"חייבים להוריד לה שעות," סיכמה אשתי בנחרצות והצביעה על העוזרת שלנו שישבה באותה שעה במרפסת ביתנו וקשקשה בטלפון עם חברותיה ברומנית. "אני חושבת שגם בשלוש שעות היא תספיק לצחצח את כל הבית, היא לא צריכה חמש. בדרך הביתה אתה תגיד לה את זה," ציוותה עליי.
בדרך כלל גבריאלה העוזרת שלנו נוסעת באוטובוסים, אבל ערב חג שני של פסח היא נתקעה אצלנו עד מאוחר ואני כמובן הת-נודבתי להסיעה חזרה. ולא שהיתה לי בעיה עם זה, נהפוך הוא, למטה חיכתה לי וולוו XC-60 חדשה ונוצצת ואני רק חיפשתי סיבה לצאת כבר לדרך.
"מאשינה חדשה?" שאלה גבריאלה ואני מיד הבנתי את גודל הטעות. המכונית הזו מריחה כמו 300 אלף שקל שנשפכו זה עתה על הכביש. עכשיו גבריאלה תהייה בטוחה שיש לה עסק עם מיליונרים, ולא שאכפת לי – אבל לך תוריד לה עכשיו בשעות.
"לא, לא", גמגמתי, "זה לאינטרנט, לא שלי, מכונית פויה, יקר". אבל גבריאלה לא מדברת עברית. התקשורת איתה מתבצעת אך ורק דרך צירוף המילים היחידות היוצאות מפיה בעברית: "זה טוב?" השאלה הזו נשאלת כשהיא רוצה לדעת האם החלון מלוכלך וצריך לנקותו, כשהיא רוצה לדעת האם אפשר להבריק עם עיתוני השבת את החלונות, או כל פעולה אחרת שהתשובה עליה היא חיובית או שלילית.
כיאה למכונית במעמדה הוולוו XC-60 מונעת בעזרת מפתח אלקטרוני. מנוע הבנזין בנפח 3.0 ליטר המספק 285 כ"ס מתעורר לחיים בלחיצה על כפתור והוא גם דואג שהנוסעים בתוך המכונית ישמעו על כך. גבריאלה התיישבה מאחור ונעלמה בתוך כיסא העור הצבוע בצבעי חום לבן – אולי כמוניומט לזכרו של עדר הפרות הבלגי שהקריב את חייו למען נוחות הנוסעים. "זה טוב?" שאלה גבריאלה.
כך הצלתי חיים. תיקון: כך הוולוו שלי הצילה חיים
ה-XC 60 מצוידת במיטב הטכנולוגיה ועזרי הבטיחות שיש לתעשיית הרכב המודרנית להציע. ובכלל, לחברה כמו וולוו שהייתה הראשונה להתקין חגורות בטיחות בכלי רכב יבשתיים בשנות ה-50, יהיה זה כטבע שני להתקין מערכות בטיחות כמו ABS, מערכת EBA לסיוע לבלימה, מערכת מידע חכמה לניטור מצבי עומס בנהיגה, מערכת בקרת יציבות, מערכת בקרת ירידה במורד, מערכת הגנה מפני צליפת שוט (פגיעת צוואר בעת תאונה) וגם מערכת בקרת התנגשות עירונית. האחרונה אגב עובדת נהדר: תשאלו רוכב תלת אופן שיכור שחתך אותנו במפתיע. הוולוו הקדימה את האינסטינקטים שלי, בלמה את עצמה לבד וחסה על חייו.
אבל כל הבטיחות הזו יכולה לשבת עליך כמו יתוש טורדני החושק לנגוס בך באמצע הלילה. המערכות דרוכות ומתריעות על כל סכנה ולו הקטנה ביותר במעין "בלינג בלינג בלינג" כפול אינסוף פעמים. ולמה? פה לא חגרת חגורת בטיחות בזמן, שם התקרבת יותר מדי לרכב שלפניך. "בלינג" - אופנוען חצוף אחד חתך אותך מימין בפקק, "בלינג" - עוד 46 ק"מ בדיוק נגמר לך הדלק. לרגע אחד אתה רוצה לאתר את השבב האחראי על צליל ההתרעה הזה ולהשיבו לבורא עולם אבל אז "בלינג" - וחוט המחשבה שלך נקטע ואתה נזכר שמעבר לנסיעת מבחן יש לך עוד משימה למלא. "אז גבריאלה," אמרתי, מנסה להישמע מרושש, "שבוע הבא תבואי רק לשלוש שעות?" אבל גבריאלה לא היתה איתי. לרגע היא הרגישה כמו הגברת הראשונה של רומניה. בלימוזינה הלבנה, עם נהג צמוד וחלון ענק בגג, היא הפליגה בתוך ה-XC60 ובדמיונה עד כשהגענו לאלנבי בואכה העלייה.
