פעם כל צעיר (בגוף או בנפש) עם קצת עודף בחשבון העו"ש ורצון לחגוג היה ממהר להצטייד בקטנה לוהטת וסוררת. לא, אנחנו לא מתכוונים לבת זוג אנושית, אסלית ומחוטבת (לפחות לא רק) אלא להוט האץ' - גרסה חמה למכונית סופר מיני מבוקשת.
הקטנות החמות מלפני חצי יובל נהנו ממראה מוחצן, תא נוסעים מאוד מכוון מטרה ותג מחיר שפוי למדי - קרוב למחיריהן של מכונית סדאן משפחתית מאובזרת מאותה תקופה.
הרוב רכשו 205GTi, היו מי שהתלהבו מהאופי האיטלקי של האונו טורבו וחובבי הארד-קור בחרו ברנו 5GT טורבו שהייתה הכי מהירה בקו ישר והכי פסיכית כשהכביש התפתל.
אבל מאז הרבה דברים השתנו, המגוון שמציע עולם הרכב למי שמחפש גלגלים קצת יותר מיוחדים גדל מאוד והתרחב לכיוונים וסגנונות נוספים ומידת מרכזיותם של רכבי ההוט האץ' ירדה בהדרגה ורבים מהם הפכו יותר מפוארים, מסוגננים, מפנקים, יקרים ובמקביל גם פחות ספורטיביים וקשוחים.
ברנו לעומת זאת לא הלכו עם הזרם, והחברה הצרפתית שמטפחת מחלקת ספורט מאוד נחשבת המשיכה ביצור המתכון הלא מתפשר גם בשלושת הדורות הראשונים של הקליאו שהעניקו הרבה יכולת לוהטת שהפכו את הקליאו ספורט לבחירה הראשונה בעבור מי שקידש את איכויות הניהוג והיה מוכן להתפשר בלא מעט מקומות אחרים.
האם גם גרסת הספורט של הקליאו בדורה הרביעי שומרת על אותה נחישות ואופי מחוספס או שבמקביל לשינוי הטוטלי (דווקא לכיוון המוחצן והדינמי) שעברה הסופר מיני העדכנית של רנו שנחשפה בשלהי 2012 גם גרסת הספורט שינתה את אופייה?
בכל מקרה עוד הרבה לפני שמתקרבים לקליאו החמה ולוחצים על כפתור ההתנעה שבמרכז הדשבורד, אי אפשר שלא לשים לב לכמה שינויים מאוד משמעותיים במאפייני הבסיס של הצרפתייה השרירית אם בחיצוניות שמעתה תכלול מרכב 5 דלתות במקום 3 עד כה, אם בפנימיות המשלבת מנוע קטן נפח מוגדש במקום מנוע גדול הנושם בצורה עצמונית ואם באופן הביצוע המערב במלאכה רובוט כפול מצמדים משוכלל במקום עבודה ידנית שרבים חושבים כמענגת.
רגע לפני שהקליאו על שלל גרסאותיה העממיות מחתימה דרכון בארץ הקודש ולקראת העלייה הקרובה לישראל של המתחרה המיתולוגית עם סמל האריה העונה ב-2013 לשם 208GTi, יצאנו לבחון מה יש לגרסה הבכירה לקטנה של רנו להציע לאחר שזו שינתה את שמה מקליאו ספורט לקליאו RS.
מתרשמים
אמנם אם מתמקדים בפרטים ניתן להבחין שיש לה פגוש קדמי עם כונס אוויר גדול יותר, פנסי ערפל בעיצוב שונה ולוגו RS מתחת לסמל רנו בפרונט, חישוקי 17' או 18' בשחור מט עליהם נעולים צמיגים נמוכי חתך בצדודית וספויילר גדול יותר מעל לחלון האחורי, סמל רנו ספורט על דלת תא המטען ודפיוזר מרשים המשלב צמד יציאות אגזוז רבועות מאחור אך מכלול השינויים מינורי מדי ולא מעניק ל-RS את אפקט ה"וואו" והזהות המגדרית המתבקשת.
