שברולט טראקס (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד
יש המצאות שמכות את העולם בתדהמה ויש חידושים שגורמים לנו דווקא לחשוב איך לא חשבו על זה קודם. גם בעולם הרכב יש דגמים שמציגים פריצת דרך טכנולוגית ושינוי תפיסתי ויש דגמים שמציגים אבולוציה מתבקשת שלא ברור איך לא קרתה כבר מזמן.

לכאורה, מומחי השוק האחראים על ליין הדגמים של יצרניות הרכב הגדולות לא באמת היו צריכים להיות גאונים או מקוריים במיוחד כדי לנחש שכמו שבקטגוריות הבכירות הלקוחות מעדיפים בשנים האחרונות יותר ויותר רכבי פנאי בניחוח שטח במקום דגמים מסורתיים בתצורת סדאן, אותו דבר בדיוק יכול להיות יותר מרלוונטי גם בסגמנטים הבסיסיים. אבל העובדה היא שבפועל הייתה זו ניסאן הראשונה והיחידה שהעזה להמר על מהלך שכזה לפני מספר שנים עם הג'וק, דבר שהעניק לה שנתיים של בדידות נפלאה, שתורגמה למאות אלפי ג'וקים שעלו על כבישי העולם, בצמרת.

בעידן של סיפוקים מהירים ליצרניות הרכב אמנם לא לקח יותר מדי זמן להתעשת, אבל העובדה שרק בחודשים האחרונים אנו רואים רכבי פנאי ראשונים במימדי סמול שמגיעים לקוויי היצור למעשה חושפת את העובדה שניסאן תפסה את כולם עם המכנסיים למטה.

שברולט טראקס (צילום: נעם וינד)
איך לא חשבו על זה קודם?|צילום: נעם וינד

לבד מהצלע השנייה בקונצרן רנו-ניסאן הצרפתי-יפני שהציגה את הקפצ'ור לאחרונה, גם בג'נרל מוטורס מיהרו להגיב ושיגרו למערכה בזמן אמת שלושה תאומים מבטיחים בדמות הביואיק אנקור, האופל מוקה והשברולט טראקס.

בניגוד לסדר השקתם בעולם, לארץ זה שהוצג אחרון, הטראקס, יגיע ראשון מיד אחרי החגים בתקווה לתת למותג שברולט נוכחות חשובה בסגמנט הלוהט.

רגע לפני שהטראקס נוחת בניסיון להשמיד ג'וקים ולהביס צרפתיות על עקבים יצאנו לבחון איך הזיווג האמריקאי-קוריאני הזה מרגיש על קרקע ניטרלית וללא הגבלת מהירות בכבישיה המהירים ועל רקע נופיה המרהיבים ומזג האוויר הקריר של גרמניה בעמק הריין.

שברולט טראקס (צילום: נעם וינד)
הג'וק כבר לא לבד |צילום: נעם וינד

מתרשמים
בניגוד לרוב היצרנים האירופאים שלא מחזיקים במסורת ארוכה של ייצור דגמי פנאי וצריכים ללמוד את המאלכה מאפס, לקונצרן ג'נרל מוטורס יש אין סוף דגמים כאלה בארסנל בגדלים שונים וניסיון של שנים רבות באשר למה שחשוב באמת לציבור רוכשי ה-SUV.

הניסיון הזה מאפשר לשברולט, כבר בניסיון הראשון שלה בסגמנט הג'יפונים הקטנים, להציג רכב שמצליח לכלול את האלמנטים שמעניקים לו את כל הכלים להצליח - ממראה חסון וקרבי, כנפיים תפוחות עם חיפויים שחורים, מרווח גחון שמעניק אפקט של רכב שטח, יציבה איתנה ועד עמדת ישיבה גבוהה ושלטת שאנשים כל כך אוהבים.

אמנם, חייבים להודות שהתוצאה הכללית מעט מסורבלת ולא ייחודית כמו הג'וק או סקסית כמו הקפצ'ור אבל אין ספק שבעבור רבים יתכן שהשילוב בין נוכחות בולטת במידה לעיצוב פחות צעקני יהיה דווקא סיבה להעדיף את הטראקס אל מול המתחרים.

