mako
פרסומת

לא מתיפייף – טויוטה לנד קרוזר המחודש במבחן

למרות אופנת הקרוסאוברים הדוגלים בפילוסופיית "ללכת בלי ולהרגיש עם", הלנד-קרוזר של טויוטה, שעבר מתיחת פנים לכבוד השנה החדשה, לא התרכך ולא זנח את שורשי המסורת של יותר משישה עשורים. יצאנו לבחון האם מדובר ברכב ארכאי ומגושם שאבד עליו כלח או באופציה מרעננת וכמעט יחידה לצאת עם המשפחה לטיול בעומק השטח?

ניר בן זקן
mako
פורסם:
טויוטה לנד קרוזר מתיחת פנים 2014
צילום: ניר בן זקן
הקישור הועתק

טויוטה לנד קרוזר מתיחת פנים 2014
צילום: ניר בן זקן

בעולם הרחב לנד-קרוזר נהנה ממוניטין מכובד, ממש כמו רכבים של מותגי שטח מובהקים כמו לנד-רובר וג'יפ, כבר יותר מ-60 שנה עם דגמים מסדרות 70, 80 ו-100 שהפכו לאייקון בקרב אנשים שמבלים יותר זמן בשטח מאשר בכביש.
גם בישראל הקרוזר נחשב לפופולרי, החזיק במשך שנים רבות בתואר רכב השטח הנמכר ביותר (כ-17 אלף לנד-קרוזרים נמכרו ב-15 השנים האחרונות מאז תחילת השיווק) ונחשב לאחד הרכבים המבוקשים ביותר בשוק המשומשות.

טויוטה לנד קרוזר מתיחת פנים 2014
אולי דווקא העובדה שבטויוטה החליטו לא לשנות יותר מדי ולדבוק במתכון הישן היא הבשורה האמיתית | צילום: ניר בן זקן

עם זאת, בשנים האחרונות הקפי המכירות ירדו משמעותית - יתכן שבגלל המחיר שעלה, העיצוב שהפך מסורבל בדור שהוצג ב-2009 ובעיקר שלל הקרוסאוברים החדשים שמעניקים את אותו אפקט "פוזה" וישיבה "על הגובה" במחיר נמוך משמעותית ומבלי להתפשר בנהיגה היומיומית בכביש.

אפילו בקרב חובבי הטבע והטיולים האמיתיים משהו השתנה ולנוכח מחירי הדלק המאמירים שגורמים לחשוב פעמיים לפני כל גיחה לטבע והטרנד הסביבתי שהפך את בעלי רכבי השטח הגדולים לאויבי הציבור האופנה הנתונים בשטח מצביעים על כך שסגמנט רכבי השטח האמיתיים הצטמצם בעשרות אחוזים בהשוואה לנתונים משנות התשעים ואפילו לתחילת המילניום, זאת על אף ששוק הרכב בארץ צומח כל העת ושובר שיאים חדשים.

המגמה הזו היא לא ייחודית לישראל ומרבית יצרני הרכב הגיבו בהתאם והחליפו דגמי שטח אמיתיים בקרוסאוברים. כך למשל, למרות שהשם נשאר כבעבר רכבים כמו קיה ספורטאז' וסורנטו וניסאן פאתפיינדר הפכו לקרוסאוברים ללא יכולת שטח, יצורם של רכבים אחרים הופסק (יונדאי טרקאן, איסוזו טרופר) ואפילו מי שנשאר כביכול נאמן ל-DNA הבסיסי בפועל גרע חלק נכבד מיכולת השטח (מיצובישי פאג'רו).
הלנד-קרוזר, לעומתם, הוא מהבודדים שהצליחו לשמור על אותו מתכון בדיוק שלא מקריב כהוא זה מיכולת השטח. האם יש הצדקה לקיומו גם כיום?

פרסומת
טויוטה לנד קרוזר מתיחת פנים 2014
הלנד-קרוזר נהנה ממוניטין מכובד כבר יותר מ-60 שנה | צילום: ניר בן זקן


מה בכל זאת התחדש?




טויוטה לנד קרוזר מתיחת פנים 2014
התוצאה הסופית היא מראה בולבוסי שאינו נאה לעין בלשון המעטה | צילום: ניר בן זקן

שורת המושבים השלישית מיועדת בעיקר לגילאי 10 ומטה וכשהיא בשימוש נפח המטען שנשאר מצומצם ממה שמציעה מכונית מיני (105 ליטר), אך קיפולה אל תוך הרצפה מאפשר נפח הטענה מכובד של 612 ליטר. סף ההטענה גבוה ולמרות שהגלגל הרזרבי הועבר מדלת תא המטען לתחתית הזנב, היא עדיין נפתחת הצידה בצורה מסורבלת.

טויוטה לנד קרוזר מתיחת פנים 2014
תא הנוסעים עבר שדרוג משמעותי ומבורך | צילום: ניר בן זקן
פרסומת

בסעיף האבזור הלנד קרוזר המחודש מציג קפיצת מדרגה וכבר ברמת האבזור הבסיסית "SELECT" ב-350 אלף שקלים יש את מערכת המולטימדיה הכוללת חיבור בלוטות' ו-USB, שליטה מההגה ומצלמת רוורס, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי אוורור גם לנוסעים מאחור, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית ומחוממים, בקרת שיוט, מפתח חכם, מראות מתקפלות חשמלית, חישוקים קלים בקוטר 17" ולא פחות מ-7 כריות אוויר.

רכב המבחן בגרסת "LUXURY" ב-370 אלף שקלים הגיע, בנוסף, עם ריפודי עור, חימום גם למושבים האחוריים וחלון שמש.
חבל רק ששתי הגרסאות לא כוללות חלונות אחוריים כהים, ההכרחיים לשמירת טמפרטורה צוננת בטיול קיצי בטמפרטורות של המזרח התיכון.

טויוטה לנד קרוזר מתיחת פנים 2014
בסעיף האבזור הלנד קרוזר המחודש מציג קפיצת מדרגה | צילום: ניר בן זקן


בימי השבוע



טויוטה לנד קרוזר מתיחת פנים 2014
למרות שרדיוס הסיבוב עומד על 5.8 מטר בלבד, בדומה לנתון של הקורולה, לא ממש קל לתמרן את הג'מוס הענק הזה | צילום: ניר בן זקן
פרסומת

המתלים, שמיועדים להתמודד עם שיבושים קשים בשטח, מטפלים במכשולים עירוניים כמו מכסי ביוב, שברים באספלט ופסי האטה בצורה פחות טובה מכל קרוסאובר ממוצע.
למרות שרדיוס הסיבוב עומד על 5.8 מטר בלבד, בדומה לנתון של הקורולה, לא ממש קל לתמרן את הג'מוס הענק הזה ברחובות הצפופים של הכרך הגדול/

כבישים מפותלים אינם סביבת המחיה הטבעית לרכב השטח היפני. עם משקל עצמי של יותר משני טון, מכלולי שטח חסונים כמו שלדת סולם, מרכז כובד גבוה ומתלה מסוג סרן חי מאחור הלנד קרוזר לא שש להסתער על הפיתולים בחמת זעם ואם תדחקו בו הוא יגיב בגניחות צמיגים ובזוויות גלגול גדולות. יחד עם זאת, בקצב מזורז אך לא "על המגבלות" הוא מרגיש בטוח הרבה יותר מהציפיות מרכב מהסוג הזה.

טויוטה לנד קרוזר מתיחת פנים 2014
הלנד קרוזר לא שכח את המקורות שלו ואת ההיסטוריה המפוארת | צילום: ניר בן זקן


בסוף השבוע
כל המגרעות שנרשמו בכביש נמחקות במחי היד המפעילה את האיתות ימינה ומפנה את הצמיגים לחצות את פס השוליים הצהוב לכיוון השטח והמרחבים של מדבר יהודה. להבדיל מהרבה מאוד דגמים של רכבי שטח שנעלמו או שהפכו לקרוסאוברים חסרי תוחלת אמיתית, הלנד קרוזר לא שכח את המקורות שלו ואת ההיסטוריה המפוארת.
המכלולים החסונים (שלדת סולם וסרן ומתלה אחורי מסוג סרן חי המקנה מהלך מתלה נדיב) יחד עם פגושים הרחוקים מהקרקע (זוויות גישה ונטישה של 25/32 מעלות בהתאמה) ומרווח הגחון הנדיב (22 ס"מ) מקנים תחושת ביטחון לנהג ומאפשרים לנוע בשטח משובש מבלי חשש תמידי להשאיר מאחור מזכרות בדמות חלקי פלסטיק שונים במקרה הטוב.

