יונדאי i10 החדשה 2014 (צילום: ניר בן זקן )
צילום: ניר בן זקן
 עם תואר "המותג הנמכר ביותר בישראל"  כבר שלוש שנים ברציפות ובהפרש ניכר, לכאורה, בארץ לפחות יונדאי כבר לא צריכה להוכיח דבר לאף אחד.

מכוניות המותג הקוריאני שפעם נחשבו לפשרה בתמורה לתג מחיר נמוך או דלקן חופשי מהעבודה הפכו ב-5 השנים האחרונות למבוקשות ולבחירה הראשונה של לקוחות ישראלים רבים.

ליונדאי ליין דגמים מגוון וכמעט בכל סגמנט מרכזי בשוק הרכב המקומי בו היא משחקת היא נמצאת בחבורת הצמרת עם נתוני מכירות מרשימים. אך דווקא באחד הסגמנטים החשובים ביותר בעבור החברה, וזה שאמור להביא למותג קהל לקוחות חדש וצעיר שבעתיד ימשיך לדגמים האחרים, יונדאי נמצאת הרחק מאחור בלי תשובה ממשית למובילת הסגמנט - לא אחרת מקרובת משפחתה הקיה פיקנטו שמצליחה למכור 6 מכונית פיקנטו על כל יונדאי i10 אחת.

 יותר מעשור וחצי לאחר שיונדאי ביצעה דריסת רגל בקטגוריית המיני עם האתוס, ושבע שנים אחרי השקת ה-i10 הראשונה ביונדאי הבינו שיש צורך דחוף להתחדש כדי לתת מענה למתחרות הרבות ובראש ובראשונה לקרובת המשפחה מבית קיה.

וכך על רקע מאמץ גדול לבסס את מעמדה באירופה בה סגמנט המיני זוכה לפופולריות גבוהה, במיוחד לאחרונה לאור מצבה הכלכלי הרעוע של היבשת הישנה , יונדאי משיקה את הדור החדש של ה-i10 בצירוף הבטחה לקבוע סטנדרט חדש בקטגוריה עם איכויות ומרווח פנים במחוזות סופר מיני ומחיר מיני לכל דבר.

יונדאי i10 החדשה 2014 (צילום: ניר בן זקן )
תסתכל לפיקנטו בלבן של הפנסים? |צילום: ניר בן זקן

רושם ראשוני
את ה-i10 החדשה אנחנו פוגשים בשדה התעופה של סרדיניה וכבר במבט ראשון ברור שמדובר בעיצוב מוצלח בהרבה מזה של הדור הקודם.

ה-i10 החדשה מצליחה לשלב מוטיבים ממכוניות מתחרות עם השראה מהקיה פיקנטו, רנו קליאו החדשה וגם ה-i30 מבית ובין היתר ניתן לציין את כונס האוויר הגדול והאגרסיבי, פנסי החזית המשולשים עם תאורת לד כצו האופנה, יחידות תאורה אחוריות בצורת טיפת מים ופגוש אחורי בעל נוכחות המעידים על השקעה בפרטים ומעניקים למכונית מראה דינמי יחסית  ובראש וראשונה כזה שלא משדר למרחוק שמדובר בפתרון תחבורה בסיסי וזול.
עם זאת למרות שזה עתה הושקה יש לציין שהיא עדיין נראית פחות רעננה, שיקית ושובבה מהפיקנטו של קיה.

שלא כקודמתה שיוצרה בהודו, i10 החדשה תגיע אלינו מהמפעל בטורקיה וכבר עם הכניסה לתא הנוסעים ברור שמדובר במהפכה של ממש. אמנם כנהוג בהשקות, רכבי ההדגמה הציגו את רמת הגימור והאבזור הגבוהה ביותר שלא בטוח בכלל שתוצע באולם התצוגה ברחוב יגאל אלון, אבל אין ספק שאיכות החומרים קפצה מדרגה אחת לפחות - הפלסטיקה מרגישה מוצקה ואיכותית, גלגל ההגה מצופה עור ונעים למגע, שילוב הצבעים מוסיף שאר רוח, וניתן לציין גם את האבזור שיוצר בקבינה אווירה איכותית יחסית וחבל רק שדיפוני הדלתות עדיין עשויים פלסטיק  דקיק שמרגיש חלול.

