בעידן של נאמנות לרגע, אופנות מתחלפות וטרנדים שכובשים את העולם ביום ונעלמים בתוך יומיים, יש מעט מאוד אייקונים ששומרים באופן יציב על מקומם בצמרת כבר קרוב לארבעה עשורים - כמו הגולף של פולקסווגן.
יתרה מכך, בתולדות עולם הרכב יש מספר מצומצם של דגמים שההשפעה שלהם על כלל התעשייה הייתה כל כך רחבה ודומיננטית לאורך כל כך הרבה שנים כמו זו של הדורות השונים של המשפחתית הקומפקטית של פולקסווגן.
ההתרגשות והציפיה לפני השקתו של כל דור חדש של הדגם, שהחליף בשנת 1974 אייקון מוטורי רב חשיבות אחר שענה לשם חיפושית, היא תופעה חסרת תקדים בעולם הרכב ומזכירה בעוצמותיה, יותר מכל, חשיפה של דור חדש של האייפון.
הגולף, עם נתח שוק דמיוני באירופה של מעל ל-20 אחוז מכלל סגמנט המשפחתיות הקומפקטיות, הפכה מזמן, לפחות ביבשת הישנה, לאמת המידה בכל הקשור למכוניות משפחתיות.
למעמד יש כמובן יתרונות אך גם חסרונות ואין מנוס מלציין שהגולף נבחנת כל העת בשבע עיניים.
עם קרוב ל-30 מיליון אקזמפלרים העונים לשם "גולף" שעלו על כבישי העולם ב-38 שנים, מצד אחד, כמאמר האמירה הידועה "אם זה עובד למה לקלקל את זה", בפולקסווגן יודעים שיש להם מתכון מנצח ונזהרים מאוד משינויים מרחיקי לכת, אך מאידך בחברה גם מבינים שהמתחרים לא בדיוק שוקטים על שמריהם ואם רוצים לשמר את מעמדה של הגולף כשליטה הבלתי מעורערת של הסגמנט חייבים להתחדש מעת לעת.
הדור הנוכחי, ה-6 במספר, שהגיע לשווקים בראשית 2009, היה אמנם בסך הכל מוצלח למדי ונאמן למסורת הגולף, אבל קשה היה להתעלם מהעובדה שלמרות שזכה להגדרה כדור בפני עצמו הייתה זו יותר מתיחת פנים לדור החמישי מ-2004 מאשר מכונית חדשה באמת. וכך, לנוכח ההתקדמות הגדולה בשנים האחרונות של מתחרים כמו הפוקוס של פורד, האסטרה של אופל, המגאן של רנו ואפילו קוריאניות דוגמת יונדאי i30 וקיה סיד החדשות, היה ברור לקונצרן הענק כי אין זמן מיותר והגיעה העת להציג דור חדש בהקדם.
האתגר שניצב בפני צוות הפיתוח היה ברור אך לא פשוט בכלל: מצד אחד היה מובן מראש שאסור לעשות מהפכות גדולות ויש צורך לשמר את המאפיינים המרכזיים של הגולף שהפכו אותה למה שהיא במהלך ששת הדורות האחרונים.
בה בעת, צוות הפיתוח נדרש להציג קפיצת מדרגה של ממש, כזאת שתאפשר לחברה לשמר באופן ברור את מעמדה כנותנת הטון בסגמנט. המשימה הלא פשוטה ורוויות הניגודים הזו שלחה את המהנדסים, המעצבים ואנשי השיווק לסיעור מוחות אינטנסיבי שתוצאותיו נחשפו לראשונה בראשית החודש בתערוכת הרכב בפריז.
אמנם הדור השביעי של הגולף ינחת בארץ רק בעוד מספר חודשים, מתישהו במהלך הרבעון הראשון של 2013, אבל בשל חשיבותו וההשפעה העמוקה שלו על כל סגמנט המשפחתיות הקומפקטיות החלטנו לא להמתין אף רגע מיותר ולנצל הזדמנות ראשונה לאחוז בהגה הגולף במסגרת ההשקה העולמית של הדגם הנערכת בימים אלה על רקע נופיו וכבישיו הקסומים של האי סרדיניה שבאיטליה.
