שלוש שנים בדיוק אחרי שמחירה של הסוזוקי אלטו ירד מתחת ל-60 אלף שקלים וקטגורית מכוניות המיני בישראל הומצאה מחדש והפכה לסגמנט הלוהט והצומח ביותר בשוק הרכב המקומי, נוחתות כאן צמד תאומות קטנטנות עם שאיפות גדולות ותג מחיר זהה לזה של הרכב שהתחיל את המהפכה ומאיימות לשנות סדרי עולם בסגמנט התחרותי.
הנציגה ראשונה למשפחת המיני של קונצרן פולקסווגן שנחתה כאן הייתה הסיטיגו של סקודה שהושקה בארץ בשלל גרסאות כשעל דגלה חרותה שימושיות. כעת נוחתת כאן גם ה-Mii של סיאט וכיאה לספרדיה מחוטבת היא רוצה שנאמין שהיא כאן כדי לעשות כיף. באדום לוהט ובמרכב 3 דלתות היא בהחלט עוררה בנו סקרנות אז קבענו דייט מהיר וחזרנו עם מסקנות.
עיצוב
שלוש הקטנטנות של קונצרן פולקסווגן חולקות ביניהן עיצוב כמעט זהה כשההבדלים מסתכמים בעיצוב הפגושים ויחידות התאורה. הנבחנת שלנו היום, ה-Mii של סיאט, קיבלה פרונט התואם את קו העיצוב הנוכחי של המותג הספרדי ובסך הכל, במיוחד בגרסת ה-3 דלתות, נהנית מפרופורציות נאות ומבנה שיקי המשלב בין שובבות לרצינות.
אמנם, אין מנוס מלציין שה-Mii נראית יותר כמו גרסה מוקטנת של הפולו של פולקסווגן מאשר כמו ספרדיה דינאמית, אבל כאמור היא בהחלט נאה ומצליחה, לצד הפיקנטו של קיה, להתברג בצמרת חבורת הקטנטנות בסעיף זה.
תא נוסעים
60 אלף שקלים כולל מסי קניה ומע"מ זה מעט מאוד לרכב חדש במושגי שוק הרכב הישראלי וכפי שאתם יכולים לנחש תא הנוסעים לא כולל דיפונים רכים ומפנקים ובדי ריפוד יוקרתיים, אבל אחרי שמבינים את מגבלות התקציב ניתן לציין שבסיאט הצליחו לרקוח קוקפיט שלא משדר עליבות וקמצנות ואפילו מציע שילוב מעניין בין מוצקות במחוזות פולקסווגן לשובבות מתבקשת לסגמנט כשמצד אחד ניתן לציין שהפלסטיקה הקשיחה מרגישה איכותית ולא חלולה, הנדסת האנוש טובה וברורה, המושבים נוחים ותנוחת הנהיגה טובה ומאידך שילוב בין שני גוונים בדשבורד, דיפוני הצד ובריפוד המושבים, וגם שילוב נחמד של דיפונים חלקיים לדלתות שמכניסים - במידה שבחרתם צבע חיצוני עם נוכחות, כמתבקש למכונית קטנה - קצת שמחה לתא הנוסעים.
המרווח מלפנים מצוין. מאחור, כצפוי במכונית כה קטנה, המצב קצת פחות מזהיר אך בהחלט אפשרי לשימוש וכולל מרווח רגלים וברכיים סביר למדי ומרווח ראש וכתפיים מעט גבוליים לאנשים מעל ל-1.8 מטרים.
תא המטען עם נפח של 251 ליטרים בהחלט מרווח באופן יחסי לסגמנט אבל סף ההטענה שלו מעט גבוה מדי, זאת בזמן שחלק משמעותי מחלל ההטענה שקוע מאוד. בנוסף ניתן לציין כי העדר הדיפון החושף חלקי פח פנימיים של המרכב בצדי תא המטען משדר תחושה זולה ומפריע לשימושיות מחשש לשריטות.
אבזור ובטיחות
ה-Mii מציעה אבזור סטנדרטי למדי לסגמנט עם רדיו דיסק קורא MP3 מקורי עם צליל לא רע הכולל כניסת AUX ו-6 רמקולים, צמד חלונות חשמליים (אם כי תפעול חלון הנוסע על ידי הנהג מחייב שימוש במתג המרוחק בדלת הנוסע), צמיגים צנועים יחסית הנעולים על חישוקי ברזל עם טאסות פלסטיק, נעילה מרכזית, מפתח מתקפל, מראות בצבע המרכב ושלל תאי אחסון (כולל תא כפפות סגור גדול) ומתקני כוסות.
אבזור הבטיחות כולל אמנם רק 4 כריות אוויר אבל גם ציון מלא, מרשים לרכב בגודל זה, של 5 כוכבי בטיחות במבחני NCAP.
מעבר לכך ה- Mii (וגם הסקודה סיטיגו) מצוידות כסטנדרט במערכת בטיחות מהפכנית המכונה STOP Mii - למעשה מדובר במערכת "סיטי סייפטי", כמוה ניתן היה לפגוש עד כה רק ברכבים במחירים של מעל 200 אלף שקלים. המערכת יודעת לזהות מצבי התנגשות בלתי נמנעים במהירות עירונית של עד 30 קמ"ש ומסוגלת, במקרה הצורך, לבלום את המכונית באופן אוטומטי במלוא העוצמה.