יונדאי i10 החדשה 2014 (צילום: ניר בן זקן )
הרבה יותר נעימה לעין מאשר ה-i10 היוצאת |צילום: ניר בן זקן

לטענת החברה ה-i10 החדשה מתבססת על פלטפורמה חדשה לגמרי ועל אף שבסיס הגלגלים גדל רק בחצי סנטימטר (238.5 ס"מ זהה לפיקנטו) הגידול במימדי הרוחב והאורך שיפר משמעותית את המרווח במושב האחורי ובתא המטען המציע כעת נפח נדיב למדי ביחס לסגמנט (252 ליטר) ומגיע עם פתח הטענה נוח שאפשר לנו לדחוס אליו בקלות יחסית שתי מזוודות טרולי.

כמו כן יש לציין את תאי האחסון המרובים כולל בדלתות האחוריות, את המושבים הנוחים שגם מציעים תמיכה סבירה ואת שטח החלונות הגדול מלפנים ומאחור שלא הסתיר שום פרט בנוף היפיפה של האי האיטלקי בו נערכה ההשקה.

כאמור, רכבי ההשקה הוצעו ברמת האבזור הגבוהה ביותר שכללה בין היתר בקרת אקלים דיגיטלית, מערכת שמע מקורית (מערכת בהתקנה מקומית בדגם הקודם) עם שליטה מההגה, בלוטות' ו-USB, בקרת שיוט, התנעה בכפתור, חימום למושבים, חיישני לחץ אוויר, ארבע חלונות חשמליים, מראות מתכוונות חשמלית ושני שקעי 12 וולט. 

יונדאי i10 החדשה 2014 (צילום: אוטו)
שדרוג אדיר באכויות תא הנוסעים|צילום: אוטו


על הכביש
בחזית של גרסת הכניסה של ה-i10 ניתן למצוא, במקום מנוע ה-4 צילינדרים בנפח 1.1 ליטר שהניע את הדור הקודם, מנוע מודרני יותר, המוכר מהפיקנטו, המסתפק בשלושה צילינדרים ובנפח ליטר שמפיק בעזרת גל זיזים כפול ותזמון שסתומים משתנה 66 כ"ס.  גרסאות בכירות יותר יצוידו במנוע 1.25 ליטר 4 צילינדרים עם 87 כ"ס המוכר מהדור היוצא וגם מהפיקנטו. עם זאת למרות שאין כאן מהפכות בתחום יחידות ההנעה, לראשונה בסגמנט חלק מהגרסאות יכללו מערכת Stop&Start שאמורה לשפר את נתוני צריכת הדלק.

בהשקה נכחו רק רכבים עם תיבות הילוכים ידניות בעלות חמישה יחסים, אך שני המנועים יוצעו, לשמחת הקהל היושב בציון, גם עם תיבה אוטומטית עם 4 הילוכים. 

יונדאי i10 החדשה 2014 (צילום: אוטו)
שיפור משמעותי במרווח מאחור ובנפח תא המטען |צילום: אוטו

סרדיניה משמשת לרוב להשקות של רכבי ספורט כנראה בשל מיעוט מצלמות המהירות והכמות העצומה של כבישים מפותלים והרירים וממש לא מדובר בדיוק בסביבת המחיה הטבעית למכונית מיני עירונית. עם זאת למרות שנתוני תפוקת מנוע הליטר החדש והמומנט שלו לא מרשימים במיוחד הם אפשרו לנו גם בתנאים אלה לשמור על קצב התקדמות סביר למדי.

אחד השיפורים המשמעותיים אל מול ה-i10 הקודמת הוא בבידוד הרעשים המצוין, ורק כשלחצנו את מנוע שלושת הצילינדרים לקצה קרוב לקו האדום הוא חשף רשרוש "בלנדרי" שגילה את מספר בוכנותיו. לידית ההילוכים מהלך ארוך מעט, אך היא ממוקמת בסמיכות להגה ותפעולה מדויק למדי.
מנוע ה-1.25 ליטר הרגיש מעט יותר שקט בסל"ד גבוה, אך למרות תוספת ההספק ובעיקר המומנט (12.2 קג"מ לעומת רק 9.6 ) יחסי העברה הארוכים יותר בתיבת ההילוכים לא מביאים ממש לידי ביטוי מלא את תוספת הכוח בנהיגה יומיומית ורק תחת לחץ (3 אנשים, מזגן ושיפוע תלול) נרשם יתרון קטן לגרסה עם המנוע הגדול. 

