לא צריך להיות גאון או מומחה רכב גדול כדי לדעת שג'יפונים ורכבי פנאי הם הם הלהיט החם ביותר בעולם הרכב בשנים האחרונות, אבל אפילו האופטימיים שבפרשנים לא חשבו שהמתכון שהציע הג'וק של ניסאן, שהושק בתחילת 2010 תוך התבססות על פלטפורמת סופר מיני קטנה, יזכה להצלחה דומה לזו שהוא חווה באופן כל כך מיידי.
למעשה, היו את כל הסיבות ההגיוניות לכך זה לא יקרה ובעיניים אובייקטביות הג'וק הוא קטן מדי, צפוף, קופצני, בעל תא נוסעים פלסטיקי, מושב אחורי לא מספק, תא מטען זעיר, עיצוב מצועצע, יחידות הנעה (בגרסאות הבסיס) לא מרשימות במיוחד וללא כל שביב של יכולת שטח, אבל עם עובדות לא מתווכחים אלא מחקים ובאופן לא מפתיע, לנוכח ההצלחה של הג'וק, צוותי הפיתוח של יצרני הרכב השונים נשלחו בדחיפות לפצח את סוד קסמו ובשנים שחלפו מאז הפיכתו של המקק לפריט הכי אופנתי בסביבה כמעט כל מי שמכבד את עצמו בתעשייה הזו הציג קונספט, אב טיפוס ברמת בשלות זו או אחרת או אפילו כבר דגם בייצור סדרתי שמנסה להעתיק את הפורמולה של הג'וק בתקווה לזכות בנתח מאותו שוק חדש ומתעצם.
רנו אמנם מעולם לא הייתה ממש בקטע של רכבי פנאי-שטח ובפורטפוליו של החברה לאורך השנים ניתן למצוא רק את RX4 המשונה שהיה מעין גרסה מוגבהת ומעט קרבית יותר בעיצובה למיניוואן סניק בדורו הראשון בסוף המילניום הקודם, ואת הקולאוס שהוא למעשה לא יותר מרכב מתוצרת סמסונג הקוריאנית עם סמל של רנו בחזית ובאחוריים.
אבל בימים של משבר קשה באירופה ולנוכח הצורך הדחוף בשיפור תזרים המזומנים ורענון השורות, בחברה הצרפתית הבינו שאין מנוס אלא ללכת עם הזרם וניצלו את השותפות העסקית עם ניסאן כדי לנסות להבין איך עושים זאת נכונה.
התוצאה נחשפה באופן רשמי בתערוכת ז'נבה האחרונה ועונה לשם קפצ'ור. האם מדובר בתחליף מודרני ודובר צרפתית למקק היפני או שאפילו מדובר בהרבה יותר מקוטל חרקים ובסוג מסוגנן של תחליף למשפחתית הסדאן, כמו שאנשי קרסו היבואנית טוענים?
הרחקנו לביאריץ בחבל הבאסקים בגבול צרפת וספרד כדי לתת לכם תשובות לשאלות הלא פשוטות הללו.
מתרשמים
לא חייבים לעקוב אחרי הפרזנטציה של נציגת רנו המצודדת כדי להבין שהקפצ'ור מתבסס על הדור החדש הקליאו. מעבר לשימוש בפלטפורמה של הדור הרביעי של רכב הסופר מיני של החברה, גם מבחינה עיצובית הקפצ'ור עושה שימוש במוטיבים המרכזיים ובקווי המתאר של הקליאו החדשה - מהחזית המעוגלת עם הסבכה המאורכת, סמל רנו הענקי במרכזה והפנסים הראשיים הגדולים המשוכים לאחור, דרך הצדודית הכוללת קימורים כוחניים מעל בתי הגלגל, פסי קישוט בשחור מבריק בחלק התחתון של המרכב וקו חלונות זוויתי היוצר אשליה של תנועה, ועד לישבן גבוה ואנכי יחסית הכולל ספוילר אינטגרלי ומציג יציבה רחבה.
עם זאת, חשוב להבהיר כי לא מדובר בקליאו עם גלגלים גדולים וכנפוני פלסטיק מעל בתי הגלגל ואין ספק שלקפצ'ור יש אישיות משל עצמו. אמנם לא מדובר בעיצוב אקסטרווגנטי כמו של הג'וק אבל בהחלט, עם מרווח גחון מכובד של 20 סנטימטרים, יש לקפצ'ור, במיוחד בשילוב צביעה דו גוונית, אפקט הגעה מרשים ונוכחות מלאת שיק המתובלת בלא מעט סקסיות שעשויה לקסום לרבים.
