סיטרואן C3 פיקאסו (צלם נעם וינד) (צילום: נעם וינד)
מה פיקאסו היה חושב? |צילום: נעם וינד

העם בציון מנהל מערכת יחסים ארוכה ומורכבת עם הצרפתיות לבית סיטרואן. מצד אחד, הוא אוהב לחבק את האבזור המפנק ואת נוחות הנסיעה בה הן מצטיינות ומאידך הוא נוהג להתאכזב קשות ולקחת תקלות כפגיעה אישית באמון שהוא החליט להעניק שוב למותג.
במשך כ-40 שנים, מאז ימי הDS האגדית, מערכת היחסים ידעה לא מעט עליות ומורדות, כמה רגעי שפל וגם זיכרונות נעימים פה ושם.

בשנים האחרונות, אין ספק שמערכת היחסים הסבוכה הזאת נמצאת שוב בתקופה טובה. הC4 זכתה להצלחה בשוק הליסינג ואף הפתיעה באמינות טובה. ה C4 פיקאסו הפכה למיני-וואן מבוקשת ביותר והברלינגו, כמו תמיד, המשיך לעבוד במרץ.
במצב כזה, כשסיפורי האימה על שלל תקלות בדור הראשון של הC5 כבר נשכחו, אין ספק שזה זמן מצוין להרחיב את ההיצע ומה יותר טוב מהאחות הקטנה ל C4 פיקאסו, הסיטרואן האהובה בישראל.

סיטרואן C3 פיקאסו (צילום: נעם וינד)
גם על ארבע לא נשארים אדישים|צילום: נעם וינד

תיבה רבועה ומדליקה

הC3 פיקאסו הוצגה בתערוכת פריז ב 2008 ומגיעה אלינו כעת. אמנם, סיטרואן לא המציאה את המיקרו וואן ובעולם הרכב קיימות לא מעט גרסאות מיקרו-וואן שימושיות המבוססות על דגמי סופר מיני, אבל ללא ספק הC3 פיקאסו היא אחת הנאות שבחבורה. למרות מבנה קופסתי מצליחה הסיטרואן לשבות את לב העוברים ושבים. הפנסים הגדולים, הפגושים המבריקים בשחור, הגגונים הכסופים ובמיוחד השמשה הקדמית העצומה, המשלבת גם 2 חלונות צד קטנים כמעט ללא מסגרת, מושכים תשומת לב. בירוק הזרחני בו הגיע רכב המבחן המיני פיקאסו ממש הפכה לאטרקציה, יותר ממכוניות שמחירן כפול ואף משולש משלה.

סיטרואן C3 פיקאסו (צלם נעם וינד) (צילום: נעם וינד, פריז)
מרווחת גם מאחור|צילום: נעם וינד, פריז

כצפוי ממיקרו-וואן, גם הC3 פיקאסו מציגה שימושיות רבה וגם שומרת על מראה פנים מכובד עם דיפונים איכותיים ותחושה של שימוש בחומרים טובים ולא זולים למראה. המושב האחורי מציע מרווח מצוין הן לילדים והן למבוגרים וניתן להזזה על מסילה קדימה או אחורה.
תא המטען, גם במצב רגיל, מציע חלל הטענה מצוין בנפח 385 ליטרים, בדומה ללא מעט משפחומטיות גדולות.
אבל כאן רק מתחיל הסיפור. הפיקאסו הקטנה מציעה שלל אפשרויות קיפול מושבים לטובת הגדלת נפח תא המטען, שיכול להגיע אף למעל 1,500 ליטר(!) עם רצפת הטענה שטוחה לחלוטין.
כל זאת, יש לזכור, במכונית שאורכה הכולל עומד על 4.078 מטרים.

סיטרואן C3 פיקאסו (צלם נעם וינד) (צילום: נעם וינד, פריז)
אפשר להעביר כאן תכולה של דירת סטודנטים בלי בעיה|צילום: נעם וינד, פריז

צמד היושבים קדימה יהנה ממושבים נוחים למדי, מערכת שמע מקורית עם שליטה מההגה, לוח מחוונים דיגיטלי מעניין במרכז הדשבורד, תא כפפות מקורר, שקע כניסה לנגני מוזיקה, שקעי כוח, ארבעה חלונות חשמליים ועוד.
כמו כן, המכונית מצוידת כסנטדרט בבקרת שיוט, מגביל מהירות, חיישני רוורס מקוריים, הגה ניתן לכיוון גובה ועומק, פנסי ערפל, מחשב דרך וקיפול אוטומטי חשמלי למראות הצד בעת נעילת הרכב.

