אין תמונה
הFJ קרוזר נוצר בהשראת הלנד קרוזר המיתולוגי משנות השישים

לצד אינספור מכוניות המוניות וסטנדרטיות בכל קטגוריה, ישנם בענף הרכב גם כמה כלי-רכב אייקוניים, אגדתיים ומפורסמים, שייצורם לרוב נמשך עשרות שנים, במתכונת כזו או אחרת. אחד מאותם כלי-רכב אלמותיים הוא רכב השטח הקשוח, טויוטה לנד קרוזר, שחוגג בימים אלו שישים שנה להיווסדו! במהלך השנים האלו נמכרו למעלה מחמישה מיליון לנד קרוזרים (מכל הגרסאות) בכ-188 מדינות. במקומות הללו הפכו הלנד קרוזרים לשם נרדף ליכולות שטח כמעט בלתי מוגבלות ואמינות מופלגת.

ההתחלה המיליטנטית

מקורו של הלנד קרוזר עוד בתחילת ימי מלחמת קוריאה, אז התבקשה טויוטה ע"י ארה"ב לייצר רכבי שטח על בסיס הג'יפים של וויליס. ליצרן הקטן (באותם ימים...) היה ניסיון של פיתוח וייצור רכבי שטח ומשאיות בעלות הנעה כפולה, עוד מימי מלחמת העולם השנייה. בשנת 1951, נולד רכב השטח של טויוטה שהיה גדול יותר מהג'יפ האמריקני, וגם חזק יותר.  הרכב החדש את שאב הרבה השראה  מהלנד רובר דיפנדר שנולד כמה שנים לפניו בשנת 1948. נתוניו הטובים הבטיחו לטויוטה הצלחה לא רק ברמה הצבאית, אלא גם האזרחית. מאוחר יותר הוטבע השם לנד קרוזר, שנותר פחות או יותר כמות שהוא עד לימינו אנו.

לנד קרוזר חוגג 60 (צילום: אוטו)
הדור הראשון|צילום: אוטו

הדור הראשון של הלנד קרוזר (סדרה BJ ו-BF) ייוצר עד 1955. הדור השני של הלנד קרוזר (סדרה 20) יוצר משנת 1955 ועד 1960, ועוצב באופן שיקסום ליותר ויותר אזרחים, בייחוד למטרות ייצוא, והוא גם היה נוח יותר לשימוש.

משנת 1960 ועד 1984 יוצר הדור השלישי של הקרוזר (סדרה 40), שהוא אחד הקלאסיים מבין גרסאות הלנד קרוזר. במהלך שנים, לצד מנועי בנזין, הוא קיבל גם מנועי דיזל מבית מרצדס וייצורו החל בכמה מדינות בעולם, במספר גרסאות מרכב – ארוכה, קצרה, גג קשיח או רך, וגם טנדר וסטיישן. במהלך שנים אלו (1967 ועד 1980) יוצר הלנד קרוזר גם בסדרה 50, שנועדה לשיווק בארה"ב ובאוסטרליה. כלי הרכב היה מבוסס על הקרוזר מסדרה 40, עם שינויים קלים ובמבנה סטיישן חמש דלתות, ובחזית שכנו מנועי בנזין בלבד.

לנד קרוזר חוגג 60 (צילום: אוטו)
הדור השני - זכה למוניטין אמינות ועבירות יוצאי דופן |צילום: אוטו

הנוחות משתדרגת

לנד קרוזר חוגג 60 (צילום: אוטו)
הדור השלישי - היה אהוב על ארגוני הטרור באזרינו |צילום: אוטו

עם השנים, טפחו ממדי רכב השטח. לנד קרוזר מסדרה 60 (1980 עד 1990) כבר נראה פחות או יותר כמו משהו מהשנים האחרונות. יכולות השטח ממש לא נעלמו, אך הסגנון, הנוחות והשימושיות השתפרו, כחלק מאופנת ה-SUV (רכבי פנאי-שטח) שהחלה לקסום ליותר ויותר אנשים, בעיקר בארה"ב. לרכב זה הוצע מגוון גדול של מנועי בנזין ודיזל, וגם טורבו-דיזל לשיפור הביצועים. במסגרת הפינוק הוצע ללקוחות גם גיר אוטומטי, שעד כה לא היה בפורטפוליו. במקביל (1980), הוצג דגם ה-70, שנראה קשוח יותר והציע יכולות שטח מצוינות, עם קשיחות ופחות פינוקים, וגם עם גיר ידני בלבד. זהו אחד הדגמים המצליחים של הלנד קרוזר, שהתחבב גם על ארגוני הטרור והמחבלים של אזורינו... 

לנד קרוזר חוגג 60 (צילום: אוטו)
הדור הרביעי - יותר פינוק |צילום: אוטו

לנד קרוזר מסדרה 80 יוצר בין השנים 1990 ועד 1997 ביפן, אם כי יצורו נמשך עד 2008 גם בוונצואלה. גרסה זו הציעה יותר כוח, יכולות ואבזור מגרסאות קודמות, וזה היה אחד הקרוזרים הראשונים שצויד בכריות אוויר.

 

לנד קרוזר חוגג 60 (צילום: אוטו)
הדור החמישי - הראשון שעלה לארץ באופן רשמי |צילום: אוטו

ב-1996 הוצג לנד קרוזר, שמוכר מאד בישראל וגם נמכר אצלנו נהדר. המדובר בסדרה 90, או בשמו המסחרי לנד קרוזר פרדו (קולורדו באנגליה). הוא הוצע בשתי גרסאות מרכב: קצר (שלוש דלתות) וארוך (חמש דלתות). לנד קרוזר מסדרה 100 החליף את הסדרה 80 בשנת 1998, ויוצר עד 2009.  ב-2009 הוצג הדור החדש, מסדרה 200, שעדיין מיוצר, והוא זכה לביקורת בעולם, על כך שטויוטה עיצב אותו באופן שמרני למדי – אם כי צריך לזכור, שזו דרכו של היצרן היפני מאז ומעולם.

 

אין תמונה
לנד קרוזר מסדרה 100 - שילוב מצוין בין נוחות גבוהה לעבירות מצוינת
אין תמונה
הלנד קרוזר הנוכחי - דמיון רב לדגם הקודם

הידיעה פורסמה לראשונה באתר מוטוקאר של מגזין הרכב "הגה"

לקבלת גיליון במתנה של מגזין "הגה" לחצו כאן

>> דור חדש לדיפנדר של לנד רובר יוצג בעוד שנתיים