בלונדינית על אופנוע (צילום: רויטרס)
מתקנת בעצמה|צילום: רויטרס

פעם כל נהג היה צריך שיהיה לו גם קצת ידע טכני במכונאות כדי לפתור תקלות דרך שהיו שכיחות מאוד בכלי רכב לפני העידן הנוכחי של "התנע וסע".
היום, כשמכוניות צריכות טיפולים לעיתים רחוקות ושכל המערכות נשלטות על ידי מחשבים וחיישנים, נראה שהנהגים איבדו כל יכולת מכנית שאולי הייתה להם.

יוצאים מהכלל הם רוכבי אופנועים וקטנועים שעדיין שומרים על קשר בלתי אמצעי וישיר עם הכלי הדו גלגלי שלהם ובהתאם לכך, אל מול הבורות המוחלטת במכונאות של רוב נהגי המכוניות, לא מעט רוכבי דו גלגלי שבשבילם רכיבה היא הרבה יותר מדרך הגעה מנקודה א' ל-ב' מתעניינים ומגלים בקיאות רבה במכניקה ובמכונאות.

מתוך הכרה בעניין הרב שהידע במכונאות מעורר בקרב רוכבי האופנועים, המכללה הטכנולוגית לרכב מבית איגוד המוסכים פותחת בימים אלה קורס בן 28 מפגשים בהיקף של 112 שעות לימוד שמיועד לחובבי אופנועים, גם ללא כל ידע מוקדם שמעוניינים לעסוק בתחום.

דני אליקים, המדריך הראשי בקורס, מסביר שלמרות ואולי בגלל והידע הטכני שיש כביכול למרבית רוכבי האופנועים והקטנועים הם לא פעם, משיקולים כלכליים, מוותרים על אחזקה שוטפת ומונעת מתוך תפיסה מחשבתית שהם מכירים את הכלי שלהם מצוין וכל עוד הכל עובד אין צורך להכנס להוצאות מיותרות.

הבעיה היא, מציין אליקים, שלבסוף רבים מהם מגיעים למוסך בעקבות תקלות קשות שהיו יכולות להמנע אם היו מקפידים לבצע את הטיפולים על פי הוראות היצרן. לבד מהקפדה על טיפולים שוטפים אליקים מציע לרוכבים לשמור על כמה כללים שבטווח הארוך יחסכו להם לא מעט כסף.

תיקון אופנועים

- מנועי אופנועים וקטנועים עובדים יותר קשה ממנועים של מכוניות שמצוידים בנפח גדול בהרבה ועובדים בסיבובי מנוע נמוכים באופן משמעותי. על כן, כבסיס לפעולה תקינה של מנוע האופנוע בפרט יש להקפיד על כמות נכונה של שמן ונוזל קירור. חוסר בשמן מנוע או שמן ישן שכבר איבד מיכולת הסיכוך שלו עלולים לגרום לשחיקה מוגברת של חלקי המנוע הנעים ולחימום יתר. חוסר בנוזל קירור יביא למצב של חימום יתר. שתי התופעות השליליות הנ"ל עלולות להביא להוצאות תיקון גבוהות מאד ולעיתים להרס מוחלט של המנוע. לכן מומלץ לבדוק את מפלס שמן המנוע ונוזל הקירור לעיתים קרובות, רצוי על בסיס יומי. כמו כן יש לשים לב במהלך הנסיעה ובמיוחד במקרה של נסיעה מאומצת למצב מד חום המנוע.

- אחת לכמה ימים השקיעו כמה דקות ועקבו אחר מצב האופנוע. שימו לב לתקינות מערכת התאורה, הקפידו על שמירה על לחץ האוויר הנכון בצמיגים ובחינת מצבם ונסו לראות אם אתם רואים או חשים בחופשים או מבחינים בברגים משוחררים, סדקים, נזילות ורעשים לא שגרתיים.

תיקון אופנועים (צילום: נעם וינד)
אומנות אחזקת האופנוע ההודי: מתאמנים מגיל צעיר|צילום: נעם וינד

- בנוסף, במהלך כל נסיעה חשוב לתת תשומת לב לדברים חריגים כמו רעשים לא מוכרים או התנהגות שונה של האופנוע. רעש או תחושה שונים מהרגיל כמעט אף פעם לא מופיעים סתם ורצוי לא להתעלם מהם שכן הם מצביעים על תחילתה של תקלה שאם לא מטפלים בה בזמן היא תהפוך לחמורה וליקרה יותר לתיקון. על כן, ממליץ אליקים, דווקא אם אתם רוצים להימנע מהוצאת מיותרות במידה ואתם חשים במשהו משונה כדאי לסור לבעל מקצוע ויפה שעה אחת קודם.

- במקרים רבים, כשמגיעים למוסך במיוחד לצורך תיקון של תקלה לא צפויה יש חשש מקבלת חשבון גבוה ולא הגיוני. כדי להמנע מהפתעות כואבות לכיס חשוב להקפיד לבקש הסבר למהות התיקון תוך מתן הצעת מחיר ראשונית ולדרישה לעדכון לגבי תוספות אם יהיו. חשוב לדעת כי אם ביקשתם הצעת מחיר מוסך לא יכול לחייב אתכם בסכום העולה על 10 אחוזים מהצעת המחיר שקיבלתם ואישרתם. כל תוספת חייבת בדיווח ואישור שלכם לפני ביצוע התיקון.

>> ליקויים ברכב אינם בראש סדר העדיפויות של הנהג הישראלי

>> סוף לקומבינת "אובדן להלכה"?