תא הנוסעים אמנם שואב אף הוא השראה ואלמנטים רבים מהקליאו עם לוח מחוונים המציג מד סיבובי מנוע אנלוגי, תצוגת מהירות דיגיטלית, מסך מגע גדול בקונסולה המרכזית המגיעה בגימור שחור מבריק, אפשרות לערכות גימור בהתאמה אישית ושילובי גוונים מעניינים, אבל העיצוב הכללי מעט שונה ובוגר יותר. חבל רק שאיכות הפלסטיקה, ממש כמו בקליאו, לא מרשימה במיוחד וכוללת דשבורד ודיפוני צד נוקשים ופשוטים למגע.
מפרט הבטיחות כולל את כל המערכות האלקטרוניות המתבקשות, אך רק 4 כריות אוויר. ברנו מסבירים ששתיים מכריות האוויר כפולות בגודלן ומספקות הגנה מלאה והחברה בטוחה כי הרכב יזכה ל-5 כוכבי בטיחות לפי תקני יורו NCAP המחמירים של ימים אלה.
מצד אחד, עם חברה שידועה כמובילה בבטיחות כנראה שאפשר לסמוך עליהם, אך מאידך אין ספק שהמספר הזה יהיה גורם מרתיע בעבור לקוחות רבים וידרוש הסברים מצדם של אנשי המכירות.
האבזור, לעומת זאת, די מרשים וכולל כסטנדרט כניסה ללא מפתח, התנעה בכפתור, בקרת שיוט עם מגביל מהירות, חשמול מלא, הגה עור מתכוון לגובה ולרחוק, מערכת מולטימדיה עם מסך, ניווט GPS, כניסה לנגנים, קישוריות בלוטות' מלאה, צביעה דו גוונית וחישוקי 17' קלים.
הקפצ'ור ארוך מהקליאו ב-6 סנטימטרים וגם רחב וגבוה ממנו והדבר בא לביטוי במרווח מפתיע לטובה בתא הנוסעים שמציע תחושה אוורירית ושלל תאי אחסון כולל מגירה מרשימה על מסילה בנפח של 11 ליטרים במקום תא הכפפות המסורתי.
מקדימה יש שני מושבים נוחים המציעים עמדת ישיבה גבוהה יחסית. שורת המושבים האחורית אמנם לא באמת מתאימה ליותר משני מבוגרים אבל מציעה להם, גם בזכות אפשרות להזיז את הספסל על מסילה קדימה ואחורה, מרווח ראש, כתפיים ורגליים מכובד למדי.
תא המטען מציע נפח סביר שנע בין 377 ליטרים כשהמושב האחורי נמצא במיקום האחורי ביותר שלו ל-455 ליטרים בעמדה הקדמית ביותר במסילה. קיפול שורות המושבים השנייה מעניק נפח של 1,235 ליטרים.
מה שמפתיע במיוחד הוא שהנתונים הללו מושגים ברכב שהאורך הכללי שלו עומד על רק 4.12 מטרים, ממש כמו אורכו של הניסאן ג'וק, הסובל ממושב אחורי ומתא מטען לא מספקים כלל.
הקפצ'ור מוצע ב-3 אופציות מנועים מוגדשי טורבו ומאפשר לבחור בין שני מנועי בנזין ומנוע דיזל ובין תיבת הילוכים ידנית לאוטומטית כפולת מצמדים (המוכרת מהפלואנס דיזל) עם 6 יחסי העברה.
הדגם הרלוונטי ביותר לשוק הישראלי יהיה ה-1.2 טורבו הכולל מנוע בנזין מוגדש בנפח 1.2 ליטרים שרנו הציגה לפני כשנה כתגובה למנועי ה-TSI של פולקסווגן שמשודך כאן לראשונה (בהמשך השילוב הזה יופיע גם בקליאו ובמגאן) לתיבה אוטומטית כפולת מצמדים. הנתונים הרשמיים טובים וכוללים הספק של 120 כ"ס ומומנט של יותר מ-19 קג"מ המאפשרים לג'יפון של רנו להאיץ למהירות תלת ספרתית בתוך 10.9 שניות ולהגיע למהירות מרבית של 192 קמ"ש.
נתון צריכת הדלק הרשמי בנסיעה משולבת עומד על כ-18 קילומטרים לליטר ופליטת המזהמים נמוכה למדי עם 125 גק"מ.
