לפני כמה אלפי שנים בני שבט המאיה חזו שסוף העולם צפוי להתרחש ב-21 בדצמבר 2012. אני בדרך כלל לא מאמין לנבואות זעם, אבל ליתר בטחון החלטתי שאם יום הדין צפוי לכלול פיצוצים, שריפות ומטאורים שנופלים על ריכוזי הערים כמו שראינו בסרטים הוליוודיים רבים, כדאי להיות מצויד בגלגלים מהירים שיכולים להעיף אותך במהירות מאזור הסכנה.
כמה בירורים מהירים על אופציות בהישג יד שהן גם מרווחות ונוחות מספיק כדי לאכלס מספר אנשים אהובים וגם מהירות בצורה לא הגיונית הביאו אותנו למסקנה אחת: אנחנו צריכים לשים את ידינו על אודי S8, עם מרווח פנים של לימוזינה ו-520 כ"ס המעניקים לה ביצועים של מכונית על.
בטלפון מהיר לעמי, היחצ"ן של אודי, הסברנו שאנחנו פשוט חייבים את המכונית למבחן בהול ומאוד רלוונטי לקהל הגולשים הממוצע של mako. משום מה הוא השתכנע והסכים להפקיר בידינו את הלימוזינה על סטרואידים הזאת, שנהנית מתג מחיר בסיסי של כ-903 אלף שקלים אשר בצירוף כמה תוספות מינוריות למדי האמירו ברכב המבחן לכדי כמעט מיליון שקלים.
מתרשמים
כששמים מחיר של דירה לא רעה בפריפריה על הכביש מן הסתם אפשר לצפות לקבל מכונית מושקעת מאוד עם גימורים מושלמים והרבה מאוד אבזור. ה-S8 בהחלט לא מאכזבת בתחום זה ומעבר ליחידת הנעה קיצונית וכל הפאר, האבזור והעור המתבקשים מתג המחיר מקבלים כאן גם מערכת עיסוי רבת מצבים במושבים הקדמיים, אוורור וחימום במושבים, מערכת מצלמות היקפית המסוגלת להעניק תמונה מכל זווית ואף לדמות בצורה מדהימה מבט היקפי ממעוף הציפור, מערכת שמע לאודיופילים של BOSE, תא מטען שניתן לפתוח ללא מגע, תאורת לד מלאה במקום פנסים רגלים, מתלי אוויר מתכוונים ומערכת שליטה מרכזית המאפשרת, בין היתר, לבחור בין מספר מצבי נהיגה ואף לכייל את הפרמטרים השונים של המערכת – מתגובת הדוושה, חדות ההיגוי, פעולת הדיפרנציאל, תיבת ההילוכים, כיול מתלי האוויר, התמיכה הצדית של המושבים ועד צליל המפלט – על פי העדפה אישית.
אבזור הבטיחות כולל 8 כריות אוויר, כל מערכות בקרת היציבות האלקטרונית המתבקשות, אך באופן מאכזב משהו ביחס למחיר לא כולל מערכת בלימה אוטומטית למניעת תאונות (כמוה יש אפילו בסיאט Mii מבית אותו קונצרן שעולה 60 אלף שקלים) ולא כולל גם בקרת שיוט אקטיבית מונחית רדאר.
יחידת ההנעה כוללת מנוע וי 8 בנפח 4 ליטרים עם צמד מגדשי טורבו המפיק 520 כ"ס ומומנט של יותר מ-66 קג"מ המועברים לכל ארבעת הגלגלים באמצעות תיבת הילוכים אוטומטית בעלת 8 יחסי העברה, אפשרות לתפעול מההגה ומערכת קוואטרו משוכללת עם דיפרנציאל אחורי מיוחד.
למרות הנתונים הקיצוניים, באודי מדווחים על צריכת דלק משולבת של 10.1 קילומטרים לליטר המושגת לא מעט בזכות מערכת מיוחדת המסוגלת לנתק את הזרמת הדלק ל-4 צילינדרים בעת נסיעה רגועה (מעל 30 קמ"ש ועד 3500 סל"ד).
כדי שהנהג לא יחוש בשום הבדל, ה-S8 גם מצוידת בתושבות מנוע אקטיביות המבטלות כל ויברציה כתוצאה מפעולה על מספר צילינדרים מופחת ואף מדמה בעזרת מערכת הסאונד את צליל הוי 8 הייחודי.
