הדור השלישי של ה-3, המשפחתית הקומפקטית של מאזדה, הושק בארץ לפני כחצי שנה וזכה לביקורות חיוביות ולתגובות חמות מהקהל.

לכאורה, המהנדסים מהירושימה היו יכולים לסמן וי נוסף בהקשר הישראלי ולציין שעשו זאת שוב, אך למרות התגובות החמות ושתי תצורות מרכב (האצ'בק וסדאן) מרהיבות כמו בדורות הקודמים, לכולם היו ברור שהפעם הדרך להפוך למכונית הלאומית תהיה קשה בהרבה ואל מול לא מעט מתחרות טובות מאי פעם, ה-3 שניצחה בעבר בהליכה במבחנים השוואתיים הייתה צריכה להזיע הרבה ולחשוף כמה פאולים בתחום המרחב במושב האחורי ויחידת ההנעה.

עוד ב- mako רכב 
מאזדה חושפת את ה-3 החדשה
מבחן דרכים: מאזדה 3 - 1.5 החדשה

מאזדה 3 החדשה 2014 - 2 ליטר (צילום: נעם וינד)
גרסת ה-2 ליטרים מצוידת במנוע הסקייאקטיב המוכר מה-6 וה-CX-5 |צילום: נעם וינד

על אף שהנתונים על הנייר בגרסה המרכזית מצביעים על 120 סוסים (15 כ"ס יותר מבדור הקודם ומהנתונים של מנוע ה-1.5 החדש בגרסה האירופאית) בפועל התגלתה, בניגוד לאופי הפעולה שאפיין את ה-3 בעבר, יחידת הנעה מעט עצלה שמעדיפה התנהלות נינוחה על מיאוצים כוחניים.

אמנם ה-3 לא מרגישה חלשה וכשלוחצים על יחידת ההנעה היא מבצעת עבודה ראויה, אך אל מול הנוכחות הספורטיבית, עמדת הניהוג המזמינה ואפילו הביצועים של המתחרות האפרוריות בהחלט ניתן היה לצפות ליותר און.

וכאן נכנסת לתמונה גרסת 2 הליטרים שהצטרפה לאחרונה להיצע ומיועדת בעיקר לקהל הלקוחות הפרטי. גרסת ה-2 ליטרים מצוידת במנוע הסקייאקטיב המוכר מה-6 וה-CX-5 ומגיעה לארץ בשתי תצורות המרכב ובשתי רמות גימור בטווח המחירים שבין 133 ל-142 אלף שקלים.

האם מדובר בשדרוג שיהפוך את ה-3 החדשה ממכונית טובה מאוד למכונית מצוינת? החלטנו לבדוק.

מאזדה 3 החדשה 2014 - 2 ליטר (צילום: נעם וינד)
ה-3 החדשה מסובבת ראשים כמו שאף משפחתית עממית לא מצליחה לעשות|צילום: נעם וינד

מתרשמים
גם אחרי חצי שנה, כשעל הכביש ניתן לפגוש לא מעט אקזמפלרים מהדור החדש, אין ספק שה-3 החדשה בשתי תצורות המרכב ובמיוחד באדום הייחודי של רכב המבחן, מסובבת ראשים כמו שאף משפחתית עממית לא מצליחה לעשות.

שפת הזום זום של מאזדה מנחה את היצרן לייצר מכוניות שאינן סתמיות, מכוניות שפונות לנהג ומנסות לאחד בין האדם למכונה וזה ניכר בכל קימור פח ב-3 החדשה.

החיבור לנהג נמשך בקבינה עם סביבת נהג ספורטיבית הכוללת לוח שעונים בעל חוגת סל"ד גדולה, גימורי קרבון, הגה קטן וידית הילוכים מצופים בעור ומעוטרים בתיפורים אדומים, משוטים להחלפת ההילוכים משני צדי ההגה וכסא נהג שמחבק והופך את היושב בו לחלק ממנו.

ניכר כי מהנדסי החברה חקרו היטב וקיבלו השראה מתאי נוסעים של מכוניות מסגמנטים בכירים יותר וה-3 החדשה כוללת חומרי דיפון איכותיים המעניקים תחושה עשירה.

