סביר להניח שאם נערוך משאל אקראי בין נהגים ונשאל אותם מה הם חושבים על קאדילק הם ידעו לספר שמדובר ביצרנית רכבים ענקיים מארץ הדוד סם, שמצוידים במנועים בנפח של משאית ובהתנהגות כביש גבה גלית שמזכירה, במקרה הטוב, מפרשית בים סוער.
תדמית היא לא עניין שקל לשנות ובמיוחד בעולם הרכב יש לאנשים קבעונות, לעיתים מלפני שנים רבות, שממש שלא קשורים למציאות במילניום השלישי. ממש כמו שיותר מדי אנשים עוד בטוחים שמכוניות אלפא רומיאו מחלידות ושהצרפתיות מתחממות בעליות, כך גם לרוב האנשים אין מושג שמכוניות קאדילק היום מציגות DNA שונה לחלוטין מבעבר ולמעט הסמל ואבזור נדיב אין ביניהן לבין אותן יאכטות רופסות מהסבנטיז והאייטיז כמעט דבר.
עוד ב-mako רכב
מבחן: ב.מ.וו 320 מול קאדליק ATS ולקסוס IS
מבחן דרכים: שברולט מאליבו 2014
מבחן דרכים אינפיניטי Q50
ועדיין, מרבית האנשים מונעים בעיקר על ידי התדמית וכך למשל אלה שמחפשים מכונית מנהלים פרימיום-ספורטיבית יפונו באופן אוטומטי כמעט לסדרה 3 של ב.מ.וו וכלל לא ישקלו ללכת על קאדילק ATS החדשה, זאת על אף שמבחינת יכולות בכביש המפותל דווקא זו האמריקאית מציגה אופי הרבה יותר מהנה וקרוב לרוח של סדרה 3 המיתולוגית מאשר זה של המנהלים-הספורטיבית הנוכחית מבוואריה במהדורת F30.
כעת ה-CTS, מכונית הסאלון של קאדילק שהחלה את המהפכה במותג היוקרה האמריקאי לפני שני דורות ב-2002, יוצאת לדרך בארץ הקודש בדורה השלישי, שנה אחרי השקתה העולמית. כדי לצקת תוכן בנוגע להבטחות בדבר איכויות ניהוג שלא נופלות מאלו של הטובות שבמכוניות הסאלון מהיבשת הישנה הוזמנו על ידי אנשי UMI ליום נהיגות נמרץ בחלק לא מבוטל מכבישי הנהיגה הטובים בארץ בכל ליין דגמי מותג היוקרה האמריקאי, ביניהם כמובן גם ה-CTS החדשה.
את ראשית היום, שמתחיל במנחת ערד, אני עושה מאחורי ההגה של ה-ATS.
במפגש השלישי שלי עימה, הפעם ברצועות האספלט המסתלסל שבכביש ערד-סדום ובעליה למצפה רמון, היא מחזקת את הרושם שעשתה עלינו בעבר ומפגינה התנהגות כביש מענגת שקשה מאוד למצוא היום.
על אף שלא בטוח שאנחנו מתים על העיצוב הרובוטריקי המעט מוגזם ומוחצן מדי שלה אין ספק שמדובר במכונית שמי שמחפש מנהלים-פרימיום טובה ומייחס חשיבות למרכיב הנהיגה חייב לשקול ברצינות. במצפה רמון אנחנו מתחלפים ומקבלים הזדמנות ראשונה להתנסות ב-CTS החדשה.
מתרשמים
ההחלטה הזו ללא ספק נכונה לדעתנו, אך בפועל למעט הפרונט המאוד דומיננטי, במבט מהצד ומאחור ה-CTS אולי קצת טיפה אנמית מדי.
מבחינת מימדים ה-CTS החדשה היא מכונית גדולה והיא מעט ארוכה מרוב המתחרות ונמתחת לאורך של 496 ס"מ (8 ס"מ יותר מבעבר). גם בסיס הגלגלים שלה מכובד למדי ועומד על 291 ס"מ - יותר מזה של מרצדס E קלאס, זהה ל-A6 וקטן רק מסדרה 5 של ב.מ.וו.
בניגוד למנועי וי-6 אטמוספריים עתירי נפח, משקל וצימאון לדלק שהניעו את מכונית הסאלון האמריקאית בעבר, ה-CTS בדורה הנוכחי מיישרת קו עם האופנה העדכנית ביבשת הישנה ומשווקת כאן עם מנוע טורבו מוגדש בנפח 2 ליטרים, אך למרות הצניחה בנפח, יחידת ההנעה (המוכרת גם מה-ATS) בהחלט לא רופסת ומעבירה לגלגלים האחוריים דרך תיבת 6 הילוכים אוטומטית לא פחות מ-272 כ"ס ומומנט של 40 קג"מ המאפשרים לאמריקאית הגדולה, שגם עברה דיאטה מקיפה, להציג נתון רשמי של 6.1 שניות בדרך למאה קמ"ש ונתון צריכת דלק משולב של כמעט 12 קילומטרים לליטר.
ממש כמו שיחידת ההנעה קולעת טוב יותר להעדפות האירופאית אין ספק שגם תא הנוסעים יתאים יותר לאופי הפיינשמקרי של רוכשי מכוניות הסאלון לרוב מתוצרת גרמניה.
איכות הגימור, ההרכבה והחומרים בהחלט משכנעת אך עם זאת, למרות שלל העור מכל עבר, גימורי הכרום, השחור פיאנו והדמוי עץ או קרבון (בהתאם לרמת הגימור), עדיין התחושה היא קצת יותר מצועצעת ופחות אריסטוקרטית מהמתבקש.