למרות מראות מאלומיניום, צלחות וקליפרי בלימה עצומים, כמה סמלי S8 וחישוקי 21' ענקיים עם צמיגי 275 בחתך 35 (אופציה בתוספת 27.5 אלף שקלים לחישוקי ה-20' הסטנדרטיים), ה-S8 היא מכונית ליודעי דבר. אמנם כל אחד על הכביש יבחין בנקל שמדובר במכונית פאר סופר יקרה, אך רק מעטים יבינו איזו נפש מסתתרת מאחורי המראה הסולידי והמיושב של מחלקת עסקים.
אנחנו בהחלט הבנו היטב מה מסתתר מתחת למעטפת המחויטת ועם כל הכבוד למערכת הכיבוי האוטומטי של הצילינדרים לטובת חסכון בדלק ואפילו מערכת ה-start & stop שבאודי הוסיפו כנראה בפרץ של הומור גרמני, לא ממש התכוונו לתת למערכות הללו לעבוד. בחרנו לכייל את מערכת מצבי הנהיגה באופציות הקיצוניות ביותר ויצאנו לדרך.
נוהגים
כפי שאתם בוודאי יכולים לנחש, עם מנוע כזה השאלה "איך היא סוחבת?" לא ממש רלוונטית פה וגם מחוץ לדפי הנתונים ה-S8 מצליחה לתת בעיטה בגב ובה בעת להדהים שוב ושוב בקלילות בה היא מנפקת ביצועים כל כך קיצוניים. 4.2 שניות למאה – יותר מהיר מפורשה 911 - הוא לא נתון תיאורטי כלל אלא משהו שניתן להשיג די בקלות בכל לחיצה בריאה על הדוושה.
אבל הסיפור האמיתי הוא ממש לא ההאצה למהירות תלת ספרתית אלא מה שמעבר לכך ולפרקים פשוט קשה להאמין שהמנוע הזה עושה שימוש באותו נוזל הנעה שמשמש את כל המכוניות מסביב ולא בדלק רקטי.
למעשה, בכל כביש ציבורי אין מצב שתוכלו לסחוט את הדוושה עד לסוף ליותר משניות ספורות ובזמן שיקח למשפחומטית שלכם להגיע ל-100 קמ"ש, האודי כבר תראה מהירות כפולה וממש לא תעצור גם שם.
אבל מה שבאמת מדהים הן תאוצות הביניים המהירות כברק, כאלו שאפילו בפלייסטיישן קשה לראות, אלא שכאן לא מדובר בנתיב דיגיטלי שחולף מהר על הפלזמה אלא במהירות אמיתית לחלוטין שעשויה לסדר לכם בקלות ובנינוחות פשוט מבהילות כותרת ראשית במהדורות החדשות וכמה חודשים בכלא.
עם זאת, ההכרה שאתה יכול ליהנות בנינוחות מהנוף, לתת למשפחומטיות מסביב לעקוף אותך ולדעת שברגע שתחפוץ בכך כל שעליך לעשות הוא ללחוץ בקלילות על הדוושה ולראות איך כל המכוניות סביב כאילו נעמדות במקום, מפנות לך את הדרך ולפני שהספקת להבין מה קורה נעלמות במראה האחורית כמו שבוודאי כדור הארץ נראה הולך ומתרחק בעת שיגור מעבורת לחלל – לא פחות ממדהימה.
לא קשה לנהוג מהר ב-S8, ממש מהר, אבל המכונית הזאת, כמו בטנטרה עם כוהנת מין, דורשת יכולת איפוק - החוכמה היא לא להתפתות על אף הידיעה שבכל נגיעה ממריאים עימה לגבהים באמת בלתי נתפסים.
"אבל... בקו ישר ועם מנוע כזה, זו לא חוכמה", אתם בודאי אומרים לעצמכם, השאלה היא "איך לימוזינה באורך יותר מ-5 מטרים ומשקל של מעל ל-2 טון, מצליחה לתפקד גם כשהכביש מסתלסל?" - ובכן, לא פחות ממדהים.
אמנם נהגנו בעבר במכוניות שסיפקו יותר תחושה והנאה בנתיב המתעקל, אבל המספרים אומרים את שלהם וממש כמו בקו ישר, גם כבישי נהיגה מאתגרים היא אוכלת בלי מלח וכמעט באדישות. כך למשל הצלחנו להשלים הלוך-ושוב באחד מקטעי הכביש האהובים עלינו בישראל בזמן שלא הצלחנו להתקרב אליו גם עם מכוניות חזקות אותן אנו מכירים היטב וכאלו שנהגנו בהן כמעט על הקצה, עם הרבה דרמה.
