מרצדס A קלאס (צילום: נעם וינד)
מרצדס A קלאס החדשה|צילום: נעם וינד
לא הרבה פעמים יצרן רכב ובמיוחד כזה עם הילה ופאסון כמו מרצדס מודה בטעות, מקפל את הזנב בין הרגליים ומשנה כיוון. 

במרצדס בוודאי ינסו לעטוף את המהלך ולתרץ את ה-A קלאס החדשה בשלל תיאורים מפוצצים מבית המדרש של מומחי השיווק אבל אין מנוס מלציין ש-15 שנים אחרי שמרצדס השיקה את ה-A קלאס המקורית עם הרבה רעש וצלצולים החבר'ה משטוטגארט פשוט הבינו שהמתכון הייחודי שלהם לא עובד וכדי להצליח בסגמנט הצומח ביותר בשוק הפרימיום עליהם להפסיק לנסות להגיש מנות פיוז'ן מתחכמות ולתת ללקוחות את המתכון הצפוי שהם אוהבים וזוכה להצלחה אצל השכנים.

ה-A קלאס ההיא מ-1997 הייתה אולי חדשנית - היא הציעה מראה מיקרו-וואני מקורי לתקופתו, מרכב סנדוויץ' מיוחד עם רצפה כפולה ושימושיות מצוינת, אבל היא הייתה לא יפה, לא סקסית, לא מעוררת חשק, לא כיפית לנהיגה, פרקטית יותר מדי והציעה סוג של יעילות שאולי התאימה לחטיבת המסחריות של החברה אך לא הייתה קורצת מספיק למי שחלם על סמל הכוכב במחיר שפוי.

ה-A קלאס החדשה מ-2012 היא אולי הנגטיב המושלם לקודמתה. היא אמנם לא ממציאה שום דבר אך בהחלט מעוררת חשק שגרם לנו לשים עליה את היד ולצאת איתה לדייט ברגע שהתאפשר לנו.

מרצדס A קלאס (צילום: נעם וינד)
האם תכבוש את שוק הקומפקט-פרימיום?|צילום: נעם וינד
 
מתרשמים

כפי שבוודאי הבנתם מההקדמה, ה-A קלאס החדשה שונה בתכלית מקודמתה ולפחות בכל מה שקשור למראה השינוי יותר ממבורך.

מאיזו זווית שלא מסתכלים עליה ה-A קלאס החדשה פשוט נראית מעולה: היא כוחנית ואגרסיבית אבל בה בעת גם סקסית וחושנית, יש לה פרונט דומיננטי, צדודית דינמית ואחוריים דרמטיים וכבר מזמן לא קיבלנו כל כך הרבה מבטים מכל עבר ואשכרה אגודלים מונפים של לייקים, מוחשיים ולא וריטואלים.

לאחר שבמשך עשור וחצי הייתה הברווזון המכוער בחבורה, ה-A קלאס ממציאה את עצמה מחדש ומזנקת היישר לצמרת תחרות מלכת היופי תוך שהיא משאירה את מתחרותיה המרכזיות מבית אודי וב.מ.וו הרבה מאחור ולמען האמת, למעט הג'ולייטה של אלפא רומיאו, קשה לחשוב על משפחתית האצ'בק שנראית טוב כמוה.
 

מרצדס A קלאס (צילום: נעם וינד)
הנגטיב המושלם לקודמתה|צילום: נעם וינד

אמנם יש לציין שלמראה המרשים של רכב המבחן תרמה גם חבילת AMG סטיילינג (בתוספת תשלום) הכוללת פגושים אגרסיביים יותר, פנסי קסנון, תאורת לד, חישוקי 18' במקום 16', צמיגים בחתך סופר נמוך, מתלים מונמכים, חלון גג פנורמי וצמד יציאות מפלט מכרום, אך גם בגרסתה הבסיסית (Style) ל-A קלאס יש נוכחות ממגנטת.
הרושם החיובי ממשיך גם בתא נוסעים שכולל צמד מושבים במראה ספורטיבי מזמין עם תפרים אדומים, דשבורד בעיצוב מקורי הכולל פתחי אוורור נאים ביותר בגימור כרום, הגה עם 3 צלעות בדיוק בגודל הנכון, גימורי א-לה קרבון לרוחב הדשבורד (ברמת הגימור AMG של רכב המבחן) ומסך שליטה מרכזי בגודל 7' בהשראת טאבלטים (בכל רמות הגימור).

