ג'יפ גרנד צ'ירוקי 2011 (צילום: IAA)
נראה טוב גם בחברת פורשה קאיין וריינג' רובר ספורט|צילום: IAA
ערב לפני המבחן, אני לא מצליח לישון כמו שצריך. אני, שחשבתי שלא נשאר ממה להתרגש - לא מצליח לישון. הסיבה להתרגשות הרבה היא שהצלחנו לשים יד על ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש והראשון שנחת בארצנו, אחד מרכבי השטח המעניינים והחשובים ביותר שיגיעו בשנה הקרובה ארצה, והרכב היחיד שגרם לסוללה בנייד שלי להיגמר בגלל מספר האנשים שהתקשרו לשאול איך היה. אז הנה בשביל כולם, המבחן הראשון והבלעדי!

הצ'יף החדש

העיצוב החיצוני שומר על זהות המותג, אבל האחוריים קצת פחות מוצלחים מהדגם הקודם, עם פנסים שמזכירים את אלו שבדודג' ג'רני - לא כלי רכב שמשמש השראה כלשהי... למרות זאת, ובצבע אדום מרהיב, מושך הגרנד המון תשומת לב גם כשהוא נמצא בחברה הכוללת X5, ריינג' ספורט וקאיין חדש.

תא הנוסעים עבר מהפכה של ממש, תנוחת הנהיגה גבוהה ושולטת והראות החוצה מצוינת ונפגעת רק ע"י קורה A רחבה למדי. איכות החומרים, הנדסת האנוש ורמת ההרכבה קפצו מדרגה. למרות שגמע כבר עשרת אלפים קילומטרים ולא חסכנו ממנו נסיעה בדרכים משובשות, לא נשמעו שום קרקושים בתא הנוסעים. המושבים נוחים וגם תומכים לא רע ותא הנוסעים מרווח מלפנים וגם מאחור. מבחינת האבזור אנחנו נהגנו ברמת הגימור 'לרדו' ויש לציין שרשימת התוספות עשירה להדהים.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי 2011 (צילום: IAA)
כאן היינו מעדיפים את מנוע ה-HEMI הגדול. הגרנד צ'ירוקי בדיונה|צילום: IAA

ברזל מול מחשב

אחד השינויים המשמעותיים בדור היוצא היה מעבר למתלה קדמי נפרד במקום סרנים חיים, הדור החדש מיישם זאת גם מאחור. עוד החליט ג'יפ לשמר את יכולות השטח בעזרת אלקטרוניקה. לצורך כך יש בגרנד במערכת בקרת שליטה (Selec-Terrain) המאפשרת בחירה בין חמישה מצבים שונים: אוטומטי, שלג, ספורט, חול/בוץ וסלעים המשנים את ניהול המנוע, תיבת ההילוכים, העברת הכוח בין הצירים ובקרת המשיכה/יציבות כך שיתאימו באופן אופטימלי לתוואי הדרך הנבחר.

הפלטפורמה של הגרנד, מהווה זכרון אחרון לשותפות עם מרצדס שאפשר והביאה את מרצדס להפסדים קשים ואת קבוצת קרייזלר, בעלי ג'יפ, לפשיטת רגל. הפלטפורמה הזו מתבססת על זו של ה-ML מה שהביא לגדילה בכל המימדים פרט לגובה, החשוב בהם צמיחה של 13.4 ס"מ בבסיס הגלגלים שעומד על 292 ס"מ (ארוך מדיסקו4 ומטוארג). יחידת הכוח כאן גם חדשה ומודרנית, V6 בנזין בנפח 3.6 ליטר עם תזמון שסתומים משתנה המספק 290 כ"ס ו-36 קג"מ מומנט, 90 אחוז ממנו זמינים בכל הטווח שבין 1,600 ל-6,400 סל"ד. מי שמתעקש על מסורת אמריקנית הגורסת כי רק שמונה פיסטונים ראויים להתאחסן בחזית, יוכל עם יציאת מודל 2011, להגדיל בעוד כמה דולרים למנוע HEMI בנפח 5.7 ליטרים, ומי שמעדיף לחסוך, יוכל לרכוש את גרסת הדיזל שתראה אור בקרוב. כוח המנוע עובר לכל ארבעת הגלגלים דרך תיבת הילוכים אוטומטית בת חמישה יחסים כמו בדגם הקודם.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי 2011 (צילום: IAA)
הגלגלים מתנופפים באוויר מוקדם יותר מאשר בדגם הקודם|צילום: IAA

ועכשיו - למבחן האמיתי

ג'יפ גרנד צ'ירוקי 2011 (צילום: IAA)
הילוך כוח, מצב סלעים ופלטות מיגון, אבל חצאיות סמוכות מדי לקרקע|צילום: IAA

את מרבית הגרנדים בארץ תוכלו למצוא בשכונותיה הצפוניות של תל אביב והסביבה, שם גם מתחיל המבחן שלנו. והגרנד נינוח למדי, מתלי הפלדה (קיימת גם אופציה לקפיצי אוויר מתכווננים) מצליחים לסנן את מרבית השיבושים מהישבן, רדיוס סיבוב מצוין מסייע בהשתחלות בכיכרות הרבות ורק קורה A ההיא מפריעה וגורמת לי לרכון לפנים בכל פניה שמאלה כדי לוודא שאני לא "אוסף" משהו על הפגוש הקדמי. המנוע שקט וחרישי, אבל בעיקר בעל עקומת כוח חלקה וזה מביא להתנהלות עירונית נעימה ונטולת טלטלות. מחוץ לעיר מצליח הגרנד להיות בן לוויה נאמן לתפירת מרחקים. יחידת הכוח חלקה ורעשי דרך ורוח ממעטים לחדור לתא הנוסעים.

