האמר (צילום: ניר בן זקן )
האמר H1 בשירות צה"ל |צילום: ניר בן זקן
כמעט אין אדם שלא מכיר את ההאמר, אותו רכב שטח שזכה לתהילה רבה במלחמת המפרץ ומשמש בשנים האחרונות את כוחות צה"ל.

ההאמר הוא ללא ספק אחד מרכבי השטח המפורסמים בעולם וכמו הג'יפ גם הוא החל את דרכו במכרז של צבא ארה"ב. בשנות השמונים של המאה העשרים חיפשו בצבא האמריקאי רכב שיחליף באופן חלקי את הג'יפ ויהווה פלטפורמה למגוון משימות עם שלל וורסיות ויכולת שטח גבוהה.
חברת AM ג'נרל זכתה במכרז ובנתה את ה-HMMWV (ראשי תיבות של  - High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) שכאמור, שירת נאמנה את האמריקאים במלחמת המפרץ הראשונה.

האמר
צריך לחבר בסך הכל 2,800 מסמרי תעופה מיוחדים

זמן המסך שההאמר הקרבי זכה לו בערוצי החדשות במהלך "סופה במדבר" עשה את שלו ודרישה של לקוחות, בראשם כוכב הוליוודי העונה לשם ארנולד שוורצנגר, שגילה חיבה רבה לכלי הרבוע, שכנעה את החברה לייצר גם גרסה אזרחית שהחליפה את צבע החאקי בשלל צבעי הקשת ואת ריפודי הברזנט בבד איכותי או עור יוקרתי.

העניין הרב שהרכב הייחודי זכה לו הביא את ג'נרל מוטורס, שחשקה בסוף שנות התשעים בהצערת תדמיתה האפרורית, לרכוש את זכויות השם "האמר" ולהשיק, במקביל לייצור ה-H1 הקרבי, את ה-H2 ולאחר מכן גם את ה-H3 שלמרות הדמיון העיצובי ל-H1 היו לא הרבה יותר מרכבי שברולט (טאהו וקולורדו בהתאמה) בתחפושת.

מלחמת המפרץ השנייה עשתה טוב למותג החדש ובתחילת הדרך ההאמרים נמכרו כמו לחמניות טריות, אולם משבר האנרגיה והמודעות ההולכת וגוברת לאיכות סביבה גרמו ל"ירוקים" לסמן את מותג האמר במרכז הכוונת וביחד עם המשבר הכלכלי העולמי של 2008 הביאו בסופו של דבר להפסקת הייצור ולסגירתו של המותג.
זו ההיסטוריה על קצה המזלג ולאחר שכולנו כבר קברנו והספדנו את האייקון האמריקאי כעת הוא חוזר באופן חלקי לחיים כשהיצרנית המקורית AM ג'נרל מודיעה על תחילת שיווקו של קיט להרכבה עצמית של ה-H1 שיקרא HMMWV.

האמר
הזדמנות נדירה לשים יד על חיית השטח

מסתבר שבמדינות מתוקנות יותר בהן תושביהן לא צריכים להתעסק כל יום בביטחונם האישי, תחביב בנייה עצמית של רכבי קיט הוא נפוץ יחסית.

האמר (צילום: ניר בן זקן )
אפשר גם לנהוג על האמר במילואים |צילום: ניר בן זקן
מי שירצה לבנות את האמר חלומותיו יצטרך לחבר את חלקי מרכב האלומיניום השונים בלא פחות מ-2,800 מסמרי תעופה ודבק חם.

אגב, עם הקיט של הרכב לא מסופק מנוע ובפני הרוכשים קיימות לא מעט אופציות הכוללות את כמעט כל ליין מנועי הוי 8 של ג'נרל מוטורס, כולל זה של הקורבט הספורטיבית, שמתאימים לתושבות ולמערכת ההנעה הכפולה הייחודית של הרכב.

אמנם המחיר לא זול ועומד על כ-60 אלף דולר וגם מגוון הצבעים מוגבל וכולל רק גווני חאקי, ירוק וחול, אבל זו האופציה היחידה כמעט למי שרוצה כיום לנהוג בהאמר אמיתי, חוץ לצאת למילואים.