נוהגים
אמנם הרוב המוחלט של רוכשי הג'וק מדווחים על סיפוק מלא מבחירתם, אך אנו עיתונאי הרכב, קטנוניים שכמותנו, היינו קצת פחות סלחנים כלפי החרק ולצד המרווח המוגבל מאחור, איכות הפלסטיקה הנמוכה ותא המטען הקטנטן, ציינו גם שהוא סובל מיחידת הנעה אנמית ורועשת עם גיר רציף מסרס, הגה קל מדי ומנותק לחלוטין ונוחות נסיעה בעייתית.
האם, אחרי שגילינו שבכל הנוגע לתא הנוסעים המצב בקפצ'ור טוב בהרבה נתאכזב מהיכולות שלו על הכביש?
אנו מכירים רק דרך אחת לגלות זאת ובלי עיכובים מיותרים החלטנו לצאת אל מסלול ההשקה שכלל הרבה כבישים כפריים עם איכות סלילה במחוזות ארץ-ישראליים וגם כמה קטעי כביש מהירים.
כבר מההתחלה הקפצ'ור מצליח להרשים. אמנם הזינוק הראשוני (על סיפונה של גרסת ה-1.2 הרובוטית הרלוונטית לשוק הישראלי) מעט מהוסס אבל אחרי המטרים הראשונים מתחיל להתקבל קצב תנועה טוב עם הרבה גמישות לאורך כל קשת הסל"ד. אמנם למרות המגדש אין כאן הפתעה בדמות כוח מתפרץ בשום שלב אבל המנוע לינארי מאוד ובדומה למנוע ה-1.2 TSI של פולקסווגן מספק את הסחורה כראוי אם כי לא באופן כוחני בצורה יוצאת דופן.
תיבת ההילוכים הרובוטית של רנו, לעומת זאת, שונה מאוד באופיה מ-DSG של פולקסווגן והיא הרבה פחות תזזיתית ונמרצת. הדבר אמנם יוצר קצת פחות דרמה ותחושה ספורטיבית בזינוקים ונהיגה דורשנית אבל הרבה יותר נעים ביום יום ובמיוחד בקצב תנועה עירוני. רוב הזמן התיבה כל כך מעודנת עד שרבים עשויים לטעות ולחשוב שמדובר בתיבת הילוכים פלנטרית רגילה.
הישיבה הגבוהה היחסית ושטח החלונות הגדול מלפנים מעניקים לאוחז בהגה את תחושת הנהיגה השלטת שכל כך אהובה על רבים ומשמשת תמריץ משמעותי בבחירת רכבי פנאי.
לשמחתנו, גם כשהכביש מסתלסל הקפצ'ור לא מתבלבל ומצליח לשמור על קצב תנועה טוב עם מינימום תת היגוי או לוחמת הגה. ההגה אמנם לא שופע בתחושה אבל עם קצת יותר מ-2.5 סיבובים מנעילה לנעילה הוא מהיר, מדויק יחסית ומאפשר לג'יפון הצרפתי להפגין יכולת TURN IN משכנעת למדי אשר בשילוב זוויות גלגול מתונות יחסית לרכב המגיע עם מרכז כובד גבוה, הודות למרווח גחון מכובד של 20 סנטימטרים ושלדה מאוזנת שמשאירה את מערכת בקרת האחיזה מובטלת, מספקים די והותר אחיזה וביטחון שלא יאתגרו או יפחידו אף נהג שיעבור אליו מרכב משפחתי.
הנאה אמיתית מנהיגה? טוב, בואו לא נסחף, אבל בהחלט מדובר ברכב שנעים לבלות במחציתו זמן על הכבישים. נוחות הנסיעה, לעומת זאת, קצת פחות מרשימה. אמנם כל עוד איכות הסלילה טובה או כל עוד לא דוחקים בו למגבלות הקפצ'ור מציג מערך מתלים מאוזן ומרוסן היטב אך תחת לחץ או בכביש משובש החלק האחורי הופך לקופצני ולא הכי מהודק ולא פעם לוקח לו זמן לא מבוטל לחזור לעצמו.
בתנאי המבחן שכללו בעיקר דרכים משניות עם הרבה פיתולים ונהגים שדאגו לשמור את דוושת התאוצה נטועה ברצפה, בדומה לרוב מנועי הטורבו החדשים, נתוני צריכת הדלק שהושגו היו רחוקים מאוד מהנתונים הרשמיים בתנאי מעבדה ובסגנון נהיגה דורשני שכזה עמדו בממוצע על כ-8.5 קילומטרים לליטר. ניתן להעריך שבנסיעה שפויה ולאורך זמן, נהגים מן השורה יקבלו צריכה ממוצעת של כ-11-12 קילומטרים לכל ליטר בדומה לנתוני האמת של מרבית המשפחומטיות הפופולריות בישראל.