שברולט טראקס (צילום: נעם וינד)
העיצוב כולל את כל האלמנטים הנכונים אבל התוצאה הסופית לא סקסית או מושכת במיוחד|צילום: נעם וינד

אבל מסתבר שזה לא רק המראה הרבוע יוצר תחושה שהטראקס גדול יותר מהג'וק והקפצ'ור ומבט בטבלאות הנתונים מגלה שהטראקס ארוך וגבוה מהם בכעשרה סנטימטרים בשני המימדים,דבר שמציב אותו, בדומה ליטי של סקודה, אפשהו באמצע בין הג'יפונים הקומפקטיים המוכרים דוגמת מאזדה CX5 וקיה ספורטאז' לבין הג'יפונים הקטנים החדשים.

המימדים הנדיבים באים לידי ביטוי בתא הנוסעים של הטראקס שמרגיש מרווח למדי. בשורת המושבים הקדמית יש ממש תחושה של רכב פנאי גדול יותר וגם מאחור התנאים טובים למדי ויש מרווח ראוי לרגליים ולראש גם לאנשים גבוהים. עם זאת, רוחב המושב מזכיר שהטראקס מבוסס על פלטפורמה של מכונית סופר מיני ושלושה מבוגרים או מבוגר ושני ילדים קטנים עם כסאות בטיחות יתקשו לשבת כאן לאורך זמן בנוחיות.

תא המטען מציע נפח של 356 ליטרים – טוב בהרבה מתא המטען בין 250 הליטרים של הג'וק אך מעט פחות מ-377 הליטרים שמציע הקפצ'ור.

איכות החומרים בתא הנוסעים מספקת אף היא תזכורת שמדובר ברכב המבוסס על מכלולים של דגם מקטגוריה בסיסית יחסית והפלסטיקה של הדיפונים והדשבורד נוקשה ולא מזמינה במיוחד.

אמנם איכות ההרכבה בהחלט טובה ויש גם שילובים נאים בין כמה סוגי חומרים, אבל אנחנו באופן אישי לא מתים על עיצוב הדשבורד וסביבת הנהג בסגנון שמוגדר על על ידי שברולט "תא טייס כפול". עם זאת, השימושיות בהחלט טובה וניתן לציין שלל תאי אחסון נסגרים, הרבה מקומות נוחים להניח דברים וכצפוי מרכב ממותג אמריקאי - גם שפע של מחזיקי כוסות.

שברולט טראקס (צילום: נעם וינד)
איכות ההרכבה טובה והמרווח מצוין אך איכות החומרים לא מבריקה |צילום: נעם וינד

למרות העיצוב הצעקני, הנדסת האנוש מפתיעה לטובה ורוב המתגים והמנופים השונים נמצאים בדיוק במקום שמצפים למצוא אותם. 

רכב המבחן שלנו היה מצויד בשפע אבזור שלא כולו יגיע לארץ אך גם הגרסאות הישראליות יהיו מאובזרות למדי ויכללו בקרת שיוט, בקרת ירידה במדרון, 6 כריות אוויר, חיישני לחץ אוויר בצמיגים, תאורת יום, גגון מסילות, מערכת שמע עם קישוריות בלוטות', חיבור USB לנגנים, שליטה מההגה ועוד. רמת הפאר הבכירה (LT) תכלול בנוסף חישוקי 16' קלים, גלגל הגה מצופה עור, ריפוד מושבים המשלב בד ועור תעשייתי, משענת יד אינטגרלית במושב הנהג, פנסי ערפל ומערכת מולטימדיה MyLink הכוללת מסך 7', קישוריות בלוטות' מלאה, מצלמת רוורס ובקרוב אפשרות לסנכרן, להפעיל ולראות אפליקציות ניווט ומוזיקה מהסמארטפון על מסך המערכת.

בשלב ראשון הטראקס יגיע לארץ בגרסאות אוטומטיות עם הנעה קדמית ואופציה לבחירה בין שני מנועים: 1.8 ליטר אטמוספרי ו-1.4 מוגדש טורבו. שני המנועים מציגים הספק זהה של 140 כ"ס אך לזה האחרון זמינות וגמישות עדיפה והוא גם היקר בהיצע.
בהמשך יתכן שיתווספו גרסה כפולות הנעה וגרסה עם גיר ידני ותג מחיר אטרקטיבי.

