טויוטה קורולה החדשה (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד
מה מביא רכב מדגם מסוים להפוך להכי נמכר במדינה מסוימת? בעולם?  ולא סתם הכי נמכר לתקופה מסוימת, אלא מאז ומעולם?

האם הוא חייב להביא עימו בשורה כמו המודל T של פורד שהפך את הרכב מצעצוע לעשירים לכלי תחבורה להמונים? האם הוא צריך להציג תכנון שמקדים את זמנו אך בה בעת משלב פשטות מכנית ומחיר שמאפשרים להעלות את העולם על גלגלים כמו החיפושית של פולקסווגן?

או אולי עליו פשוט להיות אפרורי ככל האפשר, אחד שפונה למכנה הרחב ביותר ולמעשה מקדש את הבינוניות? לא תמיד קל, במיוחד לחובבי רכב, להבין איך מבין כל המכוניות בעולם דווקא הקורולה הפכה למכונית הנמכרת ביותר, אבל כ-40 מיליון קורולות שעלו על כבישי העולם מאז 1966 מוכיחות שמשהו במה שטויוטה עושה כנראה מוצלח מאוד.

יתכן שסוד הקסם הוא אותו מתכון מוכר ולא מקורי שמאפשר, קצת כמו בארוחה במקדונלד'ס, לדעת בדיוק מה מקבלים בלי להסתבך.

טויוטה קורולה החדשה (צילום: נעם וינד)
הקורולה החדשה אמנם לא תזכה בתואר "המשפחתית היפה ביותר בישראל", אבל היא בהחלט מכובדת ונעימה לעין|צילום: נעם וינד

אבל נראה שאת הסיבה האמיתית להצלחה של הקורולה אפשר להבין מהנתון הבא: מתוך 40 מיליון הקורולות שעלו על כבישי העולם ב-47 השנים האחרונות, 26 מיליון מהן עדיין נעות על כבישי העולם! – הישג לא פחות ממדהים ואם לוקחים בחשבון את הרכבים שירדו מהכביש בעקבות תאונות, גנבות ותמריצים ממשלתיים שונים לעידוד גריטת רכבים מיושנים אפשר להבין שמדובר ברכב שפשוט אי אפשר להרוג ונועד רק לנסוע ולנסוע.

האם כעת, אחרי דור שנוי במחלוקות ולנוכח תחרות הולכת וגוברת מצד היצרנים הקוריאנים, יש לקורולה החדשה את מה שנדרש כדי לחזק את מעמדה בצמרת, או שהדור ה-11 יבשר את תחילת סופו של אחד האייקונים המשמעותיים ביותר בעשורים האחרונים? 

פחות מחודש אחרי שהקורולה החדשה נחשפה לראשונה לעולם, ישראל היא אחת המדינות הראשונות בהן היא נוחתת ובלי יותר מדי מילות נימוסין מיהרנו לשים עליה את היד ולצאת למבחן ממצה שיענה על שלל שאלותינו הקשות וגם יבדוק האם יש לנו כאן מועמדת חדשה לתואר מלכת הסגמנט. 

טויוטה קורולה החדשה (צילום: נעם וינד)
תא הנוסעים, על 270 הסנטימטרים של בסיס הגלגלים, מציע שלל מרווח פנימי בשתי שורות המושבים.|צילום: נעם וינד

מתרשמים

אין ספק שלפחות מבחינה עיצובית הקורולה עשתה קפיצת מדרגה של ממש בדורה ה-11 לעומת הדור הקודם, שסבל, מעבר לאנמיות האופיינית לעיצובי המותג, גם מתחושה מגושמת שבאה לידי ביטוי במשטחי פח עצומים ומראה כולל נוזל עם קווים לא ברורים שהזכירו במעט צורה של פלסטיק שנמס בשמש.

הקורולה החדשה אמנם לא תזכה בתואר "המשפחתית היפה ביותר בישראל", אבל היא בהחלט מכובדת ונעימה לעין. את עיקר העבודה העיצובית השקיעו מעצבי טויוטה בפרונט, המציג סבכת ניקל גדולת מימדים ומחודדת המתחברת לצמד יחידות תאורה גדולות המשלבות פסי ניקל שממשיכים את עיצובו של הגריל.