מסכמים
ימים טובים עוברים על רנו, ואחרי התפקחות מתקופה בה נראה שהחברה השקיעה את מירב משאביה בחזון המכוניות החשמליות שבשלב טכנולוגי זה לפחות לא הצליח לסחוף אחריו המונים, נראה שבחברה החליטו לחזור להתעסק בהווה ובדגמים שיתנו מענה למה שקהל הלקוחות מחפש היום.
אחרי הקליאו המרשימה מגיע כעת הקפצ'ור שמעבר לנוכחות חשובה בסגמנט הפנאי הלוהט אמור לתרום גם לשדרוג התדמית הלא מלהיבה ממנה סובל המותג הצרפתי.
בקרוב שוק הג'יפונים הקטנים, או כמו שהם נקראים בעגה המקצועית – קרוס-אוברים מסגמנט B, צפוי להתרחב באופן משמעותי ומבול של תאומי ג'וק הולך לנחות על כבישי הארץ והעולם ולמרות שרבים מהם כבר נחשפו בדרך זו או אחרת עדיין לא ברור איזה הפתעות מכין כל אחד מהיצרנים כדי לקסום ללקוחות הפוטנציאליים. בכל מקרה, כשמשווים את הג'יפון החדש של רנו אל מול התחרות שכבר קיימת, משמע הג'וק של ניסאן, קל לקבוע שהקפצ'ור עולה עליו בכל פרמנטר - מאיכות החומרים בתא הנוסעים, דרך רמת האבזור, נוחות הנסיעה, יחידת הנעה וכמובן המרווח הפנימי.
אמנם יהיו מי שיותר יתחברו לעיצוב המיוחד של הג'וק אבל אין ספק שהקפצ'ור מציג חזות נאה ובעלת תאריך תפוגה ארוך מזה של הג'וק.
העניין הוא שבקרסו, יבואנית רנו בישראל, מקווים לראות בקפצ'ור הרבה יותר מקוטל ג'וקים ומאמינים כי ביכולתו של הקרוסאובר החדש של רנו להוות בעבור לקוחות רבים תחליף שיקי לרכב המשפחתי השבלוני ומעלה הפיהוק.
בעזרת תג מחיר משוער של כ- 126 אלף שקלים לגרסת ה-1.2 טורבו האוטומטית-רובוטית שתגיע עם מפרט שיכלול צביעה דו-גוונית, חישוקי 17', מערכת מולטימדיה עם קישורית בלוטות' GPS ועוד, בקרסו מאמינים שהקפצ'ור יחטף כמו לחמניות טריות.
האם הקפצ'ור באמת יכול לעמוד במשימה הזו? תלוי את מי שואלים. יהיו כאלה שיציינו כי בהשוואה של פח מול פח אל מול המשפחתיות המובילות בשוק לא בטוח שידו של רכב הפנאי הצרפתי תהיה על העליונה. אבל מצד שני, אין ספק שכשמכניסים למשוואה גם שיקולים נוספים וכל עוד אתם לא חייבים מושב אחורי שיאכלס שלושה נוסעים ניתן לקבוע כי הקפצ'ור לא יאלץ את רוכשיו לעשות יותר מדי פשרות בדרך לעמדת הישיבה הגבוהה, השלטת והכה נחשקת – יש לו מנוע ותיבת הילוכים מוצלחים, אבזור נדיב מאשר למרבית המשפחתיות, אחיזת כביש ראויה, מרווח גחון שמאפשר לטפס בקלות על כל מדרכה ומראה צעיר ושובב.
עם זאת, עם לוגו של מותג הסובל מתדמית לא זוהרת במיוחד בשוק המקומי אנשי המכירות של רנו יצטרכו להזיע לא מעט כדי לשכנע לקוחות פוטנציאלים לוותר על הבחירה הבנאלית ברכב ממותג יפני או קוריאני, ללכת שבי אחר העיצוב והלב שלהם ולרכוש מכונית מתוצרת רנו, אבל שאחרי שנים של ליין דגמים משמים למדי עם הקפצ'ור החדש בהחלט יש להם סיכוי לעשות זאת.
>> ממציא הז'אנר – ניסאן ג'וק במבחן