שברולט טראקס (צילום: נעם וינד)
נוכחות של רכב שטח רק בקטן |צילום: נעם וינד

נוהגים
ממש כמו שרכבי הפנאי הקומפקטים הפכו לבחירה המועדפת על אלה שפעם רכשו מכוניות מנהלים מאחר שלא דרשו כמעט אף פשרה על מזבח העיצוב, כעת בעולם הרכב סבורים שויותר משפחות מהמעמד הבינוני יחליפו את המשפחומטית שלהם בג'יפון קטן.

 כדי שזה יקרה גם בסגמנט הזה, מעבר לעיצוב מדליק וישיבה גבוהה, על אותם רכבי פנאי קטנים להציג יכולות ושימושיות שלא נופלות באופן מהותי מאלו של רכבי הסדאן המשמימים אך היעילים אותם הם אמורים להחליף.

 כאמור, מבחינת מרווח, כל עוד מדובר במשפחה של לא יותר מארבע נפשות, הטראקס עושה עבודה ראויה ביותר וגם על הכביש בהחלט מתגלה רכב נעים ומוצלח למדי שמספק ביצועים טובים, יציבות כיוונית מרשימה, יכולת לשייט במהירויות ממש גבוהות בביטחון, בידוד רעשי רוח וכביש מוצלח למדי ואחיזה גבוהה ואפילו מפתיעה בנחישותה באספלט בנתיב מסתלסל

שברולט טראקס (צילום: נעם וינד)
לארץ תגיע בשלב ראשון רק גרסת ההנעה הקדמית|צילום: נעם וינד

אמנם לא מדובר ברכב שיעשה חשק לקחת בכל נסיעה את הדרך הארוכה והמפותלת יותר וההגה ללא ספק היה יכול להיות מעט מתקשר יותר, אבל הוא מקנה לאוחז בו ביטחון רב שמגובה בשלדה מאוזנת ומכוילת היטב שכמעט לא מושפעת ממרכז הכובד הגבוה יחסית של הרכב.
מה שפחות מרשים היא נוחות הנסיעה שמציגה קשיחות האופיינית בדרך כלל למכוניות ממוצא גרמני דווקא, המתבטאת בקופצנות מסוימת באספלט גלי ובהעברת חלק משיבושי הדרך בקטעים שסלולים פחות טוב (לא דבר נפוץ מדי בגרמניה) לישבני הנוסעים.

עם זאת, יש לציין שלא מדובר בדיוק בגרסה הישראלית והרכבים שנכחו בהשקה כללו חישוקי 18' עם צמיגים נמוכי חתך (חישוקי 16' וצמיגים בחתך 70 בגרסה הישראלית) וגם הנעה כפולה עם מערכת העברת כוח אוטומטית שברוב תנאי הדרך מניעה רק את הגלגלים הקדמיים אך במקרה הצורך מסוגלת להעביר עד ל-50 אחוז מהכוח לסרן האחורי (הנעה קדמית בגרסאות שינחתו אצלנו) וכצפוי בהשקה אירופאית - גיר ידני (כמובן שבארץ הטראקס יצויד בתיבת הילוכים אוטומטית).

למרות העדרה של גרסה המצוידת בתיבת הקסמים שהציבור הישראלי כל כך אוהב בהשקה, ראוי לציין שבניגוד לאופי פעולה לא רהוט של תיבת 6 ההילוכים האוטומטית בדגמי הבסיס של שברולט כמו הקרוז והסוניק בתחילת הדרך, נראה שבמודלים האחרונים, כפי שחווינו לא מזמן במבחנים שערכנו לסוניק ולקרוז העדכניות, התיבה, שאמורה להיות זהה גם בטראקס, זכתה לכיול מחודש ולשדרוג מקיף שהפכו אותה לנעימה ולא מתבלבלת כלל.