יתכן שיש מי שירתע מכמות הנוצץ הזאת בקדמת המכונית, אולם אין ספק שהפרונט משדר נוכחות מודרנית בולטת ועדכנית. הצדודית של הקורולה אמנם עשויה להזכיר את הקווים הכלליים של הדור היוצא, אך מתיחת בסיס הגלגלים וקיצור הסרחים העודפים מלפנים ומאחור, יחד עם כמה קימורי פח והדגשת בתי הגלגלים, יוצרים מראה מהודק ומוצלח בהרבה.

טויוטה קורולה החדשה (צילום: נעם וינד)
מאחור, הקורולה מציגה ישבן בולט וגבוה |צילום: נעם וינד

מאחור, הקורולה מציגה ישבן בולט וגבוה שבשילוב פגוש בעל נוכחות אגרסיבית ויחידות פנסים צרות משלים מראה כללי מכובד היוצר, לפחות למראית עין, נוכחות של רכב גדול, כמעט מסגמנט בכיר יותר.

תא הנוסעים, על 270 הסנטימטרים של בסיס הגלגלים, מציע שלל מרווח פנימי בשתי שורות המושבים. המושבים הקדמיים אמנם לא יוצאי דופן בעיצובם ובנוחות שלהם, אך בהחלט עושים את העבודה גם בנסיעות ארוכות.

מאחור, לעומת זאת, ללא כל ספק מדובר באחד מהמושבים הטובים בסגמנט עם מרחב רגליים כמעט אין-סופי, רצפה שטוחה לחלוטין ואפשרות ממשית לנסיעה של שלושה אנשים (בצפיפות מסוימת, אך בהחלט נסבלת).

גם במגזר האבזור לקורולה החדשה יש בהחלט מה להציע וכבר ברמת האבזור הבסיסית "SUN" ב-128 אלף שקלים יש כמה פריטים, טריוויאלים אמנם במכוניות אחרות, שנעדרו בעבר ממפרט האבזור של גרסאות הליסינג של הקורולה כמו 4 חלונות חשמליים, תא אחסון עליון למשקפיים, ידיות אחיזה בתקרת הרכב ומפרט בטיחות מלא מהטובים בסגמנט שבמקרה זה כולל לא פחות מ-7 כריות אוויר, חיווי לחגורות הבטיחות בכל המושבים ושלל מערכות בקרה אלקטרוניות.

טויוטה קורולה החדשה (צילום: נעם וינד)
האבזור נדיב אבל המראה לא מעניק תחושה יוקרתית |צילום: נעם וינד


כמו כן, כל הגרסאות מצוידות במחשב דרך, תאורת יום LED, הגה שמתכוונן לגובה ולמרחק בציפוי עור עם כפתורי שליטה על מערכת השמע וגולת הכותרת (כאמור, בכל הגרסאות) – מערכת "טויוטה טאץ'" מהדור השני הכוללת מסך מגע בגודל 6.1”, מצלמת רוורס, רדיו ונגן אודיו הקורא MP3, כניסות AUX ו-USB וכן קישוריות בלוטות' מלאה המסוגלת לשמש, כמובן, כדיבורית וגם לנגן את קבצי המוזיקה מהנייד.

בנוסף, בשלב זה עם סמארטפונים תוצרת סמסונג (גלקסי S3 ומעלה או NOTE) קיים חיבור mirror המאפשר, בעזרת אפליקציה ייחודית, להציג תכנים מהסמארטפון ולשלוט בהם במסך המערכת שבקונסולה המרכזית.

החיבור מציג שני מצבים – מצב עמידה המאפשר גישה לאפליקציות, גלישה באינטרנט, פייסבוק, מיילים והודעות טקסט ומצב נסיעה המנטרל את הפעולות מסיחות הדעת הללו ומאפשר גישה לרשימת אנשי הקשר, לקבצי המוזיקה ולרשימות ההשמעה ולתוכנת ניווט לפי בחירה (WAZE או גוגל מאפס).

רמת האבזור הבכירה בה הגיע רכב המבחן (GLI) כוללת בתמורה לאלפיים שקלים נוספים פנסי ערפל, חישוקים קלים, עיטורי ניקל בפנים הרכב ומחוצה לו, בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת ומראות צד מתקפלות חשמלית.