מתרשמים
בהתאם להנחיה המפורשת שניתנה למעצבים לפיה העיצוב צריך להיות כזה שניתן יהיה לזהות אותו ממרחק של 200 מטרים לפחות, הגולף החדשה נראית בעיקר כמו... גולף, וכצפוי - אין הפתעות של ממש בעיצוב. יש להניח שאחרי מבט חטוף בתמונות הגולף החדשה נראית לרבים מכם דומה עד זהה לגולף מהדור הנוכחי.
עם זאת, יש לציין שבמציאות ההבדלים, הגם שאינם קיצוניים, בולטים יותר. מעבר לקורת C רחבה ואייקונית, בעיצוב שמלווה את הגולף מאז הדור הראשון, ניתן לציין בבירור שהגולף החדשה נראית חדה, רחבה, נמוכה ודינאמית מבעבר.
מכיוון שהמעצבים לא יכלו לערוך יותר מדי שינויים במראה הכולל, אלה נמצאים בפרטים הקטנים. כך ניתן להבחין בפנסים ראשיים עם תאורת לד מעניינת ופס ניקל הממשיך מהגריל אל תוך הפנסים ומשתלב עם קו המתאר לאורכו של הגוף (אגב, אותו אלמנט עיצובי חוזר לצדודית הרכב לראשונה מאז הדור השני), כמו גם בקימור קטן לאורך החיבור של צדי המרכב לגג ולספוילר עדין בקצה העליון של הדלת האחורית ובשינוי "קיצוני" בדמות הוספת חלון משולש קטנטן בין הדלת לקורת החלון הקדמי.
הסך הכל אמנם רחוק מלרגש או לסובב ראשים אך כמו כל גולף המראה אינו כואב בעין ויכול להתאים, בעצם, לכל אחד.
תא הנוסעים, לעומת זאת, מציג קפיצת מדרגה של ממש והגם שהקבינה של הדור השישי הייתה בהחלט ראויה ולמרות שכל מי שרגיל למכוניות המותג ירגיש כאן מיד בבית אי אפשר שלא לשים לב לשדרוג המקיף בכל פרט ופרט, המציב שוב, כמו שהיה בזמנו בעת הצגת הדור הרביעי, רף חדש וקרוב מתמיד לפרימיום בסגמנט מבלי להיגרר לעיצוב מצועצע.
איכות החומרים מעולה - מהדשבורד הרך, הקונסולה המרכזית המדויקת, דיפוני הדלתות המרשימים וגלגל ההגה המזמין ועד למושבים הנאים בעיצוב המציג פשרה ראויה בין רכות לתמיכה צדית.
המרווח מקדימה מצוין ושלל אפשרויות הכיוון של המושבים מאפשרים לכל אחד להגיע לתנוחת ישיבה או נהיגה קרוב למושלמת.
מאחור, לא מעט בזכות בסיס גלגלים ארוך בכ-6 סנטימטרים, יש שפע מרווח רגליים וגם אנשים גבוהים לא יאלצו לפצוח במערכת יחסית קרובה עם הגג מעל.
עם זאת, בעוד שלשני נוסעים בשורת המושבים השנייה הגולף מציעה תנאי מחייה יותר מראויים, נוסע שלישי במרכז המושב משנה מעט את התמונה - לא בשל מחסור ברוחב אלא בעיקר ב"זכות" מושב נוקשה ומוגבה בעמדה זו ורצפה לא שטוחה בעלת בליטה מוחשית במרכזה.
חלל המטען גדל ב-30 ליטרים לעומת זה של הדור השישי ומציע כעת נפח של 380 ליטרים – לא מהפכני אבל מעט יותר טוב משל רוב המתחרות הישירות.
מה חדש
למרות הדמיון לגולף המוכרת הפעם, כאמור, מדובר במכונית חדשה לחלוטין שיושבת על הפלטפורמה המודולרית החדשה, ה-MQB, שהקונצרן חשף בראשית השנה ומשמשת, לבד מהגולף, גם את האודי A3 ואת הסיאט לאון החדשות וצפויה לשמש בשנים הקרובות את מרבית דגמי ההנעה הקדמית של מותגי הקונצרן - מסופר מיני ועד למשפחתיות גדולות.
