו לבחון את ה-XV במצבים שמרבית הרוכשים הפוטנציאלים לא באמת יעזו לאתגר אותה.

סובארו XV (צילום: רונן טופלברג)
לא בדיוק הרכב האידאלי למעלה עשוש, אבל ה-XV מפתיע בשטח |צילום: רונן טופלברג

אמנם חשוב להדגיש כי ה-XV אינה מצוידת בהילוך כוח, נעילת דיפרנציאל, מיגונים, מהלך מתלים ארוך וקשיחות של רכב שטח שיכול לטרוף בלי מלח שבילי טיולים אתגריים ומעלות, אבל ללא ספק עם מרווח גחון של 22 סנטימטרים ה-XV מפתיעה ביכולת חציית מכשולים מרשימה למדי ומתגלה כרכב מענג במיוחד לנסיעה מהירה בשבילים כבושים שמזכירים את מורשת הראלי המפוארת של המותג.

מסכמים

הפרשנות העדכנית ביותר של סובארו לקרוס-אובר כבר הרבה יותר קולעת למה שמרבית הלקוחות בסגמנט מחפשים אך למרות השיפור המשמעותי בסעיף הנראות והפוזה ה-XV עדיין נראית יותר כמו גרסה מוגבהת למכונית משפחתית מאשר רכב פנאי מגודל עם זהות עצמאית.

אמנם הסלוגן הפרסומי של סובארו טוען שבסוף הכל נמדד בביצועים אבל בסגמנט הזה היכולת הטובות של ה-XV בכביש והעדיפות שלה בשטח לא מעניקים לה את היתרון שביפנאוטו בונים עליו מכיוון שמרבית הלקוחות ממילא לא באמת רוכשים ג'יפונים כדי לצאת איתם למסעות אתגריים בשטח ולכן היתרון הכביכול משמעותי בדמות הנעה כפולה לא באמת מהווה מרכיב בעל חשיבות יתרה בשיקולי הרכישה אל מול המתחרות.

סובארו XV (צילום: רונן טופלברג)
תביא לזינוק בנתוני המכירות של המותג ?|צילום: רונן טופלברג

בנוסף חשוב לציין שבתחומים משמעותיים אחרים בעבור מרבית הלקוחות ה-XV הבסיסית ב-160 אלף שקלים לוקה בחסר, מאובזרת בדלות ולא כוללת שלל פרטים וגאדג'טים שהפכו מזמן לסטנדרט ברכבים בטווחי המחירים הללו והגרסה המאובזרת עולה כבר לא פחות מ-173 אלף שקלים.

ה-XV היא בסך הכל מכונית טובה, שימושית, מהנה לנהיגה וכוללת יכולת מפתיעה בשטח, אך במחיר הנוכחי שלה נראה כי יהיה לה קשה להוות תחרות של ממש למובילות הסגמנט.

במחיר תחרותי יותר שהיה ממצב אותה, בהתאם לגודלה האמיתי ולאפקט ההגעה שלה, בין רכבי פנאי קטנים דוגמת הניסאן ג'וק והסקודה ייטי לבין גדולים יותר כמו ה-CX-5, הספורטאז', ה-ix35 ודומיהם אין ספק שה-XV הייתה יכולה לזכות כאן לביקושים ערים ביותר מצד לקוחות שרוצים קצת יותר מרווח ויכולות ממה שרכבי הפנאי הקטנים מציעים, כאלה שרוצים לשים על הכביש קצת פחות כסף ממה שהג'יפונים הבינוניים עולים ולא רק לקוחות נישה שידעו להעריך את היכולות המיוחדות שלה אבל ממילא כבר שנים נוסעים בדגמי הפנאי השונים מבית סובארו.

סובארו XV (צילום: רונן טופלברג)
בתמחור אטרקטיבי יותר ה-XV יכולה לזכות להצלחה גדולה|צילום: רונן טופלברג

 >> מבחן דרכים מאזדה CX-5

>> מבחן דרכים קיה ספורטאז'

סובארו XV (צילום: רונן טופלברג)
צילום: רונן טופלברג

_OBJ