עם זאת, יש לציין שאף אחת מהגרסאות לא מגיעה עם בקרת שיוט וחיישני אורות או גשם ושכל מי שירצה את הקורולה שלו בגוון שאינו לבן יצטרך להוסיף אלפיה על צבע מטאלי.

בטויוטה טוענים כי תא הנוסעים ובמיוחד הדשבורד עוצבו בהשראת תאי הנוסעים של רכבי יוקרה עדכניים ויכול להיות שזאת אכן היתה כוונת המעצבים, אך האם ניתן לבנות ארמון רק מבטון, חצץ ובלוקים? כשאת דיפוני העץ, העור והחומרים הרכים למגע הנפוצים במכוניות יוקרה מחליפים דונמים של פלסטיק נוקשה ודיפונים פשוטים וזולים למראה בשילוב בדי ריפוד כהים ליסינג-סטייל, שעון זמן מהמילניום הקודם ומתגים פשטניים, תא הנוסעים מקבל, למרות כמה פסי ניקל, מראה שלא ממש מצליח לספק תחושה יוקרתית ולהתעלות על סטנדרט רכבי הציים וזהו בהחלט פספוס לנוכח האבזור הנדיב והמרחב המצוין.

טויוטה קורולה החדשה (צילום: נעם וינד)
את עיקר העבודה העיצובית השקיעו מעצבי טויוטה בפרונט, המציג סבכת ניקל גדולת מימדים ומחודדת |צילום: נעם וינד

תא המטען, הטומן בחובו גלגל רזרבי בגודל מלא, מציע נפח טוב למדי של 452 ליטרים וסף הטענה נמוך, אם כי הפתח שלו מעט צר.
יחידת ההנעה מציעה, בדיוק כמו באוריס החדשה, מנוע אטמוספרי עם תזמון שסתומים משתנה בנפח 1.6 ליטר המפיק 132 כ"ס ומומנט של 16.3 קג"מ המועברים לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים אוטומטית רציפה עם אפשרות לתפעול ידני בין 7 יחסים שנקבעו מראש. 

אגב, ב"יוניון מוטורס", אולי כחלק מבדיחה פנימית, החליטו ליבא גם גרסה ידנית והיא מוצעת ב-124 אלף שקלים.

נוהגים

בעיר ומחוצה לה המשפחתית של טויוטה מציגה קצב תנועה, אמנם לא כמו של מנועי טורבו מודרניים, אך עדיין זריז למדי.

השילוב בין המנוע לגיר הרציף מוצלח מאוד ולמרות שאנו בדרך כלל לא כל כך אוהבים תיבות רציפות ושעדיין תחת מאמץ היא גורמת למנוע לטפס בצורה מוגזמת במעלה הסל"ד ולהיות נוכח מדי בתא הנוסעים אין ספק שיחידת ההנעה הזו יותר מתספק את הלקוח הממוצע. כשמוסיפים לכך את האפשרות להעברת הילוכים ידנית  ניתן לקבוע שגם נהגים דורשניים לא יתלוננו. בידוד רעשי הסביבה והדרך טוב וגם רעשי רוח כמעט ואינם נשמעים גם במהירויות גבוהות מהמותר בחוק.

טויוטה קורולה החדשה (צילום: נעם וינד)
בעיר ומחוצה לה, המשפחתית של טויוטה מציגה קצב תנועה זריז למדי |צילום: נעם וינד

כמו כן, לקורולה יש יכולת טובה להתמודד עם בורות, באמפרים ונפלאות הסלילה הארצישראלית ולבד מתחושה חלולה לעתים, הטויוטה המשפחתית בהחלט מאפשרת לגמוא בנינוחות מרחקים ארוכים ואי אפשר שלא לציין את המזגן המדהים שמצליח לצנן בקלות ("מקרר, או לא מקרר?”, יאמרו הציניקנים) את תא הנוסעים בכל מצב בקיץ הישראלי הלוהט.

הקורולה בדורה הקודם, שמדי שנה נמכרו כ-11,000 יחידות ממנה בישראל בלבד, לא הייתה מרשימה במיוחד כשהכביש הסתלסל ולא פעם תהינו בכל רם האם לא מגיע יותר ללקוחות הנאמנים של המותג.

