ביציאה משדה התעופה סכיפהול התבדחנו על כך שמזג האוויר האפרורי מהווה רקע מושלם להשקה של דגם חדש בליין טויוטה והיה מישהו שאפילו ציין ש-"50 גוונים של אפור" זאת אחלה כותרת לכתבה.
אבל במציאות ממש כמו הספר המדובר ובירת הולנד, גם האייגו היא כנראה הדבר הרחוק ביותר מאותה אפרוריות מדוברת.כדי להמחיש את זה בצורה הכי ברורה במגרש החניה חיכו לנו שורות על שורות של האייגו החדשה בכל צבעי הקשת, פרט לאפור ליסינג.
עוד ב-mako רכב
הקטנטונת החדשה של טויוטה נחשפת
כוכבת משחקי מחשב או רמז לטויוטה הלוהטת הבאה?
פולקסווגן מציגה: 90 ק"מ לליטר ברכב סדרתי
על כתפי הדור השני של מכונית המיני של טויוטה שפותחה, כמו הדור הראשון, ביחד עם קונצרן PSA (וחולקת פלטפורמה ומכלולים עם הסיטרואן C1 והפיג'ו 108 החדשות), מונחת משימה כבדה עם צורך להתבלט אל מול מתחרות רבות וטובות מאי פעם.
אם פעם מחיר זול וצריכת דלק נמוכה היו הדרישות היחידות של לקוחות בסגמנט בעבר הרי שהיום הרף עלה והלקוחות מצפים גם מכלי תחבורה בסיסי למראה שיקי, איכויות ניהוג טובות ואבזור רב.
על אף שלאייגו לא צפויים להיות חיים קלים בכלל, טויוטה מאמינה כי ביכולתה לא רק להתמודד עם דרישות הלקוחות והמתחרים אלא גם להגדיל את נתח השוק שלה בסגמנט, לפחות בשוק האירופי. בישראל היבואן יאלץ להסתפק בהקצאת יחידות מוגבלת.
מעבר לצורך הברור למכור כמה שיותר מכוניות מכל דגם, לאייגו באופן ספציפי יש חשיבות רבה במשיכת לקוחות חדשים וצעירים שישארו נאמנים למותג ובהמשך חייהם ישתדרגו לקטגוריות העליונות, דבר שיבסס את מעמדה של טויוטה באירופה.
האם האייגו הקטנה מסוגלת להצליח במשימה הכבדה שהניחו על כתפיה הדקיקות קברניטי טויוטה והאם כשתגיע ארצה בסוף הקיץ היא תוכל להשיב מלחמה לצמד הקוריאניות הקטנטנות ששולטות בסגמנט ביד רמה? יצאנו לבדוק.
מתרשמים
מקורות מספרים שלפני זמן מה נשיא טויוטה, אקידו טויודה, הורה בצורה שלא משתמעת לשתי פנים לחבר'ה ממחלקת העיצוב להפסיק לעצב מכוניות משמימות ומשעממות. האייגו החדשה היא למעשה הדגם הראשון שיצא לאור מאז, והיא נראית פשוט מצוין.
נראה שהרבה מאמץ הושקע בעיצוב הרכב שמצליח להיראות שיקי, דינמי ובעיקר מאוד ייחודי, ואין זו משימה של מה בכך בהתחשב בעובדה שמדובר ברכב עם מרכב קופסתי קטן מידות.
צמד פסי תאורת לד מודרנית נוספו בפגוש הקדמי, החזית מחודדת ויוצרת צורה של האות X בחרטום שקוויו נמתחים אחורנית דרך יחידות התאורה המחודדות, קצוות מכסה המנוע, קו החלונות ועד יחידות התאורה המאורכות באחוריים העשויות להזכיר צורה של ברק.
את האייגו תוכלו להזמין כמעט בכל שילוב צבעים שתרצו שמאפשר התאמה אישית לכל אחד. בא לכם משהו מוחצן? לכו על שילוב כתום בוהק עם פסים וחישוקים שחורים בשילוב שמשך הרבה מאוד תשומת לב ברחוב ההולנדי בזמן שהנבחרת המקומית עשתה חיל במונדיאל.