השימוש בפלטפורמה המודרנית החדשה בשילוב דיאטה כוללת וחריפה בכל החזיתות - מחלקי המרכב, דרך תא הנוסעים ומערכת החשמל ועד למנועים - הביאו לנתון נמוך בלא פחות מ-100 קילוגרם לעומת משקלה של הגולף הקודמת, זאת על אף שהגולף החדשה מאובזרת, ארוכה ורחבה מקודמתה.
כל הגרסאות של הגולף בדורה ה-7 יצוידו בדיפרנציאל XDS מוגבל החלקה אלקטרוני שעד כה הגיע רק בגרסת ה-GTI, ב-7 כריות אוויר, במערכת בלימת חירום לאחר התנגשות למניעת תאונה משנית, במערכת עצור וסע המכבה את המנוע בעת עמידה, במסך שליטה בגודל 5” בקונסולה המרכזית ובבלם יד חשמלי.
גרסאות בכירות יותר יכללו בנוסף חישוקים קלים במידות שונות, אבזור מתקדם כמו מערכת שמע משודרגת הכוללת מסך 8” באיכות מדהימה ותפעול ללא מגע במסך בעזרת חיישן המזהה תנועות ידיים בקרבתו, מערכת חיישני חניה היקפית מתקדמת, מצלמת רוורס ועוד ויציגו גם גימור מהודר יותר לתא הנוסעים, אך נראה שגולת הכותרת מבחינתה של פולקסווגן בדור החדש של הגולף הוא הנגשתן, כחלק מחבילת אבזור או כתוספת במחיר נוח יחסית, של מערכות שונות בעיקר בהקשר הבטיחותי - מערכות שעד כה ניתן היה למצוא רק ברכבי יוקרה.
כך, מעבר לתוספות כמו מערכת מצבי נהיגה השולטת בניהול המנוע, תגובת הדוושה, ההגה והמתלים (בדומה ל-DNA המוכר מרכבי אלפא) ניתן יהיה לקבל את הגולף גם עם בקרת סטייה מנתיב, מערכת להידוק אוטומטי של חגורות הבטיחות במקרה של זיהוי מצב מסוכן, מערכת בלימת חירום אוטומטית במהירויות עירוניות ובעיקר בקרת שיוט אדפטיבית השומרת על מרחק קבוע מהמכוניות שלפנים תוך שהיא בולמת את הרכב ומאיצה אותו בעצמה בהתאם לתנאי הדרך.
בתא המנוע ניתן יהיה לבחור, בשלב ראשון, בין 4 מנועי בנזין ו-3 מנועי דיזל בהספקים שבין 85 ל-150 כ"ס אשר יניעו את הגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים ידנית או DSG כפולת מצמדים אוטומטית. בהשקה נכחו גרסאות ידניות ואוטומטיות עם מנוע דיזל בנפח 2 ליטרים המפיק 150 כ"ס ועם מנוע בנזין TSI 1.4 המפיק 140 כ"ס.
נוהגים
אנו יוצאים לדרך על סיפונה של גרסת ה-1.4 TSI המשודכת לתיבת הילוכים כפולת מצמדים.
זו הגרסה הקרובה ביותר למה שיגיע לארץ אך למרות הנפח המוכר וטכנולוגית ה-TSI, בפולקסווגן מסבירים שמדובר בהרבה יותר מהעלאת עוצמת הגדישה בטורבו שהוסיפה לעדר עוד 18 כ"ס ולמעשה מדובר במנוע שתוכנן מחדש וכולל מערכת שבחברה מאוד גאים בה (ומוכרת מרכבי פאר של הקונצרן דוגמת האודי S6), המסוגלת לנתק מבלי שתרגישו בכך את הזרמת הדלק לחצי ממספר הצילינדרים (2 במקרה זה) בעת שיוט לא מאומץ, להשיג חסכון מרשים בדלק ולהחזיר אותם לפעולה בשבריר שנייה בעת הצורך.
כפי שהורגלנו, השילוב בין מנועי ה-TSI לתיבות ה-DSG מנפק תחושה זריזה מאוד ובכל רגע נתון ניתן לקבל זינוקים משכנעים או האצות ביניים מרשימות למדי.