מאזדה 3 החדשה 2014 - 2 ליטר (צילום: נעם וינד)
שפת הזום זום של מאזדה מנחה את היצרן לייצר מכוניות המחברות בין האדם למכונה וזה ניכר בכל קימור פח ב-3 |צילום: נעם וינד

כמו בגרסת ה-1.5, המינוס הגדול ביותר של ה-3 החדשה מתגלה עם המעבר לשורת המושבים השניה. המושב אמנם נוח ויכול לאכלס בקלות שני מבוגרים גם בנסיעות ארוכות, אך למרות בסיס הגלגלים הגדול (270 ס"מ) הוא לא מהמרווחים בסגמנט.

מאזדה 3 החדשה 2014 - 2 ליטר (צילום: נעם וינד)
איכות החומרים מעולה |צילום: נעם וינד

רשימת האבזור ארוכה וכוללת כבר בגרסת הבסיס (133 אלף שקלים ל-2 ליטרים אקטיב) מערכת מולטימדיה מקורית בעברית עם מסך מגע בגודל 7", מערכת ניווט, מצלמת רוורס, בלוטות', שני חיבורי USB, שליטה מההגה במערכת השמע, בקרת אקלים אלקטרונית מפוצלת, מערכת I-STOP
לכיבוי המנוע בעמידה, בקרת שיוט, הנעה ללא מפתח, חיישני לחץ אוויר בצמיגים, מראות מתקפלות חשמלית, 6 כריות אוויר ואפילו מערכת בטיחות מתקדמת בדומה למערכת "סיטי סייפטי" של וולוו, המסוגלת לבלום בצורה עצמאית ולמנוע תאונה או לצמצם נזקים במהירות של עד 30 קמ"ש.
רכב המבחן ברמת הגימור ספיריט הבכירה (142 אלף ש') כולל בנוסף ובין היתר תצוגת מהירות עילית, ריפוד מושבים בהיר, פנסי קסנון, תאורת לד, חישוקי 18' וחלון גג.

מאזדה 3 החדשה 2014 - 2 ליטר (צילום: נעם וינד)
ורשימת האבזור ארוכה ארוכה |צילום: נעם וינד

נוהגים
קצת מספרים לפני שמתחילים לזוז. מנוע ה-2 ליטר החדש מספק כ-45 כוחות סוס יותר ממנוע ה-1.5 ליטר ובסך הכל 165 סוסים שמתקבלים ב-6000 סל"ד ומומנט 21.4 קג"מ שמתקבל ב-4000 סל"ד, 6 קג"מ יותר מהגרסה בעלת מנוע ה-1.5 ליטר.

הנתונים הרשמיים מספרים על האצה למהירות תלת ספרתית בתוך 8.9 שניות ומהירות מרבית של 208 קמ"ש (באופן מפתיע, גרסת ההאצ'בק איטית בעשירית שניה וב-6 קמ"ש), אך בשל משקלה הגדול של ה-3 החדשה והמימדים שצמחו מתקבלת תחושה פחות נמרצת ממה שהורגלנו אליה בגרסת ה"ספיריט" של הדורות הקודמים וכך למשל, למרות ההפרשים המשמעותיים אל מול הביצועים של גרסת ה-1.5 (11.7 שניות למאה ו-185 מרביים), בפועל הזינוק הראשוני מהמקום של גרסת ה-2 ליטרים מעט מאכזב ועד 50-60 קמ"ש היא לא מרגישה חזקה בהרבה מגרסת הבסיס.

משפחתיות סדאן: פוקוס מאזדה 3 יונדאי i35 פורטה אימפרזה אוקטביה קורו (צילום: נעם וינד)
הנתונים הרשמיים מספרים על האצה למהירות תלת ספרתית בתוך 8.9 שניות ומהירות מרבית של 208 קמ"ש|צילום: נעם וינד

עם זאת, ברגע שעוברים לחצי השני של טווח הסל"ד, מדובר כבר באופרה אחרת ובתאוצות הביניים, כשתחום הסל"ד נמצא במחוזות הגבוהים, המנוע מתעורר לחיים ומספק את כוח הדחף שמצופה ממנו. במצבים הללו שאון המנוע מתגבר ונשמע מעט ספורטיבי בלי החצנה.

בכביש עירוני בנסיעה רגועה יחסית רשמנו, למרות כיול המתלים הנוקשה והחישוקים העצומים, נוחות נסיעה מפתיעה לטובה ותצרוכת הדלק באזור ה-12 ליטר לליטר.
גם בכבישים בין עירוניים ברוב המקרים ה-3 מציגה נוחות טובה, בידוד רעשים מצוין למעט רעשי צמיגים ותצרוכת דלק בתנאי שיוט במהירות של 90-100 קמ"ש של כ-14.5 קילומטרים לליטר.