מכוניות עדכניות מתוצרת טויוטה כמו הראב4, היאריס וכמובן ה-GT-86 הוכיחו כי בשנים האחרונות בטויוטה קראו את הביקורות שלנו, וכנראה של עוד כמה עיתונאי רכב בעולם, בקשר ליכולות הדינמיות הלא מלהיבות של רכביהם והחליטו שלמרות שהנאה מנהיגה בכבישים מפותלים לא ממש מעניינת אף אחד חוץ מעיתונאי רכב פתטיים להתחיל לשים דגש גם על הסעיף הזה, אולי רק כדי שלא לאפשר לנו לחזור שוב פעם ושוב פעם על אותם משפטים חוצבי להבות עבשים. האם גם בדגם המשמעותי ביותר של טויוטה התחולל המהפך? ..ובכן, התשובה חיוביות.

טויוטה קורולה החדשה (צילום: נעם וינד)
מנוע בנפח 1.6 ליטר המפיק 132 כ"ס ומומנט של 16.3 קג"מ המשודך לתיבת הילוכים רציפה|צילום: נעם וינד

אמנם, גם בדורה ה-11 הקורולה לא תהיה הבחירה הראשונה של הנהג חובב ההגה, אבל היכולות בהחלט טובות, רמת האחיזה גבוהה, ההגה מדויק למדי ונראה שעל אף ניתוק כללי ומוגזם מהנעשה בכביש הקורולה בהחלט מסוגלת להתמודד עם נתיב מאתגר מבלי לעשות בושות. 

הקורולה החדשה מסווגת בקבוצת זיהום 3 הנמוכה במדד הירוק ולטענת אנשי "יוניון מוטורס" היבואנית, גם לאחר החלת נוסחת המיסוי החדשה באוגוסט הקורולה צפויה להשאר באותה הקבוצה בעוד שחלק גדול מהמכוניות הפופולריות בסגמנט המשפחתיות יתדרדרו ארבעה או חמישה מקומות במדד.

בטויוטה מבטיחים נתון צריכת דלק רשמי משולב של 17.8 קילומטרים לליטר. בתנאי המבחן התקשנו להתקרב לנתון זה ובנסיעה המדמה שימוש ישראלי ממוצע הכולל תוואי עירוני ובין עירוני הצלחנו להגיע לנתון של 13 קילומטרים לליטר. בקטעים דורשניים יותר הקורולה החדשה כבר דרשה ליטר של הנוזל הצהבהב לכל 9.5 קילומטרים.

מסכמים

טויוטה קורולה החדשה (צילום: נעם וינד)
האם 40 מיליון לקוחות יכולים לטעות? |צילום: נעם וינד
עם הצלחה אמורים לא להתווכח, אבל למרות 40 מליון קורולות מעשרת הדורות הראשונים שעלו על כבישי הגלובוס, לא פעם היה קשה להבין מה בדיוק אנשים מוצאים במכונית הבינונית הזאת.

כעת, בדורה ה-11, השאלה הזאת כבר לא קופצת לראש ואין מנוס מלציין שלפחות אל מול התחרות הנוכחית בשוק המשפחתיות, מדובר באחת המכוניות הבולטות בסגמנט.

הקורולה החדשה היא ללא ספק משפחתית מוצלחת: היא מרווחת מאוד, מאובזרת בנדיבות, מציגה יכולות טובות על הכביש וגם עיצוב נעים לעין.

אמנם תא הנוסעים שלה נראה פשוט והיא עדיין לא תהיה הבחירה הראשונה של נהג חובב ההגה או של מי שנוכחות מתפרצת ומסובבת ראשים חשובה לו במיוחד, אבל אין ספק שלשאר האנשים, ב-128 אלף שקלים לגרסת הבסיס ו-130 לגרסה המאובזרת הקורולה החדשה צריכה להופיע גבוה בסדר העדיפויות.

טויוטה קורולה החדשה (צילום: נעם וינד)
אחרי כמה דורות לא מבריקים, הקורולה החדשה בהחלט טובה |צילום: נעם וינד

>> השוואה משפחתית: פורד פוקוס, אופל אסטרה ברלינה ויונדאי i35  במבחן

>> מבחן: טויוטה אוקטביה החדשה

>> מבחן סובארו אימפרזה החדשה

 

טויוטה קורולה החדשה (צילום: נעם וינד)
מדובר באחת המכוניות הבולטות בסגמנט|צילום: נעם וינד

טויוטה קורולה החדשה (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד