סקודה פאביה (צילום: נעם וינד)
עכשיו במבצע מיוחד|צילום: נעם וינד
מכוניות קטנות הן אידיאליות לצעירים, לאנשים הגרים בכרך צפוף, כמכונית שנייה במשפחה ואפילו למבוגרים אחרי שהילדים יצאו מהבית. אבל למרות שמחירי המכוניות החדשות בישראל הם מהגבוהים בעולם במשך למעלה מעשור מכוניות המיני והסופר מיני כמעט ונעלמו מהשוק המקומי ונמכרו במספרים זניחים למדי.

לאחרונה מתרחשת כאן מיני מהפכה ולאחר שנים של שליטה מוחלטת של הלקוחות המוסדיים ושל חברות הליסינג שרכשו כמעט רק משפחומטיות עם מנוע 1.6 ליטרים  וגיר אוטומטי בתצורת סדאן פתאום אפשר לפגוש יותר ויותר לקוחות פרטיים שרוכשים את המכונית שבאמת מתאימה לצרכים שלהם.

המצאתו מחדש של סגמנט המיני, במיוחד בזכות התמחור האטרקטיבי של הסוזוקי אלטו הידנית, עורר הרבה עניין והביא לקוחות רבים שוב להרהר האם כדאי בעצם לרכוש מכונית קטנה וחסכונית. הבעיה היא שמכוניות המיני לא מתאימות לכולם ומכוניות סופר מיני שמציעות מימדים עירוניים אך מרגישות "הרבה יותר אוטו" ולא מחייבות  פשרות של ממש תומחרו בישראל במחיר גבוה בהרבה, לרוב מעל ל-100 אלף שקל, דבר שהביא אנשים פשוט לדלג עליהן, להוסיף עוד סכום לא גדול בעבור משפחתית בגודל מלא.

סקודה פאביה (צילום: נעם וינד)
לא עיצוב יוצא דופן, אך שילוב הצבעים והאבזור מעניקים למכונית מראה מרשים|צילום: נעם וינד

לא הוזלה, חלילה: הנחה לזמן מוגבל, לחברי מועדון, יום מכירה, בקניה בסופר

סקודה פאביה (צילום: נעם וינד)
לכו על צבעים חזקים|צילום: נעם וינד
יבואניות הרכב הבינו את זה ובשילוב הצורך לשמור על מחיר מחירון מסוים לטובת חברות הליסינג הן מצאו שלל דרכים יצירתיות להציע את המכוניות הקטנות במחירים הגיוניים יותר במסגרת ימי מכירות מיוחדים, מבצעים למועדוני לקוחות, רשתות שיווק  ושאר ירקות.

במקביל לדרישה המרכזית לדגמים בהם תג המחיר הוא הקלף המשמעותי בדרך לעסקה התברר שיש אנשים מוכנים להוסיף עוד לא מעט כסף רק כדי שהמכונית שהם רוכשים לא תשדר למרחוק את המחיר הנמוך שלה (יחסית) אלא תפגין ניחוח ספורטיבי ושיקי.

לפי המתכון הזה סיאט מכרה כמות מכובדת ביותר של מכוניות מדגם איביזה 3 דלתות עם חלון גג גדול, ג'נטים קלים עצומים ומערכת מולטימדיה משוכללת שצוידו במנוע צנוע יחסית וגיר ידני. גם פיאט הצטרפה למגמה ומציעה גרסה מסוגננת ומאובזרת לפונטו איבו וכעת גם הצ'כית הקטנה רוצה נתח מהעוגה ומציעה את הפאביה במחיר מוזל של 84,900 כשהיא המצוידת במנוע 1.4 ליטרים וגיר ידני אך גם אבזור מלא הכולל חישוקים קלים בקוטר 16'', צמיגים נמוכי חתך, חלון גג חשמלי, בקרת אקלים ושילוב של גג בצבע לבן או כסף.

סקודה פאביה (צילום: נעם וינד)
לא נראית זולה|צילום: נעם וינד

מתרשמים

סקודה פאביה (צילום: נעם וינד)
מדהים מה שאבזור יכול לעשות|צילום: נעם וינד
הפאביה לא מציעה עיצוב יוצא דופן או חיטובים עוצרי נשימה אבל מציגה פרופורציות נאות וקלאסיות שבשילוב הג'נטים הגדולים והמרשימים, פנסי הערפל, חלון השמש ובמיוחד הגג הלבן מעניקים למכונית מראה שיקי צעיר במחוזות המיני מיינור שבהחלט מושך את תשומת לב הסביבה ורחוק מהתדמית האפרורית שדבקה במותג הצ'כי בשל נפיצותו בשוק המוניות ובקרב כוחות הביטחון.

הפנים, אמנם, כולל הרבה גוונים כהים ודשבורד בעיצוב די טרוויאלי אבל גם מושבים מעולים וספורטיביים עם תמיכה צידית מצוינת, הגה עבה בציפוי עור, מערכת בקרת אקלים דיגיטלית, מערכת שמע מקורית טובה ופלסטיקה איכותית למגע אשר מעניקים למכונית תחושה של מכונית בסטנדרט גבוה.
אבזור הבטיחות כולל שלל בקרות אלקטרוניות, מערכת בקרת אחיזה הניתנת לנטרול חלקי ושש כריות אוויר.

מעבר למושבים המעולים גם המרווח ליושבים מקדימה מצוין. מאחור המצב אף הוא לא רע וצמד נוסעים במימדים ממוצעים יוכל להסתדר כאן ללא בעיה. תא המטען בהחלט מספק ומציע נפח של 300 ליטרים שיכול גם להתמודד עם עגלת תינוק כל עוד היא במימדים נורמליים.

סקודה פאביה (צילום: נעם וינד)
הגוונים מעט משעממים אבל המושבים והגימורים ברמה גבוהה ביותר|צילום: נעם וינד

נוסעים

סקודה פאביה (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד
פעם נתון של 86 כ"ס על מרכב של מכונית סופר-מיני היה מבשר על ביצועים מרשימים, כמעט ספורטיביים. היום, בעידן בו המכוניות תפחו והשמינו כדי לעמוד בסטנדרטים בטיחותיים (4 כוכבי NCAP במקרה של הפאביה) ההספק הזה אמנם יכול לנפק, בשילוב הגיר הידני המדויק לתפעול, קצב תנועה זריז אך לא מעבר לכך.

הפאביה אמנם צולחת בכבוד את פורמולת הרמזורים העירונית אך למרות המראה הספורטיבי אין ספק שלמנוע ה-1.4 ליטרים על 16 שסתומיו חסר מחץ ולקראת הקו האדום, הנמוך יחסית ב-6000 סיבובים לדקה, יש אפילו תחושה של קוצר נשימה קל ( למי שמחפש יותר און הפאביה מוצעת גם עם מנוע ה-TSI המוגדש והמודרני ותיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים אך המחיר בגרסה באבזור זהה עומד על לא פחות מ-111 אלף שקלים).

הנתונים הרשמיים יודעים לספר על האצה למאה קמ"ש בתוך 12.3 שניות ומהירות סופית של 170 קמ"ש.
בשיוטים בין עירוניים הסקודה הקטנה דווקא מרגישה לא רע בכלל ומאפשרת לשמור על מהירות גבוהה מבלי להרגיש כעלה נידף ברוח.
צריכת הדלק במבחן שהתאפיין בנהיגה עם רגל כבדה על הדוושה עמדה על 12.5 קילומטרים לליטר.

המתלים מכוילים לצד הקשיח אך נוחות הנסיעה הגם שהיא אינה במחוזות צרפתיים בהחלט טובה. מבחינה דינאמית  למרות זווית גלגול די גבוהה בפניות הדוקות, הפאביה בהחלט יכולה להיות פרטנרית מהנה לנהיגה עם שילדה די קצרה והגה מדויק המאפשר לשחק איתה בכבישים מפותלים. חבל רק שהתחושה שההגה מעביר מעט לוקה בחסר.

סקודה פאביה (צילום: נעם וינד)
יש לה סטייל |צילום: נעם וינד

מסכמים

הפאביה לא מגדירה מחדש את הסטנדרטים של המכוניות בסגמנט הסופר מיני אבל ללא ספק מדובר במכונית ראויה מאוד שמשום מה רבים לא חושבים עליה בעודם מתלבטים באיזו מכונית קטנה לבחור.

היא בנויה היטב, נראית מצוין ברמת הפאר הגבוהה בשילוב הגג הלבן ומציעה אבזור נדיב. למעשה, למעט מנוע מעט מיושן, הפאביה מציעה חבילה שלמה ומודרנית שכוללת כל מה שצריך במכונית קטנה למי שאין לו בעיה להחליף הילוכים לבד.
כעת בשילוב תג מחיר חדש ואטרקטיבי ומבלי להראות לרגע כפשרה קמצנית ובחירה במכונית זולה ופשוטה היא בהחלט מכונית שכדאי שמי שמחפש מכונית קטנה עם שיק יקח בחשבון.

סקודה פאביה (צילום: נעם וינד)
במחיר של 85 אלף שקלים מדובר בעסקה אטרקטיבית|צילום: נעם וינד

>> קיה פיקנטו במבחן דרכים