בכביש המפותל הגרנד ממשיך להפתיע, המרכב שהוקשח ביחס לקודמו והמתלים הנפרדים בכל הפינות משטחים את זוויות הגלגול ותורמים לאחיזת כביש גבוהה. יכולת הכניסה לפנייה (turn in) טובה למדי. זהו ה-Jeep הראשון שבו מרגישים שההגה ממש מחובר לגלגלים, הוא אומנם לא מעביר הרבה מידע לנהג, אבל הוא מדויק ובעל משקל נכון.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי 2011 (צילום: IAA)
שיפור משמעותי באיכות החומרים לעומת הדגם הקודם|צילום: IAA

געגועים לג'עג'ועים

אנחנו מברכים על השיפור של הגרנד בכביש, אך אם זה על חשבון יכולת השטח תהיה זו פגיעה קשה בכבוד המשפחה (ואתם יודעים איך אנחנו נוהגים לטפל בבעיות כאלה...). על השבילים סביב לבן שמן נוחות הנסיעה טובה מאוד, בוודאי כשזוכרים שאין כאן את מתלי האוויר האופציונלים, וצריך בור באמת מרושע כדי להעביר זעזוע לתא הנוסעים. אם חפצה נפשכם בנהיגה מהירה הגרנד יכול וגם נהנה לבצע. מצב ספורט יספק לכם את מירב ההנאה ולמרות שבקרת היציבות לא מתנתקת לחלוטין היא מאפשרת מספיק חופש פעולה למשחקי שביל. גם בדיונה הג'יפ מפגין ביצועים נאים, אומנם זהו המקום היחיד בו היינו מעדיפים את מנוע ה-HEMI הגדול, אבל גם כך הגרנד מענג מאודבמשחקי חול.

ומה בשטח טכני אמיתי? לגרנד יש הילוך כוח, מצב סלעים בבקרת השליטה ופלטות מיגון מקוריות למנוע, לגיר, לתיבת העברה ולמיכל הדלק אבל פגושי הפלסטיק והחצאיות נמצאים בסמיכות קרובה מידי לקרקע, מחייבים אותנו לזהירות מרבית ולמכוון חיצוני גם במעבר לא קשה במיוחד.

חשוב לציין שמתלי האוויר האופציונליים צפויים לשפר מאוד נקודה זו, היות שהם מאפשרים הגבהה של המרכב בחמישה ס"מ למרווח גחון מרשים של 27 ס"מ לעומת 21.8 כאן. הגרנד החדש מנופף את גלגליו באוויר מוקדם יותר מקודמו (תוצאה של שלל השינויים לטובת היכולת בכביש) אבל ידוע שניתן לחפות על כך באמצעות בקרת משיכה יעילה. ואולם, למערכת לוקח יותר מדי זמן להיכנס לפעולה, דבר שיוצר נדנודים מיותרים ומקשה על ההתקדמות, ציפינו ליותר. יש לציין שלגרסה הנבחנת מערכת ההנעה הפשוטה יחסית Quadra-Trac II , מערכת ה- Quadra-Drive II בנמצאת בפסגת ההיצע ומכילה גם דיפרנציאלים רוחביים מוגבלי החלקה אלקטרוניים צפויה לעשות כאן עבודה טובה הרבה יותר.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי 2011 (צילום: IAA)
כאן יש שש בוכנות, אם תרצו - אפשר להוסיף לשמונה|צילום: IAA

השבט אמר את דברו

בסיום יום המבחן ניתן לומר שג'יפ יכול לשוב ולהביט בלבן של העיניים לטובי המתחרים מאירופה ולזכותם עומד תג מחיר אטרקטיבי, סביב 300 אלף ש"ח ביבוא אישי, הרבה פחות מהמתחרים. לחובתו של הגרנד צ'ירוקי החדש נמצאת התגובה האיטית מדי של מערכת בקרת המשיכה, ההגה המנותק וגם החצאיות הסמוכות מדי לקרקע. לטובתו עומדת החבילה כולה - של כלי רכב איכותי, נוח, עם יכולת שטח אמיתית, שתשתפר עוד יותר עם מנוע ה-HEMI הגדול ועם מתלי האוויר.

היבואן, מכשירי תנועה, צפוי להתחיל ביבוא סדיר בחודש ינואר, המחירים (ורמות האבזור) המדויקים עדיין לא ידועים אך הם צפויים לנוע גם בסביבות 300 אלף ש"ח. בשורה התחתונה, אנחנו תמיד אהבנו את ג'יפ, אבל עם הגרנד החדש אין ספק שהרבה יותר אנשים יתאהבו.

תודה ענקית לחני ומנחם חיון שהסכימו לתת לנו להתרשם מהגרנד החדש שלהם בסבלנות ראויה לציון.
תודה גדולה שלוחה גם לאסף ארצי מחברת  A CLASS-A ליבוא אישי

לקבלת גליון של מגזין הגה במתנה לחץ כאן 

ג'יפ גרנד צ'ירוקי 2011 (צילום: IAA)
העידן המודרני: פחות ברזלים חסונים, יותר טכנולוגיה מתקדמת|צילום: IAA