מאזדה 3 החדשה 2014 - 2 ליטר (צילום: נעם וינד)
הזינוק הראשוני מהמקום של גרסת ה-2 ליטרים מעט מאכזב|צילום: נעם וינד

בנהיגה מהירה ודינמית בכבישי נהיגה מפותלים, שילדת ה-3 ויחידת הכח החזקה באות לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר. מאזדה תמיד הצטיינה בתכנון שלדות וכמו בדורות הקודמים של ה-3 גם כאן מתגלה מכלול מרשים שיחד עם מתלים קשיחים וחישוקים גדולים עליהם נעולים צמיגים במידה לא סטנדרטית לרכב משפחתי (215/45/18) גורמים למכונית להרגיש מהודקת ויציבה על הכביש ולהתנהג כמקשה אחת. ההגה חד ומדויק ובעל משקל נכון ביחס להגאים חשמליים, ויחד עם תיבת הילוכים שמשתפת פעולה וכוללת תפעול ידני מעולה על ידי המשוטים שממוקמים בצדי ההגה מתקבלת תחושת נהיגה ספורטיבית שתגרום להנאה לכל מי שרואה בנהיגה ובמכוניות יותר מאמצעי להגיע ממקום למקום.

עם זאת, קשה שלא לציין שלפחות על פי התחושות האמורפיות הדורות הקודמים היו חדים ומתקשרים יותר והפגינו פחות נטיה לתת היגוי בפניות הדוקות.

מאזדה 3 החדשה 2014 - 2 ליטר (צילום: נעם וינד)
עם זאת, ברגע שעוברים לחצי השני של טווח הסל"ד, מדובר כבר באופרה אחרת|צילום: נעם וינד

סיכום

מאזדה 3 החדשה (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד
ה-3 תמיד בלטה לטובה. אין ספק שבדורה השלישי היא טובה ושלמה מאי פעם וכשנוהגים בגרסת ה-2 ליטרים שפותרת את החוסר באון ב"גרסת הליסינג" זה בולט במיוחד.

היא עדיין לא מושלמת וחסרות לה עוד מספר נקודות כדי להשלים את החבילה, אבל ללא ספק מדובר באחת המכוניות הטובות והמשובחות בסגמנט המשפחתיות.

גרסת ה-2 ליטרים ברמת הגימור ספיריט הבכירה מציגה מכלול מרשים מאוד של נראות, אבזור וביצועים אך עולה לא פחות מ-142 אלף שקלים המקרבים אותה למחיר של גרסאות בסיס של רכבי פנאי בגודל בינוני.

מאזדה 3 החדשה 2014 - 2 ליטר (צילום: נעם וינד)
מרשימה בנהיגה דינמית |צילום: נעם וינד

אם התלהבתם מה-3 והמחיר לא מאוד מפריע לכם, לכו על הגרסה הזו, רצוי בצבע אדום לוהט, שמביאה את ה-3 בצורה הטובה ביותר, אבל אם אתם מחפשים משהו בטווח המחירים המשפחתי ומוכנים לוותר על כמה פיצ'רים נחמדים כמן תצוגת מהירות עילית ,חלון בגג וחישוקים קלים ב-133 אלף שקלים, אלף שקלים מעל למחירה של ה-3 גרסת ה-1.5 המאובזרת או גרסת הבסיס של הסקודה אוקטביה, תוכלו לקבל דיל מצוין למשפחתית ראויה בצירוף בונוס מרשים היוצק תוכן בהבטחה של מאזדה לזום זום.

משפחתיות סדאן: פוקוס מאזדה 3 יונדאי i35 פורטה אימפרזה אוקטביה קורו (צילום: נעם וינד)
גרסת הספיריט ב-142 אלף ש' מציגה את ה-3 במיטבה |צילום: נעם וינד

 >> משפחתיות הסדאן של ישראל במבחן השוואתי ענק

מאזדה 3 החדשה 2014 - 2 ליטר (צילום: אודליה כהן)
גרסת ה-2 ליטרים אקטיב אטרקטיבית ומציעה במחיר זהה למשפחתיות סטנדרטיות ערך מוסף |צילום: אודליה כהן