אבזור בהחלט לא חסר כאן וכבר ברמת הכניסה ב-360 אלף שקלים ה-CTS כלולת ריפודי עור עם כיוון חשמלי, חימום ואוורור, חלון גג פנורמי, מערכת מולטימדיה CUE בהשראת סמארטפונים עם מערכת סאונד של BOSE בעלת 13 רמקולים, מסך ברזולוציה גבוהה, ניווט באנגלית, חיבור לכל סוגי הנגנים, קישוריות בלוטות' מלאה והקלטה אוטומטית בסגנון VOD של שידור תחנת הרדיו שהקשבתם אליה בעת קבלת שיחה. כמו כן יש גם חישוקי 18' עם צמיגי Run Flat, בלמי ברמבו, מתלי ספורט מגנטיים הניתנים לכיוון ומפרט בטיחות מרשים שלצד מערכות הבקרה האלקטרוניות המתבקשות כולל גם 10 כריות אוויר, מצלמת רוורס, בקרת שיוט אקטיבית, מערכת מוביל-איי מקורית להתרעה מפני התנגשות קרובה או סטיה מהנתיב, מערכת לזיהוי רכבים בשטחים המתים ועוד.
דגם הפרימיום ב-390 אלף שקלים כולל בנוסף מערכת לחניה אוטומטית, מושבים קדמיים משוכללים ומשודרגים, חימום במושבים מאחור ושליטה נפרדת על בקרת האקלים בשורת המושבים השניה, דוושות ספורט, תצוגה עילית על השמשה, וילון אחורי חשמלי, שקע 230 וולט למחשבים ניידים ולוח מחוונים דיגיטלי ייחודי מתקדם הכולל מסך 12.3' ושלל אפשרויות תצוגה.
המרווח מקדימה כצפוי מצוין והמושבים, על אין סוף אפשרויות הכיוון שלהם, הם מהסוג המפנק שלא מעייף בנסיעות ארוכות אך גם מספק תמיכה צידית ראויה.
למרות בסיס הגלגלים המכובד, מאחור המצב קצת פחות טוב ועל אף מרווח רגליים טוב הכניסה והיציאה מהרכב מעט לא נוחות וגם מרווח הראש לא נדיב במיוחד.
תא המטען חריג במימדיו הצנועים ביחס לרכב מקטגורית הסאלון ומסתפק בנפח של 388 ליטרים.
נוהגים
אמנם לא מדובר במבחן דרכים סטנדרטי, אך אחרי כמה מאות קילומטרים על סיפונה של ה-CTS החדשה אנחנו בהחלט יכולים לגבש דעה ולקבוע שבדורה השלישי מכונית הסאלון האמריקאית קרובה מאי פעם למתחרות האירופאיות ועם רכבים כמו ב.מ.וו סדרה 5, מרצדס E קלאס, יגואר XF ואודי A6 בהחלט מדובר במחמאה.
בזכות משקל דומה לזה של ה-ATS, ה-CTS מציגה נתוני ביצועים רשמיים זהים עם 6.1 שניות למאה, אולם בפועל ולמרות שבהחלט אין כאן הרגשה של חוסר כוח אין גם תחושה של האצות חורכות אספלט כמו אצל האחות הקטנה. גם בתאוצות ביניים התחושה דומה ולמרות יכולת לסיים כל עקיפה ללא בעיה אין לה את הנחישות ההיפראקטיבית של אחותה.
מערכת המתלים המתקדמת "מגנטיק רייד" המגיעה כסטנדרט ומצויה גם בקורבט ובכמה דגמי פרארי בהחלט מרשימה ומצליחה לשלב (טוב מאשר ב-ATS, יש לציין) בין נוחות נסיעה ראויה ולא קופצנית ליכולות דינמיות מרשימות בכביש המפותל. אמנם לא מדובר במכונית שתדחק בך לתת גז בכל פניה כמו אחותה הקטנה אבל המעטפת בהחלט גבוהה ועל פניו, מבלי שעדיין ערכנו השוואה ישירה, לא נופלת מאלו של מרבית המתחרות.
סיכום
משהו טוב עובר על קאדילק בשנים האחרונות ונראה שכל דגם חדש של המותג מחזק עוד יותר את התחושה שיצרנית הפרימיום מאמריקה עשתה קפיצת מדרגה משמעותית ביותר שמאפשרת לה להסתכל ללא רגשי נחיתות על המתחרות מאירופה.
כנהוג אצל האמריקאים, גם ב-CTS החדשה הכל עטוף באבזור מקיר לקיר שכולל במקרה זה גם מערכות חדשניות שאין למתחרים המאפשרות חיבור ישיר לעולם החיצוני בעזרת ממשק סנכרון מתקדם במיוחד לסמארטפון שכלל לא הספקנו לבחון וגם תג מחיר תחרותי הנע בין 360 ל-390 אלף שקלים.
למרות שאין ספק שמתחרותיה מצוינות, לאחר התרשמות ראשונית ומבלי שערכנו השוואה ישירה נראה של-CTS החדשה יש את הכלים כדי לערער את ההגמוניה הגרמנית המוחלטת בסגמנט.
עם זאת, יש לזכור שבספירות הללו התדמית לא פעם חשובה יותר מטיב המוצר עצמו ובסעיף הזה נראה שלקאדילק יש עוד פער של לא מעט שנים לסגור.