גם תא הנוסעים של ה-RS דומה, לטוב ולרע, לזה של הקליאו הרגילה וכולל דשבורד בעיצוב מעניין, מסך גדול בקונסולה המרכזית ולוח מחוונים המשלב בין מד מהירות דיגיטאלי למד סל"ד אנלוגי.
כמו בקליאו הרגילה גם כאן איכות הפלסטיקה לא מדהימה אך צמד כיסאות ספורטיביים עם תמיכה צידית מרשימה ותפירה בולטת בחוט אדום, חגורות בטיחות אדומות, הגה בציפוי עור עם סמל RS ותפרים אדומים, דוושות מחורצות, צמד משוטים גדולים ומרשימים מאלומיניום להחלפת הילוכים בצידי ההגה, לוגו רנו ספורט על הדשבורד ועיטורים צבעוניים (בכתום משום מה) על משענות היד שבדלתות, מסביב לפתחי המיזוג ומסגרת בורר ההילוכים בהחלט מעניקים אווירה מזמינה וספורטיבית לקוקפיט.
המרווח ל-4 מבוגרים ראוי והוספת הדלתות מאחור בהחלט תורמת לנוחות הכניסה לשורת המושבים השנייה, גם תא המטען מכובד למדי ומציע נפח של 300 ליטרים.
בהתאם לתקינות הפוליטית המתבקשת המנוע נדיב הנפח מהדורות הקודמים פינה את מקומו ליחידה בנפח צנוע יותר הנעזרת במגדש טורבו לנשימה משופרת ובתא המנוע של ה-RS ניתן למצוא יחידת הנעה בנפח 1618 סמ"ק שמגיעה מניסאן ומוכרת מהג'וק טורבו שכאן,אחרי מגוון שינוים במיוחד במחשב ניהול המנוע, מציגה הספק של 200 כ"ס ומומנט של 24 קג"מ כבר ב-1750 סל"ד.
כאמור הקליאו RS מוצעת אך ורק עם תיבת הילוכים אוטומטית רובוטית כפולת מצמדים וברנו מתגאים בכך שבמצב הספורטיבי שלה היא מסוגלת לבצע החלפת הילוך מהירה יותר מכל בין אנוש בתוך 1.5 עשיריות השנייה. בנוסף לכך תיבת ההילוכים מציעה מצב של Launch Control - בקרת שיגור המסייעת לזינוקים מרשמים מהמקום ביעילות מרבית תוך ניצול מקסימום כוח ומינימום החלקת צמיגים.
נתוני הביצועים הרשמיים טובים למדי וכוללים זינוק למהירות תלת ספרתית בתוך 6.7 שניות, מהירות מרבית של 230 קמ"ש והודות לנפח המוקטן אפשרות להגיע בנהיגה רגועה מאוד לנתון של 15.8 קילומטרים לליטר.
נוהגים
עם כל הכבוד לעיצוב, החומרים בתא הנוסעים והטכנולוגיה של המנוע, המבחן של הוט האץ' אמיתית הוא בכביש המתפתל וללא ספק הגיעה העת לצאת לדרך.
הקילומטרים הראשונים של מסלול ההשקה כוללים קטע קישור בכביש מהיר בו ניתן להתרשם שבידוד רעשי הרוח אינו מרשים במיוחד וגם המיית הכביש בהחלט קיימת כל העת ככל הנראה לא מעט ב"זכות" הגומי הרחב ונמוך החתך ששומר על קשר עם האספלט. עם זאת למרות הצמיגים הספורטיביים נוחות הנסיעה בהחלט מפתיעה לטובה, אמנם כצפוי במכונית עם כיול מתלים ספורטיבי לא מדובר בדיוק ברכב מפנק ומרחף אך גם בכביש משובש ה-RS לא ממהרת להתרסק.
הנתיב מתפנה ומאפשר לבדוק מה שיש למנוע להציע. לחיצה על הדוושה מובילה לתגובה נמרצת ומשכנעת אך מעט מאכזבת ואין כאן תחושה של כוח מתפרץ- לא במאוצי ביניים וגם לא ממש בהאצות מהמקום (למרות נתון מרשים מאוד של כאמור 6.7 שניות למאה).
אולי זה הזמן להיזכר בקיומו מתג כסוף קטן הממוקם בין בורר ההילוכים לבלם היד שלחיצה עליו מעבירה את הקליאו למצב drive RS המעלה את רמת הגדישה, מחדד את תגובת המצערת וההגה, מצמצם את המעורבות של בקרת האחיזה ומשדרג באופן משמעותי את הסאונד של המנוע שהופך לבשרני וקרבי הרבה יותר עם הרבה קולות יניקה של המנוע, פריקת לחצים של הטורבו ובק-פיירים המועברים כולם בשידור ישיר דרך צינור מיוחד שמקרב את האקשן לתא הנוסעים ובהחלט תורם לא מעט לאווירה בקבינה במיוחד בכל החלפת הילוך.
פס הקול המענג הזה ממש משווע לכביש מאתגר יותר מרצועת האספלט הישרה שלפנינו ולשמחתנו בתוך קילומטרים ספורים הנתיב הופך למאתגר עם שלל פיתולים מכל הסוגים.
כאן הכל מתחיל להתחבר ואם בכביש המהיר הקליאו ספורט לא הצליחה להרשים במיוחד בכביש הזה היא זוהרת וככל שהנתיב מסתלסל היא גורמת לנו להבין היכן מהנדסי מחלקת הספורט של רנו השקיעו את מרב הזמן שלהם.
מפניה לפניה הביטחון עולה, ההגה החשמלי אמנם פחות מתקשר מזה ההידראולי בקליאו הספורטיבית הקודמת אך הוא מהיר ומדויק והיכולת שלו לגרום ל-RS לצלול במהירות לתוך פניה בהחלט מהפנטת. במצב RS מערכת בקרת האחיזה מגלה מתירנות ובשילוב מערכת אלקטרונית המדמה דיפרנציאל מוגבל החלקה נוצר מכלול מרשים המאפשר לקליאו להיכנס לפניות בנחישות מרשימה, להחליק במידה במהלכן ולשעוט קדימה בסופן.
היכולת שהצרפתייה החמה מציגה באמת מרשימה אבל עושה רושם שהיא מעט פחות קיצונית ומטורפת מזו של הקליאו ספורט בדורותיה הקודמים שהרגישו יותר כמו מכונית שהוכנה וכוילה למסלול ורק במקרה קיבלה גם רישוי לכביש.
עם זאת אין ספק שרמת האחיזה של הקליאו החדשה גבוהה מאוד ולוקח זמן עד שהאוחז בהגה מתחיל להרגיש בטוח מספיק בעצמו כדי לנסות להתקרב לגבולות המעטפת שלה. אבל בדיוק שאנחנו חשים שהזוגיות שלנו עברה בהצלחה את שלב הנימוסים והגיע הזמן לעבור ליחסים ללא מעצורים, אמא טבע מחליטה להתערב והטפטוף הטורדני שליווה אותנו מתחילת הנסיעה הופך לגשם סוחף ובהמשך לסופה עם קירות של מים ומבול כמעט תנכ"י.
ביום רגיל מפגן אקסטרימי שכזה של הטבע בהחלט היה יכול לענג אנשים כמונו שתמיד חלמו לצאת לרדוף אחרי סופות בארצות הברית, אבל כאן ועכשיו, על סיפונה של הקליאו עם צמיגי סופר ספורט נמוכי חתך ללא יכולת ממשית לנקז את כמויות המים האדירות שניתכים על האספלט, כשלפנינו עוד כמה עשרות קילומטרים בנתיב מפותל ולא מוכר, עם ראות אפסית וכמעט ללא שוליים ספק אם מדובר בחוויה נעימה במיוחד ולשמחתנו בסופו של דבר, בקצב איטי מהמתוכנן אמנם, אנו מצליחים לנווט את דרכנו בשלום למלון.
במסיבת העיתונאים אנחנו מקבלים חיזוק לתחושות שלנו מקטע הנהיגה של היום ומתברר שלנוכח המתחרות הנוכחיות בסגמנט ברנו החליטו להפוך את הגרסה הספורטיבית של הקליאו להרבה יותר רבגונית מבעבר ולתת יותר תשומת לב לסעיפי השימושיות והיכולת להתאים לצרכיו של הלקוח חובב ההגה הממוצע ולא רק של נהגי המרוצים.
על המסלול
עם זאת ברנו הבטיחו שגם חובבי הארד-קור לא יתאכזבו ואנו הבטחנו לעצמנו לבחון את זה לעומק ביום המחרת בו תוכננה לנו פגישה עם גרסת ה-CUP על מסלול מרוצים, כמובן במידה שמזג האוויר יאפשר זאת.
יום קריר אך נטול כל ענני גשם מאימים עולה על גרנדה שבדרום ספרד וצינת הבוקר בהחלט מכניסה מרץ לקראת יום מסלול מאתגר.
לפני כשנה נהגתנו על מסלול מרוצים ספרדי אחר באחותה הגדולה של הקליאו, המגאן RS, והחוויה ללא כל ספק נחרטה עמוק בזיכרוננו.
האם גם היום על מסלול גאודיקס ועם הקליאו RS בגרסת CUP הכוללת יציבה מעט נמוכה יותר ומערך מתלים מוקשח, נזכה לחוויה מכוננת דומה? הציפיות בהחלט גבוהות כגובה ההרים המושלגים שמולנו האם הקליאו יכולה לעמוד בהן?
ובכן... זה בעיקר תלוי במידת הציפיות שלכם שכן מצד אחד הקליאו RS בהחלט מצליחה לזנק בצורה מרשימה מאוד בעזרת בקרת השיגור, לצלול בחדות לתוך הפניות ולהפגין רמת אחיזה מצוינת עם שילדה מאוד מאוזנת ויכולת לצלוח את רצף הפיתולים שבמסלול גאודיקס בצורה יותר ממשכנעת.
אבל מאידך בניגוד לחיבור המיידי שהיה לנו במסלול מונטה בלנקו עם המגאן RS שרק דחקה בנו כל העת לדחוף אותה עוד ועוד אל הקצה, כאן התחושות פחות ברורות וחדות ובין היתר תיבת ההילוכים כפולת המצמדים שהרשימה מאוד על הכביש מתגלה כמעט מאכזבת על המסלול ולא פעם רצון לבצע הורדת הילוך ידנית בעזרת הפקדים מתעכבת בשל קרבה יתרה לאזור האדום בקשת הסל"ד. כמו כן המרכב מעט רוכן יותר בפניות ולא פעם החלק הקדמי מרחיב את קו הפניה עם תת היגוי לא כיפי שמפריע לחגיגה.
יתכן שחלק מהאשמה ניתן לתלות במסלול גאודיקס השכונתי שהתוואי שלו הרבה פחות מזמין מזה של מסלול מונטה בלנקו המהיר אבל אין ספק שבעוד שמהמגאן RS ירדנו עם תחושה של סופרמנים היכולים להתייצב כאן ועכשיו למרוץ מסלול WTCC, בקליאו התחושה הייתה של מכונית כביש ספורטיבית טובה שכדי להתאים לחיים במסלול המרוצים ידרשו עוד אי אלו התאמות.
בהקשר זה נציין כי לאור הביקושים מהם נהנתה הקליאו ספורט בדורותיה הקודמים על ידי נהגי מרוץ חובבים בסבבים מקומיים ועממים, הבחירה של רנו שלא להציע גרסה עם גיר ידני רגיל, זול ופשוט לאחזקה, נראית מעט תמוהה ותאלץ רבים לחפש את מבוקשם במקומות אחרים.
עם זאת, מן העבר השני, מערכת ה-RS לינק בה מצוידת המכונית הכוללת מערך טלמטריה מפורט מאין כמוהו שמאפשר להציג כל פרמטר שתחשקו בו: מנתוני האצה, בלימה, כוחות G ומהירות ממוצעת דרך לחץ הגדישה בטורבו, חום המנוע, השמן, הבלמים, אחוזי הפנית ההגה ומידת ההחלקה של כל גלגל בכל רגע נתון ועד אפשרות להקליט את כל המידע על גבי זיכרון נשלף ואף, בעזרת אתר האינטרנט של רנו, להציג את הנתונים על גבי מפת הנתיב או המסלול בו נסעתם (במידה והוא מצוי במאגר של גוגל) בהחלט עשויה לקרוץ ולהוות תמריץ קניה לא מבוטל לנהגים רבים במדינות מתוכנות שאוהבים לקחת את הספורטיבית שלהם לימי מסלול וטיולי נהיגה.
מסכמים
במשך שנים, לפחות בארץ, הקליאו החמה הייתה כמעט האופציה היחידה שיצקה תוכן בהבטחה לאקשן לוהט בגודל קטן.
אבל כעת, אחרי תקופה ארוכה של יובש ודגמים לא אטרקטיביים במיוחד, הנישה המצומצמת של רכבי הסופר מיני הספורטיביים זוכה לרנסנס מבורך. בהתאם לכך הקליאו הספורטיבית החדשה תנחת בארץ לקראת הסתיו למציאות שונה לחלוטין בה על ליבו של כל לקוח פוטנציאלי נאבקות לא מעט מתחרות ראויות יותר או פחות מאברת' 500 ופולו GTI הותיקות, דרך אופל קורסה OPC, איביזה קופרה המחודשת ועד ה 208GTi החדשה.
עם זאת יש לזכור שגם הקליאו השתנתה, ובניגוד לעבר ה RS מתאימה לא רק לחובבי ההארד-קור אלא גם ללקוחות שמחפשים רכב עם ניחוחות ספורטיביים, ביצועים טובים המשלב גם שימושיות יומיומית מתקבלת על הדעת.
הדור הרביעי של הקליאו הספורטיבית אמנם כבר לא מסתובב עם "סכין בין השיניים" כמו בעבר, סובל מעיצוב לא מספיק מובחן ועשוי לאכזב חלק מהמעריצים הותיקים של הדגם, אך הוא הרבה יותר רבגוני, מתאים לקהל רחב יותר ובהחלט, עם אחיזת כביש סופר גבוהה, מופע סאונד מחרמן ומערך טלמטריה שיפיל כל חובב גאדג'טים, עדיין מספק את ההבטחה הספורטיבית כמתחייב משמו.
לאחרונה ברנו ישראל החלו להקפיד על תמחור אטרקטיבי ורמת אבזור לא מעליבה ונותר רק לקוות, שלצד מגאן קופה וסטיישן המוצעות בימים אלה במחירים תחרותיים והבטחה לתמחור אגרסיבי של הקליאו החדשה והקפצ'ור שצפויים לנחות בקרוב בארץ, שגם גרסת ה-RS של הקליאו תזכה לתג מחיר מזמין שיאפשר לה לתת פייט למתחרות בסגמנט ובניגוד לדורות הקודמים של הקליאו ספורט, שנמכרו כאן בכמויות מזעריות בשל תמחור לא הגיוני, גם להפגין על כבישי מע"צ נוכחות ממשית שבהחלט יכולה לתרום לתדמית המותג כולו.
>> מבחן דרכים פיג'ו 208GTi החדשה