רוצים משהו אלגנטי יותר? שחור עם פסים כסופים יעשה את העבודה.
קצת פאנץ' ספורטיבי? אדום "פרארי" עם פסים וחישוקים לבנים ויש עוד הרבה מאוד אופציות אחרות בהתאם לרצונות ולמצב הרוח של כל אחד מהלקוחות.
בדומה לסמארט, גם טויוטה תציע באייגו אפשרות להחליף חלק מהפנלים החיצוניים ודיפוני תא הנוסעים אם תחשקו ברענון, ללא ספק דבר שעשוי להיות מוערך על ידי לקוחות שמחליפים את כיסויי הסמארטפון בתדירות תכופה.
גם בתא הנוסעים כמעט ואין זכר לתחושה הספרטנית של הדגם הקודם. אמנם עדיין יש לא מעט פלסטיק שחור וקשיח, אבל התחושה עשירה ואיכותית בהרבה מבעבר בזכות ציפוי עור לגלגל ההגה, מסך מגע גדול במרכז הקונסולה, בקרת אקלים אלקטרונית, דיפונים בשחור פיאנו ובצבע המרכב לפתחי המיזוג (שמבטלים את התחושה הזולה שהייתה בדור הקודם עם גימור המתכת בדלתות הצד) ותודה לאל - בדלת הנהג יש מתגים לפתיחת צמד חלונות החשמל.
פחות אהבנו את מד הסל"ד האלקטרוני שמזכיר בצורתו מבחנה וממוקם משמאל ללוח השעונים, את טווח הכוונון המוגבל של ההגה לגובה ואת היעדרן של ידיות אחיזה לנוסעים.
רשימת האבזור עשירה ביחס למקובל בסגמנט וכוללת מערכת מולטימדיה מסוג "מירור לינק" עם מסך מגע בגודל 7' המאפשר הצגת תכנים מהסמארטפון ושימוש במגוון אפליקציות כולל WAZE, מצלמת רוורס, שליטה מההגה במערכת השמע, בלוטות' ו-USB, בקרת אקלים אלקטרונית, מחשב דרך מפורט, מראות מתכוונות חשמלית, חישוקים קלים בקוטר 14' או 15' ו-6 כריות אוויר.
מהבחינה הפרקטית השיפור פחות מוחשי. אמנם יש יותר תאי אחסון ותכולתם יותר גדולה והמושבים הקדמיים נוחים ומציעים אפילו תמיכה טובה, אבל המושב האחורי נותר צפוף ומציע מקום רק לשני נוסעים כבעבר.
החלונות בדלתות האחוריות עדיין לא נפתחים בצורה מלאה (אלא מציעים רק פסיעה קטנה החוצה) ובשילוב קו חלונות גבוה התחושה לעיתים צפופה וקלסטרופובית למי שיאלץ לאכלס את השורה האחורית.
תא המטען אמנם גדל מעט (29 ליטר תוספת לכדי 168 ליטר) והצליח להכיל את צמד מזוודות הטרולי הקטנות שלנו, אך כמו תא הנוסעים גם הוא לא גדול כמו מה שמציעות הפיקנטו או ה-i10.
נוהגים
כמו בעבר גם באייגו החדשה אנו פוגשים בחזית מנוע 3 צילינדרים בנפח ליטר.
מבחינת הנתונים היבשים ניתן לציין תוספת של סוס אחד לעדר שמונה כעת 69 כ"ס ושיפור קל בזמינות הכוח, ולמרות רק 9.7 קג"מ ב-4,300 סל"ד (0.2 יותר מבעבר), 90 אחוז מהמומנט זמין כבר ב-2,000 סל"ד.
בכל מקרה, לטענת טויוטה שינויים רבים נעשו בקרביו של המנוע, כמו העלאת יחס הדחיסה, שימוש ברכיבים בעלי התנגדות נמוכה לחיכוך, שיפור מערכת ההצתה ותזמון השסתומים המשתנה ועוד, כדי להפוך אותו לבעל אופי פעולה חלק יותר. נתוני הביצועים (14.2 שניות ל-100 קמ"ש בידנית, 15.5 ברובוטית ו-160 קמ"ש מרביים) נשארו לא מרגשים כבעבר. הכוח מועבר לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים ידנית או רובוטית עם מצמד יחיד בשני המקרים עם 5 יחסי העברה.