אמנם מבחינת שימושיות ומרחב פנימי ה-A קלאס החדשה פחות מרשימה מקודמתה אבל היא מציעה מרווח טוב מקדימה, מושבים קדמיים תומכים ונוחים למדי היוצרים תנוחת ישיבה נמוכה וספורטיבית וחלק אחורי שלמרות כניסה מעט מסורבלת אליו בהחלט מפתיע לטובה ומציע שפע של מרווח רגליים ומרווח ראש שלא יאלץ אנשים מעל 1.8 מטרים לפתח קשרים אינטימיים עם התקרה. עם זאת, יש לציין שהזווית של החלון הצדדי וקורת C יוצרים לעיתים תחושה קצת מהודקת מדי אל הדופן. תא המטען מציע נפח סביר של 341 ליטרים אך פתח ההטענה שלו מעט צר.

מרצדס A קלאס (צילום: נעם וינד)
הרושם החיובי ממשיך בתא הנוסעים|צילום: נעם וינד
 

רשימת האבזור, כנהוג בגרסאות הכניסה לעולם הפרימיום, לא ארוכה במיוחד וכוללת אביזרים שהיו אמורים לעורר קריאת "וואו" אבל בשנים האחרונות זלגו גם למשפחתיות-ליסינג אפרוריות למדי.
בין היתר ניתן לציין גם שה-A קלאס לא מגיעה עם בקרת אקלים מפוצלת או חיישני חניה ולא עם מראות מתקפלות חשמלית.

עם זאת, ה-A קלאס בכל גרסאותיה מאובזרת יותר ממתחרותיה הישירות ומגיעה גם עם מפרט בטיחות עשיר למדי הכולל 7 כריות אוויר, שלל עזרים אלקטרוניים מקובלים וגם מערכת המזהה עייפות של הנהג ומערכת חדשנית למניעת תאונה (CPA) המתריעה בפני סכנת התנגשות קרובה במהירות מעל 30 קמ"ש באמצעים ויזואליים ו-ווקאליים ואף מחזקת את הבלימה בעת הצורך.
 

מרצדס A קלאס (צילום: נעם וינד)
מושבים קדמיים נוחים ותומכים למדי|צילום: נעם וינד

בשלב זה, ה-A קלאס החדשה מגיעה לארץ עם 3 גרסאות מנועים: 2 מנועי בנזין - 1.6 טורבו בהספקים של 122 כ"ס (A180) או 156 כ"ס (A200) ומנוע 2.0 ליטרים טורבו עם 211 כ"ס בגרסת ה-A250.

מחיר גרסת הכניסה עם 122 כ"ס בשילוב גיר ידני ורמת פארStyle  עומד על 169 אלף שקלים. הגרסה האוטומטית עולה 180 אלף שקלים ואילו מחירה של גרסת המבחן, A200 עם 156 כ"ס ברמת גימור AMG Styling, עומד על 245 אלף שקלים.

מרצדס A קלאס (צילום: נעם וינד)
נראית מעולה מכל זווית|צילום: נעם וינד
 
נוסעים

כאמור, האפקט הויזואלי של ה-A קלאס החדשה לא משאיר את הסביבה אדישה, ולפחות בזמן הקרוב נראה שמי שיפצח במערכת יחסים עם המרצדס הקטנה צריך להיות מוכן להרבה תשומת לב ומבטים חודרים מכל עבר.

מי שהמבטים הללו קצת קשים לו וירצה להתרחק מדי פעם מההמון במהירות, יגלה מכונית זריזה למדי אך לא כזו המשדרת תחושה של כח מתפרץ.