וולוו: כבר לא לזקנים בלבד
פעם נהוג היה לייחס לוולוו (ואולי במידה רבה של צדק) תדמית של מכונית גריאטרית. המכוניות הכבדות ביחד עם מנועים מעוטי מומנט לא הובילו את השוודיות לפופולריות רבה בקרב שוחרי הביצועים. אבל אז הגיעו הדגמים החדשים ומנועי ה-T הציגו שינוי ניכר: ה-XC-60 חמושה במנוע T6 ולפי נתוני היצרן היא מזנקת מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 7.5 שניות, עם מהירות סופית של 210 קמ"ש. אבל לביצועים החביבים האלה יש גם מחיר והוא מגיע באוקטן גבוה. הוולוו XC-60 גמעה 6.5 ליטרים על כל קילומטר נסיעה. לא המכונית שעמה נצא לנצח במלחמה על משבר הנפט בעולם, אך מצד שני סביר להניח שהרגלי השתייה הכבדים של השבדית לא הם שירתיעו את קהל הקונים הפוטנציאלי.
ה-XC-60 היא קודם כל מכונית משפחתית ומשמשת כאחות קטנה וקומפקטית לגרסת XC-90 הגדולה, שהפכה בעשור האחרון למכונית המצליחה ביותר של וולוו. למרות המראה הקרבי והמסוקס, הגחון הגבוה וההנעה הכפולה, מרבית המכוניות האלה שיעלו על הכביש – יישארו עליו. קשה להאמין שמישהו ייקח את הקרוסאובר הזו לטיול שטח עצבני. חוץ מעיתונאי שקיבל את המכונית הזו למבחן. לא ששבילי השרון נחשבים לטיול שטח עצבני, אבל עדיין, הוולוו קרעה את השבילים והמתלים שלה תפקדו למופת. נחמד היה לראות כיצד כל המערכות האלקטרוניות מתפקדות ומונעות ממך הנהג להיכנס למצבים שאחר כך היית מצטער עליהם. על אף הקפיצות ועיקולי השביל לא נשמעו קיטורים מכיוון הספסל האחורי והאמינו לי מדובר בהישג לא קטן.
חשוב לציין את תגובת המצערת האיטית משהו בזינוק. זה לא שלמכונית הזו חסר כוח, אבל משהו בקשר שבין הדוושה לסוסים מעט מהוסס וחבל. אך כשהמכונית עוברת את המשברון הקטן הזה ומגדש הטורבו נכנס לחיים, ה-XC60 מצליחה לספק חווית נהיגה מהנה משובחת.
"אז מה סגרנו?" שאלתי את גבריאלה רגע לפני שעזבה את המכונית וירדה ליד הבית. "שבוע הבא שלוש שעות כן?" גבריאלה הסתכלה עלי מנסה להבין מה אני מנסה להגיד לה. אשתי תמיד אומרת שהיא מאוד סלקטיבית בהבנת העברית שלה ובמיוחד לגבי כל מה שקשור לקיצוצים. שנייה לפני שיצאה החוצה היא הרימה שקית של שוקו ישנה שמצאה את דרכה לשטיח האחורי של המכונית.
"זה טוב?" היא שאלה, ויצאה לדרכה.
וולוו XC60.
נפח המנוע בסמ"ק: 2953
הספק מירבי כ"ס/סל"ד: 285/5600
98מומנט מירבי קג"מ/סל"ד: 40.8/1500-4800
יחס דחיסה: 9.3:1
נפח מיכל דלק בליטרים: 70
צמיגים: 235/65 R17V
תיבת הילוכים: Geartronic 6 הילוכים
נפח תא מטען בליטרים: 490
צריכת דלק (בינעירוני): 6.5
תאוצה מ-0 ל-100: 7.5
מהירות מירבית בקמ"ש: 210