באופן מוזר למדי, רגע לפני שהשמיים הופכים לאפורים והטמפרטורות צונחות, חברת סי-דו בחרה להשיק את כלי הפנאי הקיצי שלה בחופי אנטליה. ההגעה לקו החוף הזה, שעד לפני מספר שנים הוצף בהמוני תיירים ישראלים שרבצו במלונות הכל כלול הרגישה קצת משונה ובכלל עצם הזמנת עיתונאים ישראלים לאירוע ימי בטורקיה נראתה בתחילה כמו מזימה זדונית לאירוע שישנה את מאזן האימה לאחר אירועי המרמה.
אמנם הים עוד היה תכול והשמש בלטה במרכז השמיים, אבל הרוח הקרה, טמפרטורת המים הנמוכה והיעדר חליפות רכיבה היו רמז לכך שאנחנו הולכים לסבול בשם העם הציוני והעיתונות החופשית.
אך למרות כל החששות ובהתחשב בכך שבאופן אישי איני נמנה על החובבים הגדולים של אופנועי ים, בהחלט היה מפתיע לגלות שקשה היה לנתק אותי מהאוכף של הספארק החדש ועוד יותר קשה היה למחוק את החיוך הדבילי שנמרח על פניי.
והרי לחדשות
שנת המודל 2014 היא הראשונה מזה שנים במותג אופנועי הים הקנדי סי-דו בה אף אחד מהדגמים לא מקבל תוספת כוח למנוע.
בשנים האחרונות בין הגלים ובצורה קיצונית יותר מהתחרות על היבשה, מרוץ החימוש בין שלוש יצרניות אופנועי הים הגדולות גרם להן לאבד פרופורציות ולהציג כלים עם מנועים בהספקים של 250-300 כ"ס המאפשרים, תיאורטית, לטוס בין הגלים במהירות גבוהה מהמותרת על האספלט ברוב מדינות העולם. בפועל, הבהמות החזקות הללו היו קשות לשליטה גם בעבור רוכב מיומן וכל ניסיון להפיק מהן את המקסימום הסתיים עד מהרה בהעפה למים.
בנוסף, המחירים הרקיעו שחקים והפכו בישראל לקרובים לאלה של מכונית משפחתית חדשה וגם עלויות התפעול והתחזוקה זינקו ולמעשה הפכו את אופנועי הים לצעצוע לעשירים בלבד.
בסי-דו עשו חושבים, החליטו לפנות לכיוון שונה ולחזור למקורות של אופנועי הים מסוף שנות השמונים שהציעו פשטות תפעולית ומחיר קניה שווה לכל נפש ויצרו את הספארק – אופנוע ים המיועד ללקוחות חדשים שלא יכולים להרשות לעצמם את אופנועי הים המודרניים והיקרים ולכאלה שהיה להם בעבר אופנוע ים אבל מכרו אותו בעקבות העלויות השוטפות הגבוהות.
בהתאם לכך, אחזקת הספארק פשוטה וזולה יחסית; כל החלק העליון ניתן להסרה תוך רבע שעה, דבר המקל על טיפול בכל החלקים המכניים ומנוע רוטאקס 3 צילינדרים בנפח 900 סמ"ק, המוצע בשתי רמות הספק, 60 ו-90 כ"ס, הוא החסכוני ביותר בסגמנט ומציג צריכת דלק טובה פי שניים מזו של דגם הבסיס של סי-דו עד כה, ה-GTS.
האלמנטים הבולטים ביותר בספארק הם המידות הקטנות, רק 279 ס"מ לדגם בעל שני מקומות ישיבה ו-305 ס"מ לדגם המתאים לשני מבוגרים וילד, והמשקל הצנום - בין 175 ל-191 ק"ג (קל בלא פחות מ-45 אחוז מה-GTS) בזכות שימוש בפוליטק (תערובת מתקדמת של פוליפרופילן).
קפיצת ראש
להבדיל מאופנועי הים המודרניים שהפכו קרובים יותר במימדיהם לסירות קטנות, מיד עם הישיבה על אוכף הספארק מתקבלת תחושת אינטימיות וחיבור לכלי. גרסת 60 כ"ס אמנם לא מרגישה חזקה במיוחד וסובלת מהשהיה בתגובת המצערת ונראה כי היא מיועדת בעיקר למתחילים ולחברות להשכרת אופנועי ים, אך בהחלט נראה שגם חובבנים יוכלו להפיק איתו הרבה רגעי הנאה בצורה נשלטת. גרסת 90 כ"ס כבר יותר משכנעת והיא נהנית מתאוצות טובות בהרבה, בעיקר כשמעבירים את ניהול המנוע למצב Sport.
כך למשל בזינוק מהמקום הספארק מתגלה כמהיר יותר מה-GTS למרות שלזה האחרון יש עוד 40 סוסי ים נמרצים בקצה המצערת.
יכולת הזינוק העדיפה של הספארק הודות ליחס הספק/משקל טוב משמעותית משל ה-GTS ממחישה בצורה הטובה ביותר את החלק השני במשוואה מעבר לנתון ההספק שרבים מאיתנו נוטים לשכוח לא פעם.
יתרה מזאת, המשקל הנמוך יחד עם המימדים הקטנים מאפשרים, גם למי שאינו מיומן להפגין ביצועים מרשימים, והספארק משנה כיוון בזריזות ומקפץ על הגלים בקלילות ובעיקר הוא לא מרגיש מאיים כמו אופנועי הים הפסיכיים שנולדו בעקבות אותו מרוץ החימוש חסר התכלית בין היצרניות.
אם נשווה זאת לעולם הרכב, הספארק מרגיש כמו מיני קופר אל מול מפלצות כמו RXP-260RS שמרגישות כמו מכוניות שרירים אמריקאיות בעלות מנועים רבי הספק, אך ללא יכולת אמיתית להביא את הכוח לידי ביטוי בכביש.
הספארק אולי לא ינפח לכם את האגו בקרב השוואת הנתונים על יבש בחוף, אבל בין הגלים נראה שהוא יהיה מהנה יותר, גם לרוכב מיומן שיוכל לבצע איתו להטוטים מרהיבים.
ההערכות של אנשי סי-דו העולמית שנכחו בהשקה היא שהספארק יביא לעלייה של 30 אחוז במכירות.
ברמה המקומית הפוטנציאל גבוה למדי ולמרות המיסוי על אופנועי הים שעלה לאחרונה, בטווח מחירים שצפוי לנוע בין 52 אלף שקלים לגרסת שני מושבים 60 כ"ס הבסיסית עד 64 אלף שקלים לגרסת שלושה מושבים 90 כ"ס עם מערכת הבלימה הייחודית IBR, אין ספק שהספארק עשוי לתת ניצוץ חדש לתחום ולהפוך ללהיט המוטורי הרטוב של הקיץ.
>> צפו: הטרקטורון שהופך לאופנוע ים
>> הכלי שיחזיר את פמלה אנדרסון למים?
>> טירוף בשטח: RZR900 מול וויילדקאט 1000
|