שברולט טראקס (צילום: נעם וינד)
יכולות טובות על הכביש |צילום: נעם וינד

בגרסה שנכחה בהשקה וצוידה בהנעה כפולה, גיר ידני ומנוע 1.4 טורבו, הצלחנו להשיג בנהיגה מאומצת למדי נתון ממוצע של כ-11 קילומטרים לליטר וניתן להעריך שבגרסת ה-1.4 הישראלית, ללא הנעה כפולה אך עם גיר אוטומטי ובתנאי שימוש מעט שפויים יותר, צריכת דלק של בין 11-14 קילומטרים לליטר תהיה ריאלית.

גרסת ה-1.8 האטמוספרית לא נחכה בהשקה, אך במבחן שערכנו לאחרונה למשפחתיות הסטיישן של ישראל בו נבחנה גם הקרוז המצוידת במנוע זהה צריכת הדלק שנמדדה הייתה בממוצע גבוהה ב-5 עד 10 אחוזים מזו של המתחרות שהיו מצוידות במנוע בנפח 1.6 ליטרים.

שברולט טראקס (צילום: נעם וינד)
מושב אחורי מרווח ותא מטען גדול|צילום: נעם וינד

מסכמים

שברולט טראקס (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד
אין ספק שניתן להבין את ההתרגשות של אנשי UMI, יבואנית שברולט בישראל, לקראת הגעתו של הטראקס לישראל אחרי החגים.

לאחר תקופה בה סבל המותג מהיצע לא זוהר במיוחד בסגמנטים המרכזיים, לרשותם של אנשי UMI עומד כעת רכב עדכני ומבוצע היטב שיש לו הרבה מה להציע אל מול המתחרים בסגמנט המתהווה.

הטראקס אמנם פחות בולט בשטח מהג'וק והקפצ'ור אך הוא מצויד במראה ובנוכחות ברורה של רכב פנאי ויש לו גם מרחב פנימי נדיב ויכולות משכנעות למדי על הכביש.

שברולט טראקס (צילום: נעם וינד)
יש סיבה לחיוכים של אנשי UMI?|צילום: נעם וינד

בגדול, גם המחיר של גרסת הבסיס המצוידת במנוע 1.8 ליטרים וגיר אוטומטי המתומחרת ב-130 אלף שקלים נראה אטרקטיבי למדי, אך כשצוללים למפרט מתגלה שבמחיר זהה לזה של רנו קפצ'ור המגיע עם מנוע 1.2 טורבו מודרני, תיבה אוטומטית כפולת מצמדים ואבזור הכולל חישוקי 17' קלים, מערכת מולטימדיה עם ניווט GPS וצביעה דו גוונית מקבלים אצל שברולט מנוע שעלול להיות בזבזני יותר ואבזור מעט קמצני שלא כולל מערכת מולטימדיה, חישוקים קלים או אפילו משענת יד מרכזית לנהג. על מנת לקבל גרסה מאובזרת כמו שמצפים מרכב פנאי (כולל מערכת My Link , חישוקי 16' קלים וגלגל הגה מצופה עור ועוד) צריך כבר להוסיף 5,000 שקלים נוספים לדגם ה-LT וזה עוד לפני שהזכרנו שמי שיחשוק בדגם הכולל את מנוע הטורבו המודרני יאלץ כבר להיפרד מ-143 אלף שקלים.

אבל עם זאת, הפרשי המחיר לא באמת ממש משמעותיים (בגרסאות ה-1.8) ויתכן שבשטח כדי לסגור עסקה, או במסגרת שלל מבצעים עם מועדוני לקוחות שונים ומשונים הם יתבטלו בכלל ויבליטו את העובדה שמזמן לא היה בהיצע של שברולט בארץ דגם רענן שכזה שייכול להפוך ללהיט שיעורר את כל המותג.

שברולט טראקס (צילום: נעם וינד)
האבזור בגרסת הבסיס מעט קמצני|צילום: נעם וינד

>> מבחן דרכים רנו קפצ'ור

>> מבחן דרכים ניסאן ג'וק

>> מבחן דרכים פיג'ו 2008

שברולט טראקס (צילום: נעם וינד)
לטראקס יש את כל המרכיבים להצלחה|צילום: נעם וינד

שברולט טראקס (צילום: נעם וינד)
המחיר החל מ-129 אלף ש'|צילום: נעם וינד

שברולט טראקס (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד

_OBJ