השעון האנלוגי במרכז הדשבורד של ה-SL החדשה הוא האויב הכי גדול שלי. הוא דווקא יפה ואלגנטי למדי, כמו כל תא הנוסעים שמפגין פיינשמעקריות מרצדסית למהדרין, אבל באותו יום, עם מי שנחשבת לרודסטר אייקונית, המחוגים פשוט התקדמו כל הזמן מהר מדי והדייט שלנו הסתיים עם טעם של עוד בפה, לפני שהספקתי באמת לממש את הפוטנציאל שלה עד תום.
ראשי התיבות של צמד האותיות SL הוא Sport Leicht - מכונית ספורט קלת משקל בתרגום חופשי מגרמנית ועיקר גדולתו של הדור הראשון (שנולד כגרסת כביש למכונית מרוץ המצליחה), מלבד דלתות כנפי השחף היפהפיות, היתה שלדה אחודה וקלת משקל.
הבעיה היא שכמו רובנו, גם ה-SL הלכה ותפחה ברבות השנים ואיבדה את קסם נעוריה לטובת אבזור מפנק ומימדים מופרכים שהפכו אותה למעשה לסוג של גרסה מסוגננת ונטולת גג ל-S קלאס הענקית.
הדור הנוכחי נחשף לפני שנה ועל פי מה שבמרצדס מצהירים הוא מסמל חזרה למקורות, כל זאת מבלי לוותר על אביזרי הנוחות אליהם התרגלו הלקוחות הנאמנים. האם היא מצליחה לעשות את השילוב הבלתי אפשרי הזה בצורה מוצלחת?
למרות שהציעו לנו רק חפוז של כמה שעות שניה לפני שהיא עוזבת את הסוכנות לטובת לקוח ששילם בעבורה ממון רב, קפצנו על ההצעה בהתלהבות והבטחנו שנחזור עם תשובה.
8:00 תל אביב
לרוב אני לא מהמקדימים, אבל הפעם מפאת קוצר הזמן אני נוחת בסוכנות מרצדס כמה רגעים לפני שנפתחות הדלתות, וברגע שרק ניתן אני רץ פנימה, חותם על כמה טפסים ומקבל את המפתחות ל-SL רעננה שרק יצאה ממקלחת בוקר.
עיצוב הדור החדש הפך מחודד ודינמי יותר מבעבר; גריל גדול הנושא את סמל מרצדס גדול בחזית, כונס אוויר מאחורי בית הגלגל הקדמי בהשראת ה-SL הראשונה ויחידות תאורה אחוריות המשוכות לפנים. למרות שהמידות דווקא גדלו במעט לעומת הדור הקודם, היא נראית כעת הרבה פחות מגושמת ודומה מעט (מדי?) לאחותה הקטנה, ה-SLK.
הדמיון הזה, יחד עם הצבע הכסוף והעובדה שרף הגירוי של הציבור למכוניות עלה מאז נחתו בארץ האיטלקיות הספורטיביות לבית פרארי ומזראטי, גורם ל-SL החדשה למשוך הרבה פחות תשומת לב ממה שחשבתי ברחובות העיר הסואנת (באופן יחסי כמובן) ומונע ממני את תחושת המבוכה הקלה מהסביבה המלווה, בדרך כלל, נסיעות שלי במכוניות שעולות כמו דירת ארבעה חדרים מרווחת בפריפריה.
כמו כל תאי הנוסעים של מרצדס, גם זה של ה-SL מכיל איכות גרמנית בלתי מתפשרת ואת ה-SL ניתן גם לקבל במבחר שילובים בכל צבעי הקשת וכיד הדמיון הטובה, כולל אפילו בחירת צבע התפרים של דיפוני העור.