יונדאי i10 החדשה 2014 (צילום: אוטו)
למנועים המוכרים נוספה מערכת start&stop התורמת לנתוני צריכת דלק משופרים|צילום: אוטו

ה-i10 החדשה נוחה לאין שיעור מקודמתה, כיול המתלים מוקפד והיא מצליחה לגהץ היטב את השברים והחריצים באספלט הסרדיני שאינו מהמשובחים באירופה תוך שמירה על ריסון מרשים למכונית במימדי מיני. גם עם כבישי הנהיגה המאתגרים של האי ה-i10 הצליחה להתמודד לא רע – עם מתלים התומכים היטב במרכב ומצמצמים את זוויות הגלגול ותגובת חרטום טובה מאוד לשינוי כיוון.
חבל רק שההגה החשמלי סירב לשתף פעולה והתגלה כמי שסובל ממשקל קל והיעדר קומוניקטיביות.

בסיום הנהיגה, נמרצת בחלקה שכללה גם לא מעט כבישים הרריים, התייצבה צריכת הדלק על נתון נאה של 16.3 קילומטר לליטר למנוע ה-1.0 ליטר ומנוע ה-1.25 צרך ליטר בנזין לכל 15.7 קילומטר. 

יונדאי i10 החדשה 2014 (צילום: אוטו)
מצליחה להתמודד לא רע גם עם דרכים לא עירוניות |צילום: אוטו


סיכום
יונדאי i10 החדשה 2014 (צילום: ניר בן זקן )
צילום: ניר בן זקן
 ה- i10 החדשה של יונדאי השתפרה בכל התחומים לעומת קודמתה וכעת נראה כי מדובר במתחרה לגיטימית לצמרת הקטגוריה. 

יש לה תא הנוסעים מרווח, איכותי ומעוצב, תא מטען גדול יחסית והיא מציעה בידוד רעשים, נוחות הנסיעה והתנהגות הכביש שהשתפרו בצורה דרמטית וגם אם בתחום יחידת ההינע ה-i10 לא מביאה בשורה ישנו שיפור בכל הקשור לצריכת הדלק בזכות מערכת Stop&Start הייחודית לסגמנט.

מאנשי "כלמוביל" היבואנית שנכחו בהשקה לא נמסר אילו גרסאות מנוע, תיבת הילוכים ואבזור תגענה ארצה ובעיקר מהם תגי המחיר, אם כי סביר להניח שיהיו אלה מנוע ה-1.0 ליטר בשילוב תיבת הילוכים ידנית ומנוע 1.25 ליטר עם אוטומטית.  

יונדאי i10 החדשה 2014 (צילום: ניר בן זקן )
שדרוג אדיר בבידוד הרעשים, נוחות הנסיעה ואחיזת הכביש|צילום: ניר בן זקן

בכל מקרה ה-i10 תגיע בראשית 2014 לסגמנט לוהט ורווי שחקנים ויהיה עליה להתמודד מול כמה מתחרות חזקות מאוד.

בסוף שנת 2009 הסוזוקי אלטו הידנית נחתה בארץ וכבשה את השוק (עד להגעת הפיקנטו) עם תג מחיר סנסציוני של 60 אלף שקלים.
בימים אלה, בערוב ימיה, אותה אלטו, שגררה לפני כ-4 שנים את כל המתחרות כלפי מטה, קובעת רף נמוך חדש ומוצעת במחיר של 54 אלף שקלים ואין מנוס מלציין שאם ביונדאי רוצים להפוך את ה-i10 החדשה לשחקנית מרכזית ולגיטימית בסגמנט - מחיר גרסת הבסיס שלה חייב להיות בסביבה הזאת.

 

יונדאי i10 החדשה 2014 (צילום: ניר בן זקן )
המחיר חייב להיות תחרותי מאוד|צילום: ניר בן זקן

>> כל מכוניות המיני בישראל במבחן השוואתי ענק