אמנם ה-A קלאס בהחלט לא תבייש בפורמולת הרמזורים, אך נראה כי הגיר כפול המצמדים שלה אינו ניחן בזריזות ובתזזיתיות אליהן הורגלנו בתיבות ה-DSG של קונצרן פולקסווגן המתחרה.

מרצדס A קלאס (צילום: נעם וינד)
מזנקת לצמרת תחרות מלכת היופי|צילום: נעם וינד
 

התחושה במהלך השיוט במרחב העירוני על סיפונה של ה-A קלאס בהחלט איכותית. בידוד רעשי הסביבה מצוין, אך לפחות בגרסת ה-AMG, המגיעה מצוידת בחישוקי 18', צמיגים בחתך 40 ומתלים מוקשחים, השלווה הזאת מופרת בכל פעם שה-A קלאס פוגשת אספלט ברמת סלילה היורדת מהסטנדרט האירופאי, או במלים אחרות – כמעט תמיד.

כמו כן, חישוקי ה-18' אמנם מהממים ביופיים, אך מאוד לא פרקטיים לחניות צמודות למדרכה כמתחייב בכרך העירוני הצפוף, וכמעט כל חניה שכזאת תשאיר מזכרת בלתי ניתנת להסרה על הגלגל דל הגומי והחישוק היקר.
אגב חניה, הראות לאחור מוגבלת למדי. חרך הירי שיש המכנים אותו "חלון" יחד עם קורת C רחבה מאוד שחוסמת את כל שדה הראיה הצדי בחלק האחורי מונעים מהנהג לראות מה בדיוק קורה שם מאחור ומאלצים אותו להסתמך כמעט לחלוטין על מצלמת הרוורס (לא מגיעה ברמת האבזור הבסיסית) האיכותית שבמסך במרכז הדשבורד.

מחוץ לעיר יכולת בידוד הרעשים של הגרמניה הקטנה מרשימה אף יותר ולא נסחף בכלל אם נקבע שבסעיף זה היא ניצבת ברמה אחת עם מכוניות סאלון מפוארות במחיר לפחות כפול. יכולת השיוט שלה במגוון מהירויות, גם פליליות בעליל, מרשימה למדי, אך תאוצות הביניים לא ישאירו אתכם פעורי פה בשום דרך שהיא. המושבים בסך הכל נוחים, גם בשימוש ממושך, אם כי זו אינה המכונית שהייתם רוצים לגמוא איתה מאות קילומטרים מדי יום.

מרצדס A קלאס (צילום: נעם וינד)
אחוריים דרמטיים וצדודית דינמית|צילום: נעם וינד

המראה הספורטיבי והאגרסיבי של ה-A קלאס מעורר ציפיות לקראת סשן מאתגר בכביש המתפתל.
בפועל בכבישים הנכונים, ה-A קלאס החדשה מציגה רמת אחיזה גבוהה מאוד באספלט ובגרסת ה-AMG, הנהנית ממתלים מונמכים, גם זוויות גלגול מתונות ביותר המאפשרות לצלוח, גם ביום חורפי, את אחד ממסלולי המבחן האהובים עלינו במהירות מרשימה ביותר והגם שהיא בהחלט יכולה לרגש פה ושם לא מדובר במכונת נהיגה ואין לה את התקשור והמשוב המתבקשים במיוחד מההגה שאמנם מציג חדות תגובה אך מרגיש מעט מעורפל ומלאכותי.

ה-A קלאס היא אחת המכוניות הראשונות שמגיעות לארץ העומדות כבר בתקני זיהום האוויר של יורו 6 והיא ממוקמת, באופן מרשים למדי, בקבוצת זיהום 3 – בדומה למכוניות סופר מיני עם חצי ממספר הסוסים.

צריכת הדלק הרשמית עומדת על 17 ק"מ לליטר דלק. במציאות כמובן קשה לשחזר נתון זה, אולם בתנאי שימוש הגיוניים בהחלט ניתן להגיע לנתונים במחוזות משפחומטיים של כ-12-13 ק"מ לליטר.