ה-SL "שלי" הגיעה בשילוב סולידי למדי הכולל ריפודי עור אפורים למושבים ולדיפונים וגימור דמוי עץ בקונסולה המרכזית, אך האיכות בהחלט מתפרצת מכל דיפון, כפתור ומתג וביחד עם שעון אנלוגי שנמצא בחלקו העליון של הדשבורד, פתחי מיזוג מעוגלים עם צלב במרכזם, לוח שעונים מוכסף בצורת שתי מנהרות עם תצוגה אנלוגית ומסך דיגיטלי במרכז וידית הילוכים סקסית אי אפשר לטעות ולא לחשוב שמדובר במכונית ממש יקרה.
עם זאת, על אף שרשימת האבזור הסטנדרטי ארוכה היא רחוקה מלהרשים בסטנדרטים של שנת 2013 וחישוקי 18", צג מידע בגודל 7", בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, מערכת שמע עם שליטה מההגה, קישורית בלוטות' ו-USB, חיישני גשם ותאורה, מנופים להעברת הילוכים מההגה, מפתח חכם ומושבי עור מתכווננים חשמלית ומחוממים מופעים גם במפרט של רמת האבזור הגבוה של מאזדה 6 בחמישית מחיר.
גם בלם יד חשמלי, מערכת לחניה אוטומטית, פנסי קסנון עם טווח תאורה דינמי ומערכת הזרמת אוויר חם במשענות הראש (הרלוונטית במיוחד בקיץ הישראלי) מתקשים ליצור רושם של אבזור יוצא דופן בנדיבותו.
רכב המבחן הוסיף קירור למושבים, חישוקי 19" וחלון שמש פנורמי בגג הקשיח המוסיפים 39 אלף שקלים ואם תרצו לתפור את ה-SL אינדיווידואלית תוכלו בלי בעיה להגיע למחיר של A קלאס חדשה מהניילונים רק על ידי סימון וי ברשימת התוספות על אביזרים כמו גג מזכוכית פנורמית המתכהה בלחיצת כפתור (כמו במאייבך), מערכת בטיחות הכוללת בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על נתיב והתראה על שטחים מתים, מסאז' במושבים ועוד.
09:00 כביש החוף
בחום של אוגוסט ניתן ליהנות באמת מנסיעה טופלס רק בשעות הבוקר המוקדמות. על כביש החוף עם גג פתוח ובקרת שיוט על 100 קמ"ש בנתיב הימני ה-SL החדשה, כמו קודמותיה, מתגלה כקרוזרית מפנקת ומרגיעה, שלא מדרבנת אותך להתנהגות חוליגנית. עם החרטום הארוך הנפרש לפנים והנוף של הים מצד שמאל, הזמן כמעט עוצר מלכת ואני רוצה שהנסיעה הזאת תמשך לנצח. למרות הגג המופשל לאחור רעשי הרוח לא מפריעים לנהל שיחה רגועה בקוקפיט ויש לציין שהתכנון האווירודינמי דואג לכך שגם הפריזורה החדשה בשיער הנוסעת, עליה עמלו שעות במספרה בכיכר המדינה, לא יהרס.
הטענה היחידה שלי נוגעת למושבים שיכלו להציע מעט יותר תמיכה צדית, אך ככל הנראה יתאימו טוב יותר לקהל היעד המדושן.
למרות קפיצי סליל סטנדרטיים מפלדה, נוחות הנסיעה היא בספרה אחרת מהמוכר במכוניות ספורטיביות. זה לא שה-SL מעלימה לגמרי את הבורות והשברים באספלט הישראלי, אבל בניגוד לחיים עם מכוניות ספורט אחרות כאן לא תזדקקו לתור שבועי אצל הכירופרקט.
הרכב "שלנו" הוא הבסיסי שבהיצע, עם מנוע V6 3.5 ליטר המעביר 306 כ"ס (10 כ"ס פחות מבעבר בגלל הצורך לעמוד בתקנות זיהום אוויר) לגלגלים האחוריים דרך תיבת הילוכים אוטומטית 7G המוכרת של מרצדס, שכפי שניתן להבין משמה מכילה 7 יחסי העברה.