סיטרואן C3 פיקאסו (צלם נעם וינד) (צילום: נעם וינד)
רבועה אך מושכת|צילום: נעם וינד

מה בתוך התיבה?

סיטרואן C3 פיקאסו (צלם נעם וינד) (צילום: נעם וינד)
תתכוננו לבחוש שוב את הדלק |צילום: נעם וינד

לארץ מגיעות 2 גרסאות. אחת מצוידת במנוע דיזל בנפח 1.6 ליטר המפיק 92 כ"ס ומומנט מרשים של 23.5 קג"מ, והגרסה השנייה כמו זו של רכב המבחן, עם מנוע בנזין בנפח 1.4 ליטר, הספק של 95 כ"ס ומומנט של קרוב ל14 קג"מ. ו... אתם מוכנים לזה? שתיהן מצוידות בתיבת הילוכים ידנית. כן, כן ידנית. שמעתם טוב.

הדודה שלי, שחזרה לא מכבר מארה"ב, נסעה איתי נסיעה קצרה והתלהבה מהרכב, מהמרחב ומהחזות אבל הזדעדעה כשהושטתי את היד אל עבר ידית ההילוכים. "מה, זה רכב עם מקל?", תרגמה באופן חופשי את הביטוי "סטיק שיפט", הנהוג בארצות הברית. "מה, מוכרים כאלה מכוניות כאן במידל איסט?" אז, זהו, שכמעט ולא.אבל מה לעשות, בשלב זה לפחות, החברה בצרפת לא מייצרת גרסה אוטומטית או רובוטית למיקרו-וואן החביבה.

סיטרואן C3 פיקאסו (צלם נעם וינד) (צילום: נעם וינד)
זריזה ברחובות הכרך|צילום: נעם וינד

על הכביש, הגיר הידני מצריך הסתגלות, הקלאץ' מגיע עם נקודת הפרדה לא ידידותית. תפעול ידית ההילוכים מעט מסורבל ולעתים יש צורך "לבחוש" כדי למצוא את ההילוך הנכון. בנוסף, בשל ניצול כל סנטימטר פנוי, אין מקום נוח במיוחד להניח את רגל שמאל כשמורידים אותה מהקלאץ', משום שבית הגלגל הקדמי נמצא עמוק בתוך תא הנוסעים.
מעבר לזה, הC3 מתגלה כפרטנרית נעימה, גם לנסיעות רגועות ובאופן מפתיע מעודדת גם נהיגה מעט אגרסיבית כמו בסופר מיני מהעידן הלא-מנותק של פעם. אמנם, המנוע לא מספק מחץ האצה יוצא דופן והצליל בסל"ד גבוה מעט צורמני, אבל הזינוק זריז וכך גם קצב התנועה במהירויות עירוניות פלוס.

המיקרו-וואן של סיטרואן היא לא המכונית איתה תרצו לצאת להשחיז פניות בשבת בבוקר, אך למעט מערכת בקרת אחיזה שממהרת מדי להתערב, הC3 פיקאסו מפתיעה למדי ומעניקה, למרות מימד הגובה, תחושה מוצקה ובטוחה על הכביש.

סיטרואן C3 פיקאסו (צלם נעם וינד) (צילום: נעם וינד)
איכות חומרים טובה ואבזור נדיב|צילום: נעם וינד

תיבת ההתלבטויות 

סיטרואן C3 פיקאסו (צלם נעם וינד) (צילום: נעם וינד)
מחיר אטרקטיבי ותיבה ידנית מי מנצח? |צילום: נעם וינד

הבייבי פיקאסו מלאה בקסם. היא מציעה שימושיות רבה, מרחב פנימי מצוין, יכולת הטענה מרשימה, עיצוב חיצוני שובב ואבזור נדיב.
בנוסף, היא גם מגיעה עם תג מחיר תחרותי ביותר - קצת פחות ממאה אלף שקלים לגרסת הבנזין (99,990), ו109,990 לגרסת הדיזל.

הC3 פיקאסו היתה יכולה לזכות להצלחה מקומית, אפילו גדולה מזו של אחותה הבכירה והבכורה, הC4 פיקאסו. המיקרו-וואן הקטנה של סיטרואן היתה יכולה להיות המכונית האידיאלית למשפחה צעירה, אבל במצב הדברים הנוכחי, כשעל מנת לזכות בכל יתרונותיה צריכים להתרגל מחדש לגיר ידני לא מבריק, קשה יהיה למצוא, ככל הנראה, יותר מדי לקוחות שיבחרו, אחרי שקלול הנתונים, בה ובקסמה, וחבל.

סיטרואן C3 פיקאסו (צלם נעם וינד) (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד
>> סיטרואן C4 החדשה במבחן