מנוע
הקטנטנה של סיאט מצוידת בגרסה החזקה של מנוע 3 הצילינדרים בנפח ליטר שקונצרן פולקסווגן פיתח במיוחד לפרויקט המכונית העירונית. אמנם הספק, העומד על 75 כ"ס, נתון מומנט של 9.6 קג"מ וביצועים כמו האצה למאה קמ"ש בתוך יותר מ-13 שניות רחוקים מלהשמע מלהיבים אבל יש גם לציין שהמהירות המרבית עומדת על 171 קמ"ש ובתחום החיסכון יש לה בהחלט במה להתגאות עם נתון משולב רשמי של מעל 21 קילומטרים לליטר ופליטת מזהמים נמוכה של 108 גק"מ.
יתרה מכך, בפועל המנוע בהחלט מפתיע ומספק תחושה זריזה למדי, במיוחד בעיר.
נתון צריכת הדלק הרשמי קצת אופטימי במבחן המציאות אבל אנחנו הצלחנו להשיג נתונים של בין 16-17 קילומטרים לליטר בקטעי נהיגה רגועים יחסית ונתון בסביבות 14.5 קילומטרים לליטר בתנאי נהיגה דורשניים יותר.
על הכביש
בעיר ה- Mii מרגישה מצוין. הגיר הידני והקלאץ' קלים ונעימים לתפעול, המנוע אמנם לא יעניק לכם מקום בצמרת פורמולת הרמזורים אבל בהחלט יספק את הסחורה ויתן קצב תנועה טוב.
בנוסף ניתן לציין כי הראות מצוינת, ההיגוי מהיר, רדיוס הסיבוב מזערי והמימדים שלה עוזרים להשתחל לכל חניה או סמטה הכי קטנה.
גם מחוץ למרחב העירוני אליו תוכננה, ה- Mii לא מאכזבת - בכביש המהיר היציבות הכיוונית טובה וניתן לשייט עימה בניחוחות יחסית במהירויות סביב 100-120 קמ"ש. האמת, שגם מעבר לכך ה- Mii מפתיעה לטובה אך מעל ל-130 קמ"ש צלילו של המנוע הזעיר, העובד בסיבובי גבוהים, הופך למוחשי מאוד בתא הנוסעים.
גם בכבישים מפותלים, ה-Mii מצליחה להרשים עם אחיזה מעבר למצופה. אמנם יש לה נטייה ברורה לתת היגוי, אין לה את השובבות והתזזיתיות שאפיינה בעבר ממכונית קצרות וההגה החשמלי שלה מנותק ונעדר חדוות TURN IN שכל כך מתבקשת במכונית קטנה עם יומרות להיות שובבה.
בסך הכל, למרות שלא מדובר במכונית שתענג את חובבי ההגה, ה- Mii מאפשרת לשמור, למרות קוצר נשימה בקצה העליון של טווח הפעולה, על קצב התקדמות לא רע בכבישים מסולסלים.
נוחות הנסיעה טובה אך לא מפנקת וניתן לציין כי למרות המרכב הקטן ומתלים קשיחים למדי ה-Mii מצליחה להציג ספיגת מהמורות טובה באופן יחסי לסגמנט.
מסכמים
הקטנטנות מרימות ראש, מחבורה זניחה בשולי שוק הרכב הפכו מכוניות המיני בתוך כ-36 חודשים לאחד המגזרים השוקקים והתחרותיים ביותר על ליבו של הצרכן הישראלי.
אם בפני מי שחשק לקרוע את הניילונים מהמושבים ולהסניף את ריח הפלסטיק החדש ניצבה ב-2009 למעשה רק אופציה בינונית אחת, היום בפני הלקוח דל התקציב ניצבות לא פחות מ-12 אופציות לדגמים שכל אחד מהם קורץ בדרכו.
בתוך הקלחת הלוהטת הזו ה-Mii אמנם לא מציגה מתכון פורץ גבולות אבל בהחלט מצליחה לרקוח את המרכיבים המוכרים לכדי תבשיל מוצלח ביותר.
אמנם ה-Mii לא שובבה כפי שמנסים לגרום לנו להאמין במסע הפרסום שלה, האבזור שלה דל יחסית והיא מוגבלת להובלת 4 נוסעים בלבד, אבל יש לה עיצוב נאה המציע גם גרסת 3 דלתות מדליקה ויחידה בסגמנט, תא נוסעים לא מעליב המבוצע היטב, נוחות נסיעה סבירה, ביצועים ויכולות בהחלט מפתיעים ומערכת בטיחות ייחודית, המתאימה בול לנהגים הישראלים שכל הזמן מתעסקים בסמארטפון במקום להסתכל על הדרך, המסוגלת לבלום את הרכב כדי למנוע תאונה באופן אוטומטי במהירות עירונית.
בסך הכל אין ספק שכאשר המכלול הזה מגובה בתג מחיר תחרותי מאוד, לא יהיה זה מופרך להעריך שה-Mii וקרובת משפחתה, הסיטיגו של סקודה, צפויות לשחק תפקיד משמעותי ביותר בצמרת הסגמנט.