למרות שדף הנתונים מספר על 5.9 שניות במאוץ הקלאסי ל-100 קמ"ש התאוצה מרגישה פחות עוצמתית ממה שאפשר היה לצפות ומצריכה רגל כבדה על הדוושה. עם זאת, כשהמנוע נכנס לתחום היעיל שלו החל מ-4,000 סל"ד, מתקבלת תאוצה מרשימה במחוזות אוטובאנים, אך עם כל מצלמות המהירות והאכיפה המשטרתית שהולכת וגוברת בכבישים מהר מאוד אנחנו מבינים שכדאי לחזור לשיוט מנהלי.
10:15 העלייה לכרמל
את כל הדברים שציינו עד כה גם ה-SL הקודמת לעשות היטב והגיע הזמן לבדוק האם זו הנוכחית מצליחה להצטיין גם כשהכביש הופך אתגרי יותר. ה-SL החדשה היא המכונית שמכילה הכי הרבה אלומיניום בהיסטוריה של מרצדס. השלדה וכל חלקי המרכב, פרט לקורת השמשה הקדמית העשויה פלדה בחוזק גבוה, מיוצרים מהמתכת התעופתית. המשקל העצמי נמוך ב-140 ק"ג מהדגם הקודם, אך יחד עם זאת כל אביזרי המותרות גובים מחיר שמציב את מחט המאזניים על 1,610 ק"ג, 160 ק"ג יותר מפורשה 911 קבריולה, למשל.
היריבה עם המנוע האחורי המיוצרת בצד השני של שטוטגארט תהיה ככל הנראה טובה יותר בכל כביש נהיגה אתגרי או במסלול המרוצים, אבל בניגוד לשלושת הדורות האחרונים, ה-SL החדשה מרגישה לגמרי בבית בכביש העולה לרכס הכרמל מצומת עתלית. בולמי הזעזועים האדפטיביים מציעים שתי רמות קשיחות. במצב ספורט הם תורמים להקטנת זוויות הגלגול כך שרמת האחיזה והנכונות לשנות כיוון גבוהה מאוד ורמת האחיזה כמעט משולמת. עד כמה מושלמת? יותר ממה שכל בן אדם שפוי צריך ולי אין את האומץ או הטמטום לנסות ולאתגר כאן, בכביש הצר המתפתל לאורך מצוק שקשה לראות את תחתיתו ושממש לא בא לי לבדוק את עומקו, מכונית העולה פי 100 מהמשכורת הממוצעת במשק.
עם זאת, גם לא על הקצה בהחלט ניתן להבחין שההגה חד, מדויק ומהיר ומאפשר להפנות בצורה מרשימה את הרודסטר הגדולה גם בפיתולים ההדוקים, אולם יש לציין שהוא לא קומוניקטיבי במיוחד.
תיבת ההילוכים המצוינת עושה כל שביכולתה כדי לחלץ כל אחד מהסוסים החבויים במנוע הקטן בכל תנאי דרך אבל בסופו של דבר אין ספק שמנוע ה-וי 6 מרגיש קטן על השלדה שמסוגלת להתמודד עם מספר סוסים גבוה בהרבה ולראיה לגרסת SL65 AMG הבכירה, בעלת הספק כפול.
13:00 חזרה במרכז
השעון במרכז הדשבורד מראה שהיינו צריכים להיות בסוכנות כבר לפני עשר דקות, אבל אנחנו רחוקים משם ובנסיעה רגילה זה יקח לפחות שעה. לחיצה על הכפתור שנמצא מאחורי ידית ההילוכים סוגרת את הגג תוך 20 שניות וניתן לעשות זאת גם תוך כדי נסיעה עד מהירות של 30 קמ"ש. כמו בדגם הקודם, גם כאן מדובר בגג קשיח שיוצר מראה קופה במצב סגור ומבודד היטב את הרעשים מבחוץ גם במהירויות שחוקיות אולי במקום ממנו ה-SL הגיעה.