באי האיטלקי, ששטחו דומה לשטחה של מדינת ישראל, חיים בסך הכל כמיליון וחצי תושבים והיות שמבנה הקרקע סלעי מאוד האי משופע בהרבה כבישים הרריים משניים, מפותלים ונטושים למדי אך באיכות מצוינת - לשמחתם של חובבי ההגה.
הגולף, לפחות בגרסאות המשפחתיות שלה, היא לא בדיוק מכונית מרגשת לנהג. אמנם ההגה מאוד מדויק וזווית הגלגול כמעט ואינה קיימת אך חסרה תחושה מההגה וגם חדווה של המכונית לצלול בהתלהבות לפניות.
עם זאת, רמת האחיזה באספלט, במיוחד ברמת הגימור הבכירה המצוידת בצמיגים ברוחב 225 וחתך 45, גבוהה ביותר, השלדה מהודקת, מאוזנת וניטרלית כמעט לחלוטין ומאוד קשה, גם כשמגזימים, לגרור את הגולף לפרובוקציות ולמצבים של איבוד אחיזה מוחשי באחד הצירים שיחייבו את מערכת בקרת האחיזה להתערב באגרסיביות.
הניטרליות המושלמת ורמת האחיזה הגבוהה מאפשרות לכמעט כל נהג, בכמעט כל תנאי דרך, לנתב בקלות את הגולף בין הפיתולים במהירות שברכבים אחרים הייתה מחייבת מיומנות נהיגה גבוהה של ממש. הנתיב הררי המפותל מאתגר קצת את המנוע. אמנם הוא לא מפגין חלילה קוצר נשימה אסטמתי והוא בהחלט לינארי ומשכנע, אך ניתן לציין שבטווח התחתון שלו הוא מרגיש טיפה חלש בשנייה הראשונה ובמעלה טווח הפעולה הוא לא מספק הפתעה בדמות פרצי כוח מרשימים.
נוחות הנסיעה, לפחות על האספלט האיטלקי, בהחלט טובה והמתלים מצליחים, למרות הצמיגים הספורטיביים, לספק פשרה טובה בין נוחות נסיעה טובה מהסטנדרט הגרמני הנוקשה לבין, כאמור, יכולות דינאמיות גבוהות מאוד.
הגרסאות שיגיעו לארץ
מתישהו במהלך הרבעון הראשון של 2013 צפוי הדור השביעי של הגולף לנחות בארץ הקודש.
בשלב ראשון מתוכננות להגיע שתי גרסאות עיקריות: 1.2 ל' TSI עם המנוע המוכר מדגמים רבים של הקונצרן המפיק 105 כ"ס ו-17.8 קג"מ בשידוך לתיבת הילוכים כפולת מצמדים עם 7 יחסי העברה וגרסת 1.4 שתצויד גם היא, בניגוד למנוע החדיש שהוצג בהשקה, ביחידת הנעה מוכרת היטב בארץ המפיקה 122 כ"ס, מומנט של20.4 קג"מ ותיבת DSG.
לצערנו, מפרט האבזור לא צפוי להיות מרשים במיוחד וניתן לציין כי כל מערכות הנוחות והבטיחות המתקדמות שנזכרו למעלה לא יעשו את דרכן לישראל.
לדעתנו, הויתור על כל אותן מערכות מאכזב שכן מעבר לשדרוג המתמשך באיכות הגולף, הבשורה המרכזית של הדור השביעי קשורה להטמעתן ברכב של אותן מערכות מתקדמות שעד כה היו נחלתם של רכבי פרימיום בלבד ודווקא בגלל שמדובר גם בארץ בדגם שמשמש כסמן לאמת מידה בכל הסגמנט ניתן היה לקוות שיעשה מאמץ להעלות את הרף במיוחד בהקשר של מערכות הבטיחות.
יתרה מזאת, רמת הגימור שתגיע בשתי גרסאות המנועים צפויה לכלול ריפודים ודיפונים בסיסיים למדי בגוונים כהים שיעמעמו מעט את קפיצת המדרגה של תא הנוסעים בדור החדש וגם דברים שנראה שעברו מהעולם בטווחי המחירים האלה כמו ג'אנטים מברזל עם טאסות נוי מפלסטיק וצמיגים ברוחב 195 יגיעו אלינו.