פרסומת
טויוטה לנד קרוזר מתיחת פנים 2014
בקרת הירידה במורד לא מספיק אפקטיבית ופעולתה נשמעת כמו צרור יריות | צילום: ניר בן זקן

הילוך כוח קצר ונעילה לדיפרנציאל המרכזי מאפשרים להתגבר על שיפועים תלולים ללא חשש ומערכת בקרת המשיכה מונעת סחרור גלגלים מיותר כשמהלך המתלים הנדיב כבר לא מספיק בהצלבת צירים. חבל רק שבקרת הירידה במורד לא מספיק אפקטיבית ואופי פעולתה גס כשפעולת הבלימה נשמע כמו צרור יריות.
היינו שמחים להפטר ממדרגות הצד וממגיני הבוץ המקוריים שלא יחזיקו מעמד יותר מדי זמן אצל מטיבי לכת, להתקין מיגון לגחון ולהחליף את בולמי הזעזועים והקפיצים בתוצרת משובחת יותר שתגביה מעט את המרכב ותרסן טוב יותר את תנודות המרכב בשטח משובש, אבל גם בתצורתו הסטנדרטית, כמו שהוא יוצא מאולם התצוגה, ללנד קרוזר יכולת שטח ברמה גבוהה יותר מכל מתחריו ונראה שרק לנד-רובר דיסקברי, שיקר ב-100 אלף שקלים, עשוי להשתוות לו בביצועים מעבר לאספלט.

טויוטה לנד קרוזר מתיחת פנים 2014
ללנד קרוזר, כמו שהוא יוצא מאולם התצוגה, יש יכולת שטח ברמה גבוהה יותר מכל מתחריו | צילום: ניר בן זקן


בשורה התחתונה

טויוטה לנד קרוזר מתיחת פנים 2014
אפשר לנוע בשטח משובש מבלי חשש תמידי להשאיר מאחור מזכרות בדמות חלקי פלסטיק שונים במקרה הטוב | צילום: ניר בן זקן
פרסומת

באותה נשימה ולמרות המחיר היקר, מדובר באחד מאחרוני המוהיקנים, מהבודדים שמציעים כיום יכולת שטח אמיתית בהתבססות על "ברזלים" - מכלולים מכניים חסונים (לנד-רובר דיסקברי שמציע יכולת דומה מתבסס על אלקטרוניקה מתקדמת שאמינותה מפחידה לא מעט אנשי שטח) ובשילוב קבינה פרקטית ומרווחת שניתן לחיות איתה ביום יום (ג'יפ רנגלר לא ממש פרקטי).
למרות שאין ספק שהעיצוב החדש פחות נאה מבעבר, מתיחת הפנים שעבר שיפרה את נקודות התורפה של הדגם בכל הנוגע לאבזור ולבידוד רעשים, אבל עדיין מדובר ברכב שעל הכביש יהיה גס, רועש וקשוח בהשוואה לקרוסאוברים המודרניים.

טויוטה לנד קרוזר מתיחת פנים 2014
הלנד קרוזר הוא כיום רכב השטח הכמעט יחידי שמגבה את ההופעה החיצונית ביכולת אמיתית בשטח | צילום: ניר בן זקן

אם אתם בעלי משפחה שאוהבים לטייל בארץ ולהגיע לפינות חמד מרוחקות מהאספלט, הלנד קרוזר הוא כיום הבחירה הכמעט יחידה שלכם ומי שמגבה את ההופעה החיצונית ביכולת אמיתית, ובעולם הרכב של העשור השני של המילניום השלישי, שרווי בדגמים העונים לקלישאה "ללכת בלי ולהרגיש עם", זה הפך למצרך נדיר שגורם לנו להעריך את הלנד קרוזר יותר מתמיד.

טויוטה לנד קרוזר מתיחת פנים 2014
מדובר באחד מאחרוני המוהיקנים, מהבודדים שמציעים כיום יכולת שטח אמיתית בהתבססות על "ברזלים" | צילום: ניר בן זקן