אנחנו אמנם לא מגיעים בזמן אבל בהחלט הרבה יותר מהר ממה שהערכנו ולצערנו נאלצים להחזיר את המפתחות ולחזור מהר למציאות.
קצת קשה לכתוב שורת סיכום למכונית מהסוג הזה, במחיר התחלתי של 950 אלף שקלים לא ניתן לשפוט את ה-SL במדד אובייקטיבי של עלות מול תועלת. עם זאת, בהחלט ניתן לדווח שה-SL החדשה שיפרה כמה מנקודות התורפה של קודמתה, בעיקר בתחום הדינמי ובתחושה הספורטיבית מבלי לפגוע בנוחות הנסיעה המצוינת וביכולת כיסוי המרחקים המופלאה שלה שהופכת אותה לבחירה הראשונה שלי ל"רוד טריפ" ארוך בתקווה שיבוא יום בו נוכל לנסוע לאירופה דרך היבשה.
>> מבחן - ב.מ.וו 5GT מול מרצדס CLS ואודי A7
דייט עם מרלין מונרו ה-SL190 המככבת כאן, גרסה נטולת גג ל-SL300 "כנפי שחף" המפורסמת, היא משנת הייצור האחרונה (1962) ושייכת ליהודה אליאס ששיפץ אותה במשך למעלה משנתיים. מפאת קוצר היריעה לא נפרט על כל תהליך השיפוץ המקיף, אבל מדובר באחד הפרויקטים המרשימים ביותר שנעשו בארץ, ללא שום פשרות או קיצורי דרך, תוך ירידה לפרטים הקטנים ביותר והיא אכן מרגישה רעננה כאילו אתמול יצאה משערי המפעל. כשאתה נוהג ב-SL החדשה את מרגיש ששיחקת אותה, ממש כמו בדייט עם דוגמנית מוכרת, אבל על סיפון ה-SL הקלאסית של יהודה התחושה היא כמו יותר כמו בדייט עם לא פחות ממרלין מונרו, כולל השמלה הלבנה המפורסמת. ה-SL הקלאסית המרהיבה הזו פשוט (וסליחה על הקלישאה) מעלימה כל קופסא על גלגלים שעוצרת לידה ברמזור כולל הנינה שלה, גורמת לכל הסביבה לעצור מלכת ולהביט בה. כביש יותר אתגרי לנהיגה ממחיש את ההבדלים בין הדורות ובעוד ה-SL חדשה לא דורשת מהאוחז בהגה מיומנות גבוהה במיוחד בכדי להיות מהיר, זו הקלאסית עם בלמים והגה נטולי תגבור ורמת אחיזה נמוכה יחסית לכל מכונית מודרנית אפרורית מחייבת אותך להיות בכושר שיא כדי שהיא לא תזרוק אותך לכל הרוחות אפילו שיש לה מנוע עם 105 כ"ס בלבד. ההבדלים בין המכוניות משקפים בעייני דווקא את ההבדלים בין הדורות האנושיים, או כמו שאומר המשפט המפורסם של אנשי חיל הים: "פעם הסירות היו עשויות מעץ והמלחים מברזל. היום הספינות עשויות ברזל והמלחים מעץ". זה גורם לי להעריץ עוד יותר את נהגי המרוצים מאותן שנים שטסו עם המכוניות הללו בכבישים הציבוריים ב"מיל מיליה" או ב"פאנאמריקנה" בפול גז בלי אמצעי בטיחות ועם מכוניות מאוד קשות לשליטה. אחרי הדור הראשון של ה-SL במרצדס קצת שינו כיוון ושמו בדגמי הסדרה יותר דגש על נוחות ופאר ופחות על חווית הנהיגה. |