הדבר המדהים הוא שהתחושה בתוך המכונית הייתה כאילו לא מדובר בזמן יוצא דופן בטיבו ורק כשהשעונים נעצרו הבנו כמה מהר, למעשה, הקילומטרים חלפו להם.
ההנעה הכפולה המתוחכמת והצמיגים הסופר-רחבים מספקים אחיזה כמעט אבסולוטית בכל מצב ורק לעיתים קיימת נטיה קלילה, בפניות ממש הדוקות, לתת-היגוי. צריך אומץ כדי להגניב מבט חטוף אל מד המהירות ולברר באיזו מהירות נעים עימה בין העיקולים.
הבלמים לא מאכזבים. הם חזקים מאוד וגם לאחר קילומטרים לא מבוטלים של נהיגה מאומצת קשה לחוש בדעיכה של ממש. עם זאת, במידה ואתם רוצים את הכי טוב שיש תוכלו להוסיף בלמים קראמיים בעבור סכום פעוט של 108 אלף שקלים, כמחירה של משפחתית קטנה.
גם בכבישים טכניים יחסית ה-S8 לא מאכזבת. אמנם ניתן להרגיש את מימדי האקסטרא-לארג' שלה, שהרי לא מדובר בהוט-האץ' קטנה ומתקשרת, אבל ככל שנצברו הקילומטרים התחוור לנו שאין כמעט פיסת אספלט בישראל שיש מכונית, לבד אולי מפורשה או פרארי חזקות, שיכולה להיות מהירה מה-S8.
למרות חישוקי ה-21' והצמיגים בחתך 35, גם על אספלט מאתגר ומאוד לא גרמני כקיים במקומותינו, נוחות הנסיעה בהחלט טובה. כך גם בידוד רעשי הרוח אפילו במהירויות אוטובאניות, הודות לשמשות הכפולות, שלל חומרי הדיפון והבידוד ומערכת הסאונד המצוידת בארבעה מיקרופונים הדוגמים כל הזמן את הרעש בתא הנוסעים ומסוגלים לשגר למערכת הסאונד רעשים בתדרים הפוכים שמבטלים את ההפרעה לשלווה.
עם זאת, צמיגים בחתך שכזה בכל זאת מעבירים לתא הנוסעים רעשי כביש מעל למצופה בלימוזינה מפוארת.
באודי, כאמור, מתגאים בנתון ממוצע של 10.1 ק"מ לליטר. אמנם מלכתחילה החסכון בדלק לא היה בדיוק בראש מעייננו, אבל מכיוון שמשטרת ישראל דאגה לנו לשלל מצלמות מהירות ולמבצעי אכיפה לרוב, היו לא מעט קטעים בהם נאלצנו לנסוע בצורה מתונה ביותר וגם בהם לא הצלחנו להתקרב לנתון צריכת הדלק הרשמי. המקסימום שהגענו אליו היה 6 ק"מ לליטר בממוצע בנסיעה משולבת במסלול המבחן. כשהמטרדים בכחול והמשפחומטיות סביב פינו את הנתיב, מחשב הדרך אף הראה, בקטעים קיצוניים, צריכת דלק של כ-2 ק"מ לליטר.
מסכמים
העולם לא חרב בסוף, כפי שניבאו בני שבט המאיה, ובסיום 48 שעות עם ה-S8 הצלחנו גם לעמוד במשימה פשוטה לא פחות ולהשאר עם הרישיון בכיס. האודי S8 גדולה על ישראל בשלוש מידות לפחות. לשאלה המתבקשת "מי צריך מכונית כזאת בכלל?" – התשובה ההגיונית היא "אף אחד". בטח בארץ, אבל גם בעולם קשה להבין מה ההיגיון לחבר ביצועים מטורפים כאלו ללימוזינה ענקית, ממש כמו שקשה להבין בשביל צריך יאכטה גדולה, וילה עם 20 חדרים, מערכת קולנוע ביתי ב-200 אלף שקל וארוחה באלפיים שקל במסעדת יוקרה בזמן שבעצם אפשר להסתפק בשייט נופש במג'יק 1, דירת 4 חדרים בפתח תקווה, מערכת סטריאו מהדיוטי ואוכל מהבית. אבל לשמחתנו החיים הם לא רק מה שצריך וחייבים וה-S8 עם מנוע ספקטקולרי היא הוכחה לכך ומפגן מופלא של הדוניזם טהור.
בעבור מי שחשבון הבנק שלו מאפשר לבזבז מיליון שקלים מבלי להיכנס לצרות, אין ספק שה-S8 היא אחת הדרכים המענגות ביותר לעשות זאת.