מרצדס A קלאס (צילום: נעם וינד)
מפרט הבטיחות עשיר למדי|צילום: נעם וינד

סיכום

אחרי שנים בהן מרצדס השאירה למעשה את מגרש קומפקטיות הפרימיום לאחרים ה-A קלאס החדשה מגיעה ומציגה מתכון שמאפשר לה להסתכל למתחרות בלבן של העיניים.

אמנם, למרות ההבטחה הספורטיבית הטמונה במראה שלה, בתחום זה היא לא בולטת במיוחד ומתקשה להתעלות על מתחרותיה הפופולריות אבל בפרמטרים אחרים היא מצליחה להצטיין וניתן לקבוע שיש לה את הלוק הנכון והיא נהנית מהקפדה מרשימה על פרטים, יחידות הנעה מודרניות, אבזור בטיחות מתקדם, תא נוסעים שעושה חשק, שימושיות סבירה, מושב אחורי ראוי, ואולי חשוב מכל ברכבים מסוג זה – יש לה את אפקט ההגעה המרשים ביותר בסגמנט.

ה-A קלאס מרשימה למרחוק לא רק בזכות זה שיש לה סמל יוקרתי בחזית אלא בגלל, בניגוד למתחרות כמו אודי או ב.מ.וו, שפשוט מדובר במכונית שבאמת נראית מצוין.

מרצדס A קלאס (צילום: נעם וינד)
בידוד רעשי הסביבה מצוין|צילום: נעם וינד
 

עם תג מחיר התחלתי של 169 אלף שקלים, ה-A קלאס החדשה היא גם המרצדס הזולה ביותר בהיצע החברה בישראל מזה שנים ולמעשה פותחת את הדלת למותג בפני הרבה אנשים שלא יכלו עד כה אפילו לחלום על מכונית עם סמל הכוכב.
עם זאת, יש לזכור שמחיר זה מתייחס לגרסה הבסיסית המצוידת במנוע המפיק 122 כ"ס ומשודך לתיבה ידנית. אמנם רמת האבזור מרשימה למדי ונדיבה משל המתחרות, אך בעבור 167 אלף שקלים תוכלו לקבל ב.מ.וו 116i עם גיר אוטומטי מתקדם, מנוע עם 136 כ"ס והנעה אחורית, וב-163 אלף שקלים תוכלו לקנות אודי A3 חדשה עם תיבת DSG ומנוע 1.4 עם הספק זהה למנוע המרצדס.

מכיוון שמרבית הלקוחות בוודאי יתחברו יותר לגרסה האוטומטית שעולה כבר 180 אלף שקלים יש לציין שבעבור 2,500 שקלים יותר ממחיר גרסה זו, כאמור עם 122 כ"ס בלבד, תוכלו כבר לרכוש ב.מ.וו 118i עם 170 כ"ס או אודי A3 עם מנוע 1.8 המפיק 180 כ"ס.

כך שלמרות שמדובר במרצדס הזולה ביותר בישראל ובמכונית מרשימה מאוד בפני עצמה, ל-A קלאס החדשה יש בעיית תמחור קלה שעשויה להקשות עליה להצליח במשימה להביא הרבה לקוחות שיזרימו דם חדש וצעיר למותג היוקרה, ינערו את התדמית האפרורית שדבקה בו בשנים האחרונות ובעתיד ישתדרגו למכוניות הגדולות יותר של המותג ויאפשרו למרצדס לחזור להוביל את שוק רכבי הפרימיום.

מרצדס A קלאס (צילום: נעם וינד)
אוחזת היטב באספלט|צילום: נעם וינד

>> מבחן דרכים ב.מ.וו סדרה 1 החדשה

>> מבחן דרכים לקסוס CT200h

>> מבחן דרכים אלפא ג'ולייטה 

מרצדס A קלאס (צילום: נעם וינד)
מסתכלת למתחרות בלבן של העיניים|צילום: נעם וינד