בנוסף יש לציין שגרסת ה-1.2 תצויד במתלה אחורי מסוג פשוט יותר, לא יהיה בה תפעול מההגה למערכת השמע ובקרת האקלים צפויה להיות מכנית.
על פי ההערכות, גרסה זו צפויה להציג מחיר המשך למחירה של הגולף המקבילה מהדור הנוכחי ולעמוד על 130 אלף שקלים.
גרסת ה-1.4, שתהיה מעט מאובזרת יותר מגרסת ה-1.4 של הדור הנוכחי, צפויה להיות מעט יקרה יותר מ-140 אלף שקלים בהם מוצעת הגולף 1.4 היום.
ה-אוטו?
קשה להחליט האם הסלוגן DAS AUTO (ה-אוטו בה' הידיעה בגרמנית) של פולקסווגן הוא יומרני ויהיר מדי או אכן משקף נאמנה את הדור השביעי של הגולף. בכל מקרה, נראה שלא יהיה מוגזם להגיד שמדובר בגולף הטובה ביותר מאז ומעולם ומי שהצליחה ללטש את הנוסחה המנצחת שנולדה לפני 38 שנים לשיאים חדשים.
הגולף בדורה השביעי אמנם לא מציגה מהפך במראה או באופי שלה, אבל בהחלט לוקחת את המכונית שממילא הייתה מהבולטות בסגמנט צעד גדול קדימה.
בגרמניה, מחיריה של הגולף החדשה על שלל גרסאותיה השונות, במיוחד ברמות האבזור הנמוכות, דומים מאוד למחירי הגרסאות המקבילות (מבחינת הספקי מנוע ומפרט) של הפורד פוקוס.
בישראל, בה מחירי המכוניות הם מהגבוהים בעולם, הגולף האיכותית נהנית במשך שנים מתדמית נוגעת בפרימיום שהובילה את הדגם בדורותיו האחרונים לנתוני מכירות יפים למרות תג מחיר שהציב אותו, על אף אבזור בסיסי למדי, מדרגה אחת מעל לדגמים מקבילים בשוק.
אבל בעוד שבעבר גם היריבים, שאמנם היו מעט זולים יותר, הציעו אבזור דומה, נראה שבשנים האחרונות המצב השתנה ולנוכח מפרטי המתחרים שכוללים לא פעם כסטנדרט חישוקים קלים, חיישני חניה, חלון בגג, מערכות שמע משוכללות עם מסך מגע, קישוריות בלוטות' ועוד, הגולף נותרה קצת מאחור.
נשאלת השאלה האם הלוגו של גולף על האחוריים עדיין מספיק כדי לגרום ללקוחות לשלוף את המזומנים הנוספים או שמשהו בשוק השתנה וללקוחות שלמדו לדרוש ולקבל מחיר טוב יותר יהיה קשה לשלם 130 אלף שקלים לגרסת ה-1.2 הבסיסית וכמעט 145 אלף שקלים לגרסת ה-1.4 כדי לקבל מכונית, אמנם איכותית מאוד, אבל עם צלחות נוי ואבזור שמזכיר מפרט ליסינג.
כך או כך, הגולף בדורה השביעי אולי לא מרגשת אבל מצליחה להרשים בכל פרמטר עם ביצוע קרוב למושלם המצדיק את המוניטין שלה כמכונית המשמשת כבר שנים אמת מידה לסגמנט כולו ואין ספק שהשינויים האחרונים בזרם הגולף שהביאו את המכונית לרמת מצוינות חדשה בוודאי יעשו בתקופה הקרובה חיים לא פשוטים ללא מעט צוותי פיתוח, מהנדסים ומנהלי שיווק של מותגי רכב מתחרים.
>> מבחן דרכים פורד פוקוס
>> מבחן דרכים סיטרואן C4
>> מבחן דרכים רנו מגאן סטיישן
>> מבחן דרכים יונדאי i30
>> מבחן דרכים פולקסווגן ג'טה