הודות להוספת חומרי בידוד והורדת מקדם הגרר מ-0.30 ל-0.29 שיפור ניכר מורגש ברמת רעשי הרוח והדרך בתא הנוסעים (באופן יחסי למכונית מיני) וגם המנוע נוכח פחות מבעבר בשיוט (3,000 סל"ד ב-110 קמ"ש בידנית, 3,500 סל"ד ברובוטית).
כמו כן יש לציין שיפור בנוחות הנסיעה ואפילו את הרחובות ההולנדים מרוצפי הלבנים מתלי האייגו גיהצו בצורה מעוררת כבוד.
תיבת ה-X-SHIFT הרובוטית בעלת מצמד יחיד פועלת בצורה חלקה בהרבה מבעבר, לאחר שעברה כיול מחדש ושינויי קרביים. יחסי העברה של ההילוכים שלישי עד חמישי הוארכו ויחס העברה הסופי קוצר, ורק תחת מצערת מלאה היא מגלה את מוצאה הרובוטי ומציגה העברות מטלטלות.
לצערנו אזור ההשקה בין אמסטרדם לרוטרדם שבהולנד השטוחה לא אפשר לבחון את תפקוד יחידת ההנעה בעומס של כבישים הרריים וגם על היכולות הדינמיות אין לנו יותר מדי מה לדווח חוץ מעל כך שבכמה כבישים צדיים ומעט מפותלים האייגו הפגינה אחיזת כביש טובה ואפילו טיפה מהנה בזכות הנכונות המיידית לשנות כיוון ולטענת טויוטה תשומת לב רבה הושקעה בסעיף זה לעומת הדור הקודם וגם בכיול ההגה, בתגבור חשמלי כמובן, שהפך מדויק בהרבה מבעבר.
צריכת הדלק הרשימה לטובה ובנהיגה משולבת הצלחנו לרשום כ-20 ק"מ לליטר בגרסה הידנית ו-18.3 ק"מ לליטר באוטומטית-רובוטית.
מסכמים
אל מול צמד הקוריאניות ששולטות בסגמנט לאייגו של טויוטה יש כמה נקודות חולשה כשהבולטת שבהן היא המרווח הפנימי שלא שופר משמעותית בעיקר במושב האחורי ותא המטען הקטן יחסית.
עם זאת, יש לה גם הרבה תכונות שעשויות לקסום ללקוחות צעירים שטויוטה כל כך רוצה לראות באולמות התצוגה - עם עיצוב הייחודי הכולל מבחר שילובי צבעים גדול ואפשרות להחלפת הצבע בחלק מחלקי המרכב , אבזור נדיב למדי ולא רק יחסית לקטגוריה, נוחות נסיעה מעל לממוצע ברכבי הסגמנט וצריכת דלק מצוינת.
האייגו החדשה תקלע היטב לטעמם של לקוחות דור ה-Y
שהתבגרו בשנים של התפתחויות טכנולוגיות מהירות ועשויים למצוא באייגו החדשה את רוב מבוקשם ביחס לכלי הרכב הראשון שלהם.
חבל רק שבארץ, עם מחיר של 69 אלף שקלים לידנית ו-74 אלף שקלים לרובוטית, היא תעלה יותר ממרבית המתחרות, אבל האייגו לא מתיימרת לכבוש את פסגת הסגמנט ולהדיח את הפיקנטו מתואר "מלכת המכירות", ועם הקצאה שנתית לישראל שעומדת בשלב זה על כאלף יחידות בלבד לא נראה שליבואן תהיה כל בעיה להצליח גם עם תג מחיר זה למצוא מספיק לקוחות שירצו להפוך את האייגו החמודה לבת הזוג הקבועה שלהם.
מבחן דרכים: יונדאי i10 החדשה מול קיה פיקנטו
הכותב היה אורח טויוטה